Bulten 140419

Hestfaen

Ny medlem
Gick med
31 May 2012
Ort
Götelaborg
Hoj
Kawasaki z750r -12
Stiligt! Kul att ditt album delar med sig av inställningarna också!
Och framförallt, då vet jag vem mannen på åkern var :)

Sen att man har 1tb gratis utrymme och högupplösning är inte dåligt heller :gnissla


Dum fråga men hur dags brukar folk vara ute och rulla vid bulten?
 

Bromsok

Medlem
Gick med
26 Mar 2012
Ort
Älvsjö
Hoj
Multistrada 1200 S
Stiligt! Kul att ditt album delar med sig av inställningarna också!
Och framförallt, då vet jag vem mannen på åkern var :)

mm , då såg du hur jag bråttades med den nya gluggen med alla inställningar
… fick fan ingen ordning på skitet !!! Man kan välja om man vill dela exif .. jag väljer o dela för någon kanske säger FEEEL eller Rätt typ .. =)
 

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Ort
Stockholm/Tyresö
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Sen att man har 1tb gratis utrymme och högupplösning är inte dåligt heller :gnissla


Dum fråga men hur dags brukar folk vara ute och rulla vid bulten?

Mm.. jag betalar för utrymmet själv, och ju bättre kvalitet jag lägger upp, desto mer bandbredd stjäl det från mitt porrsurfande.. så max kvalitet sparar jag åt folk jag känner och annat bekant löst folk :)

Om man ska dra nån slutsats av "trafiken" förbi fotokurvan så är 12-14 tiden du är ute efter.
 

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Ort
Stockholm/Tyresö
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
mm , då såg du hur jag bråttades med den nya gluggen med alla inställningar
… fick fan ingen ordning på skitet !!! Man kan välja om man vill dela exif .. jag väljer o dela för någon kanske säger FEEEL eller Rätt typ .. =)

Bara vänta tills Eisbaer vaknar och plockar fram megadrulen så känns det som att hur man än ställer in kameran så gör man fel... :gnissla .. ryktet säger f ö att han skymtades i fotokurvan en stund idag.. dock utan kamera..
 

eisbaer

Pucko
Gick med
6 Mar 2003
Ort
MAERSTA
Hoj
Honda CB450 '86
Micke™;6005377 skrev:
Satsa istället på ett fast 2-300 2.8. 70-300'an du har räcker till att fota allt annat. men ska du plåta sport, såsom hoj,bil o andra snabba saker är det bättre att satsa på en fast glugg...

Varför fast?
 

Micke™

La costen krokodil
Gick med
13 May 2010
Ort
Bra
Hoj
bilringar och hängröv

För att nämna några saker:
Kvalite
pris
Vikt (den slutsatsen kan du nog dra själv)
Hastighet (generellt sett så är fasta gluggar snabbare 'n zoomgluggar, vilket inte är helt hundra, för det skiljer från glugg till glugg)
 

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Nein
eisbaer känns enklast igen på svordomarna, jämfotahoppen och de okristligt djupa suckarna som dånar ut över nejden när en reflexväst närmar sig.
 

Bromsok

Medlem
Gick med
26 Mar 2012
Ort
Älvsjö
Hoj
Multistrada 1200 S
Micke™;6009313 skrev:
För att nämna några saker:
Kvalite
pris
Vikt (den slutsatsen kan du nog dra själv)
Hastighet (generellt sett så är fasta gluggar snabbare 'n zoomgluggar, vilket inte är helt hundra, för det skiljer från glugg till glugg)
Så ere !
 

eisbaer

Pucko
Gick med
6 Mar 2003
Ort
MAERSTA
Hoj
Honda CB450 '86
För att nämna några saker:
Kvalite
pris
Vikt (den slutsatsen kan du nog dra själv)
Hastighet (generellt sett så är fasta gluggar snabbare 'n zoomgluggar, vilket inte är helt hundra, för det skiljer från glugg till glugg)

Jo, jag vet vad det är för skillnad på en fast och en zoom rent generellt men du sa att Peter skulle köpa en fast "2-300 2.8" då han ska "plåta sport, såsom hoj,bil o andra snabba saker".

Kvalitet. Vet inte om du menar byggkvalitet eller bildkvalitet men oavsett så är väl inget just sportfotografering unikt har behov av?
Pris. En fast 300 2.8 kostar 50 lök så om inte det är en fördel kan vi nog stryka det.
Vikt. Min 120-300 väger 3kg, en fast Nikon 300 väger 3kg. En zoom väger mer för att det är fler linser men en fast väger mer för att det är mer glas per lins.
Hastighet. Jag vet inte vad du menar med snabbhet.. om du tänker på ljusstyrka så är det väl ingen skillnad på en fast 300 2.8 och en 120-300 2.8?

Så att välja en fast glugg framför en zoom för att plåta hojar är väl knappast en fördel. Snarare tvärtom, att kunna zooma för att passa motivet som kommer mot dig är väl bra?
 

nicotin

Back Again
Gick med
20 Jul 2010
Ort
sthlm
Hoj
Jag saknar begräsningar i trafiken
Jo, jag vet vad det är för skillnad på en fast och en zoom rent generellt men du sa att Peter skulle köpa en fast "2-300 2.8" då han ska "plåta sport, såsom hoj,bil o andra snabba saker".

Kvalitet. Vet inte om du menar byggkvalitet eller bildkvalitet men oavsett så är väl inget just sportfotografering unikt har behov av?
Pris. En fast 300 2.8 kostar 50 lök så om inte det är en fördel kan vi nog stryka det.
Vikt. Min 120-300 väger 3kg, en fast Nikon 300 väger 3kg. En zoom väger mer för att det är fler linser men en fast väger mer för att det är mer glas per lins.
Hastighet. Jag vet inte vad du menar med snabbhet.. om du tänker på ljusstyrka så är det väl ingen skillnad på en fast 300 2.8 och en 120-300 2.8?

Så att välja en fast glugg framför en zoom för att plåta hojar är väl knappast en fördel. Snarare tvärtom, att kunna zooma för att passa motivet som kommer mot dig är väl bra?


Jag ser en viss AF hastighets skillnad på min Canon 400 f2.8 IS II och min 70-200 f2.8 IS II.

Det fasta är krispare i fokus och är något snabbare på att fokusera men marginellt.

Största skillnaden är dock att bilderna generellt är krispare i kanterna.
 

eisbaer

Pucko
Gick med
6 Mar 2003
Ort
MAERSTA
Hoj
Honda CB450 '86
Jag ser en viss AF hastighets skillnad på min Canon 400 f2.8 IS II och min 70-200 f2.8 IS II.

Det fasta är krispare i fokus och är något snabbare på att fokusera men marginellt.

Största skillnaden är dock att bilderna generellt är krispare i kanterna.

Jo, AF-hastighet glömde jag bort.
Men 5 ggr pengarna borde väl ge nån fördel tycker man..
 

Micke™

La costen krokodil
Gick med
13 May 2010
Ort
Bra
Hoj
bilringar och hängröv
Ja allt är ju relativt..
Det är ju tex därför naturfotografer smyger omkring med zoomgluggar på 35-500mm eller?
Jag nämnde aldrig nåt om något pris. klart att en bra glugg är dyrare. och ska vi vara ärliga mot oss själva. amatörfotografer som vi är så märker vi ens nån skillnad faktiskt?. Nej det jag syftade på ang hastighet var faktiskt autofokus, vilket är en sjuk skillnad (nu kör jag canon o du nikon, så jag kan inte svara för hur nikon är på just den punkten). Helt klart att man klarar sig alldeles utmärkt med en zoomglugg, men vill man ha det där extra så ska man gå över på en fast glugg, vilket du säkert inte kommer att erkänna eisbaer. kan med all säkerhet plåta hojarna i kurvan med min sony nex 6 och förvåna vanligt folk som inte har en susning om kvalité.

Sen finns det ju billigare alternativ till orginalgluggarna som är sjukt bra... vilket du med all säkerhet vet som kör med ett sigma....
 

Micke™

La costen krokodil
Gick med
13 May 2010
Ort
Bra
Hoj
bilringar och hängröv
Jo, AF-hastighet glömde jag bort.
Men 5 ggr pengarna borde väl ge nån fördel tycker man..

prylbög som du är likt oss andra är det ju konstigt att du drar det kortet. men visst ska vi snacka nytta o budget helt o hållet så klarar man sig faktiskt ypperligt med en kit kamera av dagens kaliber. det mesta handlar ju om komposition ändå och skills i photoshop, vilket väldigt få har.
 
Nyheter
En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Top