Piprökar-tråden

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
DSC_0200(2).jpgSavinelli kollage.jpg

Fått hem tre av mina Savinellis nu! Passade på att ta ett stopp Frog Mortons Cellar i en av dem, tillsammans med en Belhaven Amber Ale! Trevlig pipa, trevlig tobak och trevlig öl :fyllisar :banana :tummenupp
 

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Nu kom grejerna jag beställt till slut. Skön pipa att hålla i och i en stil jag gillar (märke: Old Friend). Tobaken till vänster har en fantastisk arom och doft. Skogsbär och russin. Den högra ska provas senare.

uploadfromtaptalk1464341738083.jpg
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Precis. Så vad väntar du på? Ultimata kitet för egen produktion och hobby :)

Ja, det är väl ett komplett sett för att producera och underhålla pipor.:)

Sluta fresta mig, nu blev jag ju sugen :D Och jag som precis sagt att jag ska sluta köpa pipgrejer ett tag... :gnissla :huvet Dessutom finns det ju typ en kvart härifrån... :huvet
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
... Kuken :huvet :D

DSC_0202.jpg

Edit: Satans massa munstycken fanns där :D

pipservicekit2.jpgpipserviceset.jpg
 
Last edited:

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
DSC_0010.JPGDSC_0011.JPG

Motionsrökt mina petersons idag, riktigt trevligt i skymningssolen inne på den inglasade balkongen! :)
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Så det blev ett köp? Då vet jag vart man ska vända sig om det behövs reservdelar :D

Ja, jag är en vek människa utan självkontroll :huvet Men det kändes som ett bra läge att slå till, och nu har jag ju ytterligare en anledning att dra igång det här med att snida egna pipor: Jag har mängder med munstycken och delar att använda :D

- - - Updated - - -

Skit i det. När ska du börja bygga egna pipor? :D

Snarast möjligt, jag har ju 3000 munstycken att använda:huvet :D
 

Slowroller

Skrämmer små barn
Gick med
9 Jun 2009
Ort
Helsingborg
Hoj
Näe
Ja, jag är en vek människa utan självkontroll :huvet Men det kändes som ett bra läge att slå till, och nu har jag ju ytterligare en anledning att dra igång det här med att snida egna pipor: Jag har mängder med munstycken och delar att använda :D

- - - Updated - - -



Snarast möjligt, jag har ju 3000 munstycken att använda:huvet :D

Jag inhandlar gärna en Busken Original-pipa. :banana
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Finns bra instruktioner på YouTube om detaljerna i snidandet. Briar-trä är väl det enklaste och roligaste att jobba med, jämfört med sjöskum, lera och glas mm. Undrar bara var man får tag i bra kvalitet? Verktygen måste vara rejäla också för att klara det hårda träet :) här finns lite inspirerande artiklar: http://www.svenskapipklubben.se/sv/?page_id=160
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Jag tyckte det var lite dåligt drag i nya pipan och den slocknade lätt om man inte sög som en tokig :) gissade på för smal kanal genom munstycket, men det visade sig bara vara en kondensor som satt som en plugg. Bort med den! Mycket bättre flås efter det...
uploadfromtaptalk1464635289285.jpg
 

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Jag provade "Gordon Pym" idag. Dra på trissor vilken härlig doft! Tobaken har en djup tjär-aktig och fruktig doft och som det finns antydan av vid rökning. Mild och behaglig. Nu blir det ju svårt att behöva välja... :D
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Fick hem en Savinelli Champagne Balsafilterpipa häromdagen, helt suveränt måste jag säga! bättre genomdrag än mina Petersons med 9mm kolfilter, men bättre fuktabsorberande förmåga i balsafiltret! Klockrent till fuktiga aromater som tenderar att få pipan att börja gurgla och spotta ur sig sura kondensdroppar! :tummenupp

DSC_0088.JPG

Nu har jag förresten fått hem mitt pipställ, så här har vi hela samlingen på display! :)

DSC_0075 (2).JPGDSC_0077 (2).JPG
 
Nyheter
Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Bike kör nya MV Agusta Enduro Veloce

Första bilden på senaste MV...

Top