Finta pensionen - Vad är rimligt?

Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Ok, inte fullt insatt men kan tycka att budget m.m. är skoj så jag började räkna lite:

Enligt pensionsmyndigheten + realistisk beräkning på löneutveckling/inflation sett till historiken (2.98%-26.32%) så plockar jag ut 40 700:- vid 65 års ålder. Vill tro att detta är lågt räknat (3%), naturligtvis, men visst allt kan hända.

I det Orangea kuvertet räknar dom med 0.00% löneutveckling, optimister, men det köper jag alltså inte. Ska tilläggas att tjänstepensionen inte är med i deras förstasideberäkning i.o.m. att det Orangea oavkortat är kommunistpension. Deras magiska beräkning med pension kontra pensionsålder kan jag alltså inte gå efter så jag får räkna procentuellt och hoppas att det stämmer på ett ungefär. Ytterligare förtydligande är att jag måste skilja på den Allmänna och Tjänstepensionen p.g.a. att den senare inte nödvändigtvis i samma grad är beroende av pensionsålder.

Vart vill jag komma?

Jag har åtta olika faktorer som faller under tjänstepension, även om det kan diskuteras men det är så Dom räknar, och alla har pilar uppåt i olika grader. Ändå svamlar banken om privat pensionssparande, hell no! ....eller? Här kommer min fundering om att "finta" pensionen.

Ok, jag har ingen aning om vad Jürg på huvudkontoret i Bremen (min Boss oavsett sysselsättning, även Kung) säger om pension innan 65 års ålder men detta vet jag enligt ovan:

Penionsålder fr.o.m. 61 år - Allmän pension: 27 696:-

Pensionsålder fr.o.m. 65 år - Allmän pension: 34 000:-

Pensionsålder fr.o.m. 65 år - Tjänstepension: 6 700:-

Frågor:

Fakkit! Jag vill gå i pension vid 55 års ålder, hur beräknar jag detta? (de tabellerna/alt. finns inte att tillgå enligt ovan).

Blir det inte lite torftigt då tror du?

Ponera att jag sparar 5000:- i månaden till 55 års ålder men banken och deras dåliga räntor räknar jag inte med även om det realistiskt kommer ge några ören i ränta hur jag än gör. Som sagt; Allt kan hända.

Jag räknar kallt med att bli max 75 år skrynklig, håller jag handen ovanför gräsmattan några år till spelar mindre roll.

Privat sparande, minimum = 0.00% ränta, med detta räkneexempel skulle ge vid 55 års ålder och uppåt:

5750:- per månad.

Kanske omöjligt att svara på vad vet jag..? Hur som så kanske det triggar ngn. att göra aktiva val och faktiskt kolla läget själv och vetskap är väl aldrig fel :)

http://www.pensionsmyndigheten.se/
 

sir-väs

Ny medlem
Gick med
13 Sep 2006
Ort
Sthlm
Hoj
-
Hej
Kollade en del på detta och en av de saker som du verkar ha missat är inflationen. dvs vad är de pengarna värda omräknat till dagens pengavärde när du väl får ut dem.

Jag vill minnas att man i normalfallet inte får gå i pension före 61 (dvs vanlig pension inte sjuk osv.) vissa yrkesgrupper har andra regler.
om du vill veta mer så kan du ringa direkt till pensionsmyndigheten och de kan hjälpa dig med olika frågor.

Vissa länder är fördelaktiga att flytta till (just nu tex portugal) när det gäller skatteplaneringen för pension osv. I mitt fall insåg jag att det gäller att inte ha skulder och utgifter när man väl blir pensionär.
önskar också man kan gå vid 55.
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Både ja och nej men jag vet inte riktigt hur de räknar = jag kan själv lägga in en uppskattad löneutveckling och den la jag som sagt på 3%. De förklarar att inflationen de senaste 10 åren har snittat på 1.5% och då antar jag att det är grundat på per år så att säga. Att 1.5% är lågt har jag förstått när de surrar om reporäntan och annat hittepå.

Hurvida de räknar av 1.5% i inflation av mina 3% framgick inte, har dock inte sidan uppe/inloggad nu men jag gissar på att de räknar 3% oavsett framtida inflation eftersom det bara är spådom.

Så.. absolut, naturligtvis är inflationen en faktor men känns som att det är gravt svårt att få ett opartiskt svar på den frågan.. kan tyckas. Alla vet bäst eller så finns det ett vinstintresse någonstans :)

Frågan är dock fortfarande intressant, inflation eller ej, eftersom de siffror jag har idag förmodligen inte tar hänsyn till den hypotetiska inflationen om 23 år när jag är 55 bast = spelets regler.
 
Last edited:

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Ort
Stockholm/Tyresö
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Jag pratade pension med min investeringsrådgivare när jag fyllde 30 för ett par år sen.. och det framgick ganska tydligt att om jag vill ha ut motsvarande peng / månad som jag har idag (med inflationen medräknad) så behöver jag spara en j*vla massa deg varje månad till pension.

Minns inte siffran exakt, men minns att det kändes helt orimligt.

Så personligen känner jag att det bästa sättet för att kunna gå i tidig pension är att relativt tidigt göra någon sorts investering med bra avkastning, t ex aktier.. dessvärre så ökar det givetvis även risken.
 
Last edited:
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Jo men det ser Jag som önsketänkande för en knegare = inte det jag är ute efter. Det finns vissa bonusar med att ha 23 år till på nacken, ex. en bostad värd pengar mer eller mindre betald o.s.v.. Då menar jag inte att sitta med en kåk på vischan värderad till 100 000:- och tycka livet e flott utan kanske mer att det är de man siktar på vid den åldern och när skattmasen fått säga sitt så har man ändå en extra kaka över till leksaker.

Men men det är i sig skit sak samma för vad folk har för ekonomiska mål är upp till var och en, hänger naturligtvis ihop men vill ändå poängtera att min syn på pension är att kunna ha den fritid man vill och känner sig nöjd med.

Det finns dock vissa frågetecken jag tycker det är halvklurigt att läsa sig till:

Vi vet att det finns "avtal" som tillåter pension vid 55 års ålder, bra.

Ingen i hela Sverige har arbetat under detta avtal hela sitt arbetsamma liv, vad gäller då?

Som ex. så har jag en pensionär på jobbet som kör lite övertid och han förklara att man själv måste "jaga" pengarna för det är inget som kommer serverat när det väl är dags. Visst det arbete du pensionerar dig ifrån hjälper väl till så gott det går men arbetet du hade i 5 år för 20-25 år sedan gör ingenting per automatik utan där måste du själv aktivt begära ut den tjänstepension du har innestående o.s.v..

Detta gäller dock tjänstepension naturligtvis, men den kan ju i sig bestå av flera av varandra oberoende delar och jag kan ju helt ärligt säga att jag inte har stenkoll på alla från min nuvarande arbetsgivare som exempel.

Är det den sista tjänstens befattning som bestämmer när man får gå i pension/har rätt till den Allmänna eller hur fungerar det? Känns stökigt om det blir uppdelat kors och tvärs för att man haft olika arbeten.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Jag räknar kallt med att bli max 75 år

Vi kan nog räkna med att bli 80 år, med tanke på att medelåldern idag är 79 och ökande. De som inte är överviktiga eller rökare kan nog direkt förvänta sig ytterligare ett par år.

Fast de där sista åren när man ligger på hemmet spelar det säkert inte nån större roll hur mycket pengar man får.

Granngubben är 79 år, springer ute i skogen några timmar varje dag, släpar hem lite ved eller röjer lite i sin skog. Knallar hem på eftermiddagen, och framåt kvällen ställer han sig vid vedmaskinen och matar den. Eller nån annan aktivitet. Vissa är starka länge.
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Hehe ja jag känner o träffar på sådana jag med, inte i släkten tyvärr, men men jag kan väl omformulera det hela till att jag inte siktar (beräknar) högre. Hur det än blir så står jag (förhoppningsvis) ändå inte på bar backe om det blir några bonusår värda namnet.
 

sir-väs

Ny medlem
Gick med
13 Sep 2006
Ort
Sthlm
Hoj
-
Jag räknade med ca 3% inflation /år (lågt men rimligt tror jag)
det betyder att om jag lägger 1000 kr i plånboken idag så är det värt ungefär 481 kr om 25 år.
jag räknar inte heller med någon löneökning eftersom jag inte förväntar mig att ha samma arbete i 25 år till på samma plats.

En av de fördelar man har av att spara undan en större summa / månad är ju att den summan har man ju klarat sig utan så att säga. ex om jag har 20 000 / månaden och sparar 6000 varje månad i tex pensionssparande så är min egentliga inkomst att efterlikna 14 000 för att kunna göra samma som jag gör idag.
samma sak med alla betalningar mm.
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Normalt sett behöver man inte lika mycket pengar när man är pensionär. Hus/bostad är förhoppningsvis amorterade eller åtminstone är lånen en bråkdel av värdet, barn utflugna, man behöver inte varsin ny flådig bil alt månadskort för att pendla till jobbet etc, klart färre dyra luncher. Sen är ju kattmatsbrukar billigare är lövbiff :)

Har själv inget dedikerat pensionssparande utan betalar av huset, när det är klart så får man väl lägga pengarna lite mer långsiktigt men å andra sidan är det i dag räntorna som är familjens största utgift. Visst är det idag skatteförmånligt (om man betalar staligt skatt) att dra av en viss mängd pengar för privat pensionssparande men man vet ju aldrig hur det beskattas den dag man blir 67.

Förresten, gå i pension vid 55, är du grek eller? :hihi Systemet justeras om för att bli oförmånligt att gå innan 67 och mina päron är några år under 80 och fullt aktiva, mormor och morfar drog på semesterresor när dom var över 90. Innan det är dags med mig att få guldklocka är det nog snarar 70 som gäller, är ju inte ekonomiskt försvarbart att bara folk mellan 25 (alla ska ju numera plugga och/eller finna sig själva på jorden runt resor) och 65 ska jobba, 40 år av 90 levda typ ska försörja resten av åldrarna + nolltaxerare och socialfall. Men det är väl en annan fråga... :glömdet
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.

Hårding

Keep ´er lit...
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Tatooine
Hoj
KTM 690 SMC R och Suzuki GSXR-600R
De flesta tjänstepensionsavtal har tidigast möjligt uttag från 55 år men per automatik från 65 år förutom att visa yrkesgrupper t.ex piloter har 60 årsavtal, men i övrigt är de avtal med lägre pensionålder än 65 få och har i de flesta fall försvunnit eftersom ingen vill betala för dem. Olika avtal är oberoende av varandra men kan ta med ett avtal i beräkningen av ett annat men det är sällan annan pensionsålder än 65 år.

Allmän pension tidigast från 61 år som du skriver men det har få råd med.

Dagens pensionärer kan väl räkna med 50-55% i pension i bästa fall och morgondagens pensionärer kanske 30-40% från 65 år.

Vill man gå tidigt i pension med hyfsad standard så är det bäst att vara skuldfri, kanske gift dig rik eller skaffa en position i arbetslivet där du har möjlighet att förhandla om förmåner som till exempel tidigare pensionsålder även om få företag vill släppa en stjärna före 60 års ålder. Var även beredd på att jobba längre eftersom kapitalet du kanske tänkt att använda från 55 år snabbt kan blåsa iväg, satt efter krisen 2007/2008 med snart blivande pensionärer som sett sitt kapital sjunka med 30-40% på kort tid före pension(5-7år) trots "hyfsat säkra" placeringar, experterna de lyssnat på i media hade oftast sagt...ha is i magen. Kapitalet sjönk dock som en sten och sedan är backen uppför jobbig.

Se upp för pensionsrådgivare/investeringsrådgivare/shamaner/spåkärringar/löpsedelrådgivning även om det finns en del bra där ute.
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Har slutat låsa in pengar. Spara och placera kan man göra ändå, utan att vara bakbunden.

Har man skador kan det vara svårt att få efterlevandeskydd på pensionssparpengar, PPM också. Bättre att de kan ärvas.

Vill bara lyfta det för föräldrar, folk som tänkt sig att bli det samt de som vill välja en annan förmånstagare. Kort sagt alla som inte vill låta pengarna bränna inne i den händelse nåt inträffar som förkortar ens levnad eller drastiskt ändrar omständigheterna för den. Ange det innan ni ådragit er skador som gör att de kan neka detta. Klart man får pengar om man blir pensionär men om man kolar innan dess, eller till vilken ålder avtalet nu gäller, försvinner PPM-pengarna för efterlevande respektive och/eller barn.

Kanske en grej att tänka på för oss som är någorlunda exponerade för risk.

Ett försäkringsbolag ville att jag skulle pensionsspara tiotusentals kronor i månaden tills de hade fått tillbaka hela den "ideella ersättningen". Pengar som såvitt jag förstår skulle vara inlåsta till 65 års ålder utan skydd för efterlevande. Gulddeal!! Som jag förstått det räcker det med en ynka % för att möjligheten att teckna efterlevandeskydd ska var borta, liksom livförsäkring. Har man tecknat och man dör eller skadar sig kan de självfallet inte frånträda ingånget avtal. Korrigerar om bättre vetande kan peka på annat.
 
Last edited:
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Väntade på den men det tog några inlägg innan Grekland kom på tal i.a.f. ;) Lägger inte så mkt. tanke på det, de har om man ska tro allt som skrivs haft en helt annan kultur = roffa åt sig så mkt. det går utan att betala skatt Och gå i tidig pension. Det är inget jag står bakom punkt Ungas arbetslöshet diskuteras även här hemma naturligtvis men vill ändå tro att det inte ens är i närheten i jämförelse.

Likväl som det kan pratas om att man "ska" gå i pension vid 75 års ålder tycker jag däremot man kan titta på möjligheterna till tidig pension, fungerar systemet så ska det inte spela ngn. roll.. en vacker tanke i.a.f.. Som många brukar säga; Det är ingen som tackar dig för att du sliter ut dig alldeles o.s.v.. Jag är arbetsför/tycker att man ska dra sitt strå till stacken. Tycker allt som oftast att det är kul att arbeta/tjäna pengar men 20 år (exempel) är kanske värt mer än ngt. annat och att göra det möjligt är upp till var och en, så resonerar jag. Med ålderns rätt prioriterar de flesta sin fritid mer och mer.

Artikeln tolkar siffrorna för att skapa rubrik, läser man vad som faktiskt står kan det vinklas åt vilket håll som helst i olika grad = det jag försöker få lite klarhet i och inte vad någon tolkar för att sälja lösnummer.

Kan lägga in en annan vinkel för att krydda ämnet lite, precis som de tar upp i artikeln, och det är att kvinnor i regel har en lägre pension p.g.a. löneskillnader mellan kön. Ett helt obegripligt faktum i ett modernt samhälle = det jag själv kan referera till utan att förespråka FI men helt klart för jämlikhet. Rent krasst kan jag då tycka att även jag ska kunna klara mig på samma pension som en kvinna och om det ger mig några extra år i pension så är det väl som så = ingen jävel som ska behöva känna personligt ansvar för utan att vara den som bestämmer löner. Denna diff. minskar förhoppningsvis i framtiden men historiken blir svår att ändra på.
 
Last edited:

sir-väs

Ny medlem
Gick med
13 Sep 2006
Ort
Sthlm
Hoj
-
Det man kan se är att om du är sjuk osv och beräknar att dö innan deras beräknade ålder så är det bara att ta ut allmän pensionen så snart du kan börja, många av de privata pensionerna är eller går koppla till att de pengarna går till efterlevande.
man bör också "skatteplanera" så att man inte tar ut all pension på ett bräde, de flesta har en 5 års utbetalningsplan som standard.
Kanske inte så smart att lägga de åren direkt och ta ut alla pensionerna samtidigt, ur skatteskäl likväl som levnads skäl.

Mina tankar är att gå vid 55 om det finns möjlighet helt enkelt för att jag har svårt att se att jag skulle vara anställningsbar efter den tidpunkten för det yrket jag har idag.
vilket gör att jag kollar på att bosätta mig utomlands där man helt enkelt har lägre levnadskostnader.
låter det inte skönt med varmt o gott året runt och bra vägar och man kan sitta o grilla lite egenfångad fisk eller en köttbit på altanen med en god drink i handen.
Det som man måste ha koll på är att man har ordentligt med intressen så att man inte avlider av tristess när man väl går i pension. att ha en plan!
 
Last edited:

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Eller så vill man bara säkra sina slantar innan regeringen förskingrar dem.

Visst kan jag förstå det, är ju en av anledningarna till att jag inte har privat pensionssparande själv trots skattegynnande med nuvarande regler, inlåsning i system där styrande kan ändra regler är alltid en risk.

Jag var mer förvånad över kombinationen att gå i pension som att sluta jobba vid 55, i mitt tycke ganska tidigt, och förvåningen över svårighet att få ut samma lön som när man jobbar. Att börja plocka ut pengar vid 55 års ålder för att dom är bättre att ha olåsta är en annan sak, men jag förstod det som att det inte var det som TS syftade på.

Självfallet får var och en göra som dom vill, men att bli förvånad över svårigheten att få ut nuvarande lön vid pensionering vid den låga åldern samtidigt som det av och till pågår en debatt hur lite man faktiskt får ut när man går vid 65 eller 67 känns lite konstigt. Jag räknar själv inte att få i närheten av nuvarande lön när jag går utan kanske strax över hälften (räknat innan skatt), och jag tror nog att jag då är närmare 70 år än 65. Lyckligtvis har jag kul på jobbet...
 
Last edited:
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Nu vet jag inte riktigt vad du syftar på men Jag förväntar mig alltså inte att i närheten få ut lika mkt. som lönen utan snarare bilda mig en uppfattning på realistiska siffror även om det handlar om en prognos... Halvklart till mulet, risk för nederbörd.

Blir antagligen lättare att planera om man vet, är väl inte för inte att vi får det där Orangea varje år som det debatteras och t.o.m. blir någon parodi över :rolleyes:
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top