Koppla in startrelä

Kazagger

&%¤")(/&%*^X?
Gick med
11 Jan 2012
Ort
Danderyd
Hoj
8115 fordonskubik inalles ;-)

87patrik

No Free ride, gas or ass
Gick med
27 Dec 2011
Ort
ÅKERSBERGA
Hoj
KTM RC8
Ska väl vara plus från batterit till relät sen ska väl kabeln som går till startmotorn på vid den andra gängstången?
 
Last edited:

Kazagger

&%¤")(/&%*^X?
Gick med
11 Jan 2012
Ort
Danderyd
Hoj
8115 fordonskubik inalles ;-)
Jo, hur batteriet och startmotorn ska kopplas är lugnt, det är styrkabeln jag inte får ordning på.
De flatstift som finns hänger ihop i par. Känns som om det behövs en "utkabel" och inte bara en "inkabel" men vart ska den gå i så fall..?

De vanliga reläerna jordas ju (väl..?) med startknappen ("inkabeln") och har således bara en kabel utöver batteri-startmotor.

Sonens CBR har ett likadant relä som det jag köpt och en fast 4-polig kontakt till det men i hans Haynes är det svårt att lista ut hur det ska kopplas på Fizzern.
 
Last edited:

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Borås
Hoj
1290GT, K1200S
hade varit enklare att se om man hade relät i handen.
På bilden du visa tycker jag det ser ut som om spolen är kopplad till den vänstra skruven, ser ut att ligga en kopparbricka där som jag antar är kopplad till spolen. På den skruven ska då + från batteriet kopplas, sen som 87 skriver kabeln till startmotorn till den andra skruven.

Sen borde styrsladden kopplas nån annanstans, kanske på nåt stift? och eftersom ena änden av spolen ser ut att vara kopplad till plus (verkar sitta en säkring där också) borde då styrsladden jorda den andra ändan mot chassit, altså -. Hoppas det hjälper ditt tänkande lite iaf, svårt att se på en bild som sagt.
 

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Borås
Hoj
1290GT, K1200S

Eldstorms bild stämmer inte med det relät på den bilden, skriver mer snart i en edit bara så du inte kopplar fel just nu.

here goes, lånade eldstorms bild och ändrade lite.
Capture.PNG
dethär stämmer myket bättre med relät på bilden, du ser på sista bilden på sidan du länka att det ligger ett bläck som går upp mot en säkring, där tar spolen i relät sin + matning och det och säkringen är redan kopplat i relät. Din startknapp ska då jorda andra ändan av spolen nånstans, vilket stift eller anslutnign dte är vet jag inte men leta efter nån märkning, annars ohm mät mellan bläcket på M-skruven och nåt av stiften och se om du blir klokare. Hade gissat på stiftet längst ner till höger där det står B, men en gissnign som sagt
 
Last edited:

Kazagger

&%¤")(/&%*^X?
Gick med
11 Jan 2012
Ort
Danderyd
Hoj
8115 fordonskubik inalles ;-)
Nu tror jag poletten föll ner...

Andra relän är skruvade i chassit=jord. Det här är gummiklätt. Så då måste en kabel jorda. Var det så enkelt?
 

Eldstorm

Dr Jekyll & Mr Highside
Gick med
24 Sep 2003
Ort
I Sverige
Hoj
VTR1000SP-1 + DR-Z400S
Japp. Helt riktigt. Om du vill kan du resistansmäta mellan de små flatstiften och se att det är ett antal ohm mellan de stiften du kopplar in sladden från startknappen respektive jordkabeln på. Den resistans du mäter upp är reläspolens resistans. Är den 0 eller oändlig ska du inte koppla in på de stiften utan på andra stift (det ser ut att vara fler än två tycker jag på bilden).
 

Kazagger

&%¤")(/&%*^X?
Gick med
11 Jan 2012
Ort
Danderyd
Hoj
8115 fordonskubik inalles ;-)
Japp. Helt riktigt. Om du vill kan du resistansmäta mellan de små flatstiften och se att det är ett antal ohm mellan de stiften du kopplar in sladden från startknappen respektive jordkabeln på. Den resistans du mäter upp är reläspolens resistans. Är den 0 eller oändlig ska du inte koppla in på de stiften utan på andra stift (det ser ut att vara fler än två tycker jag på bilden).
Det är 4 stift. Två par, mellan paren 0 ohm. Ska mäta igen men då det "in effect" bara är 2 stift blir det ena till jord och det andra till startknappen. Väl?
 

Eldstorm

Dr Jekyll & Mr Highside
Gick med
24 Sep 2003
Ort
I Sverige
Hoj
VTR1000SP-1 + DR-Z400S
startrelä1.jpg

Mät mellan 3 och 4 på bilden. Misstänker att de är anslutningarna över spolen. Måste vara några ohm mellan där du kopplar in starknappen och jordanslutningen annars kortsluter du kretsen. Annars får du mäta alla kombinationer. (Möjligt att du måste göra en överkoppling mellan ett par stift för att den ska gå över säkringen, också - du kan ta bort säkringen och ohm:a från säkringsanslutningen till resp. stift så ser du "vilka stift som går över säkringen").
 
Last edited:

Kazagger

&%¤")(/&%*^X?
Gick med
11 Jan 2012
Ort
Danderyd
Hoj
8115 fordonskubik inalles ;-)
Nu är det mätt:
image.jpg

What's the verdict? Provat flera kombinationer, 1 el. 2 mot jord blåser säkringen... Inget drar igång starmotorn...
 

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Borås
Hoj
1290GT, K1200S
Nu är det mätt:
View attachment 402263

What's the verdict? Provat flera kombinationer, 1 el. 2 mot jord blåser säkringen... Inget drar igång starmotorn...

Att din multimeter saknar tillräckligt hög upplösning ;) Vad har du mellan 1,2 och 3,4 ? oändligt? möjligt att det ska sitta en bygel (eller startknapp) mellan 1-3 och sen 4 till jord

edit: du fick inga instruktioner eller schema till relät? verkar vara nån universaltyp
 
Last edited:

Kazagger

&%¤")(/&%*^X?
Gick med
11 Jan 2012
Ort
Danderyd
Hoj
8115 fordonskubik inalles ;-)
Inga instruktioner... Multimetern är bra (batteriet dåligt kanske..?). Mellan 1 o 2 och 3 o4 är det inget motstånd alls dvs full kontakt.
Blir inte klok på det här...

Edit: bara en säkring, den andra är reserv
 

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Borås
Hoj
1290GT, K1200S
Inga instruktioner... Multimetern är bra (batteriet dåligt kanske..?). Mellan 1 o 2 och 3 o4 är det inget motstånd alls dvs full kontakt.
Blir inte klok på det här...

Edit: bara en säkring, den andra är reserv

Finns ingen annan anslutning nånstans så du inte stirrar dig blind på stiften? anledningen att jag retade din multimeter lite är att spolen gissningsvis är på ca 1 ohm, och många multimetrar har svårt att urskilja så små resistanser, för vissa multimetrar är "full kontakt" 0-4 ohm ;) hade varit lättare med nåt som mäter impedans typ en motortester men gissar att det inte e nåt nån vanlig dödlig har hemma.

Arbetar med el och kopplat system där litet startrelä drar stort startrelä som drar solenoid som drar startmotor med en effekt som inte får framföras på A1 körkort ;) så borde kunna dethär... ledsen att jag inte kan hjälpa mer men nånstans måste det finnas en spole i dendär som ska kopplas.
 

Kazagger

&%¤")(/&%*^X?
Gick med
11 Jan 2012
Ort
Danderyd
Hoj
8115 fordonskubik inalles ;-)
Ska byta batteri i mätaren och se om jag får ngt värde. Återkommer!
 

Kazagger

&%¤")(/&%*^X?
Gick med
11 Jan 2012
Ort
Danderyd
Hoj
8115 fordonskubik inalles ;-)
Update... Konstaterat att 12v över 3/4 (min bild) sluter relät. Men det är ngt vaj på kontakten mellan startknappen och ett stort j-la "huvudrelä" (står bara relay på elschemat) så det blir felsökning på sladdarna nu. Bara jag inte blåst relät :-/...
Suck!
Men tack för alla råd. Återkommer.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top