Mjuk fjädring bak

KarlJonsson

Ny medlem
Gick med
25 Apr 2014
Ort
Ljungsbro
Hoj
92- Honda, Cbr 600
Hej kollektivet!

Har sökt runt lite men inte riktigt hittat svaret på min fråga.

På min Honda CBR 600 -92 sitter det en öhlinsfjäder/dämpare till baksvingen. När jag åker märker jag att den är väldigt mjuk. Jag har både bränt upp ett fult hål i bakhjulets stänkskärm samt böjt till reg-plåten för att svingen går upp emot resten av sittområdet på motorcykel och både stänkskärmen och regplåten då tar emot bakhjulet.

Detta har troligtvis varit vid färd över farthinder och liknande, men generellt är fjädringen väldigt mjuk och jag kan absolut inte köra med någon annan på (den är ju reggad för två personer). Själv väger jag 78 kg så där kan inte problemet ligga heller.

Min fråga är alltså, baserat på ovanstående, vad tror ni är felet och hur åthjälper jag det på bästa sätt?
Är fjädern helt slut så det behövs en ny, eller räcker det att göra några inställningar någonstans alternativt höja oljenivån?
Vad jag har förstått sitter det en kolv för returdämpningen under sadeln. Denna är inskruvad till max vilket inte känns så lovande.

Jag har inga problem med att byta eller fixa saker själv sålänge jag vet vad som är fel. Därför känns det inte aktuellt att lämna till verkstad.

Med vänliga hälsningar
Karl
 

Sebastian_K

Nybörjare
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Gävle
Hoj
1996, Honda XRV750, KTM 990 Adventure 2012
Jag är inte på något sätt expert på stötdämpare, men som lekman känns det onekligen som att felet sitter i fjädern.
Om det bränt hål i stänkskärmen så känns det som att hjulet legat emot längre perioder än om det fjädrat genom någon enstaka gång som vid passage av farthinder etc.
Kan det vara så att fjädern har gått av eller om den byts tidigare och en för klen fjäder monterats?
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)
Är det rätt dämpare för den hojen?
Är förspänningen rätt inställd?
Returdämpningen är inställd på max, fjädrar den alls ut? Lossa den helt och skruva sedan in den halvvägs igen och testa.
 
Last edited:

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Varför skulle din vikt på 78kg inte kunna vara ett problem?
Personen som köpte fjäderbenet kanske vägde 45kg...

Öhlinare vill ha service ibland och det är inget man gör hemma. Skruva bort fjäderbenet och lämna in till en bra firma så kan dom tala om ifall du har rätt dämpare till hojen och rätt fjäder till din vikt. Om den passar så renoverar dom den vid behov (och det finns nog).
 

Kjell-Anders

Medlem
Gick med
27 Jul 2008
Ort
Södertälje
Hoj
Jättegammal R6
Viktigast är att starta med rätt fjäder, annars blir det mycket svårt att få rätt vägegenskaper hå hojen. Ett mycket bra sätt att kolla om fjädern är rätt för din vikt är att mäta upp hänget.

Det finns massor av goda råd och tips om hur du går till väga, t ex från Öhlins http://www.ohlins.com/Checkpoint-Ohlins/Setting-Up-Your-Bike/Underrubrik_1/.

Även SMC har publicerat en handledning, som jag just nu inte hittar på nätet.

Lycka till!
 

psxcare

Feldoserad
Gick med
4 Nov 2005
Ort
Värmdö
Hoj
ZZ-R600-90, Grand Prix Havremoppe-95, R1-01
Om returen är ställd på max så kan stötdämparen/fjädern i värsta fall sjunka ihop då den inte hinner sträcka ut sig igen innan nästa gupp trycker in den igen. Men är du säker på att det är returen du menar och inte förspänningen, dvs en grej som trycker ihop fjädern när du skruvar på en ratt som ibland sitter monterad en bit ifrån resten av stötdämparen.
 

KarlJonsson

Ny medlem
Gick med
25 Apr 2014
Ort
Ljungsbro
Hoj
92- Honda, Cbr 600
Hej igen, tack för era svar!

Jag känner dock att jag skulle behöva förtydliga lite. Den har inte alltid varit så mjuk, när jag köpte motorcykeln för 5 år sedan kunde jag skjutsa min far bakpå som väger närmare 100 pannor. Så mjukheten är något som kommit mer och mer.
För två år sedan fick jag köpa en ny regskylt då den gamla böjdes sönder av bakdäcket när jag körde över ett farthinder. Då tänkte jag bara att det berodde på att jag missade att resa mig, satt långt bak med mycket tyngd när guppet kom, men eftersom jag upplever den som mjukare och mjukare har jag insett att det kanske var en kombination istället.

Så baserat på känsla tror jag inte det är fel fjäder i grunden.

Om returen är ställd på max så kan stötdämparen/fjädern i värsta fall sjunka ihop då den inte hinner sträcka ut sig igen innan nästa gupp trycker in den igen. Men är du säker på att det är returen du menar och inte förspänningen, dvs en grej som trycker ihop fjädern när du skruvar på en ratt som ibland sitter monterad en bit ifrån resten av stötdämparen.

Huruvida det är returen eller förspänningen vete tusan men på dig låter det som att det är förspänningen. Efter att ha kollat en gång till såg jag att kolv är helt fel ord, snarare metallbehållare med en skruv på. "behållaren"sitter kanske 40-50 cm från fjädern med en stålomspunnen slang som kopplar ihop den med fjädern.
 

psxcare

Feldoserad
Gick med
4 Nov 2005
Ort
Värmdö
Hoj
ZZ-R600-90, Grand Prix Havremoppe-95, R1-01
Huruvida det är returen eller förspänningen vete tusan men på dig låter det som att det är förspänningen. Efter att ha kollat en gång till såg jag att kolv är helt fel ord, snarare metallbehållare med en skruv på. "behållaren"sitter kanske 40-50 cm från fjädern med en stålomspunnen slang som kopplar ihop den med fjädern.

Det är förspänningen du beskriver.

Din bakdämpare måste helt enkelt in på service, förmodligen är det för lite gas kvar i den. Passa på och byt till en fjäder anpassad efter din vikt. Kumlins fixade min, du kan säkert hitta andra som servar Öhlins om du söker lite eller väntar på att andra skall komma med tips i tråden.


Edit: Du kan ju prova att titta lite på instruktioner till Öhlinsdämpare och lokalisera skruvarna för kompressionsdämpning och returdämpning och kolla att kompressionsdämpningen inte är helt utskruvad.
 
Last edited:

WEST

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Apr 2006
Ort
Katrineholm
Hoj
Honda Gold Wing 1500/6 89
Lämnad den på service på typ Motospeed du kommer att bli väldigt nöjd.
 

NSB33

Mullsjö Maniac
Gick med
14 Feb 2007
Ort
Mullsjö
Hoj
Suzuki Gsxr 1000 K9 extra allt! KTM 690 SMC-R -13
Som föregående sagt, serva dämparen, och ev byte av fjäder!
Räkna med runt 2 tusen om du byter fjädern!
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Innan du gör något annat, börja med att kolla upp följande:

# Är det rätt modell Öhlins-dämpare för just den hojen...? Det ska finnas ett artikelnummer instansat på stötdämparens cylinderhuvud och det bör vara HO följt av fyra siffror. Kolla så att detta artikelnummer är gjort för just din hoj.

# Kolla så att allt står rätt till med bakram, stänkskärm, stötdämparlänkage och stötdämparlänkagets lager. Finns det några synliga skador, böjningar eller helt utslitna komponenter...?

Orsaken till mina förslag är att de symptom du beskriver (att bakhjulet tar i stänkskärmen) inte kan inträffa med rätt stötdämpare på en fräsch hoj, inte ens om du tar bort fjädern och all dämpning.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top