Vilket släp ska jag välja?

#68

\m/
Gick med
18 Aug 2012
Ort
Enköping
Hoj
S1000 RR ///M
Ser fram mot att åka lite mer bekvämt till banorna i sommar, väljer mellan två olika släp. Det lilla Erdé som verkligen är supersmidigt och prisvärt men bara släpar 1 hoj inget mer. Eller ett 80 km/h släp av rejäl tysk kvalität med kåpa som kostar nästan tre gånger så mycket men är väldigt mycket mer användbart. Hmmm… vilket släp är egentligen vettigast? Lutar åt kåpa men kommer det kännas bökigt att lasta på/av?

erdé.jpgblyss.jpg
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jag är också på jakt efter släp, men jag har behov av ett som kan lasta två hojar, så tvåhojsmodellen av erde eller liknande eller ett vanligt släp... För min del blir det ett vanligt släp så jag kan ha det till annat än att dra runt hojen.
 

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Kåpsläpet alla dagar, erdesläpets axlar suger något fruktat...det är knappt dugligt som släp till trädgårdstraktorn.

Så shoppar du en fällbar aluramp på Jula, och Malteks förnämliga framhjulsställ. Saken är biff...

/J
 

sportbike

ond
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Ort
Sthlm
Hoj
Ducati
Jag hade valt släp med kåpa alla dar i veckan.
Hojen står skyddad från väder och vind, du vill ha med dig soppadunkar, vattendunk, verktyg, öl, osv.
Lasta med en bra ramp, no problemo.


Edit: pucktvåa
 

toppfart

man kan inte vara bäst på allt
Gick med
30 Jul 2009
Ort
skärblacka
Hoj
2007 honda cbr 600 rr race
skippa släpet köp en skåpbil istället mycket bättre
slipper ha uppsikt om du stannar o ska käka allt inlåst mycket bättre o du slipper åka 80 som max
 

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Segeltorp
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Kåpan skulle jag valt om jag var i dina skor. Som redan skrivits så kan man ju då använda släpet till annat och inte bara hojtransport. Bra ramp är A och O. Låt den kosta (en stabil och skapligt bred) så minskar risken för dragningskraftsexperiment med brustet ego och skadad hoj som resultat.

En annan fördel med täckt släp är insyns- och väderskydd.
 

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Erde- släpet är i alla fall helt OK, speciellt om man inte har massor av plats. Stående på sidan tar det inte upp mer plats än en hoj i förrådet.
 

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Ort
Stockholm/Tyresö
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Har haft turen att kunna låna ett sånt där öppet släp ett par gånger av en annan forummedlem, blivit så nöjd med det så att jag letar med ljus och lykta efter ett likadant att köpa själv. Tyvärr verkar de sjukt svåra att få tag på beggade, så jag hoppas att jag kan låna samma nån gång till iaf :)

Den stora fördelen med det släpet är att dom är relativt små och sjukt smidiga. Smalare och lägre än dragbilen (åtminstone bilen jag drar med), så får bilen plats så får släpet plats.. Hojarna står hur stadigt som helst, samt att man har god uppsyn om någon rem börjar fladdra eller liknande.

Kåpsläpet kan du å andra sidan få med lite mer "packning" (däck, tält, dunkar osv). Men det är tyngre, tar mkt mer vind och ökar bensinförbrukningen. Och den enda gången en hoj har vält för mig på släp var i ett kåpsläp.
(det var givetvis inte släpets fel, men en rem hade glidit åt sidan och hojen börjat luta och jag hade inte en chans att se det).
 

E.Bulén

Gudomlig sporthojare
Gick med
11 Jul 2008
Ort
kraftfullt
Hoj
brittisk trepip
Kåpsläp om man har råd och plats. Fungerar även på vintern när det är saltat på vägarna (cross, försäljning/köp) + att man kan lasta in allt man behöver för lite banåkning och går att låsa. Erdesläpet om man har mer begränsat med plats och pengar.
 

tukkla

Sporthojsnörd
Gick med
27 May 2008
Ort
jöttebårj
Hoj
SD 1290
Jag har ett av varje :D
Brukar mest använda Erde då det är smidigast. Har en kombi så får in övrigt material i bilen. Fördelen med Erde är som nämnts, kan ställa det på högkant då det ej används. Väger ca 60kg och har du ingen hoj på märker du inte att du har det bak på bilen.
 

#68

\m/
Gick med
18 Aug 2012
Ort
Enköping
Hoj
S1000 RR ///M
Dåså… kåpa it is. Mer användbart och slippa regn och vägstänk på hojen. Med godkänt lås sover man gott på hotellet också…

Till o med säljaren på Släpcentralen sa att lagren på Erdé var så dåliga att han rekommenderade byte. En tusenlapp till typ. Ändå lite impad över hur sjukt smidigt släpet är.

Skåpbuss är förstås allra enklast men för 25 kakor… bara lik på Blocket + komforten = sådär…

Hästsläp som nån skrev är säkert perfekt för lastning men man kan inte tjöra sporthoj som lukCtar hEst :crash
 

lengan

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2009
Ort
Uppsala
Hoj
FZ1 - 08, KX450F -11
Skåpsläp alla dagar även om det tar lite mer vind. Själv köpte jag mig ett Sävsjö släp, får plats med hur mycket som helst samt så är det redan ramp i bak och lite aerodynamiskt. Fungerar även bra som flyttsläp osv :)
 

Babe2

Sporthojsnörd
Gick med
11 May 2013
Ort
Bergum
Hoj
Honda 2016 CB1000R
Jag har ett hästsläp som jag kör hojarna i.
Ramp att rulla/köra upp på, många möjligheter att sätta fast.
Har kört båda hojarna samtidigt i det.

Leta ett begagnat hästsläp är mitt tips.

/B
 

heman81

Medlem
Gick med
1 Apr 2004
Ort
Stockholm
Hoj
08 - KTM 690e/sm
Valde ett erde för att de är smidiga och lätta att stuva undan. Ja rullar upp mitt på altan.

Så är de ju billiga ockdå, runt 3000 spänn för ett 310. Bytte också laget på mitt, vilket tar en halvtimme och kostar 100 spänn inte 1000.
 

psxcare

Feldoserad
Gick med
4 Nov 2005
Ort
Värmdö
Hoj
ZZ-R600-90, Grand Prix Havremoppe-95, R1-01
Har till och med tryckt in tre sporthojar i hästsläpet några gånger... Sedan är släpet bara halvfullt (på höjden) så resten av packningen får plats ovanpå hojarna.
 

est8t

Ny medlem
Gick med
5 Jan 2013
Ort
Ulricehamn
Hoj
Ducati Monster S2R 1000
Jag har ett skåpsläp till försäljning(se köp/sälj), otroligt smidigt att lasta med ramp. Finns även gott om lastöglor för att spänna fast hojen. även belysning i skåpet.
Har även en skåpbil men det kanske blir lite utanför din budget
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top