FI Unplugged

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Du är och förblir i mina ögon en svag och intolerant individ som oftast gärna hoppar med i SD svansen och i tråd efter tråd silar mygg och sväljer elefanter. Troligen raderar Du även detta inlägg då ärlig och rak kommunikation inte är din starka sida.

Vad i helv..?

Vad har jag raderat för inlägg? :confused:
 

#space

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2005
Ort
Borås
Hoj
Gsx-r 1000 Racehoj
Hon har handlat i romsk tradition, det säger hon ju själv. Romer som lever traditionellt verkar ofta gifta sig mycket unga.

Tycker du det verkar vettigt? Skulle du som förälder stödja din 16-åriga dotter om hon ville gifta sig?

Vad jag personligen tycker är inte relevant. Jag konstaterar bara att Soraya Post i viss mån som Du riktigt påpekar i sitt liv handlat efter sin tradition. Jag konstaterar lika så att många Svenskar genom åren handlat efter möjligen ingen tradition alls, dock genom länsstyrelsen fått lov att ingå äktenskap före myndighetsdagen.
 

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Ort
Jönköping
Hoj
Ingen för tillfället
http://www.expressen.se/nyheter/val2014/sa-mycket-kostar-fis-forslag-att-genomfora/

Här är skattechocken som Gudrun Schyman talar tyst om.
Expressen kan i dag - med hjälp av nationalekonomen Stefan Fölster - avslöja prislappen för tre av förslagen från Feministiskt initiativ.
- Antingen kan Gudrun Schyman inte räkna eller så vill hon medvetet köra landets ekonomi i botten, eller så är hon bara populist, säger Sofia Linder, chefsekonom vid Skattebetalarna.
Mejla
Feministiskt initiativ föreslår bland annat gratis förskola för alla, gratis kollektivtrafik för alla och sänkt arbetstid till 30 timmar inom sex år.
Expressen lät nationalekonomen Stefan Fölster, i dag chefsekonom på Reforminstitutet och tidigare på Svenskt näringsliv, räkna på några av förslagen från Feministiskt initiativ.
Slutsats: Tidernas skattechock väntar.

Minus 252 miljarder
Enligt Stefan Fölsters beräkningar måste de offentliga utgifterna dras ned med minst 252 miljarder kronor om Fi-förslaget om 30 timmars arbetsvecka blir verklighet till år 2020.
Konjunkturinstitutet har tidigare räknat på motsvarande förslag och kommit fram till att skatteintäkterna minskar med 280 miljarder kronor på lång sikt.
Om arbetstiden i stället minskar till 37,5 timmar i veckan, vilket Feministiskt initiativ föreslagit som ett första steg, måste de offentliga utgifterna minskas med 45 miljarder kronor per år till följd av lägre skatteintäkter, enligt Fölster.
BNP skulle minska med 2,6 procent.
För den som tjänar 26 000 kronor i månaden i dag skulle detta samtidigt innebära minskade reallöner med 676 kronor i månaden.
- Storleksordningarna stämmer ungefär med erfarenheterna av den franska arbetstidsförkortningen, konstaterar Stefan Fölster.
Fri förskola för alla skulle kosta samhället drygt sju miljarder kronor årligen - motsvarande dagens avgiftsfinansiering.
Och gratis kollektivtrafik för alla skulle ge en kostnad på ungefär 16 miljarder kronor om året.
- Det skulle kräva 4,8 procentenheter i höjd kommunalskatt, till exempel.
- För medellöntagaren skulle det bli 15 000 kronor om året eller 1 250 kronor i månaden i högre skatt, utöver reallönesänkningen.

Statsvetaren Christina Alnevall vid Stockholms universitet:
- Var för sig skulle dessa förslag kunna vara realistiska men tillsammans kan det möjligtvis vara svårt att genomföra eftersom det, som Fölster indikerar, blir för dyrt och omfördelningen av resurser blir för stor.

Vad artikeln inte tar upp är ju hur en "manskatt" lätt skulle återbalansera hela ekonomin :hihi
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Vad jag personligen tycker är inte relevant. Jag konstaterar bara att Soraya Post i viss mån som Du riktigt påpekar i sitt liv handlat efter sin tradition. Jag konstaterar lika så att många Svenskar genom åren handlat efter möjligen ingen tradition alls, dock genom länsstyrelsen fått lov att ingå äktenskap före myndighetsdagen.

Vilka är dessa "många Svenskar"?
Dina fantasifoster?
 

#space

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2005
Ort
Borås
Hoj
Gsx-r 1000 Racehoj
Gudrun vill ogärna diskutera finansieringsfrågan, tro fan det. SMSa låna?

Redan gjort!! Iofs en dålig sak att ta efter (tror inte gode Gudrun skulle följa ditt råd) men borgarna har ju en onekligen dålig vana att antingen stjäla från arbetarklassen eller låna dyrt eller både och till sin skattesänkarpolitik för de som redan har det bra.
 

Orecic

http://www.youtube.com/watch?v=7-5_8af3T
Gick med
16 Aug 2007
Ort
San Francisco, CA
Hoj
2007, Kawasaki, ZX10R
Det intressanta med ett parti som FI är att deras medlemmar förespråkar könsneutralitet där man "ska se bortom könet". Jag är med på att man ska se bortom könet, det jag också står för är att man ska se bortom grupperingar. FI märker ut män som grupp och lägger diverse skuld på just män.

Är inte det i direkt motsats till vad de står för? De vill att man ska se bortom könet och märker därför ut män som ett problem. Logiskt värre.

Intressant på ämnet är också alla dessa grupper och organisationer som "kämpar för att få bort våld mot kvinnor". Våld mot kvinnor är ett problem, men våld mot män är långt större, både i hur många som blir utsatta för våld, men också hur grovt våldet är. Borde vi alltså inte ta itu med våldet i stort?

Dock så tycker jag det är upplyftande med att extrempartierna växer, både i Sverige och i Europa. Nu tvingas man ta itu med problemen, oavsett om det gäller avsaknad av kunskap hos väljare eller problem som faktiskt finns. Det har också lett till att vi fått en solklar bild av hur media fungerar; "neutrala" javisst.
 

BeyondEvil

*****ninja
Gick med
9 May 2012
Ort
Hooden
Hoj
Vita faran!
Det intressanta med ett parti som FI är att deras medlemmar förespråkar könsneutralitet där man "ska se bortom könet". Jag är med på att man ska se bortom könet, det jag också står för är att man ska se bortom grupperingar. FI märker ut män som grupp och lägger diverse skuld på just män.

Är inte det i direkt motsats till vad de står för? De vill att man ska se bortom könet och märker därför ut män som ett problem. Logiskt värre.

Intressant på ämnet är också alla dessa grupper och organisationer som "kämpar för att få bort våld mot kvinnor". Våld mot kvinnor är ett problem, men våld mot män är långt större, både i hur många som blir utsatta för våld, men också hur grovt våldet är. Borde vi alltså inte ta itu med våldet i stort?

Dock så tycker jag det är upplyftande med att extrempartierna växer, både i Sverige och i Europa. Nu tvingas man ta itu med problemen, oavsett om det gäller avsaknad av kunskap hos väljare eller problem som faktiskt finns. Det har också lett till att vi fått en solklar bild av hur media fungerar; "neutrala" javisst.

I love you! :kär
 

Orecic

http://www.youtube.com/watch?v=7-5_8af3T
Gick med
16 Aug 2007
Ort
San Francisco, CA
Hoj
2007, Kawasaki, ZX10R

McWrjn2.gif
 

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Ort
Jönköping
Hoj
Ingen för tillfället
2873006_570_320.jpg


Kakan ”män är som utvecklingsstörda barn” Hermansson

Karin ”Kakan” Hermansson, själv Sommarpratare, är förbannad över att det är så många vita som pratar i Sommar i år.

”Det gör mig fruktansvärt förbannad över att se hur många vita vi är som sitter här”, säger programledaren Karin ”Kakan” Hermansson till SVT.

Hon frågarsig var alla ”rasifierade” är och att urvalet i årets Sommar inte representerar Sverige. Hon menar också att det inte räcker att plocka in Baker Karim och Linda Pira och sedan vara nöjd: ”Fatta hur många kulturproducenter och liknande som finns i Sverige. De spelar helt avgörande roller som vi inte ser”, säger hon.

Hon påpekar också att hon ”skiter i om det blir dålig stämning”, av det hon säger och att ”det tog två generationer, sen har vi glömt andra världskkriget och vad det gjort mot människor. Nu är vi där igen - det är så himla sjukt.”

Bibi Rödöö, programchef för Sommar i P1, avfärdar kritiken: ”Vi inleder med Jason Diakité och därefter finns det en rad framstående personer med annan bakgrund. Vi tänker alltid på att det måste finnas en bra berättelse först och främst, men vi har inga problem med representationen om man tittar på årets uppställning.”





Hon är en sån underbar och trevlig individ :rolleyes:

Kan man inte klaga och vara förbannad på män, så kan man ju alltid klaga och gnälla på att det är för lite av en viss hudfärg.... Så länge man får klaga och gnälla så är livet värt att leva :näsblod
 

Orecic

http://www.youtube.com/watch?v=7-5_8af3T
Gick med
16 Aug 2007
Ort
San Francisco, CA
Hoj
2007, Kawasaki, ZX10R
Kan man inte klaga och vara förbannad på män, så kan man ju alltid klaga och gnälla på att det är för lite av en viss hudfärg.... Så länge man får klaga och gnälla så är livet värt att leva :näsblod

Vem är rasist;
1. Den som anser att det är viktigt att grupper ska vara "rasifierade" med blandade hudfärger?
2. Den som inte bryr sig om vilken hudfärg deltagare i whatever har?

Varför skulle det vara viktigt med olika hudfärger? Alldeles nyss var det ingen skillnad på oss, nu helt plötsligt representerar människor med mörk hy "en annan grupp", alltså menar man att det är skillnad.

Alla extremister från vänster till höger är lika paradoxala. Ärligt talat tror jag inte ens de själva anser sig stå på goda grunder rent rationellt/logiskt, de går "efter känslor". Om än att känslor är viktiga för empati så kan man inte frångå vanlig logik; alltså du kan inte vara anti-rasist när du är rasist. Eller du kan inte vara emot "könsuppdelning" och sedan vara för könsuppdelning genom att skylla allt på män, eftersom du alldeles nyss var emot det.

Nästa gång debatt på SVT har något om valfritt parti ska jag se till att åka dit och smiska upp alla jävla idioter.
 

AGV

Hemmansägare
Gick med
18 Jul 2013
Ort
Eslöv
Hoj
Aprilia Caponord, Husqvarna Raider 13C
2873006_570_320.jpg


Kakan ”män är som utvecklingsstörda barn” Hermansson

Hon är en sån underbar och trevlig individ :rolleyes:

Kan man inte klaga och vara förbannad på män, så kan man ju alltid klaga och gnälla på att det är för lite av en viss hudfärg.... Så länge man får klaga och gnälla så är livet värt att leva :näsblod

Det handlar ju också om en karriärsgrej det där att hamna på löpsedlarna. Hon säljer sitt varumärke och då måste man skruva till det rejält så det hamnar i media. Hennes publik är väl främst tonårstjejer då kan tänka (?), så nästa grej blir om hur illa djur behandlas, gärna hästar som exempel då.
 

BeyondEvil

*****ninja
Gick med
9 May 2012
Ort
Hooden
Hoj
Vita faran!
2873006_570_320.jpg


Kakan ”män är som utvecklingsstörda barn” Hermansson

Jag tycker så synd om henne. Hon måste vara en sån fruktansvärt djupt olycklig människa.

Jag vill bara krama om henne och smeka hennes hår och säga: "såja såja, allt löser sig ska du se."

:rolleyes:
 

bonny

Ny medlem
Gick med
14 Apr 2005
Ort
Skåne
Hoj
Mille
Det intressanta med ett parti som FI är att deras medlemmar förespråkar könsneutralitet där man "ska se bortom könet". FI märker ut män som grupp och lägger diverse skuld på just män.

Är inte det i direkt motsats till vad de står för? De vill att man ska se bortom könet och märker därför ut män som ett problem. Logiskt värre.
Fast helt ologiskt behöver ju inte den biten vara. Om man har som en ambition att se bortom könet så är det väl en ambition, inte samma som att det är så idag? Så det behöver, rent logiskt, inte motsäga att de idag ser grupper om de menar att detta sker som resultat av en social konstruktion vi alla är slavar under.
Dock kunde de, som du väl är inne på, föregå med gott exempel.

Det jag uppfattar som både ologiskt och okunnigt är att ambitionen strider mot allt som vi vet om hur våra hjärnor fungerar. Grupperingar görs helt automatiskt, och supersnabbt, i den delen av hjärnan som inte står under logisk kontroll. M.a.o. kommer det aldrig att ske hur mycket man än tror på myten om indentiteten som en social konstruktion.
 
Last edited:
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top