Sidan 1 av 5 12345 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 97
  1. #1
    Medlem
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Gisslarbo
    Hoj
    Drixton, Husaberg, TZ, RS, P&M, Bakker, Moto Martin, Bimota, Harris, ISR, Puch, Rickman, SRM, Rudge, Sexoped mm
    Inlägg
    184

    ISR Kawasaki Z1

    Klicka på bilden för en större version

Namn:	SAM_4886.jpg
Visningar:	547
Storlek:	76,5 KB
Id:	401826Klicka på bilden för en större version

Namn:	SAM_4892.jpg
Visningar:	432
Storlek:	74,5 KB
Id:	401827
    Min gode vän Lasse har hjälpt mig så mycket genom åren så min tanke var att jag ska återgälda lite till honom. Han har en ISR Kawasaki som behöver plockas ihop och det tänkte jag göra åt honom. Denna byggtråd har egentligen startat på en av webbens avigsidor men det är få som hittar dit så det kanske kan vara en god idé att även visa bygget här. Målet blir att bygga en racer som funkar i Classic Racing även om just de tidiga åttiotalarna hamnar lite mellan klasserna. Målet blir inte att bygga den snabbaste någonsin, heller inte att måla eller blinga. Först ska puffran som är en Z1 Kawasaki ihop, motorn ska vara komplett men är i delar. Jag har aldrig jobbat med en motor som denna förut men det brukar komma ihop till slut. Motorn är ganska trimmad och jag ska försöka använda det som finns i största möjliga mån.
    MCHK Racing har banträff i början av maj på Sviesta, om den går att provköra där så skulle jag bli förvånad men vi gör ett försök att hinna, största anledningen att lägga ut byggnationen här på Sporthoj är att få lite press att bli klar.
    Cykeln som ska fixas är den röda på bilderna, tillverkad i Tumba för en massa år sedan. Frän hoj med bromsar, hjul och gaffel i magnesium.
    När den är klar så kommer den ha över 100 hästar på hjulet, väga ca 165kg, klara en rotation på Sviesta under 1.04 eller åsen under 1.15, fan trot.
    Klicka på bilden för en större version

Namn:	SAM_4887.jpg
Visningar:	402
Storlek:	78,1 KB
Id:	401828Klicka på bilden för en större version

Namn:	SAM_4886.jpg
Visningar:	547
Storlek:	76,5 KB
Id:	401826Klicka på bilden för en större version

Namn:	SAM_4892.jpg
Visningar:	432
Storlek:	74,5 KB
Id:	401827Klicka på bilden för en större version

Namn:	SAM_4887.jpg
Visningar:	402
Storlek:	78,1 KB
Id:	401828
    Classic racing och annat gammalt fränt http://nonshine.blogspot.se/

  2. #2
    Medlem
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Gisslarbo
    Hoj
    Drixton, Husaberg, TZ, RS, P&M, Bakker, Moto Martin, Bimota, Harris, ISR, Puch, Rickman, SRM, Rudge, Sexoped mm
    Inlägg
    184
    Klicka på bilden för en större version

Namn:	SAM_5294.jpg
Visningar:	392
Storlek:	87,8 KB
Id:	401829Klicka på bilden för en större version

Namn:	SAM_5294.jpg
Visningar:	392
Storlek:	87,8 KB
Id:	401829Klicka på bilden för en större version

Namn:	SAM_5293.jpg
Visningar:	287
Storlek:	49,4 KB
Id:	401830Klicka på bilden för en större version

Namn:	SAM_5296.jpg
Visningar:	309
Storlek:	92,9 KB
Id:	401831
    Lasses motor som ska ihop snarast var inte så ren, den fick bada i tvättbalja och ta en högtryckstvätt. På insidan ser det bra ut men de yttre sidorna är leopardmönstrade, någon har i ett tidigare liv sprayat blocken svarta och ungefär hälften av färgen försvann. Motorn har nog även skruvats mycket med genom tiderna så extra omsorg har lagts på blocken då dessa brukar slitas vid upprepade isärtagningar.
    Har gått över tätytorna med bryne, på bilden ses det hur det ser ut efter ett par tag med stenen, topparna blir blanka, samma fenomen kommer runt de flesta gängade hålen. Då det endast är klister mellan halvorna är det inte önskvärt, om det vore packning så är det inte heller önskvärt men inte lika oönskvärt.
    Alla gängor fick sig även de en genomkörare och märkligt nog hittades det fina såna i alla hål. Snart kan montering börja, har nog lagt 5-6 timmar på dessa halvor på rengörning, måste komma ihåg det om det ska byggas motor åt någon annan någon annan gång.
    Classic racing och annat gammalt fränt http://nonshine.blogspot.se/

  3. #3
    Medlem
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Gisslarbo
    Hoj
    Drixton, Husaberg, TZ, RS, P&M, Bakker, Moto Martin, Bimota, Harris, ISR, Puch, Rickman, SRM, Rudge, Sexoped mm
    Inlägg
    184
    Hittade ett styrstift till kicken i blocket som inte behövs då racermotorer inte har startmekanismer. i Hondas motorer sitter stiften löst men inte i Kawas, fick värma med gasen innan det lossnade. Varför skulle det då bort, anledningen är att om motorn blir varm så kan det ramla ut och en pinne som denna kan ställa till mycket ofog om den får leva fritt bland drev och axlar.Klicka på bilden för en större version

Namn:	SAM_5350.jpg
Visningar:	291
Storlek:	83,7 KB
Id:	401832Klicka på bilden för en större version

Namn:	SAM_5351.jpg
Visningar:	268
Storlek:	87,3 KB
Id:	401833
    Classic racing och annat gammalt fränt http://nonshine.blogspot.se/

  4. #4
    Medlem
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Gisslarbo
    Hoj
    Drixton, Husaberg, TZ, RS, P&M, Bakker, Moto Martin, Bimota, Harris, ISR, Puch, Rickman, SRM, Rudge, Sexoped mm
    Inlägg
    184
    Kontrollerade vevaxeln som var rak och fin och svetsad, rensade smutsdikena vid de mittersta ramlagrena och monterade den i blocket.
    Hittade en plåt som passar under veven, vad den är bra till vets det lite om men den fick vara kvar. Har någon gjorts sig besväret att snida till den så finns det säkert ett syfte, är även fint tillverkad. Den är väldigt nära skinkorna så oljan kan inte försvinna rakt ner i tråget vilket jag tycker borde vara bra, då den passerat ram och vevlager har den gjort sitt men den kanske ska hindra olja att komma upp till veven, det borde egentligen bara var ett problem vid inbromsning och då har man ju släppt på gasen så det borde kvitta. Har någon ett svar. Klicka på bilden för en större version

Namn:	SAM_5352.jpg
Visningar:	292
Storlek:	76,5 KB
Id:	401835
    Classic racing och annat gammalt fränt http://nonshine.blogspot.se/

  5. #5
    Medlem G-Ls avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Ort
    Karlstad
    Hoj
    Guzzi 1200 Stelvio NTX -12
    Inlägg
    1 216
    Väcker minnen från Kjell Watz (svensk RRs hårding numero uno ever!) körning med "Viggen", en ISR-Kawa det med om jag inte minns fel...

  6. #6
    Medlem
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Gisslarbo
    Hoj
    Drixton, Husaberg, TZ, RS, P&M, Bakker, Moto Martin, Bimota, Harris, ISR, Puch, Rickman, SRM, Rudge, Sexoped mm
    Inlägg
    184
    Tätningsmedel finns det olika bud om vad som är bäst, själv använder jag ThreeBond som är samma som YamaBond, HondaBond osv. Om det duger åt japanerna att limma ihop sina puffror med så duger det åt mig, dyrt men drygt. Känner en som köper tuber i Thailand när han semestrar där, säljer sen dessa vidare i Sverige med god förtjänst.Klicka på bilden för en större version

Namn:	SAM_5353.jpg
Visningar:	305
Storlek:	99,3 KB
Id:	401836Klicka på bilden för en större version

Namn:	SAM_5355.jpg
Visningar:	338
Storlek:	106,4 KB
Id:	401837
    Finns ett packningsklister som heter Hylomar som är pop bland många äldre, det ska vara framtaget av Rolls Royce, det vore grejor det att ha mellan halvorna. Undrar om RR inte läcker som andra engelska fordon.
    Classic racing och annat gammalt fränt http://nonshine.blogspot.se/

  7. #7
    Medlem
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Gisslarbo
    Hoj
    Drixton, Husaberg, TZ, RS, P&M, Bakker, Moto Martin, Bimota, Harris, ISR, Puch, Rickman, SRM, Rudge, Sexoped mm
    Inlägg
    184
    Motorn som lämnades i delar skulle vara komplett. När den skulle dras ihop visade det sig att så inte var fallet, skruvar finns i massor men inte de M8 som ska vara vid ramlageröverfallen. Som tur är så fanns det en annan reservdelslåda i ett hus nära verkstaden som inte bara innehöll dessa utan även de andra 22 st M6 i olika längder som behövs för att blockhalvorna ska bli ense. Fina skruvar med 10mm sexkantsskalle, föredrar att skruva med T-handtag och slika skallar före insexmodellen. Klicka på bilden för en större version

Namn:	SAM_5356.jpg
Visningar:	269
Storlek:	114,8 KB
Id:	401846Klicka på bilden för en större version

Namn:	SAM_5361.jpg
Visningar:	255
Storlek:	57,4 KB
Id:	401847
    Classic racing och annat gammalt fränt http://nonshine.blogspot.se/

  8. #8
    Medlem
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Gisslarbo
    Hoj
    Drixton, Husaberg, TZ, RS, P&M, Bakker, Moto Martin, Bimota, Harris, ISR, Puch, Rickman, SRM, Rudge, Sexoped mm
    Inlägg
    184
    Efter att ha dragit ihop Kawasakimotorn så det kunde det ses om alla växlar gick i som de skulle så kändes det som problem hade uppstått. Ettan gick fint i och neutralläget lika så, när vidare växlar skulle testas var det stopp, tvärstopp. Kliade mig i skägget som just nu inte finns, försökte igen utan framgång med båda växlarna och skägget men inget hjälpte, funderade på att lossa de trettio skruvarna som håller ihop blocken för att se varför denna olägenhet infann sig. Timmen var sen och besvikelsen stor så jag bestämde mig för att sänggång var att föredra framför demontering med allt vad det innebär med packningsklister och rengöring av tätytor innebar. Efter en natt av problemfylld sömn så kom jag på att nyare Kawor har en gimmick som gör att tvåan ej kan läggas i om motorn ej är igång. Ringde till en som varit med längre än de flesta som sa att denna finess fanns redan på A1 / A7 och var lika närvarande på Z1, fick kommentaren att det är många som plockat isär dessa motorer två gånger på grund av detta. Det är alltså inte något fel på monteringen vad vi vet.
    Borde ha vetat detta, har sålt Kawasakimotorer och fått klagomål på att växellådan är kass då endast ettan funkat och till och med haft en kund som sabbat lådan då han tyckte att det måste gå och knäckt mekanismerna med kraft. Till mitt försvar så har det gällt senare motorer.
    Classic racing och annat gammalt fränt http://nonshine.blogspot.se/

  9. #9
    Medlem
    Reg.datum
    nov 2012
    Ort
    Mariestad
    Hoj
    CRTT
    Inlägg
    116
    Citat Ursprungligen postat av Grandell Visa inlägg
    Tätningsmedel finns det olika bud om vad som är bäst, själv använder jag ThreeBond som är samma som YamaBond, HondaBond osv. Om det duger åt japanerna att limma ihop sina puffror med så duger det åt mig, dyrt men drygt. Känner en som köper tuber i Thailand när han semestrar där, säljer sen dessa vidare i Sverige med god förtjänst.Klicka på bilden för en större version

Namn:	SAM_5353.jpg
Visningar:	305
Storlek:	99,3 KB
Id:	401836Klicka på bilden för en större version

Namn:	SAM_5355.jpg
Visningar:	338
Storlek:	106,4 KB
Id:	401837
    Finns ett packningsklister som heter Hylomar som är pop bland många äldre, det ska vara framtaget av Rolls Royce, det vore grejor det att ha mellan halvorna. Undrar om RR inte läcker som andra engelska fordon.
    Hylomar! Permatex då?
    TH

  10. #10
    Inget är omöjligt.... Kamikaze kids avatar
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Vid en bromsbänk i Uppsala
    Hoj
    En snabb en med en tjock gubbe i sadeln
    Inlägg
    9 460
    ISR racehoj!
    En våt dröm för mig.

    Ska följas.
    Näthatad...

  11. #11
    Medlem
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Gisslarbo
    Hoj
    Drixton, Husaberg, TZ, RS, P&M, Bakker, Moto Martin, Bimota, Harris, ISR, Puch, Rickman, SRM, Rudge, Sexoped mm
    Inlägg
    184
    Det är tur att man har en mindre MC-skrot i närheten för det saknas mer än en del till denna motor. Fick ta en ny tur till reservdelsavdelningen idag för att plocka fram oljepump, tråg, filterhållare, kåpan bakom drevet samt lite annat.Klicka på bilden för en större version

Namn:	SAM_5429.jpg
Visningar:	195
Storlek:	90,9 KB
Id:	401925
    Oljepumpen är en ganska enkel variant, två kugghjul som snurrar och skovlar fram smörjan i ett förhoppningsvis bra tryck. Behövs inte så mycket tryck till en slik motor som denna med rullagrad vevaxel. Har heller inte fått intrycket av att dessa motorer har något problem med oljepumpen. Är egentligen ganska vettigt med en pump som "läcker" på högre varv, drar mycket effekt att pumpa olja och trycket är nog fullt tillräckligt redan vid 2-3000 varv. Pumpen dimensioneras troligen för att klara av tomgång under längre tid, allt över det borde vara plus. Positivt med mycket oljeflöde är att det kyler bra. Klicka på bilden för en större version

Namn:	SAM_5430.jpg
Visningar:	229
Storlek:	93,2 KB
Id:	401926
    Letade sen fram en näve skruv till oljetråget, 8mm sexkantsskalle från diverse olika japanska motorcyklar, de badade lite i tvättbaljan innan montering. Ska försöka undvika att använda insex på denna motor, är som tidigare nämnt inte så förtjust i dessa.Klicka på bilden för en större version

Namn:	SAM_5431.jpg
Visningar:	216
Storlek:	150,2 KB
Id:	401927Klicka på bilden för en större version

Namn:	SAM_5433.jpg
Visningar:	247
Storlek:	77,2 KB
Id:	401928
    Classic racing och annat gammalt fränt http://nonshine.blogspot.se/

  12. #12
    Blicken framför allt! Josefs avatar
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Stockholm
    Hoj
    Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59
    Inlägg
    3 518
    Cool hoj. Detta följes med spänning!

  13. #13
    Skånsk Säckpipsninja Bushidos avatar
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    Lite överallt
    Hoj
    HD Heritage Softail -03
    Inlägg
    14 165
    Fränt!! Ska följas detta, kommer nog bli grymt!

  14. #14
    Medlem
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Gisslarbo
    Hoj
    Drixton, Husaberg, TZ, RS, P&M, Bakker, Moto Martin, Bimota, Harris, ISR, Puch, Rickman, SRM, Rudge, Sexoped mm
    Inlägg
    184
    Klicka på bilden för en större version

Namn:	SAM_5434.jpg
Visningar:	225
Storlek:	107,2 KB
Id:	401945
    Efter nya turer till reservdelslagret så hittades fjäder till oljefiltret, filter samt en aluminiumplugg som passade bra istället för den något tunga standardpluggen. Najade detta då det ska bli en racerhoj.
    Najtången såldes tidigare på Biltema men jag tror ej den finns kvar i deras sortiment, rätta mig ej om jag har fel då dessa säljs av MaxMC för under 200kr. Rullen med tråd kommer från samma katalog men den kändes inte så värst billig, tror att den kostar 330kr men utslaget på de tio säsonger den kommer räcka om jag slösar så blir det ej så farligt.
    Klicka på bilden för en större version

Namn:	SAM_5437.jpg
Visningar:	224
Storlek:	95,9 KB
Id:	401946
    När detta var gjort så kunde motorn vändas uppåt, nu börjar det krångliga. Kanske inte att sätta ihop det rätt utan att sätta ihop det rätt. Att bara slå ihop delarna är inte så svårt men att få allt att lira ordentligt är mer arbetsamt, bottendelen snurrar nu riktig lätt så den känns bra och målet blir att toppdelen även den ska vara så friktionsfri som möjligt.
    Classic racing och annat gammalt fränt http://nonshine.blogspot.se/

  15. #15
    Medlem
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Gisslarbo
    Hoj
    Drixton, Husaberg, TZ, RS, P&M, Bakker, Moto Martin, Bimota, Harris, ISR, Puch, Rickman, SRM, Rudge, Sexoped mm
    Inlägg
    184
    Klicka på bilden för en större version

Namn:	SAM_5439.jpg
Visningar:	228
Storlek:	95,2 KB
Id:	401976
    Kollvarna är av märke MTC smidda 72mm, made in USA. Flytande med bultar med nylonpluggar i ändarna, om det är en bra grej vet jag inte men det är ju skönt när det ska monteras att slippa låsringarna.
    Klicka på bilden för en större version

Namn:	SAM_5440.jpg
Visningar:	221
Storlek:	105,1 KB
Id:	401977
    Det som tar mest tid med denna motor är rengörningen, lite brutalt med roterande stålborste men hade inget bättre förslag.
    Klicka på bilden för en större version

Namn:	SAM_5441.JPG
Visningar:	223
Storlek:	222,9 KB
Id:	401978
    Många delar på ett spett.
    Classic racing och annat gammalt fränt http://nonshine.blogspot.se/

  16. #16
    Medlem BakkerSuzukis avatar
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Landet
    Hoj
    Nico Bakker 1985
    Inlägg
    34
    Citat Ursprungligen postat av Grandell Visa inlägg
    Kollvarna är av märke MTC smidda 72mm, made in USA. Flytande med bultar med nylonpluggar i ändarna, om det är en bra grej vet jag inte men det är ju skönt när det ska monteras att slippa låsringarna.
    Jag gillade också nylonknapparna av samma anledning som du. Hade det i en motor för 20 år sedan.
    Jag håller på och bygger en ny motor nu och skulle köpa nylonknappar till den men tydligen har man slutat använda dom eftersom det fastnar en massa skit i dom som repar cylinderloppen.

  17. #17
    Medlem
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Gisslarbo
    Hoj
    Drixton, Husaberg, TZ, RS, P&M, Bakker, Moto Martin, Bimota, Harris, ISR, Puch, Rickman, SRM, Rudge, Sexoped mm
    Inlägg
    184
    Det brukar synas i loppen om pluggar i nylon har använts, med tanke på att de far upp och ner ca 20000 ggr på en minut vid fullvarv så blir det ett par gnuggningar.
    Classic racing och annat gammalt fränt http://nonshine.blogspot.se/

  18. #18
    Medlem
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Gisslarbo
    Hoj
    Drixton, Husaberg, TZ, RS, P&M, Bakker, Moto Martin, Bimota, Harris, ISR, Puch, Rickman, SRM, Rudge, Sexoped mm
    Inlägg
    184
    Klicka på bilden för en större version

Namn:	SAM_5537.jpg
Visningar:	214
Storlek:	67,9 KB
Id:	402066
    Svetsade ihop en motorställning av delar från en butikshylla för att få lite stabilare arbetsmiljö än det gungiga motorstativet som användes först. Har även fått fram lite packningar så snart kan det fortsättas med bygget av motorn. Sporthojstråden har förövrigt kommit i ifatt Nonshinebloggen nu så inläggen kommer läggas ut parallellt samtidigt här och där nu.
    Classic racing och annat gammalt fränt http://nonshine.blogspot.se/

  19. #19
    Medlem Sleddens avatar
    Reg.datum
    aug 2010
    Ort
    Hemma
    Hoj
    Kawa
    Inlägg
    968
    Tjena!
    Kul att det är fler än jag som skakar liv i de gamla kamelerna! skulle du behöva bolla lite tankar så är det bara att dra iväg ett mess. Precis satt ihop min motor och startat upp hojen

  20. #20
    Medlem
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Gisslarbo
    Hoj
    Drixton, Husaberg, TZ, RS, P&M, Bakker, Moto Martin, Bimota, Harris, ISR, Puch, Rickman, SRM, Rudge, Sexoped mm
    Inlägg
    184
    Tack Sledden, ska ha dig i åtanke när det knasar ihop sig. Ska börja med toppen snart och den skiljer sig lite från de andra jag pysslat med med sina lösa lagerhalvor och så vidare.
    Classic racing och annat gammalt fränt http://nonshine.blogspot.se/

Sidan 1 av 5 12345 SistaSista

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Jag brukar byta när gasen är slut i vajern.

doolar
Handla MC-Utrustning, Kläder, Hjälmar, Stövlar, Handskar & Reservdelar på XLmoto
Köp din MC-Utrustning på XLmoto. Här finns Kläder, Stövlar, Hjälmar, Skydd & Reservdelar
Vill du annonsera ovan? Klicka här