Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 22
  1. #1
    Medlem rabskis avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Ort
    Sölvesborg
    Hoj
    Klx650 - Såld
    Inlägg
    139

    Ny eller begagnad MC?

    Hur ställer ni er till frågan, ny eller begagnad motorcykel?
    Förstår givetvis att det finns många aspekter att ta hänsyn till, skick osv.

    Men säg att ni letar ny hoj, kollar ni då främst efter nytt eller begagnat? Är det värt de extra pengarna för en ny?

    Anledningen till att jag frågar är att jag har planer på att köpa mig en Ktm 690SMC men tycker begagnat priserna är hutlöst höga, vilket gör att jag funderar på att lägga till några slantar och få en helt ny.

    Hur tänker ni själv kring ämnet? En ny hoj tappar ju väldigt mycket i värde så fort den åker utanför butiken, men å andra sidan har man en helt ny och "egen" hoj.

    Jag är kluven, dela gärna med er utav era tankar

  2. #2
    Medlem Kanelegons avatar
    Reg.datum
    mar 2014
    Ort
    Emmaboda
    Hoj
    Ducati sport classic monoposto 2006, Ducati monster 1100 evo 12 såld, Ducati monster 1200 s
    Inlägg
    74
    personligen tycker jag inte man skall köpa beg om priset inte är bra.
    Tex 2 år gammal båge för tex.140 när en ny kostar 150 om du förstår vad jag menar..

  3. #3
    Trygghetsnarkoman H_____Ps avatar
    Reg.datum
    apr 2010
    Ort
    Vid en marina
    Hoj
    Ducati Hyperstrada
    Inlägg
    1 057
    När det gäller relativt billiga hojar som KtM 690 är det enligt mitt tycke inte helt vanskligt att köpa ny, då värdefallet i kronor blir hanterbart.
    Föredettingar: Bmw 650 Funduro, Bmw r1150r rockster, Bmw F800ST, Yamaha 660 XTX, Bmw x-moto, Suzuki GSR 600, Bandit 1250, Yamaha FZ1

  4. #4
    Medlem
    Reg.datum
    jun 2010
    Ort
    Hässleholm
    Hoj
    1999 Yamaha XJR 1300 SP
    Inlägg
    1 153
    Hur stor är prisskillnaden?
    Hur länge tänker du behålla hojen?
    Kommer du köra långt?
    Tillbehör typ avgassystem och färgval?
    Inte helt lätt att svara på din fråga.
    Nytt är nytt och har garantier.
    Beg är beg och ska kosta därefter.

  5. #5
    Medlem roboseals avatar
    Reg.datum
    mar 2012
    Ort
    Jönköping
    Hoj
    Kawasaki Z1000SX -13
    Inlägg
    57
    En positiv egenskap med en ny hoj är ju ingen besiktning första 4 åren.

  6. #6
    Banknarkare Ulvhamnes avatar
    Reg.datum
    okt 2010
    Ort
    Skoogen
    Hoj
    Literklubba, tjejhundra och mittemellan med kraschkåpor.
    Inlägg
    15 268
    Blogginlägg
    37
    Jag har en hoj som jag köpt ny, en gammal och snart ska jag köpa en till beg-hoj.
    Den som jag köpte ny fick jag ett oförskämt bra pris på, så bra att när jag kört den ett år kunde ha sålt den för köpesumman i princip.

    Nytt eller begagnat har båda sina sidor. Min gamla hoj från 1985 har sina tjusningar som min nyinköpta från 2011 inte har, och vice versa.

  7. #7
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Göteborg
    Hoj
    R1200GSA
    Inlägg
    507
    Allt hänger väl på priset? Jag har ännu inte insett varför jag skall betala 200' för en hoj som jag kan få för halva priset med ett par år och några tusen mil på. Men så är jag ju en snål jävel.

  8. #8
    Medlem rabskis avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Ort
    Sölvesborg
    Hoj
    Klx650 - Såld
    Inlägg
    139
    Tackar för era svar. Alltid bra att läsa andra tankar.

    Citat Ursprungligen postat av Wihlle Visa inlägg
    Hur stor är prisskillnaden?
    Hur länge tänker du behålla hojen?
    Kommer du köra långt?
    Tillbehör typ avgassystem och färgval?
    Inte helt lätt att svara på din fråga.
    Nytt är nytt och har garantier.
    Beg är beg och ska kosta därefter.

    En ny SMC-R ligger på ca 84k, medan en begagnad ligger på 60-70k. Finns inte alltför många begagnade överhuvudtaget.

    Denna hoj hade jag tänkt ha väldigt länge. Svårt att planera så långt i förväg, men iaf 10+år.
    Nu vet man ju aldrig hur livet kommer se ut längre fram, men jag är ingen person som direkt måste ha det senaste så fort det kommer nytt utan kan nöja mig med en äldre modell.

    Citat Ursprungligen postat av Mr Woland Visa inlägg
    Allt hänger väl på priset? Jag har ännu inte insett varför jag skall betala 200' för en hoj som jag kan få för halva priset med ett par år och några tusen mil på. Men så är jag ju en snål jävel.
    Förstår precis vad du menar. Ju dyrare hoj, desto mer kan det vara värt att köpa begagnat.
    Men precis som HP skriver så är inte KTM690 så jävla dyr till att börja med, vilket gör att det kan vara värt att lägga till dessa 20k extra för att få en helt ny.
    Jag har alltid lyckats förhandla mig till extra grejer när jag köpt bil av en handlare vilket jag även hoppas kunna göra vid ett eventuellt köp.


    Tror ni att det finns någon "magisk gräns" för motorcyklar? Det jag menar är att en hoj tappar en del i värde så fort den lämnar butiken. Kommer denna minskningskurva vara jämn de närmaste åren eller behåller den sitt värde i några år för att sedan dippa lite extra vid en viss ålder.
    Svår fråga men hoppas ni förstår vad jag menar
    Senast redigerat av rabski den 2014-04-07 klockan 20:29.

  9. #9
    För gammal för att dö ung. PeteR1s avatar
    Reg.datum
    aug 2012
    Ort
    Karlstad
    Hoj
    600+650+800+1000x2
    Inlägg
    2 846
    Så här gjorde jag:
    Min drömhoj köpte jag ny och fin. Min väghoj köpte jag begagnad och inkörd. Min lekhoj köpte jag begagnad och bucklig. Min banhoj köpte jag begagnad och färdigkittad.

    En hoj som jag älskar kan jag betala för, jag kommer aldrig att sälja den så jag drabbas inte av värdeminskningen. En hoj som jag skall leka med köper jag begagnad så förlusten om jag kastar ut den i lecalådan blir hanterbar. Kategorin mellan dessa hänger helt på priset jag får för den specifika individen.

  10. #10
    Medlem Prickens avatar
    Reg.datum
    aug 2012
    Ort
    Salem
    Hoj
    Honda VFR800FA -12, Honda Hornet 600 -08
    Inlägg
    1 078
    Jag tycker det verkar som att värdeminskningskurvan för motorcyklar är betydligt mindre brant jämfört med bilar.
    Gissar det beror på att de i allmänhet rullar färre mil, endast under fina sommardagar och att ägarna är sjukt pedantiska med sin lilla älskling på två hjul.

    Det gör ju samtidigt högre beg.priser och mindre gap mellan beg och nypris. Själv valde jag mellan en beg fyra år gammal hoj eller en flång ny för ett 20% högre pris. Mitt val var enkelt....

  11. #11
    Medlem Bandidos_Pekings avatar
    Reg.datum
    feb 2013
    Ort
    Charming, CA
    Hoj
    Riskokare
    Inlägg
    537
    Citat Ursprungligen postat av roboseal Visa inlägg
    En positiv egenskap med en ny hoj är ju ingen besiktning första 4 åren.
    Också positivt att man tvingas göra regelbunden service (oljebyte) på auktoriserad verkstad för några tusenlappar per säsong!

  12. #12
    Medlem
    Reg.datum
    jun 2010
    Ort
    Hässleholm
    Hoj
    1999 Yamaha XJR 1300 SP
    Inlägg
    1 153
    Ska du ha den så länge så tycker jag att du ska försöka förhandla dig till en bra deal på en ny. Kanske en ny 2012-13 rent av??

  13. #13
    Tjuvjagare himselfs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Sollentuna
    Hoj
    KTM 1290 SuperDuke R
    Inlägg
    403
    Fråga i denna tråd

    http://www.sporthoj.com/forum/showth...0-smc-r/page56

    Finns några i tråden som ska sälja.

    Jag köpte min ny. Skulle jag gjort om det skulle jag idag köpt en inkörd och färdig kittad smcr.
    KTM 950 SMR-08 Såld
    Triumph Daytona -08 Såld
    Kawasaki Ninja ZX10R -10 Såld
    KTM 690 SMCR-13 Såld
    KTM 1290 SuperDuke R -14

  14. #14
    ? Randonörds avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Gustavsberg
    Hoj
    KTM, Duke -01. Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14, KTM 450xc r -08, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 17.
    Inlägg
    2 003
    Funderar på att köpa en ny hoj. Jag vet vad jag vill ha och kommer ha den länge...
    Enduron köper jag dock begagnad men inte för gammal

  15. #15
    Medlem Rickens avatar
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Sthlm
    Hoj
    KTM 450 SMR
    Inlägg
    10 586
    Mina senaste 3 hojar har jag köpt nya.

    Det är ju enda sättet att verkligen veta grejernas historik.

    På en radfyra som går 10k mil innan den rasar kvittar det väl. Men på maskiner med tätare serviceintervaller och framförallt större service så är det jäkligt skönt att veta hur långt grejerna har gått.

  16. #16
    Medlem rabskis avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Ort
    Sölvesborg
    Hoj
    Klx650 - Såld
    Inlägg
    139
    Citat Ursprungligen postat av Wihlle Visa inlägg
    Ska du ha den så länge så tycker jag att du ska försöka förhandla dig till en bra deal på en ny. Kanske en ny 2012-13 rent av??
    Detta är nog det jag mest är inne på att göra.
    Hittar inga nya i närområdet där jag bor nu dock :/

    Funderar även på att vänta tills 2015 års modell kommer för att traska in till de närmaste butikerna och kolla ifall de rear ut några äldre modeller.

  17. #17
    Medlem Incognitos avatar
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Salt lake-Boo
    Hoj
    Speed Triple -06
    Inlägg
    615
    Jag förblir nog begagnat köpare tills jag ev plockar hem lite pengar på hästar eller liknande

    Någon annan får gärna stå för det gigantiska värderaset första 1-2 åren

  18. #18
    Racing is life Rashs avatar
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Mölndal
    Hoj
    R1, YSR 50
    Inlägg
    4 628
    Alltid gött med en ny hoj om man har råd. Merparten av mina hojar och bilar har varit begagnade, endast en ny bil och en ny hoj har det blivit.
    Självklart alltid smartare att köpa en 6-12 månader gammalt fordon då värdeminskningen är som störst då men det är en sjukt go känsla att vara första ägare.

  19. #19
    pousseur kjellpers avatar
    Reg.datum
    sep 2011
    Ort
    Västerås
    Hoj
    Triumph Street Triple Rx -15
    Inlägg
    1 161
    Byter varje år så helt nytt är meningslöst. Hojar är som tjejer, finns för många bra för att hålla sig till en Satsar man på gammalt och billigt får man prova många olika (hojar alltså)

  20. #20
    Medlem Pat2310s avatar
    Reg.datum
    dec 2013
    Ort
    Forshaga
    Hoj
    1999, Yamaha R6
    Inlägg
    20
    Om du nu planerar att ha den i 5-10+ så hade jag personligen givetvis köpt ny! Då vet du precis hela historiken på hojen, hur den är kört, garantier osv. Om du nu inte ska sälja den på många år så spelar det ingen roll, tycker jag hur mycket den går ner i pris. Å är den välvårdad när du säljer den så får du förhoppningsvis ett bra pris. Efter 5-10 år så ligger dom flesta hojar på ett stabilt läge om det inte är nån väldigt speciell cykel. Köp ny! Dom lapparna extra tycker jag det är värt. Vi pratar ju inte en 200000kr hoj som man förmodligen går ner under halva priset efter dom åren. Nej, som sagt, den är nog värt att köpa ny. Då vet du precis vilken skruv som är skruvat på osv. Det är vad jag tycker :-) Lycka till! Mvh

Sidan 1 av 2 12 SistaSista

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
Vill du annonsera ovan? Klicka här