Piprökar-tråden

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Har än så länge hunnit testa McClelland Blackwood's flake och mac baren vanilla cream. Båda slog Scottish blend på näsan med hästlängder, men blackwoods var lätt bäst. Mild, fin och sval utan någon pepprighet och chilihetta! Vanilla var trevlig men lite starkare, rev lite i halsen och tenderade att brinna ganska hett så där fanns mer peppar i, men den doftade å andra sidan riktigt trevligt! Synd att man inte kände mer av vaniljen i smaken bara, men jag är å andra sidan fortfarande lite sjuk så det kan ju ha med saken att göra... Ser fram emot att testa de andra! :banana
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Nu kunde jag inte hålla mig längre så jag gick ut och tog ett halvstopp av best in show. Den var riktigt trevlig! Ur burken luktar den kolagräddglass och baileys, luktar fruktansvärt gott! :D Röken var Väldigt mild och sval, inte minsta antydan till tungbett trots att jag fick puffa på friskt vid ett tillfälle för att hålla den vid liv. När den tände till ordentligt blev den intensiv och nästan lite sur (mitt fel dock, jag puffade alldeles för hårt), men fortfarande inte stark eller pepprig! Smakmässigt är jag ju som sagt total amatör så jag kan inte riktigt bidra med en nyanserad recension av vilka toner och aromer jag känner av under tiden röken är i munnen, men munkänslan var behagligt mild och sval och rumstonen var fantastisk! Att blåsa ut genom näsan och andas tillbaka in var en formlig aromexplosion av kola! Riktigt trevligt, det här var en mycket trevlig nybörjartobak om du frågar mig! Helt klart bättre än Vanilla Cream! Tror det här kan bli något av en favoritaromat! :tummenupp
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Squadron Leader... :fyllisar

Ska jag vara ärslig är jag lite skeptisk inför att testa den, den luktar minst sagt speciellt... :näsblod De andra luktar alltifrån choklad, kola, nougat, vanilj, ruddin och jag vet inte allt, men squadron leader luktar... Tjära och smokey hickory :näsblod
 

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Ska jag vara ärslig är jag lite skeptisk inför att testa den, den luktar minst sagt speciellt... :näsblod De andra luktar alltifrån choklad, kola, nougat, vanilj, ruddin och jag vet inte allt, men squadron leader luktar... Tjära och smokey hickory :näsblod

Flygfotogen kanske? :)
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Haha, grattis eller vad man ska säga :D
Men det blir ju så jäkla omständigt. Kan inte röka den i hemmet eller i nära anslutning till det. Förut hade jag en liten verkstadslokal där jag kunde ta mig något stopp medan jag funderade på hur något problem skulle lösas, så där när det inte räckte med att lägga in en snus. Så det blir till att söka sig ut på stan istället. Fast då kollar alla så konstigt på en. Och går man ut och sätter sig på en stubbe i skogen ser man nästan ännu galnare ut. :brinnerup


Tjära och smokey hickory :näsblod
Och felet med det skulle då vara? Nytjärad brygga och bbq ribs. Det blir väl inte bättre än så? :tummenupp
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Men det blir ju så jäkla omständigt. Kan inte röka den i hemmet eller i nära anslutning till det. Förut hade jag en liten verkstadslokal där jag kunde ta mig något stopp medan jag funderade på hur något problem skulle lösas, så där när det inte räckte med att lägga in en snus. Så det blir till att söka sig ut på stan istället. Fast då kollar alla så konstigt på en. Och går man ut och sätter sig på en stubbe i skogen ser man nästan ännu galnare ut. :brinnerup



Och felet med det skulle då vara? Nytjärad brygga och bbq ribs. Det blir väl inte bättre än så? :tummenupp

Är väl inget fel i att gå ut och sätta sig någonstans i det fina vädret och puffa? :) Tycker inte folk tittar snett på en, tvärtom verkar ju många uppskatta sekundäröken från pipa i högre utsträckning än cigaretter och cigarrer... Kanske framförallt om man röker godisdoftande aromater förvisso, den där Best of Show var verkligen inte dum på det planet! Det var så att till och med jag som rökte den själv nästan njöt mer av att sitta på den inglasade altanen och dra i mig dofterna som spred sig runt mig än själva röken jag hade i munnen :D Och skogens ensamhet ska du ej ringakta, tycker det låter alldeles förträffligt att sitta ute alldeles själv och filosofera medan man sakta puffar på sin pipa... Mer sånt i sommar! :banana

Felet i det här fallet är att jag har barnsliga smaklökar och inte gillar vare sig kaffe eller whisky, så jag tror inte att kryddstarka tobaker är för mig heller... Och den här luktar fanimig spicy, milt uttryckt :näsblod :D Ribs i all ära, men en nytjärad brygga är inget jag funderat på att stoppa i käften... :hihi
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Testade Squadron Leader idag... Tyvärr föll den inte riktigt mig i smaken, den där tjäriga grillsåsaromen höll i sig även medan man rökte och den brände mer i munnen än de andra jag testat... Inte orökbar på något sätt, ska nog gå åt med tiden. Men de andra sorterna jag testat har varit behagligare. Synd, för det var en fin burk :)
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Shopping spree i danmark! :banana

DSC_0011.JPGDSC_0016.JPGDSC_0019.JPGTobak.jpg
 

Tomas Lofterud

Avdankad murvel
Gick med
23 Jun 2005
Ort
Tokhult
Hoj
Triumph Sprint 900 -98, Honda Transalp -99, Yamaha FZ1 -07, Triumph Bonneville -65, Yamaha XT660R 2007
piptobak.JPG

Hittade just denna tråd! Nice!
Röker pipa, handrullade cigg och cigarr. Röker inte varje dag och är inte nikotinist, men vid hojåkning, öldrickning, ishockey och fotboll får man röka! Mjaaeee, det blir ju en del ändå... men en vanlig vardag röker jag inte iaf.
Tvåan nerifrån är den pipa jag gillar mest. Av piptobaken så är den danska My Blend ok men lite parfymerad. "Hot Nut" heter blandningen, det finns många att välja på. Petersens är inköpt på Götgatan snett emot gamla skatteskrapan. Solani är den godaste av dessa tre jag har hemma nu, finns på Brobergs i Sthlm och Göteborg.
Favoriten om man är i London, Harrods egen blandning som finns på deras tobaksavdelning längst ner i varuhuset.
Nu ska jag på fotboll, och röka handrullad cigg och pipa. För det är ju inte vardag när det är öldricka och fotboll...:fyllisar:D:yoparty
 
Last edited:

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Fin! Mått på den?

Tackar :)

De mått som finns listade på säljarens hemsida är Length: 140mm och Bowl Height: 38mm. Osäker på hur djup den är... Tar 9mm filter iallafall :)
 

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Tackar :)

De mått som finns listade på säljarens hemsida är Length: 140mm och Bowl Height: 38mm. Osäker på hur djup den är... Tar 9mm filter iallafall :)

Filter? Finns det sånt också till pipor? jag trodde det var raka rör bara som gällde. :)

Edit: läste lite och hittade bla detta. Min pipa har en sån där kondensor, men jag gissar att ett långt skaft skulle kunna ha minst lika bra kyleffekt. http://www.talkingtobacco.com/2012/03/tobacco-pipe-filters-explained/
 
Last edited:

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Filter? Finns det sånt också till pipor? jag trodde det var raka rör bara som gällde. :)

Jodå, det finns :)
Peterson_Fermoy_80s_Bulldog_9mm_Filter_Briar_SMoking_Pipe.jpg


Filtren innehåller aktivt kol, och jag har fått höra att det ska mildra styrkan, mängden onyttigheter man får i sig samt tungbrännan något, och tänkte att det kan vara en bra nybörjarpipa tack vare det. De tre stanwells jag köpte i danmark däremot är utan filter, så det ska bli lite spännande att se om det är någon större skillnad :)
 
Last edited:

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Fick hem lite mer tobak idag! :)

DSC_0021.JPG
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top