REGLER FÖR TEKNIKFORUMET
Dessa regler appliceras även på övriga felplacerade teknikrelaterade trådar

VEM SKA SVARA PÅ FRÅGOR?
- Den med erfarenhet i ämnet
- Kom inte med gissningar
- Undersök ämnet väl, svara utförligt med bilder om möjligt.
- Sammafatta ditt svar i ett (1) inlägg istället för flera.
- För icke MC-relarade frågor, använd OT Teknikforumet
VARFÖR DESSA REGLER?
- Vi behöver sålla ut felsvaren som kan få otrevliga konsekvenser
- Irrelevanta diskussioner skall ej förekomma
- Detta forum ska vara SERIÖST.
- Regelbrott leder till banning från teknikforumet.
LÄS OVAN INNAN DU DELTAR I TEKNIKFORUMET
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 31
  1. #1
    Medlem
    Reg.datum
    apr 2014
    Ort
    skövde
    Hoj
    -96 kawasaki vn1500
    Inlägg
    13

    Question Slutat driva efter vinterförvaringen? Hjäälp!

    En vn1500 som stått ett halvår, startar fint på en gång men när jag lägger i växeln och ska åka iväg händer INGET! någon som tror sig veta vad felet kan vara?

  2. #2
    *58* Zoidbergs avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Ort
    Malmö ...ungefär
    Hoj
    FZR skrot
    Inlägg
    2 121
    Normalt motstånd i kopplingshandtaget?

  3. #3
    Masjävel and proud of it! Aryeys avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    På rätt sida älven
    Hoj
    Looking...
    Inlägg
    4 046
    Byt olja och gärna även filter då det kan vara oljan som gör att kopplingen slirar. Får du i en växel?
    Vad vet jag? Jag föredrar svartmålade väggar, igenmurade fönster och hårdrock...

  4. #4
    Medlem WESTs avatar
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Katrineholm
    Hoj
    Husaberg 650 / Honda Gold Wing 1500/6 89
    Inlägg
    5 850
    Blogginlägg
    2
    Starta den med växel i, kan va lite kinkigt in kopplingen blivit använd och varm.

  5. #5
    Medlem
    Reg.datum
    apr 2014
    Ort
    skövde
    Hoj
    -96 kawasaki vn1500
    Inlägg
    13
    Jag tycker kopplingshandtagen känns som vanligt och jag får i växeln och den driver LITE lite framåt! Jag kan stå still med växeln i utan att den dör. Även om jag har i växeln men inte kopplingshandtaget när motorcykeln ej är i gång kan jag skjuva hojen framåt??

  6. #6
    Noll till himlen på bara några sekunder
    Reg.datum
    okt 2010
    Ort
    Stockholm
    Hoj
    Honda Cbr600 -92 Honda cbr 600 RR 05
    Inlägg
    716
    testa byta olja och varmköra ordentligt. lamellerna kan ha klistrats ihop
    Blått e gott

  7. #7
    ???? slowmotions avatar
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    bromma
    Hoj
    Ténéré 700
    Inlägg
    143
    Citat Ursprungligen postat av Smurf Rider Visa inlägg
    testa byta olja och varmköra ordentligt. lamellerna kan ha klistrats ihop
    om lamellerna klistrats ihop är problemet precis det motsatta. cykeln driver med kopplingshandtaget intryckt.
    Light travels faster than sound, that`s why some people seem bright until you hear them speak.

  8. #8
    Medlem
    Reg.datum
    apr 2014
    Ort
    skövde
    Hoj
    -96 kawasaki vn1500
    Inlägg
    13
    Kan det vara kopplingsfjädern då? För det känns som att det i stället inte går att få ihop lammellerna? "Klibbat isär" ska prova att byta oljan för det behöver ju ändå göras. Känns inte som de kommer hjälpa bara men gör de nog imorrn!

  9. #9
    Medlem
    Reg.datum
    apr 2014
    Ort
    skövde
    Hoj
    -96 kawasaki vn1500
    Inlägg
    13
    Ja det tycker jag:/

  10. #10
    Medlem vitxrs avatar
    Reg.datum
    mar 2008
    Ort
    Älvsjö
    Hoj
    XR650R-02 DR650-92 R75/5-70
    Inlägg
    174
    Oljebyte är aldrig fel även om det brukar vara svårt att koppla ur med gammal olja.
    Är det hydraulisk koppling eller vajer?
    Om det är vajer så kanske något spöke justerat den under vintern.Kolla att det finns ett litet spel i handtaget.
    Lycka till

  11. #11
    Medlem
    Reg.datum
    apr 2014
    Ort
    skövde
    Hoj
    -96 kawasaki vn1500
    Inlägg
    13
    Citat Ursprungligen postat av vitxr Visa inlägg
    Oljebyte är aldrig fel även om det brukar vara svårt att koppla ur med gammal olja.
    Är det hydraulisk koppling eller vajer?
    Om det är vajer så kanske något spöke justerat den under vintern.Kolla att det finns ett litet spel i handtaget.
    Lycka till

    Det är hydralisk koppling och jag kan ärligt säga att jag vet inte hur en hydralisk koppling funkar riktigt, vad finns det för justeringsmöjligheter? Det kan va så att växeln inte går i helt utan att den hamnar i nått mellanläge?

  12. #12
    Medlem vitxrs avatar
    Reg.datum
    mar 2008
    Ort
    Älvsjö
    Hoj
    XR650R-02 DR650-92 R75/5-70
    Inlägg
    174
    Jag har aldrig pysslat med hydraulisk koppling och blev därför lite nyfiken.
    Upptäckte ganska snabbt att många har problem med kopplingen på vulkaner.
    Kika in här så kanske du får lite hjälp http://www.vulcandrifterriders.com/f...p?topic=1170.0
    Ett annat problem är att det finns små hål i huvudcylindern som kan bli igensatta. Dessa hål släpper på trycket när greppet släpps ut. Detta problem brukar uppstå efter en stunds körning och försvinner när cykeln stått ett tag så det borde ej gälla ditt problem.
    Lycka till

  13. #13
    *58* Zoidbergs avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Ort
    Malmö ...ungefär
    Hoj
    FZR skrot
    Inlägg
    2 121
    Säkert att inte kopplingshantaget blir stumt när du drar i det flertalet gånger? I annat fall har du nog lamellknas, men det borde inte uppstå under vinterförvaring.

  14. #14
    Medlem vitxrs avatar
    Reg.datum
    mar 2008
    Ort
    Älvsjö
    Hoj
    XR650R-02 DR650-92 R75/5-70
    Inlägg
    174
    Om du skall byta olja så är det ju ett ypperligt tillfälle att kika på kopplingen samtidigt. Töm oljan,ta bort kåpan och kika vad som händer när du kopplar ur (starta ej motorn). Titta efter rost eller avlagringar. Kan ju vara så att fjädern börjar bli för klen samtidigt som det kärvar lite efter vinterförvarng.

  15. #15
    Medlem
    Reg.datum
    apr 2014
    Ort
    skövde
    Hoj
    -96 kawasaki vn1500
    Inlägg
    13
    Citat Ursprungligen postat av vitxr Visa inlägg
    Om du skall byta olja så är det ju ett ypperligt tillfälle att kika på kopplingen samtidigt. Töm oljan,ta bort kåpan och kika vad som händer när du kopplar ur (starta ej motorn). Titta efter rost eller avlagringar. Kan ju vara så att fjädern börjar bli för klen samtidigt som det kärvar lite efter vinterförvarng.
    Jag bytte oljan lite fort och lätt UTAN att kolla kopplingen! Fort ska de gå, varmkörde sedan motorn lite men utan resultat så får väl bli att tappa den på olja samt kolla kopplingen får väl beställa en ny packning oxå för jag antar att den går paj

  16. 2014-04-20, 18:59
    Anledning
    .

  17. #16
    Medlem Skäggots avatar
    Reg.datum
    maj 2011
    Ort
    Hemma
    Hoj
    monark
    Inlägg
    10 131
    Citat Ursprungligen postat av vnvulcan Visa inlägg
    Jag bytte oljan lite fort och lätt UTAN att kolla kopplingen! Fort ska de gå, varmkörde sedan motorn lite men utan resultat så får väl bli att tappa den på olja samt kolla kopplingen får väl beställa en ny packning oxå för jag antar att den går paj
    Hör du inga missljud alls när den driver sakta framåt?

    Var det du som vinterförvarade den? För det finns en splinesad hylsa i kardanen som kan rensas om man försöker stunta med den.
    Funderar du på meningen med livet?

    Det kan vara så enkelt att du bara är ett varnande exempel för oss andra....

  18. #17
    moddlaren
    Gäst
    Du bytte oljan lite snabbt...

    det är inte så enkelt att du har fyllt i ny olja som inte är till våta kopplingar.. typ bilmotor olja? Det är många som gör det felet och då slirar kopplingen omedelbart. Det finns ju inte något friktions medel i bilolja..

    risk att du åker på nya lameller om det är fel olja i motorn nu...

    vad olja har du i nu??
    Senast redigerat av moddlaren den 2014-04-21 klockan 06:09. Anledning: var ute med hunden när jag skrev

  19. #18
    Medlem Millihaffs avatar
    Reg.datum
    dec 2005
    Ort
    Republiken Åsen
    Hoj
    Muz 718cc
    Inlägg
    260
    Citat Ursprungligen postat av moddlaren Visa inlägg
    Det finns ju inte något friktions medel i bilolja..
    Kan du utveckla det lite?
    Vad innebär det? Att man har hällt i en näve grus i oljan?
    Har aldrig hört om friktionsmedel i oljan....vet att det finns addetiv i vissa oljor som gör dem för "hala" och olämpliga att använda med våtkopplingar. Koppligen slirar bla. vid belastning.
    Senast redigerat av Millihaff den 2014-04-21 klockan 06:47.

  20. #19
    moddlaren
    Gäst
    Precis som du skriver det är andra additiv i olja för våta kopplingar.. typ atf till automater.

    Turbokombi till traktorer med våta bromsar..

    samma med mc olja det är vissa additiv som finns där men inte behövs i en bil motor.

    ducati med torrkoppling bryr sig föga om vilken olja som EX

    läs stora ojje tråden här på sporthoj den förklarar allting..

  21. #20
    Medlem
    Reg.datum
    apr 2014
    Ort
    skövde
    Hoj
    -96 kawasaki vn1500
    Inlägg
    13
    Citat Ursprungligen postat av moddlaren Visa inlägg
    Du bytte oljan lite snabbt...

    det är inte så enkelt att du har fyllt i ny olja som inte är till våta kopplingar.. typ bilmotor olja? Det är många som gör det felet och då slirar kopplingen omedelbart. Det finns ju inte något friktions medel i bilolja..

    risk att du åker på nya lameller om det är fel olja i motorn nu...

    vad olja har du i nu??
    Motul 5100 eller vad den heter! Så de är mc-olja. Kan man ta bort vänster motorkåpa utan att tömma den på olja? Lufta kopplingen?

Sidan 1 av 2 12 SistaSista

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Jag brukar rycka slangen som går in i förgasaren eller insuget, motorn på tomgång. Kolla om det pytsar fram oljedroppar = klart.

Chronic
Vill du annonsera ovan? Klicka här