ISR Kawasaki Z1

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Har du reportaget? Vidarebefordra gärna! :)

Man kan ju undra varför jag inte lade upp det här på en gång?
Det är så att jag hade tänkt lägga upp en gammal Bike-artikel i en annan tråd på SH, men ringde först Bike och skulle kolla så det var OK.
Det var det tyvärr inte (vilket jag i.o.f.s. kan fatta), däremot fick jag gärna länka till deras sida där de, vad jag förstod, håller på att lägga upp ett arkiv med reportage och tester till försäljning. Bra initiativ, de första årgångarna börjar så smått bli historiska! :)
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.

Grandell

Inte alltid sist
Gick med
30 Nov 2005
Ort
Gisslarbo
Hoj
Drixton, Husaberg, TZ, RS, P&M, Bakker, Moto Martin, Bimota, Harris, ISR, Puch, Rickman, SRM, Rudge, Sexoped mm
Alla frågor angående att få sprutt i en Z1 som har funnits hos mig har nu blivit besvarade. Big Bike oktober 1975 har svaret på alla frågor
SAM_5766.JPG
Ska nu försöka hitta Mike Brusso, Dale Starr, Ken Tipton eller Russ Collins, de har alla firmor med de grunkor som behövs för snabba färder framåt.
SAM_5768.JPG
Det berättas om vilka modifieringar som ska göras och vilka tider på kvartsmilen som kan förväntas, tiderna är satta med hundradelar. Om du exempelvis ringer till Tipton så kollar han med din bank vad du har råd med och räcker degen till steg 4 kan du åka på 10,32 om gummit är ok.


Cycle Boring Service svarar inte längre på detta nummer, kanske är tidsförskjutningen
 

Bifogat

  • SAM_5772.jpg
    SAM_5772.jpg
    117.2 KB · Visningar: 120
  • SAM_5766.JPG
    SAM_5766.JPG
    234.4 KB · Visningar: 111
  • SAM_5768.JPG
    SAM_5768.JPG
    207.4 KB · Visningar: 116
  • SAM_5769.JPG
    SAM_5769.JPG
    239.2 KB · Visningar: 116
  • SAM_5770.JPG
    SAM_5770.JPG
    234.7 KB · Visningar: 116
  • SAM_5771.JPG
    SAM_5771.JPG
    206.4 KB · Visningar: 129
Last edited:

Pillo-kun

Medlem
Gick med
12 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
<1hk, 76hk i teorin
Shiat vad annorlunda. hojen ser ut som ett UFO, Facking baus jue. Synd att hojarna nu för tiden är så lika, släpptes grymma hojar förr i tiden.
 

Grandell

Inte alltid sist
Gick med
30 Nov 2005
Ort
Gisslarbo
Hoj
Drixton, Husaberg, TZ, RS, P&M, Bakker, Moto Martin, Bimota, Harris, ISR, Puch, Rickman, SRM, Rudge, Sexoped mm
Har börjat med toppen till Kawasaki ISRen, turligt nog så plockade vi isär den. Hittade en brusten ventilfjäder och tre stycken lika brustna avgasstyrningar, inte bra. Ska se om en annan topp kan hittas på hyllorna då den som finns kommer kräva arbete som jag inte är rätt man att utföra.
Notera att det finns en tredje "fjäder" som ska se till att den inre inte krockar med den yttre, har aldrig sett en slik variant förut, om det är bra vets det lite om.
SAM_5835.jpg
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)
Är kanske helt ute och cyklar nu, men är inte den där mystiska plåten i början på inlägget ett sprängskydd? Kul att följa bygget iaf, tack för det! Känner även igen det där med växellådan, typiskt Kawasaki. Inte lätt att springa igång en 1100 från tidigt 80-tal på ettan, krävdes lite teknik för att lura i tvåan så man inte var helt chanslös....
 

caca

Sporthojsnörd
Gick med
16 Aug 2010
Ort
hällingsjö
Hoj
85 kawasaki 1470 LTD E85,,,, 210hk
ja original avgasstyrningarna brukar fallaisär med lite trim på ,
men nya i aluminiumsiliconbrons finns att köpa.de gammla slås ut nerifrå förbrän o kommer ut kamax sida
ang fjäder så är det trippel fjäder (har faktisk aldrig sett det förut till kawa )vanliga 2fjäder höglyft finns på ebay 55-65 Dollar+frakt köp styrningar på samma ställe givetvis
var inte toppen portad .synd att "ta en standard från hyllan"
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Mellanflädern är en dämpare/damper. Ganska vanligt på prestandafjädrar. Googla på valve spring damper.
Det hetast på ventilsidan just nu är nog behiive springs. Koniska ventilfjädrar. Fördelarna är att de inte behöver lika mycket sätestryck tack vare den lägre vikten jämfört med dubbel och trippelfjädrar. Om det är en race-motor kan det ju vara värt att kolla upp.
Behiive-springs sitter original på många moderna motorer, bla HD
/Jörgen
Har börjat med toppen till Kawasaki ISRen, turligt nog så plockade vi isär den. Hittade en brusten ventilfjäder och tre stycken lika brustna avgasstyrningar, inte bra. Ska se om en annan topp kan hittas på hyllorna då den som finns kommer kräva arbete som jag inte är rätt man att utföra.
Notera att det finns en tredje "fjäder" som ska se till att den inre inte krockar med den yttre, har aldrig sett en slik variant förut, om det är bra vets det lite om.
View attachment 402801
 
Last edited:

Grandell

Inte alltid sist
Gick med
30 Nov 2005
Ort
Gisslarbo
Hoj
Drixton, Husaberg, TZ, RS, P&M, Bakker, Moto Martin, Bimota, Harris, ISR, Puch, Rickman, SRM, Rudge, Sexoped mm
Den riktiga toppen till motorn behöver åka till doktorn och är redan på väg, beroende på hur lång tid sjukbesöket kommer ta så förbereder vi en ersättare. Z1000J topp har stora fina kanaler och kommer i kombination med RS33or funka finfint. Insugsgumminas passning var så där, kanske minskar ner genomströmningsdiametern med 3-4mm, det gör kanske inte så mycket om original CV-förgasare används men med småttisar blir det en strypning. Roterande fil och en extra fiffig Boschapparat från sjuttiotalet som varvar 26000 i minuten fixade detta på nolltid. Har förövrigt haft hjälp av ägaren till motorn denna helg så jag har mest pekat med hela handen, så skulle det alltid vara.
Om nu denna topp kommer användas återstår att se, förhoppningsvis hamnar den i hyllan igen.
SAM_5863.jpg
Hittade även lite styvare fjädrar i en påse, fem fjädervarv istället för sex som original, annars lika, är inte så haj på att räkna på detta men de är märkbart mer fjong i dessa mellan tummen och pekfingret.

Jörgen
Bikupefjädrar eller koniska varianter är säket fint men jag vet ej om de finns till dessa motorer, fjädern hamnar under en koppformad tryckare och det blir nog lite trångt. Jag tror att fördelen med att ha dessa är att de inte kommer in i självsvängning som en cylindrisk fjäder, ventiltrycket är nog istort sett lika. Viktminskningen på ventiltåget (fin översättning) är nog försumbar men fördelar finns oavsett. Även mindre delar som kan gå sönder.

Till Husaberg så saluförs dubbelfjädrar som en bra sak att modda sin motor med, de har koniska fjädrar original. Jag har själv labbat med fjädertryck på en anna racermotor och tyckte att jag fick till det bra då ventilerna hängde med upp till de varvtal som användes men började flyta lite efter det. Sen monterade hårdare igen av någon anledning och då gick motorn bättre, trots beräkning och praktiska prov så hängde nog inte ventilen med kammen som den skulle med effektförlust.
Samma beräknare som trots allt är mycket kompetent kom fram till att på en tvåcylindrig 500 med sammanlagt 4 ventiler åtgick det 2 hästar till att trycka ihop ventilfjädrar vid 10000 rpm
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Jag är mest intresserad av livslängd gällande ventilmekanism. Vad gäller sätestryck så är det utan tvivel så att för lågt sätestryck hamrar sönder saker fortare än för högt sätestryck. Dubbel- och trippelfjädrar brukar tarva ngt högre sätestryck kontra beehive. Det är ju bl.a. Mer massa som ska hållas i schack. Till min nya motor kunde vi dock inte använda beehive heller. Eftersom lyftet är .663". Finns ännu inga beehive som klarar det.
 

Grandell

Inte alltid sist
Gick med
30 Nov 2005
Ort
Gisslarbo
Hoj
Drixton, Husaberg, TZ, RS, P&M, Bakker, Moto Martin, Bimota, Harris, ISR, Puch, Rickman, SRM, Rudge, Sexoped mm
Jag är mest intresserad av livslängd gällande ventilmekanism. Vad gäller sätestryck så är det utan tvivel så att för lågt sätestryck hamrar sönder saker fortare än för högt sätestryck. Dubbel- och trippelfjädrar brukar tarva ngt högre sätestryck kontra beehive. Det är ju bl.a. Mer massa som ska hållas i schack. Till min nya motor kunde vi dock inte använda beehive heller. Eftersom lyftet är .663". Finns ännu inga beehive som klarar det.

Du skulle ha dubbla Beehives. 0.663 som med snabb huvudräkning torde vara över 16mm lyft är hårt.
 

Grandell

Inte alltid sist
Gick med
30 Nov 2005
Ort
Gisslarbo
Hoj
Drixton, Husaberg, TZ, RS, P&M, Bakker, Moto Martin, Bimota, Harris, ISR, Puch, Rickman, SRM, Rudge, Sexoped mm
Har tagit lite stopp just nu på motorbyggandet, i och med att toppen ej gick att använda direkt såhar den åkt till Tullinge där hjälp av bästa sort finns att finna. Om den kommer tillbaka snart vets det lite om men jag avvaktar en stund innan 1000J toppen monteras.
Kommer även få kompetent hjälp med att modifiera kamdrev som ska användas, mer om detta när de dyker upp.
SAM_5824.jpg
Det finns en sällsynt snygg dekal på kopplingskåpan tycker jag som är en sucker på amerkanska loggor från förr.
 

Grandell

Inte alltid sist
Gick med
30 Nov 2005
Ort
Gisslarbo
Hoj
Drixton, Husaberg, TZ, RS, P&M, Bakker, Moto Martin, Bimota, Harris, ISR, Puch, Rickman, SRM, Rudge, Sexoped mm
Händer inte så mycket just nu med bygget av Tumbadräparen.
Har fått (fått och fått) ventiler till Lasses ISR Kawasaki som om det fanns tid skulle kunna plockas ihop men som tur är så saknas topplockspackning och kamdrev så ursäkter för overksamheten fins finns.
SAM_6421.jpg
Tillverkade i Japan, känns i alla fall bättre än Kina.
SAM_6422.jpg
Bränner lite midnattsolja på min Honda CB 450 racer just nu, ska försöka få den lite snabbare så att den hänger med igen. CB 450 motorn är bra på ett sätt, man lär sig ta motgångar och efter ett tag vet man åt vilket håll en skruv ska dras. Annars är en trimmad sån som en tändsticka, brinner fort och bra men sen tar det slut.
SAM_6420.jpg
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top