Tillåten ljudnivå vid besiktning?

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Har en Ducati Monster 696 -10. Vad jag läst så skall det finnas nån skylt med tillåte ljud och vid vilket varvtal det gäller. Var fan hittar jag den? Har tittat runt men det finns ingen, står inte heller ett skit om ljud i registreringsbeviset heller.

Så vad gäller?

Jag mätte med telefonen, visst okalibrerad men fan vad det låter. 95dBA vid tomgång, drygt 101dBA vid 4000rpm. Max avläsning landade på 111,9 vid en uppvarvning.

image.jpg
 

Rauken79

Ny medlem
Gick med
20 Jul 2006
Ort
Visby
Hoj
Kawasaki Z1000 -09 och Kawasaki 250 -14
Vet att det på min r6a sitter en skylt på ramen vid styrlagret där det står vilken decibel vid vilket varvtal.
(92db vid 5500 varv) har jag för mig det står på min.
Tyvärr vet jag inte vart den sitter på ducati och sist jag letade på polarens triumph daytona så hittade jag ingen heller.
Någon med en monster kanske kan svara bättre...
 

Wallin

GSXR 1000 K5
Gick med
9 Aug 2011
Ort
Bara
Hoj
ZX10R 2011 Tidigare:GSXR 1000 K5, Triump Tiger 1050, ZX10R-06, ZX9R-94, GSXR 750 -86, GSX550 -84
På ramen vid styret finns en skylt som säger vilket dB och vid vilket varvtal.
Upp till 5 dB över vad skylten säger, så klarar du besiktningen.

Min Gixxer har 98 dB vilket betyder att jag kommer igenom besiktningen på 103 dB.
 

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
På ramen vid styret finns en skylt som säger vilket dB och vid vilket varvtal.
Upp till 5 dB över vad skylten säger, så klarar du besiktningen.

Min Gixxer har 98 dB vilket betyder att jag kommer igenom besiktningen på 103 dB.

Ok, nån sån skylt har jag inte. Den är importerad, kan det vara därför? Har du infon inskrivet i regbeviset med? Mitt är blankt.
 

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Ort
Gdansk, polen och Kungälv
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
tror man får ha max 103db om inget står (det står <103db och så skall de finnas "mallar" för hur man skall räkna ut max, de har med volym,slaghöjd o varvtal o göra, stod inte mer än så tyvärr), läste nyss på deras besiktnings manual då jag försökte se vad som definierades som godkänd belysning/ljusbild (för att hitta den så "råkade" jag läsa igenom hela manualen)
 

kjellper

pousseur
Gick med
13 Sep 2011
Ort
Västerås
Hoj
Triumph Street Triple Rx -15, Kawasaki KLX230 -20
Du har inte originalburkarna, antar jag?

Den lilla skylten där ljudnivån ska stå är samma som chassinumret brukar vara instansat på. På min hoj finns det en ruta för max dB på den skylten men den är blank :confused:
 
Last edited:

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Du har inte originalburkarna, antar jag?

Den lilla skylten där ljudnivån ska stå är samma som chassinumret brukar vara instansat på. På min hoj finns det en ruta för max dB på den skylten men den är blank :confused:

Helt rätt, inte original. Dåligt självförtroende och problem med potträningen som liten vet du.... :crash
 

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Här är svaret, saxat från http://www.svmc.se/smc/SMCs-arbete--fragor/Motorcykeln/Ljud_eller_buller_/

"Alla äldre motorcyklar, amatörbyggda motorcyklar samt de som importerats från tredje land saknas tillverkarskylt. Då gäller gränsen 103 dB(A). För samtliga tillkommer X decibel för mätinstrumentets mätosäkerhet."

Sweet. Och jag luskade fram nåt dokument i en gammal ljudtråd som med min slaglängd skulle ge mig 5600-5700rpm så det finns visst hopp att jag slipper leta originalburkar.

Ett problem skulle kunna vara att min är importerad från EU-land och tredje land är nåt annat. Får nog luska lite till
 

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Var tvungen att springa ut oc kolla igen. Där satt såklart en jävla lapp. ...

92dBA@4500rpm. I praktiken 97dBA då. Nu har jag antagligen 102dBA@4500rpm. Jag kör den till besiktningen som den står bara för att ha det gjort så har jag en månad på mig att lösa problemet sen.

Dax att slanta till bullerfonden tror jag. Kanske lika bra att slanta till skyltfonden samtidigt.
 
Last edited:

Wallin

GSXR 1000 K5
Gick med
9 Aug 2011
Ort
Bara
Hoj
ZX10R 2011 Tidigare:GSXR 1000 K5, Triump Tiger 1050, ZX10R-06, ZX9R-94, GSXR 750 -86, GSX550 -84
Ok, nån sån skylt har jag inte. Den är importerad, kan det vara därför? Har du infon inskrivet i regbeviset med? Mitt är blankt.

Hej

Ja, på del 1 av registreringsbeviset.
Står under "Miljöfakta"
 

DesmoHellman

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jul 2009
Ort
Falköping
Hoj
Ducati MTS 1200 Enduro -16 och Ducati SportClassic 1000 -06
Termis db-killers är väldigt effektiva. Skulle rekommendera att köpa på dig ett par till besiktning och ev. bandagar. De brukar ha "slutet rör" inåt så de dämpar mycket. Är hojen mappad för öppnare dämpare kommer den ofta gå skit dock för dom är för "täta". Men du kommer säkerligen igenom ev. ljudmätning.

På 696:an (och motsvarande 796 och 1100 med samma höga avgassystem) är dom en rent håvete att montera och demontera dock. Dom är tajta som satan i passformen. Knacka in dom försiktigt med gummiklubba eller dylikt så skruvhålet hamnar rätt.
För att få ur dom är en rem genom "pinnen" som sitter i mitten av röret och en draghammare eller dylikt kanon.

Du slipper ju iofs torrkopplingen som skramlar sönder rutorna på bilprovningens lokaler med den modellen. :crash
 

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Termis db-killers är väldigt effektiva. Skulle rekommendera att köpa på dig ett par till besiktning och ev. bandagar. De brukar ha "slutet rör" inåt så de dämpar mycket. Är hojen mappad för öppnare dämpare kommer den ofta gå skit dock för dom är för "täta". Men du kommer säkerligen igenom ev. ljudmätning.

På 696:an (och motsvarande 796 och 1100 med samma höga avgassystem) är dom en rent håvete att montera och demontera dock. Dom är tajta som satan i passformen. Knacka in dom försiktigt med gummiklubba eller dylikt så skruvhålet hamnar rätt.
För att få ur dom är en rem genom "pinnen" som sitter i mitten av röret och en draghammare eller dylikt kanon.

Du slipper ju iofs torrkopplingen som skramlar sönder rutorna på bilprovningens lokaler med den modellen. :crash

Jag tänkte fixa fram lite syrafasta rör och svetsa nåt eget, kanske eventuellt med ett original som förlaga. Hade tänkt mig ett slutet 25mm rör uppborrat lämpligt mycket för att klara en besiktning. Den dan jag ens funderar på att köra bana skall jag svetsa ett par till det med... Men jag tror aldrig det händer.
 

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Hej

Ja, på del 1 av registreringsbeviset.
Står under "Miljöfakta"

Intressant, står inte ett skit på mitt regbevis. Jag tänker tejpa över dekalen på hojen, ta med mig mitt tomma regbevis, spela lite ovetande och köra på att det är 103dBA som gäller. Kul att utmana systemet lite.
 

Hoffmeister2

Ny medlem
Gick med
30 Sep 2012
Ort
Gotland
Hoj
Daytona 675 -08
Hmm.

Jag ska snart besiktiga min Daytona 675 med TOR slipon. Ingen aning vilka db det ligger på. Står 94 db vid 6000 rpm i regbeviset i originalskick. Alltså får det låta 99db på besiktningen..

Hur mycket är 99db liksom? Någon som kör TOR slipon på sin Daytona?
 

asb

Sporthojsnörd
Gick med
23 Dec 2007
Ort
Katrineholm
Hoj
ZX10R XTZ750 VF750F KTM300tpi
Intressant, står inte ett skit på mitt regbevis. Jag tänker tejpa över dekalen på hojen, ta med mig mitt tomma regbevis, spela lite ovetande och köra på att det är 103dBA som gäller. Kul att utmana systemet lite.

He he du behöver inte spela ovetande, du är ju det. och du behöver inte tejpa skylten gränsvärde på din hoj är 103dBA. :fakta
 

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
He he du behöver inte spela ovetande, du är ju det. och du behöver inte tejpa skylten gränsvärde på din hoj är 103dBA. :fakta

Du.... Jag vet skitmånga saker, bara så du vet.. :hihi Kan mycket väl vara så att det är 103dBA som gäller, baserar du det på att regbeviset är blankt? Då det är en -10 importerad från EU så skall den in under våra regler. Har dom missat nåt så är det bara att tacka och ta emot.....
 
Last edited:
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 &#8211;...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

&#8221;och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top