CBR 1000rr stök med koppling när jag bytte drivpaket...tips?

Poppe66

Ny medlem
Gick med
13 Mar 2014
Ort
Stockholm
Hoj
Honda cbr 1000rr
Tjena!

Bytte drivpaket på min Honda CBR 100055 från 05. Allt gick hur fint som helt tills det var dags att dra igång och testa... kopplingen hade slutat funka. Jag har provat lufta systemet, hade loss cylindern och märket att den reagerar när jag trycker kopplar vid handtaget. Är det någon som har bra tips på vad jag ska hitt på?

Faaan solen skiner och hojjen står still=mindre bra!

Tacksam för alla god råd jag kan få!!!

///Han som vill ut och känna på hojjen innan helgen :)
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Hej! Hur löste det sig? Jag har kanske råkat ut för exakt samma grej på min -04:a Fireblade...

Vad är felet ? Kopplar den inte ur ?
eller
Slirar kopplingen?
Är det hydraulisk koppling (typ frambroms med bromsvätska/kopplingsvätska) eller är det kopplingswire ?
 

Gunnar123

Ny medlem
Gick med
27 May 2019
Ort
Björkhagen
Hoj
CBR1000RR
Hej! Tack för visat intresse! Uppskattas. Jo, bytte drivpaket och packboxar i framgaffel. Funderar på om jag råkat få i luft i systemet då på något sätt. Men har försökt lufta utan något resultat. Kopplingen funkar inte alls helt enkelt. Handtaget i botten och slavcylindern(tror den heter så) som ska trycka på pinnen till kopplingen rör sig bara liite. Har inte provat att trycka bromsvätska bakvägen med en spruta som jag läste nån hade gjort. Konstigt helt enkelt tycker jag... vet att kopplingen funkade bra när jag körde hojen till garaget liksom...
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Hej! Tack för visat intresse! Uppskattas. Jo, bytte drivpaket och packboxar i framgaffel. Funderar på om jag råkat få i luft i systemet då på något sätt. Men har försökt lufta utan något resultat. Kopplingen funkar inte alls helt enkelt. Handtaget i botten och slavcylindern(tror den heter så) som ska trycka på pinnen till kopplingen rör sig bara liite. Har inte provat att trycka bromsvätska bakvägen med en spruta som jag läste nån hade gjort. Konstigt helt enkelt tycker jag... vet att kopplingen funkade bra när jag körde hojen till garaget liksom...

Då kan jag rekommendera Sugpump (funkar som spruta och sugpump)
https://www.biltema.se/bil---mc/bilverktyg/oljeverktyg/Pumpar/sugpump-for-fordonsvatskor-2000039991

Slang. Det är alltid bra om man upp från luftningsnippel har en slang upp minst 1/2meter rakt upp där man kan se luftbubblorna stiga Biltema nr 15310 genomskinlig di=5mm (dy=8mm)
https://www.biltema.se/bat/vvs/slangar/pvc-slangar/slang-2000017744

När man byter slang i sugpumpen trycker man in den blå ringen runt slangen i pumpen
då går det ta loss slangen. Tryck in kolven i sugpumpen.

Gängtätning. Skruva loss luftaren några varv och sätt gängtätning på de synliga luftargängorna.
Skruva in luftaren men inte så den stänger.
https://www.biltema.se/bilvard/bilunderhall/skyddstatningsmedel/gangtatning-2000031437

Tryck på slangen med sugpumpen på luftaren.

Fyll kopplingsvätskebehållaren med bromsvätska (om det är bromsvätska den ska fyllas med. Är det motorolja så fyll med motorolja och då skall du ha en annan pump.)

1) Sedan dra ut lååångsamt på kolven i sugpumpen. Då ska det komma ut vätska och luftbubblor. Innan det är slut med vätska i kopplingvätskebehållare, håll sugpumpen högt så slangen ner till avluftaren # blir fylld med vätska. Börja nu och låååångsamt tryck in vätska i avluftaren / kopplingscylindern. Du ska se hur nivån stiger i kopplingsvätskebehållaren. När du nått maxnivån. Börja om från 1)

När du gjort det här några ggr och det inte längre kommer ut luftbubblor när du suger.
Stäng avluftaren. Nu bör kopplingen fungera dvs frikoppla.
Ett problem är att kopplingen även om den frikopplar har rätt hög friktion så ligger en växel i kan det vara svårt att inse med hojen på bakre depåstöd att det är så tungt dra runt bakhjulet med växel i och kall stillastående motor och indraget kopplingshandtag.
Fyll på tappa av vätska till rätt nivå i kopplingsvätskebehållaren. På med locket.

# trots gängtätning kan det läcka broms/kopplingsvätska vid avluftaren var beredd med torkpapper för vätskan kan skada lack.
 
Last edited:

essge

Medlem
Gick med
20 Mar 2010
Ort
Timmele
Hoj
2021 BMW K1600GT, 1985-Yamaha XT350
Det ska väl vara en pinne OCH en kula i kopplingen ?
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Kulan sitter innanför kopplingsstången. Även om man drar ut kopplingsstången så kommer inte kulan förbi packboxen.
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Iof, rör det sig inte i slavcylindern så spelar en ev kula ingen roll. Enda fel jag haft med den väldigt enkla konstruktionen som en hydraulisk koppling består av, är en dålig O-ring till själva ”tryck kolven”
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top