Ny eller begagnad MC?

rabski

Ny medlem
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Sölvesborg
Hoj
Klx650 - Såld
Hur ställer ni er till frågan, ny eller begagnad motorcykel?
Förstår givetvis att det finns många aspekter att ta hänsyn till, skick osv.

Men säg att ni letar ny hoj, kollar ni då främst efter nytt eller begagnat? Är det värt de extra pengarna för en ny?

Anledningen till att jag frågar är att jag har planer på att köpa mig en Ktm 690SMC men tycker begagnat priserna är hutlöst höga, vilket gör att jag funderar på att lägga till några slantar och få en helt ny.

Hur tänker ni själv kring ämnet? En ny hoj tappar ju väldigt mycket i värde så fort den åker utanför butiken, men å andra sidan har man en helt ny och "egen" hoj.

Jag är kluven, dela gärna med er utav era tankar :)
 

Kanelegon

Ny medlem
Gick med
8 Mar 2014
Ort
Falkenberg
Hoj
Ducati sport classic monoposto 2006, Ducati monster 1100 evo 12 (såld), Ducati monster 1200 s (såld)
personligen tycker jag inte man skall köpa beg om priset inte är bra.
Tex 2 år gammal båge för tex.140 när en ny kostar 150 om du förstår vad jag menar..:)
 

H_____P

Trygghetsnarkoman
Gick med
11 Apr 2010
Ort
Vid en marina
Hoj
KTM 1290 GT-22
När det gäller relativt billiga hojar som KtM 690 är det enligt mitt tycke inte helt vanskligt att köpa ny, då värdefallet i kronor blir hanterbart.
 

Wihlle

Ny medlem
Gick med
18 Jun 2010
Ort
Hässleholm
Hoj
1999 Yamaha XJR 1300 SP
Hur stor är prisskillnaden?
Hur länge tänker du behålla hojen?
Kommer du köra långt?
Tillbehör typ avgassystem och färgval?
Inte helt lätt att svara på din fråga.
Nytt är nytt och har garantier.
Beg är beg och ska kosta därefter.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jag har en hoj som jag köpt ny, en gammal och snart ska jag köpa en till beg-hoj.
Den som jag köpte ny fick jag ett oförskämt bra pris på, så bra att när jag kört den ett år kunde ha sålt den för köpesumman i princip.

Nytt eller begagnat har båda sina sidor. Min gamla hoj från 1985 har sina tjusningar som min nyinköpta från 2011 inte har, och vice versa.
 

Mr Woland

Glenn
Gick med
14 Aug 2009
Ort
Göteborg
Hoj
R1250GSA
Allt hänger väl på priset? Jag har ännu inte insett varför jag skall betala 200' för en hoj som jag kan få för halva priset med ett par år och några tusen mil på. Men så är jag ju en snål jävel.
 

rabski

Ny medlem
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Sölvesborg
Hoj
Klx650 - Såld
Tackar för era svar. Alltid bra att läsa andra tankar.

Hur stor är prisskillnaden?
Hur länge tänker du behålla hojen?
Kommer du köra långt?
Tillbehör typ avgassystem och färgval?
Inte helt lätt att svara på din fråga.
Nytt är nytt och har garantier.
Beg är beg och ska kosta därefter.


En ny SMC-R ligger på ca 84k, medan en begagnad ligger på 60-70k. Finns inte alltför många begagnade överhuvudtaget.

Denna hoj hade jag tänkt ha väldigt länge. Svårt att planera så långt i förväg, men iaf 10+år.
Nu vet man ju aldrig hur livet kommer se ut längre fram, men jag är ingen person som direkt måste ha det senaste så fort det kommer nytt utan kan nöja mig med en äldre modell.

Allt hänger väl på priset? Jag har ännu inte insett varför jag skall betala 200' för en hoj som jag kan få för halva priset med ett par år och några tusen mil på. Men så är jag ju en snål jävel.

Förstår precis vad du menar. Ju dyrare hoj, desto mer kan det vara värt att köpa begagnat.
Men precis som HP skriver så är inte KTM690 så jävla dyr till att börja med, vilket gör att det kan vara värt att lägga till dessa 20k extra för att få en helt ny.
Jag har alltid lyckats förhandla mig till extra grejer när jag köpt bil av en handlare vilket jag även hoppas kunna göra vid ett eventuellt köp.


Tror ni att det finns någon "magisk gräns" för motorcyklar? Det jag menar är att en hoj tappar en del i värde så fort den lämnar butiken. Kommer denna minskningskurva vara jämn de närmaste åren eller behåller den sitt värde i några år för att sedan dippa lite extra vid en viss ålder.
Svår fråga men hoppas ni förstår vad jag menar :)
 
Last edited:

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Ort
Karlstad
Hoj
600+650+800+1000x2
Så här gjorde jag:
Min drömhoj köpte jag ny och fin. Min väghoj köpte jag begagnad och inkörd. Min lekhoj köpte jag begagnad och bucklig. Min banhoj köpte jag begagnad och färdigkittad.

En hoj som jag älskar kan jag betala för, jag kommer aldrig att sälja den så jag drabbas inte av värdeminskningen. En hoj som jag skall leka med köper jag begagnad så förlusten om jag kastar ut den i lecalådan blir hanterbar. Kategorin mellan dessa hänger helt på priset jag får för den specifika individen.
 

Pricken

Sporthojsnörd
Gick med
4 Aug 2012
Ort
Salem
Hoj
Honda VFR800FA -12, Honda Hornet 600 -08
Jag tycker det verkar som att värdeminskningskurvan för motorcyklar är betydligt mindre brant jämfört med bilar.
Gissar det beror på att de i allmänhet rullar färre mil, endast under fina sommardagar och att ägarna är sjukt pedantiska med sin lilla älskling på två hjul.

Det gör ju samtidigt högre beg.priser och mindre gap mellan beg och nypris. Själv valde jag mellan en beg fyra år gammal hoj eller en flång ny för ett 20% högre pris. Mitt val var enkelt....:banana
 

Wihlle

Ny medlem
Gick med
18 Jun 2010
Ort
Hässleholm
Hoj
1999 Yamaha XJR 1300 SP
Ska du ha den så länge så tycker jag att du ska försöka förhandla dig till en bra deal på en ny. Kanske en ny 2012-13 rent av??
 
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Funderar på att köpa en ny hoj. Jag vet vad jag vill ha och kommer ha den länge...
Enduron köper jag dock begagnad men inte för gammal
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Mina senaste 3 hojar har jag köpt nya.

Det är ju enda sättet att verkligen veta grejernas historik.

På en radfyra som går 10k mil innan den rasar kvittar det väl. Men på maskiner med tätare serviceintervaller och framförallt större service så är det jäkligt skönt att veta hur långt grejerna har gått.
 

rabski

Ny medlem
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Sölvesborg
Hoj
Klx650 - Såld
Ska du ha den så länge så tycker jag att du ska försöka förhandla dig till en bra deal på en ny. Kanske en ny 2012-13 rent av??

Detta är nog det jag mest är inne på att göra.
Hittar inga nya i närområdet där jag bor nu dock :/

Funderar även på att vänta tills 2015 års modell kommer för att traska in till de närmaste butikerna och kolla ifall de rear ut några äldre modeller.
 

Incognito

Ny medlem
Gick med
12 Dec 2010
Ort
Salt lake-Boo
Hoj
Speed Triple -06
Jag förblir nog begagnat köpare tills jag ev plockar hem lite pengar på hästar eller liknande :)

Någon annan får gärna stå för det gigantiska värderaset första 1-2 åren :)
 

Rash

Racing is life
Gick med
10 Feb 2006
Ort
Mölndal
Hoj
R1, YSR 50
Alltid gött med en ny hoj om man har råd. Merparten av mina hojar och bilar har varit begagnade, endast en ny bil och en ny hoj har det blivit.
Självklart alltid smartare att köpa en 6-12 månader gammalt fordon då värdeminskningen är som störst då men det är en sjukt go känsla att vara första ägare.
 

kjellper

pousseur
Gick med
13 Sep 2011
Ort
Västerås
Hoj
Triumph Street Triple Rx -15, Kawasaki KLX230 -20
Byter varje år så helt nytt är meningslöst. Hojar är som tjejer, finns för många bra för att hålla sig till en :brynad Satsar man på gammalt och billigt får man prova många olika (hojar alltså) :tummenupp
 

Pat2310

Ny medlem
Gick med
22 Dec 2013
Ort
Forshaga
Hoj
1999, Yamaha R6
Om du nu planerar att ha den i 5-10+ så hade jag personligen givetvis köpt ny! Då vet du precis hela historiken på hojen, hur den är kört, garantier osv. Om du nu inte ska sälja den på många år så spelar det ingen roll, tycker jag hur mycket den går ner i pris. Å är den välvårdad när du säljer den så får du förhoppningsvis ett bra pris. Efter 5-10 år så ligger dom flesta hojar på ett stabilt läge om det inte är nån väldigt speciell cykel. Köp ny! Dom lapparna extra tycker jag det är värt. Vi pratar ju inte en 200000kr hoj som man förmodligen går ner under halva priset efter dom åren. Nej, som sagt, den är nog värt att köpa ny. Då vet du precis vilken skruv som är skruvat på osv. Det är vad jag tycker :) Lycka till! Mvh
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top