Gaffelolja

falco_tuna

Medlem
Gick med
9 Jul 2011
Ort
Eskilstuna/Mariefred
Hoj
Aprilia Falco -00(såld), GSX-R 1000 K5 Räser Edition, Tuono V4 1100RR -15
Jag har lagt ner mycket tid på detta med viskositet på gaffelolja... :va

Det jag kommit fram till är att 0W 5W 10W o.s.v. inte betyder så jädra mycket, för det är viskositet vid 100°C, vilket man förhoppningsvis inte har i gaffeln. :)

Vissa tillverkare anger cSt/40°C vilket är mer användbart mätetal då det ligger i närheten av den faktiska arbetstemperaturen.

http://www.peterverdone.com/wiki/index.php?title=Suspension_Fluid

Men jag fick iofs. fram att jag skulle ha 2.5W Castrol syntet till suckan som jag slog i, men jag tycker den är rejält underdämpad så jag vette fan...
 
Last edited:

-Hjalmarsson-

Fortfarande Rookie
Gick med
17 Jun 2003
Ort
Varberg
Hoj
GSXR1100-86, GSX750R -87, VTR1000F, GSXR750/1100-88, CBR600 -87
Om du är nöjd med gaffeln som den var innan så är väl det enklaste att köra samma. Om du upplevde att gaffeln var som en cykelpump trots att du skruvat komp och/eller retur i botten så rekommenderar jag att du kör en tjockare vätska.
Tänk på att olika fabrikat skiljer sig åt. T.ex. kan motuls 10w hålla samma viskositet som belrays 5w.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Eller så struntar du i den länken, köper in de oljor du är intresserad av samt en duglig så kallad viskometer (femhundra tusen till fem mille beroende på hur ball du vill vara bland tribologer) och mäter själv - och upptäcker att vissa oljor inte alls har den viskositet de bör ha enligt sitt produktblad (Peter Verdone's lista är en sammanställning av information från just produktblad).

Skämt åsido, Verdone's lista är en bra utgångspunkt eftersom den visar precis de data du kommer att få från oljetillverkarna, men sammanställt på ett ställe. Som någon redan nämnt, strunta i det intetsägande W-systemet och fokusera i stället på viskositeten vid 40 grader C, det är ungefär den framgaffeltemperatur du får vid bankörning och viskositeten vid den temperaturen finns tillgänglig från alla tillverkare (om inte, välj annan tillverkare).

En -08 ZX10 har Kayaba-gaffel original och därför sannolikt Kayaba's vanliga 01-olja. Om du är nöjd med din gaffels nuvarande funktion, välj något med samma viskositet. Om du vill ha mer dämpning, välj något med högre viskositet. Om du vill ha mindre dämpning, välj något med lägre viskositet.

Notera att de flesta bra och dyra oljor har relativt låg viskositet, detta är en lättare utgångspunkt för de som också vill skapa en olja med högt viskositetsindex (= en olja som ändrar sin viskositet så lite som möjligt från låg till hög temperatur).

Låt dig dock inte frestas till att använda en stötdämparolja med extremt högt viskositetsindex. De oljorna saknar tyvärr vissa friktionssänkande tillsatser som bör finnas i en bra framgaffelolja. Det finns endast ett fåtal oljor på marknaden som är dugliga både i gaffel och stötdämpare, till exempel Öhlins 1309.
 
Last edited:

<micke>

#647, Supermoto S1.
Gick med
20 Aug 2004
Ort
Blåsta
Hoj
Cb 985 Café-racer bygge, SXS 300 -07 Motocross, Kxf 450 -09 Supermoto, Minimoto 49 cc
15 W är ingenting som används i en modern fjädring.

5 eller 10 W hade jag valt.
 

<micke>

#647, Supermoto S1.
Gick med
20 Aug 2004
Ort
Blåsta
Hoj
Cb 985 Café-racer bygge, SXS 300 -07 Motocross, Kxf 450 -09 Supermoto, Minimoto 49 cc
Många har 5 W i inre kammaren (hydraliken) och 10 W i yttre kammaren för att få en lite starkare oljefilm för smörjningens skull av bussningar o.sv.
 

WEST

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Apr 2006
Ort
Katrineholm
Hoj
Honda Gold Wing 1500/6 89
Jag kör på Öhlins olja, kolla på Motospeed så kan de säkert hjälpa dig med viskositet.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Några vanligt förekommande framgaffeloljor:

Kayaba "01" 15.6 cSt vid 40 grader C (alla gathojar med Kayaba / KYB framgaffel)
Showa "SS-05" 15.68 cSt vid 40 grader C (alla gathojar med Showa framgaffel)
Öhlins 1305 16.5 cSt vid 40 grader C (alla gamla Öhlins-gafflar)
Motul Factory Line "5" 18.3 cSt vid 40 grader C (kompetent eftermarknadsolja)
Öhlins 1309 19.0 cSt vid 40 grader C (alla nyare Öhlins-gafflar + cartridge-kit)
 

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
Om man har en gaffel man fått till så man trivs med, och den har Motul Fork Oil, Factory Line (Heavy, 15-20) 61.0cSt,
har man missat nått med shimsning då som man borde göra för att vinna vissa egenskaper?
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Om man har en gaffel man fått till så man trivs med, och den har Motul Fork Oil, Factory Line (Heavy, 15-20) 61.0cSt,
har man missat nått med shimsning då som man borde göra för att vinna vissa egenskaper?

Sådana saker kan diskuteras i oändlighet med ett antal teoretiska argument, men om någon är nöjd med funktionen så finns absolut ingen anledning att avfärda det hela som felaktigt. Man skulle möjligtvis kunna ha åsikter om framgaffelns funktion vid extremt högfrekventa rörelser, men detta är inte direkt kopplat till den uppmätta kinematiska viskositeten utan mer till andra fysikaliska egenskaper som delvis följer den kinematiska viskositeten samt helt enkelt till styvheten (egensvängningsfrekvensen) hos dämpsystemets mekaniska delar.

Coolt! Vilken hoj har det?

Det är mig veterligen inte vanligt att ha olika oljor i olika delar av gaffeln, men de gafflar som har slutna dämpsystem skulle kunna ha det. Alla Öhlins racegafflar, de dyraste Öhlins cartridgekitten för Supersport / Superstock, ett fåtal gathojar med trycksatta dämpsystem (bl.a. Desmosedici) samt ett antal crosshojar.
 

sleven

Snabbare än fy fan jävla skit-sege!
Gick med
13 Dec 2003
Ort
Nybro
Hoj
ZX-6R SST 600
Vart kan jag köpa Öhlinsolja till min gamla skorv online då, och vilken ska det vara?
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 &#8211;...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

&#8221;och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top