ISR Kawasaki Z1

Grandell

Inte alltid sist
Gick med
30 Nov 2005
Ort
Gisslarbo
Hoj
Drixton, Husaberg, TZ, RS, P&M, Bakker, Moto Martin, Bimota, Harris, ISR, Puch, Rickman, SRM, Rudge, Sexoped mm
SAM_4886.jpgSAM_4892.jpg
Min gode vän Lasse har hjälpt mig så mycket genom åren så min tanke var att jag ska återgälda lite till honom. Han har en ISR Kawasaki som behöver plockas ihop och det tänkte jag göra åt honom. Denna byggtråd har egentligen startat på en av webbens avigsidor men det är få som hittar dit så det kanske kan vara en god idé att även visa bygget här. Målet blir att bygga en racer som funkar i Classic Racing även om just de tidiga åttiotalarna hamnar lite mellan klasserna. Målet blir inte att bygga den snabbaste någonsin, heller inte att måla eller blinga. Först ska puffran som är en Z1 Kawasaki ihop, motorn ska vara komplett men är i delar. Jag har aldrig jobbat med en motor som denna förut men det brukar komma ihop till slut. Motorn är ganska trimmad och jag ska försöka använda det som finns i största möjliga mån.
MCHK Racing har banträff i början av maj på Sviesta, om den går att provköra där så skulle jag bli förvånad men vi gör ett försök att hinna, största anledningen att lägga ut byggnationen här på Sporthoj är att få lite press att bli klar.
Cykeln som ska fixas är den röda på bilderna, tillverkad i Tumba för en massa år sedan. Frän hoj med bromsar, hjul och gaffel i magnesium.
När den är klar så kommer den ha över 100 hästar på hjulet, väga ca 165kg, klara en rotation på Sviesta under 1.04 eller åsen under 1.15, fan trot.
SAM_4887.jpgSAM_4886.jpgSAM_4892.jpgSAM_4887.jpg
 

Grandell

Inte alltid sist
Gick med
30 Nov 2005
Ort
Gisslarbo
Hoj
Drixton, Husaberg, TZ, RS, P&M, Bakker, Moto Martin, Bimota, Harris, ISR, Puch, Rickman, SRM, Rudge, Sexoped mm
SAM_5294.jpgSAM_5294.jpgSAM_5293.jpgSAM_5296.jpg
Lasses motor som ska ihop snarast var inte så ren, den fick bada i tvättbalja och ta en högtryckstvätt. På insidan ser det bra ut men de yttre sidorna är leopardmönstrade, någon har i ett tidigare liv sprayat blocken svarta och ungefär hälften av färgen försvann. Motorn har nog även skruvats mycket med genom tiderna så extra omsorg har lagts på blocken då dessa brukar slitas vid upprepade isärtagningar.
Har gått över tätytorna med bryne, på bilden ses det hur det ser ut efter ett par tag med stenen, topparna blir blanka, samma fenomen kommer runt de flesta gängade hålen. Då det endast är klister mellan halvorna är det inte önskvärt, om det vore packning så är det inte heller önskvärt men inte lika oönskvärt.
Alla gängor fick sig även de en genomkörare och märkligt nog hittades det fina såna i alla hål. Snart kan montering börja, har nog lagt 5-6 timmar på dessa halvor på rengörning, måste komma ihåg det om det ska byggas motor åt någon annan någon annan gång.
 

Grandell

Inte alltid sist
Gick med
30 Nov 2005
Ort
Gisslarbo
Hoj
Drixton, Husaberg, TZ, RS, P&M, Bakker, Moto Martin, Bimota, Harris, ISR, Puch, Rickman, SRM, Rudge, Sexoped mm
Hittade ett styrstift till kicken i blocket som inte behövs då racermotorer inte har startmekanismer. i Hondas motorer sitter stiften löst men inte i Kawas, fick värma med gasen innan det lossnade. Varför skulle det då bort, anledningen är att om motorn blir varm så kan det ramla ut och en pinne som denna kan ställa till mycket ofog om den får leva fritt bland drev och axlar.SAM_5350.jpgSAM_5351.jpg
 

Grandell

Inte alltid sist
Gick med
30 Nov 2005
Ort
Gisslarbo
Hoj
Drixton, Husaberg, TZ, RS, P&M, Bakker, Moto Martin, Bimota, Harris, ISR, Puch, Rickman, SRM, Rudge, Sexoped mm
Kontrollerade vevaxeln som var rak och fin och svetsad, rensade smutsdikena vid de mittersta ramlagrena och monterade den i blocket.
Hittade en plåt som passar under veven, vad den är bra till vets det lite om men den fick vara kvar. Har någon gjorts sig besväret att snida till den så finns det säkert ett syfte, är även fint tillverkad. Den är väldigt nära skinkorna så oljan kan inte försvinna rakt ner i tråget vilket jag tycker borde vara bra, då den passerat ram och vevlager har den gjort sitt men den kanske ska hindra olja att komma upp till veven, det borde egentligen bara var ett problem vid inbromsning och då har man ju släppt på gasen så det borde kvitta. Har någon ett svar. SAM_5352.jpg
 

G-L

Ny medlem
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
Guzzi 1200 Stelvio NTX -12
Väcker minnen från Kjell Watz (svensk RRs hårding numero uno ever!) körning med "Viggen", en ISR-Kawa det med om jag inte minns fel...
 

Grandell

Inte alltid sist
Gick med
30 Nov 2005
Ort
Gisslarbo
Hoj
Drixton, Husaberg, TZ, RS, P&M, Bakker, Moto Martin, Bimota, Harris, ISR, Puch, Rickman, SRM, Rudge, Sexoped mm
Tätningsmedel finns det olika bud om vad som är bäst, själv använder jag ThreeBond som är samma som YamaBond, HondaBond osv. Om det duger åt japanerna att limma ihop sina puffror med så duger det åt mig, dyrt men drygt. Känner en som köper tuber i Thailand när han semestrar där, säljer sen dessa vidare i Sverige med god förtjänst.SAM_5353.jpgSAM_5355.jpg
Finns ett packningsklister som heter Hylomar som är pop bland många äldre, det ska vara framtaget av Rolls Royce, det vore grejor det att ha mellan halvorna. Undrar om RR inte läcker som andra engelska fordon.
 

Grandell

Inte alltid sist
Gick med
30 Nov 2005
Ort
Gisslarbo
Hoj
Drixton, Husaberg, TZ, RS, P&M, Bakker, Moto Martin, Bimota, Harris, ISR, Puch, Rickman, SRM, Rudge, Sexoped mm
Motorn som lämnades i delar skulle vara komplett. När den skulle dras ihop visade det sig att så inte var fallet, skruvar finns i massor men inte de M8 som ska vara vid ramlageröverfallen. Som tur är så fanns det en annan reservdelslåda i ett hus nära verkstaden som inte bara innehöll dessa utan även de andra 22 st M6 i olika längder som behövs för att blockhalvorna ska bli ense. Fina skruvar med 10mm sexkantsskalle, föredrar att skruva med T-handtag och slika skallar före insexmodellen. SAM_5356.jpgSAM_5361.jpg
 

Grandell

Inte alltid sist
Gick med
30 Nov 2005
Ort
Gisslarbo
Hoj
Drixton, Husaberg, TZ, RS, P&M, Bakker, Moto Martin, Bimota, Harris, ISR, Puch, Rickman, SRM, Rudge, Sexoped mm
Efter att ha dragit ihop Kawasakimotorn så det kunde det ses om alla växlar gick i som de skulle så kändes det som problem hade uppstått. Ettan gick fint i och neutralläget lika så, när vidare växlar skulle testas var det stopp, tvärstopp. Kliade mig i skägget som just nu inte finns, försökte igen utan framgång med båda växlarna och skägget men inget hjälpte, funderade på att lossa de trettio skruvarna som håller ihop blocken för att se varför denna olägenhet infann sig. Timmen var sen och besvikelsen stor så jag bestämde mig för att sänggång var att föredra framför demontering med allt vad det innebär med packningsklister och rengöring av tätytor innebar. Efter en natt av problemfylld sömn så kom jag på att nyare Kawor har en gimmick som gör att tvåan ej kan läggas i om motorn ej är igång. Ringde till en som varit med längre än de flesta som sa att denna finess fanns redan på A1 / A7 och var lika närvarande på Z1, fick kommentaren att det är många som plockat isär dessa motorer två gånger på grund av detta. Det är alltså inte något fel på monteringen vad vi vet.
Borde ha vetat detta, har sålt Kawasakimotorer och fått klagomål på att växellådan är kass då endast ettan funkat och till och med haft en kund som sabbat lådan då han tyckte att det måste gå och knäckt mekanismerna med kraft. Till mitt försvar så har det gällt senare motorer.
 

TOHI

Medlem
Gick med
20 Nov 2012
Ort
Mariestad
Hoj
CRTT
Tätningsmedel finns det olika bud om vad som är bäst, själv använder jag ThreeBond som är samma som YamaBond, HondaBond osv. Om det duger åt japanerna att limma ihop sina puffror med så duger det åt mig, dyrt men drygt. Känner en som köper tuber i Thailand när han semestrar där, säljer sen dessa vidare i Sverige med god förtjänst.View attachment 401836View attachment 401837
Finns ett packningsklister som heter Hylomar som är pop bland många äldre, det ska vara framtaget av Rolls Royce, det vore grejor det att ha mellan halvorna. Undrar om RR inte läcker som andra engelska fordon.

Hylomar! Permatex då?:Bugar
TH
 

Grandell

Inte alltid sist
Gick med
30 Nov 2005
Ort
Gisslarbo
Hoj
Drixton, Husaberg, TZ, RS, P&M, Bakker, Moto Martin, Bimota, Harris, ISR, Puch, Rickman, SRM, Rudge, Sexoped mm
Det är tur att man har en mindre MC-skrot i närheten för det saknas mer än en del till denna motor. Fick ta en ny tur till reservdelsavdelningen idag för att plocka fram oljepump, tråg, filterhållare, kåpan bakom drevet samt lite annat.SAM_5429.jpg
Oljepumpen är en ganska enkel variant, två kugghjul som snurrar och skovlar fram smörjan i ett förhoppningsvis bra tryck. Behövs inte så mycket tryck till en slik motor som denna med rullagrad vevaxel. Har heller inte fått intrycket av att dessa motorer har något problem med oljepumpen. Är egentligen ganska vettigt med en pump som "läcker" på högre varv, drar mycket effekt att pumpa olja och trycket är nog fullt tillräckligt redan vid 2-3000 varv. Pumpen dimensioneras troligen för att klara av tomgång under längre tid, allt över det borde vara plus. Positivt med mycket oljeflöde är att det kyler bra. SAM_5430.jpg
Letade sen fram en näve skruv till oljetråget, 8mm sexkantsskalle från diverse olika japanska motorcyklar, de badade lite i tvättbaljan innan montering. Ska försöka undvika att använda insex på denna motor, är som tidigare nämnt inte så förtjust i dessa.SAM_5431.jpgSAM_5433.jpg
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Fränt!! :Bugar :tummenupp Ska följas detta, kommer nog bli grymt! :tummenupp
 

Grandell

Inte alltid sist
Gick med
30 Nov 2005
Ort
Gisslarbo
Hoj
Drixton, Husaberg, TZ, RS, P&M, Bakker, Moto Martin, Bimota, Harris, ISR, Puch, Rickman, SRM, Rudge, Sexoped mm
SAM_5434.jpg
Efter nya turer till reservdelslagret så hittades fjäder till oljefiltret, filter samt en aluminiumplugg som passade bra istället för den något tunga standardpluggen. Najade detta då det ska bli en racerhoj.
Najtången såldes tidigare på Biltema men jag tror ej den finns kvar i deras sortiment, rätta mig ej om jag har fel då dessa säljs av MaxMC för under 200kr. Rullen med tråd kommer från samma katalog men den kändes inte så värst billig, tror att den kostar 330kr men utslaget på de tio säsonger den kommer räcka om jag slösar så blir det ej så farligt.
SAM_5437.jpg
När detta var gjort så kunde motorn vändas uppåt, nu börjar det krångliga. Kanske inte att sätta ihop det rätt utan att sätta ihop det rätt. Att bara slå ihop delarna är inte så svårt men att få allt att lira ordentligt är mer arbetsamt, bottendelen snurrar nu riktig lätt så den känns bra och målet blir att toppdelen även den ska vara så friktionsfri som möjligt.
 

Grandell

Inte alltid sist
Gick med
30 Nov 2005
Ort
Gisslarbo
Hoj
Drixton, Husaberg, TZ, RS, P&M, Bakker, Moto Martin, Bimota, Harris, ISR, Puch, Rickman, SRM, Rudge, Sexoped mm
SAM_5439.jpg
Kollvarna är av märke MTC smidda 72mm, made in USA. Flytande med bultar med nylonpluggar i ändarna, om det är en bra grej vet jag inte men det är ju skönt när det ska monteras att slippa låsringarna.
SAM_5440.jpg
Det som tar mest tid med denna motor är rengörningen, lite brutalt med roterande stålborste men hade inget bättre förslag.
SAM_5441.JPG
Många delar på ett spett.
 

BakkerSuzuki

Ny medlem
Gick med
13 May 2009
Ort
Landet
Hoj
Nico Bakker 1985
Kollvarna är av märke MTC smidda 72mm, made in USA. Flytande med bultar med nylonpluggar i ändarna, om det är en bra grej vet jag inte men det är ju skönt när det ska monteras att slippa låsringarna.

Jag gillade också nylonknapparna av samma anledning som du. Hade det i en motor för 20 år sedan.
Jag håller på och bygger en ny motor nu och skulle köpa nylonknappar till den men tydligen har man slutat använda dom eftersom det fastnar en massa skit i dom som repar cylinderloppen. :(
 

Grandell

Inte alltid sist
Gick med
30 Nov 2005
Ort
Gisslarbo
Hoj
Drixton, Husaberg, TZ, RS, P&M, Bakker, Moto Martin, Bimota, Harris, ISR, Puch, Rickman, SRM, Rudge, Sexoped mm
Det brukar synas i loppen om pluggar i nylon har använts, med tanke på att de far upp och ner ca 20000 ggr på en minut vid fullvarv så blir det ett par gnuggningar.
 

Grandell

Inte alltid sist
Gick med
30 Nov 2005
Ort
Gisslarbo
Hoj
Drixton, Husaberg, TZ, RS, P&M, Bakker, Moto Martin, Bimota, Harris, ISR, Puch, Rickman, SRM, Rudge, Sexoped mm
SAM_5537.jpg
Svetsade ihop en motorställning av delar från en butikshylla för att få lite stabilare arbetsmiljö än det gungiga motorstativet som användes först. Har även fått fram lite packningar så snart kan det fortsättas med bygget av motorn. Sporthojstråden har förövrigt kommit i ifatt Nonshinebloggen nu så inläggen kommer läggas ut parallellt samtidigt här och där nu.
 

Sledden

Ny medlem
Gick med
9 Aug 2010
Ort
Hemma
Hoj
Kawa
Tjena!
Kul att det är fler än jag som skakar liv i de gamla kamelerna! :) skulle du behöva bolla lite tankar så är det bara att dra iväg ett mess. Precis satt ihop min motor och startat upp hojen :D
 

Grandell

Inte alltid sist
Gick med
30 Nov 2005
Ort
Gisslarbo
Hoj
Drixton, Husaberg, TZ, RS, P&M, Bakker, Moto Martin, Bimota, Harris, ISR, Puch, Rickman, SRM, Rudge, Sexoped mm
Tack Sledden, ska ha dig i åtanke när det knasar ihop sig. Ska börja med toppen snart och den skiljer sig lite från de andra jag pysslat med med sina lösa lagerhalvor och så vidare.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top