Formgjutna hörselskydd

Pixie

Ny medlem
Gick med
13 Aug 2012
Ort
Malmö
Hoj
CBR 600RR -08
Nån som har tips på bra ställe i Malmö/Lund där man kan fixa formgjutna hörselskydd?

Har troligen alldeles för små hörselgångar för att något "standard" ska passa, har även svårt för de som är helt täta (provat såna siliconklumpar), känns lite som jag tappar balansen, så tänker att den varianten med "kjolar" skulle vara bättre.

Har kollar på nätet men det är en djungel :3freak och alltså 7K för öronproppar :confused:

Alla tips mottages tacksamt! :)
 

2stroke

kalle50cc
Gick med
29 Dec 2005
Ort
Västerås
Hoj
Kreidler 50cc GP racer, 70RR, Honda RS125R -92.
Kolla med dom som sysslar med hörselapparater på landstinget. Här i Västerås så finns det en kille som sysslar med att gjuta av örongångarna för att sen montera in hörapparater i. Kommer inte ihåg namnet just nu men fixar det om du vill.
 

Bandit-1200

Full rulle
Gick med
4 Jan 2010
Ort
Västerås
Hoj
Bandit 1200
Jag köpte forgjutna ER-skydd av Bellman&Symfon hos Audionomerna. Kostar en slant (2500:- har jag för mig), men har aldrig ångrat detta. Gå in på www.bellman.se och sök återförsäljare. Finns många i Malmö.:tummenupp

PS dom är inte täta, sitter ett filter i dom. Du väljer dämpningsgrad när du beställer.
 
Last edited:

Pixie

Ny medlem
Gick med
13 Aug 2012
Ort
Malmö
Hoj
CBR 600RR -08
Kolla med dom som sysslar med hörselapparater på landstinget. Här i Västerås så finns det en kille som sysslar med att gjuta av örongångarna för att sen montera in hörapparater i. Kommer inte ihåg namnet just nu men fixar det om du vill.

Åh, men detta via landstinget ska jag kolla upp, och det får mig att tänka på en annan grej, kanske man kan få nån slags rabatt eller nåt om man kan få dokumenterat först att man har problem med öronen... inget allvarligt men ofta lock, lite tjutande då och då, plus att jag uppenbarligen hör lite dåligt (säger de jag kollar på tv med :))

Tack!
 

Pixie

Ny medlem
Gick med
13 Aug 2012
Ort
Malmö
Hoj
CBR 600RR -08
Jag köpte forgjutna ER-skydd av Bellman&Symfon hos Audionomerna. Kostar en slant (2500:- har jag för mig), men har aldrig ångrat detta. Gå in på www.bellman.se och sök återförsäljare. Finns många i Malmö.:tummenupp

PS dom är inte täta, sitter ett filter i dom. Du väljer dämpningsgrad när du beställer.

Perfekt, hur många återförsäljare som helst ju, skitbra att du själv har dom och är nöjd, alltid skönt med första-hands rekommendationer :tummenupp

Och 2500kr kan jag leva med :)
 

i-are-baboon

100kg Fitnessfjolla
Gick med
27 Sep 2010
Ort
Norrbotten/Tornedalen
Hoj
Suzuki GSX-R 750 -00 (Såld) Triumph Speed Triple -05
Jag har formgjutna membranproppar från earfoon.. Kostar ca 3000:- för standardvarianten, men jobbet betalade hälften.. Earfoon brukar ha "återförsäljare" över hela landet som kan göra avgjutningar och skicka till närmsta earfoon lab för tillverkning. Är nöjd med mina. Filtrerar bort höga ljud, buller etc, men stör inget vid vanliga samtal, telefonsamtal etc..
 

Pricken

Sporthojsnörd
Gick med
4 Aug 2012
Ort
Salem
Hoj
Honda VFR800FA -12, Honda Hornet 600 -08
Tror att Audiovox ligger i Malmö. Osäker på om dem har privatförsäljning men har för mig att dem brukar stå på olika mässor och kränga hörselskydd.
 

Mr_Firestorm

Gudomlig sporthojare
Personal
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Avesta
Hoj
Suzuki Gsx650f och Sfv650
Perfekt, hur många återförsäljare som helst ju, skitbra att du själv har dom och är nöjd, alltid skönt med första-hands rekommendationer :tummenupp

Och 2500kr kan jag leva med :)

Även jag har Bellman&Symfon proppar, helnöjd. Dom har fungerat helt felfritt.
 

heman81

Medlem
Gick med
1 Apr 2004
Ort
Stockholm
Hoj
08 - KTM 690e/sm
Sitter och försöker hitta någon bra återförsäljare av formgjutna proppar också. Något som använt hörselexperten? De finns blad annat i Sundbyberg. Eller är det audionomerna enligt ovan som rekomenderas?
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Sitter och försöker hitta någon bra återförsäljare av formgjutna proppar också. Något som använt hörselexperten? De finns blad annat i Sundbyberg. Eller är det audionomerna enligt ovan som rekomenderas?

Finns en bra firma i Järfälla som brukar besöka mce.
 

Grahn

Ny medlem
Gick med
26 Nov 2009
Ort
Nkpg
Hoj
Daytona 675
Sitter och försöker hitta någon bra återförsäljare av formgjutna proppar också. Något som använt hörselexperten? De finns blad annat i Sundbyberg. Eller är det audionomerna enligt ovan som rekomenderas?

Väntar just nu på mitt par från hörselexperten, aldrig testat formgjutna tidigare. Avgjutningen tar inte många minuter, hurvida dom känns bra kan jag svara på om några dagar, hoppas jag
 

heman81

Medlem
Gick med
1 Apr 2004
Ort
Stockholm
Hoj
08 - KTM 690e/sm
Väntar just nu på mitt par från hörselexperten, aldrig testat formgjutna tidigare. Avgjutningen tar inte många minuter, hurvida dom känns bra kan jag svara på om några dagar, hoppas jag

Vad blev det för modell? Har sett att det finns varianter med filter som går att byta ut. Och vad blev priser? Lämna gärna lite info när du testat dem också!

//

Jim
 

Grahn

Ny medlem
Gick med
26 Nov 2009
Ort
Nkpg
Hoj
Daytona 675
Mcmodellen utan filter, inte för att jag är snål men ser inget behov av filter. Jag köper hörselskydd för att slippa höra..
Dessutom finns möjligheten att sätta i filtret i efterhand enligt herren som fixade avgjutningen, men när även han som tjänar pengar på att sälja rekommenderade utan filter så känner jag mig trygg i det valet.

Ska försöka komma med någon form av utvärdering efter att ha testat dom.
Enligt siffrorna på hemsidan och de engångsproppar jag använder nu så har de formgjutna något sämre dämpning, men hoppas på att den ökade komforten väger upp det, får ont om jag använder engångsvarianten för ofta.
 

heman81

Medlem
Gick med
1 Apr 2004
Ort
Stockholm
Hoj
08 - KTM 690e/sm
Jag kombinerar proppar med mitt intercom system, lyssnar också på musik så jag vill inte stänga för mycket ljud ute, gärna bara filtrera bort vindbruset. Därav tänkte jag att ett avstämt filter kunde göra jobbet? Ska ringa hörselexperten till veckan.
 
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Det är väldigt mycket pengar , men sitter bra (speciellt om man har konstiga örongångar).
Det finns olika fabrikat / auktoriserade. Tror inte det är någon större skillnad.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top