Gaffelolja

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Sådana saker kan diskuteras i oändlighet med ett antal teoretiska argument, men om någon är nöjd med funktionen så finns absolut ingen anledning att avfärda det hela som felaktigt. Man skulle möjligtvis kunna ha åsikter om framgaffelns funktion vid extremt högfrekventa rörelser, men detta är inte direkt kopplat till den uppmätta kinematiska viskositeten utan mer till andra fysikaliska egenskaper som delvis följer den kinematiska viskositeten samt helt enkelt till styvheten (egensvängningsfrekvensen) hos dämpsystemets mekaniska delar.



Det är mig veterligen inte vanligt att ha olika oljor i olika delar av gaffeln, men de gafflar som har slutna dämpsystem skulle kunna ha det. Alla Öhlins racegafflar, de dyraste Öhlins cartridgekitten för Supersport / Superstock, ett fåtal gathojar med trycksatta dämpsystem (bl.a. Desmosedici) samt ett antal crosshojar.

Väntade på ditt svar men jag tänker mig att det är bättre att skapa liknande egenskaper via shimsningen hellre än via tjockar olja eftersom en tjockare olja har högre friktion och därmed blir lite mer okänslig för små ojämnheter. Rätt eller fel?

Har inte testat själv men det där med olika oljor i gaffeln har jag sett och hört från endurofolk. Tror tanken främst är att den inte ska börja läcka lika snabbt med tjock olja i ytterkammaren. Och mer eller mindre bibehållen funktion i övrigt pga rätt viskositet i innerkammaren.
Sen vet jag inte hur mycket det hinner blandas innan nästa service 15-25 timmar senare? Ingen gaffel idag har väl 100% slutet mellan kamrarna?
 

maxximus

En stor s(t)ake!
Gick med
25 Sep 2003
Ort
Hemma
Hoj
Dniepr
Några vanligt förekommande framgaffeloljor:

Kayaba "01" 15.6 cSt vid 40 grader C (alla gathojar med Kayaba / KYB framgaffel)
Showa "SS-05" 15.68 cSt vid 40 grader C (alla gathojar med Showa framgaffel)
Öhlins 1305 16.5 cSt vid 40 grader C (alla gamla Öhlins-gafflar)
Motul Factory Line "5" 18.3 cSt vid 40 grader C (kompetent eftermarknadsolja)
Öhlins 1309 19.0 cSt vid 40 grader C (alla nyare Öhlins-gafflar + cartridge-kit)

Så i en modern Öhlins R&T framgaffel hade lämplig Biltema olja varit den med 5W? Den har vid 40C visk på 21-27
Se datablad; http://www.biltema.se/BiltemaDocuments/TechnicalDataSheets/36961_TDS.pdf
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Så i en modern Öhlins R&T framgaffel hade lämplig Biltema olja varit den med 5W? Den har vid 40C visk på 21-27
Se datablad; http://www.biltema.se/BiltemaDocuments/TechnicalDataSheets/36961_TDS.pdf

Jag är lite osäker på vad de uppgivna testmetoderna innebär då man normalt använder någon standardiserad ASTM-test. Jag vet därför inte om detta är orsaken till att man uppger intervallet 21-27 cSt. Detta är nämligen ett gigantiskt intervall och skillnaden i dämpning mellan 21 cSt och 27 cSt är stor och klart märkbar även för förare utan testförartalang. Jag har svårt att tänka mig att man inte har bättre styrning på tillverkningsprocessen än att man kan precisera viskositeten bättre än så...?

I vilket fall som, denna olja går bort för mig då viskositetsindex är mycket sämre än Öhlins 1309. Denna olja förändrar sig alltså mycket mer mellan kall och varm väderlek jämfört med Öhlins 1309.
 

maxximus

En stor s(t)ake!
Gick med
25 Sep 2003
Ort
Hemma
Hoj
Dniepr
Det jag misstänkte då. Med andra ord man skall alltid inhandla Öhlins 1309 olja! Tack för att du klargjorde detta.

MVH Hjultomten
 

don_tomazo

Går bra, en ägare.
Gick med
28 Oct 2005
Ort
Ja
Hoj
Honda
Jag har lagt ner mycket tid på detta med viskositet på gaffelolja... :va

Det jag kommit fram till är att 0W 5W 10W o.s.v. inte betyder så jädra mycket, för det är viskositet vid 100°C, vilket man förhoppningsvis inte har i gaffeln. :)

Vissa tillverkare anger cSt/40°C vilket är mer användbart mätetal då det ligger i närheten av den faktiska arbetstemperaturen.

http://www.peterverdone.com/wiki/index.php?title=Suspension_Fluid

Men jag fick iofs. fram att jag skulle ha 2.5W Castrol syntet till suckan som jag slog i, men jag tycker den är rejält underdämpad så jag vette fan...

Fast hur som är ju en 15w tjockare än 5w. Då gör det ju skillnad.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Jag är lite osäker på vad de uppgivna testmetoderna innebär då man normalt använder någon standardiserad ASTM-test. Jag vet därför inte om detta är orsaken till att man uppger intervallet 21-27 cSt. Detta är nämligen ett gigantiskt intervall och skillnaden i dämpning mellan 21 cSt och 27 cSt är stor och klart märkbar även för förare utan testförartalang. Jag har svårt att tänka mig att man inte har bättre styrning på tillverkningsprocessen än att man kan precisera viskositeten bättre än så...?

I vilket fall som, denna olja går bort för mig då viskositetsindex är mycket sämre än Öhlins 1309. Denna olja förändrar sig alltså mycket mer mellan kall och varm väderlek jämfört med Öhlins 1309.

Jag tror inte det är testmetoden som ger den stora spridningen utan gissar att de helt enkelt använder sig av flera olika leverantörer beroende på vilken som för tillfället är billigast.
 
Last edited:

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Jag tror inte det är testmetoden som ger den stora spridningen utan gissar att de helt enkelt använder sig av flera olika leverantörer beroende på vilken som för tillfället är billigast.

Mycket möjligt, och det går säkert att lista ut vilka leverantörer de använder genom att studera datatabeller.

I vilket fall som, skillnaden mellan 21 och 27 cSt är stor och min åsikt är att detta inte borde få säljas som en och samma produkt. Detta tillsammans med ett inte särskilt imponerande viskositetsindex gör att jag avråder från köp av denna olja. Det finns helt enkelt bättre olja, från Öhlins och flera andra.
 

falco_tuna

Medlem
Gick med
9 Jul 2011
Ort
Eskilstuna/Mariefred
Hoj
Aprilia Falco -00(såld), GSX-R 1000 K5 Räser Edition, Tuono V4 1100RR -15
Fast hur som är ju en 15w tjockare än 5w. Då gör det ju skillnad.

Som Klubba sade, om det är samma märke, kanske. Men märkningen är ju fortfarande vid 100°C vilket inte är relevant i framgaffeln, och de flesta japanare kör med sina egna oljebeteckningar, Suzuki L01 eller Yamaha 01/KYB 01 t.ex. som man inte direkt varken kan läsa ut nåt SAE-tal ur, eller fixa i ett högre SAE-tal fast samma märke.

Men som en jämförelse mellan märken så har en 2.5W Motorex helsyntet högre viskositet än en 10W Castrol icke-syntet vid 40°C. När jag snackade med en mek på en välkänd MC-firma i mälardalen så är befarar jag för att de slagit i alldeles för styv vätska vid sina servicar slentrianmässigt... :-/
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Mycket möjligt, och det går säkert att lista ut vilka leverantörer de använder genom att studera datatabeller.

I vilket fall som, skillnaden mellan 21 och 27 cSt är stor och min åsikt är att detta inte borde få säljas som en och samma produkt. Detta tillsammans med ett inte särskilt imponerande viskositetsindex gör att jag avråder från köp av denna olja. Det finns helt enkelt bättre olja, från Öhlins och flera andra.


Ja, jag såg direkt framför mig hur jag som för bok över mina inställningar på olika banor och efter ett oljebyte blir helt plötsligt hela min dokumentation obrukbar/värdelös.

Helt klart synd. De hade ju samma leverantör som er från början men dom hittade väl billigare leverantörer och kvalitet har ju aldrig varit en prioriterad faktor för Biltema.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Observera att "samma leverantör" inte nödvändigtvis betyder samma olja. Det kan vara helt olika krav och helt olika specifikationer för två oljor som har samma viskositet på pappret. Och jag kan inte tänka mig att Biltema är intresserade att betala det man tyvärr tvingas betala för riktigt bra hydrauloljor...

Observera också att Öhlins 1309 inte är det bästa valet för dina applikationer (enduro och mx). 1309-oljans största styrka är att den mig veterligen är marknadens enda olja som fungerar i samtliga gat- och RR-produkter, det vill säga framgafflar, stötdämpare såväl som styrdämpare. Den har tillräckligt med friktionssänkande tillsatser för att fungera tillfredsställande i gafflar och styrdämpare och den har tillräckligt bra viskositetsindex för att klara temperaturområdet i en gat- eller RR-stötdämpare.

Viskositeten är dock i högsta laget för MX-produkter och det går att hitta rena stötdämparoljor med ännu bättre viskositetsindex, vilket kan behövas i en MX-stötdämpare som ju rör sig i ett större temperaturintervall än motsvarande RR-stötdämpare. Om du dessutom ska vistas i riktigt kall väderlek (vinterenduro eller snöskoter) så har 1309-oljan alldeles för hög viskositet vid minusgrader, något som tyvärr inte avslöjas av viskositetsindex som ju bara mäts mellan 40 grader C och 100 grader C.

För enduro, mx, snöskoter och eventuella vinterapplikationer rekommenderar jag istället Öhlins 1312 för framgafflar och 1304 för stötdämpare.
 

MagnusK

EX SP Nr:90
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Vetlanda
Hoj
Några olika
Observera att "samma leverantör" inte nödvändigtvis betyder samma olja. Det kan vara helt olika krav och helt olika specifikationer för två oljor som har samma viskositet på pappret. Och jag kan inte tänka mig att Biltema är intresserade att betala det man tyvärr tvingas betala för riktigt bra hydrauloljor...

Observera också att Öhlins 1309 inte är det bästa valet för dina applikationer (enduro och mx). 1309-oljans största styrka är att den mig veterligen är marknadens enda olja som fungerar i samtliga gat- och RR-produkter, det vill säga framgafflar, stötdämpare såväl som styrdämpare. Den har tillräckligt med friktionssänkande tillsatser för att fungera tillfredsställande i gafflar och styrdämpare och den har tillräckligt bra viskositetsindex för att klara temperaturområdet i en gat- eller RR-stötdämpare.

Viskositeten är dock i högsta laget för MX-produkter och det går att hitta rena stötdämparoljor med ännu bättre viskositetsindex, vilket kan behövas i en MX-stötdämpare som ju rör sig i ett större temperaturintervall än motsvarande RR-stötdämpare. Om du dessutom ska vistas i riktigt kall väderlek (vinterenduro eller snöskoter) så har 1309-oljan alldeles för hög viskositet vid minusgrader, något som tyvärr inte avslöjas av viskositetsindex som ju bara mäts mellan 40 grader C och 100 grader C.

För enduro, mx, snöskoter och eventuella vinterapplikationer rekommenderar jag istället Öhlins 1312 för framgafflar och 1304 för stötdämpare.

Bara en fundering till ett utförligt svar:

Är inte Öhlins oljor raka, dvs att man kan enligt ett diagram med cSt med kända 40 och 100 se vilka värde övriga temperaturer ger förutsatt flytbarhetsgränser och kokpunkt?
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
De är "raka", eller i alla fall mycket nära "raka" ur ett logaritmiskt perspektiv. Därför går det alldeles utmärkt att själv räkna ut viskositeten vid vilken temperatur som helst. Dock, problemet för alla som inte har ingenjörsutbildning (eller är mattelärare som Mossberg eller doktor som Tvåtaktsmannen) är att detta kräver just ett logaritmiskt diagram. Med linjär skala är viskositetskurvan exponentiell, vilket gör det väldigt jobbigt för folk att själva ta fram papper och penna för att räkna ut viskositeten vid andra temperaturer än 40 resp. 100 grader C.

Ett annat problem är att inte alla tillverkare uppger viskositet vid 40 grader C, viskositet vid 100 grader C eller viskositetsindex. Två av tre behövs för egna beräkningar.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Observera att "samma leverantör" inte nödvändigtvis betyder samma olja.

Databladen indikerade att basen var densamma men additiverna skiljde sig med stor säkerhet.
Känner några gubbar där och de är ju väldigt hemliga men jag tror inte Biltema fick de dyrare friktionsmodifierarna. Så har jag tolkat de slingrande svar jag fått.

Tack för att du håller oss med info.

Jag är förresten inte doktor, är forskarutbildad men en avhandling plus ytterligare lite dokumentation ifrån doktor.
 
Last edited:

psxcare

Feldoserad
Gick med
4 Nov 2005
Ort
Värmdö
Hoj
ZZ-R600-90, Grand Prix Havremoppe-95, R1-01
Några vanligt förekommande framgaffeloljor:

Kayaba "01" 15.6 cSt vid 40 grader C (alla gathojar med Kayaba / KYB framgaffel)
Showa "SS-05" 15.68 cSt vid 40 grader C (alla gathojar med Showa framgaffel)
Öhlins 1305 16.5 cSt vid 40 grader C (alla gamla Öhlins-gafflar)
Motul Factory Line "5" 18.3 cSt vid 40 grader C (kompetent eftermarknadsolja)
Öhlins 1309 19.0 cSt vid 40 grader C (alla nyare Öhlins-gafflar + cartridge-kit)

1305 verkar vara knepig att hitta, eller tittar jag på fel ställen?
Den kallades ju även för Öhlins #5, men nu är Öhlins #5 1310 med 22cSt...

Min R1 2005 skall få en FGK-120 cartridge monterad, i anvisningen rekommenderas 1305.

Skall jag pytsa i 1309 (19cSt) eller 1311 (15cSt) istället för 1305?
Eller leta vidare efter 1305?
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top