Hur kan man köra utan Slipon?

2Wheeldrive

Nu kör vi!
Gick med
9 Mar 2005
Ort
Avesta
Hoj
BMW 850 GSA Triumph T100 Bonneville
Jag har haft en fundering ända sedan jag började intressera mig för motorcyklar...
Hur kan man köra en hoj utan slipon? För det första så är det fult med originalljuddämpare!
Väger bly, låter skit, körupplevelsen är inte lika hög utan slipon. Varför gör ni det grabbar och tjejer? Att man inte vill störa grannarna eller att man inte får ha slipon på bana är ingen ursäkt, man kan rulla bort hojen en bit bort innan man startar den och byta inför bandagar.
Gör ni det för att ni är snåla eller för att ni inte bryr er?
Denna tråd riktar sig naturligtvis till alla snåljåpar som kör med originalljuddämpare :brynad
 

Allan K

Medlem
Gick med
6 Apr 2013
Ort
Åland
Hoj
2012, Kawasaki Versys ABS
Hej

Jag kör original. Har aldrig kommit ens på tanken att byta...
 

Draco

1:a REC 2012 #56
Gick med
25 May 2009
Ort
Bredared
Hoj
CBR 1000 racer Gixxer 600 racer och KTM 690 SMC-R
Alla kanske inte har lika liten ...?
 

sportbike

ond
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Ort
Sthlm
Hoj
avverkat 50+
Bor man mitt i stan så får man ju inte direkt nya vänner varje morgon man brakar igång en hoj som bullrar.
Handlar lite om mognad och respekt för andra människor, och inte bara en önskan att bli hörd och sedd av folket.

Dessutom gynnar det inte hojkollektivet att skita i vad folk tycker.

Personligen tycker jag det är skönare att köra fort och tyst än att det ringer i högerörat hela nätterna.
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Min hoj har bara symbolisk ljuddämpning men inte fan blir jag lomhörd av det.. vindbruset låter ju mer när man ligger i önskad hastighet.
Så man skulle kunna säga att hastigheten och vinden är dom enda ljuddämparna man behöver?
 

Flerpen

Ny medlem
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Gsx-r 750 y, Husaberg 450. Suzuki katana. Hunter 50.
Jag kör hoj därför att jag tycker att det är roligt. Inte för att andra ska titta ut mig.
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Det är en mognadsgrej. När man vuxit upp och funnit sin egen identitet, blivit trygg i den och kan stå för vem man är så behöver man inte åka runt och larma ut längre att "här är jag, se på mig".
Somliga mognar tidigt, andra sent. Återigen andra hinner inte mogna bland motorcyklar innan något annat ballt fångar deras intresse istället. Oftast något där man inte behöver ha hjälm...
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Min hoj har bara symbolisk ljuddämpning men inte fan blir jag lomhörd av det.. vindbruset låter ju mer när man ligger i önskad hastighet.
Så man skulle kunna säga att hastigheten och vinden är dom enda ljuddämparna man behöver?

På mitt lik till hoj så blir det bara vindbrus i hjälmen efter att 180 km/h passerats annars så dönar det ordentligt i hjälmen, V&H 80'tals dämparen är liten, lätt och ser ut som om den skulle kunna dämpa ljud när motorn är avslagen :rolleyes:

4-1 och en bra effektiv kolfiberdämpare är nog modellen för att få ner vikten, ljudnivån kan ju förhoppningsvis stanna på 100dB så slipper man långa pratstunder med farbror Haffa (Jo, det är bara tillfälligt för vi har ett retromöte med historiska hojar idag :rodnar )
 

Larse

Ny medlem
Gick med
3 Apr 2009
Ort
Hofors
Hoj
Gsxr 600 K7 stunt
Kör med original ljuddämpare som är kortad, av det egoistiska skälet att jag ska slippa folk som grinar över ljudnivån när man tränar stunt länge på samma plats.

Att det är lättare att kunna köra var man vill utan att väcka dom döda eller annat när man kör på olämpliga platser, inte väcker sovande grannar på nätterna samt att de faktiskt är rätt soft med lågt ljud är en bonus
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jag har originaldämpare på min hoj, helt enkelt därför att jag gillar utseendet, vilket inte speciellt många gör. Sedan känner jag inget större behov av att den ska låta mer heller. Största anledningen att byta för mig är att få mer nedläggsvinkel, jätteburkarna jag har tar i rätt tidigt. Jag tänkte å andra sidan skaffa en ren banhoj vilket tar hand om nedläggsbehovet. Har lixom aldrig några speciellt stora behov av att lägga ner så det börjar skrapa på allmän väg. Kör helt enkelt inte så fort där.
 

halle7

Medlem
Gick med
20 Apr 2008
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki Er-6n 2012
Beror förstås på vilken hoj man har men jag har alltid (utom på första hojen) kört med slipon. Min ninja 250 var tex kul o köra med slipon men när jag bytte till original för besiktning var den skittråkig, men på denna gör det förstås större skillnad än många större maskiner. Även er6an låter ju skit med original...
 

jansa

Medlem
Gick med
31 Jul 2012
Ort
Åstorp
Hoj
Ktm 640 supermotard -03. ktm 525 xc quad -2011
Damn vilket liv för en sån liten sak.
I regel ser inte en original dämpare så snygg ut så där vinner ju slipon,et.
Vikten ja där vinner ju slipon,et med hästlängder.
Sen priset kan jag tycka är lite högt. 6000kr till en 11år gammal motard.

Men i grund och botten så tycker/gör folk ju som dom vill. Ha original eller sätt slipon. Tycker väl inte att man behöver starta en tråd om sånt här för då kan vi dra det hur långt som helst ju.
 

Goffen

Med lem
Gick med
18 Jun 2008
Ort
Vaggeryd
Hoj
MT-10 2022 R6 2007
Jag kan inte prata generellt sett för hojkollektivet men på R1an 09- så missar man ju något om man åker original dels blir röven dubbelt så fet med originalburkar "en del gillar feta rövar inget fel i det" men crossplane motorns ljud måste upplevas genom ett par slipons utan dbdödare!
 

sportbike

ond
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Ort
Sthlm
Hoj
avverkat 50+
Det jag skrev i mitt första inlägg är MIN egen åsikt och det innebär inte att det är ok att kalla mig obildad och dum i huvet.
Ja, jag har tagit bort tjafs-inlägg i tråden för att den inte ska spåra ur och det är INTE för att jag inte vågar stå för min egen åsikt utan för att försöka hålla lite god ton i tråden.
Pm funkar om du har en VETTIG åsikt om mig som person, annars kanske du ska prova att vara moderator själv ett tag.

Jag är INTE på humör idag.
 

2Wheeldrive

Nu kör vi!
Gick med
9 Mar 2005
Ort
Avesta
Hoj
BMW 850 GSA Triumph T100 Bonneville
Det är en mognadsgrej. När man vuxit upp och funnit sin egen identitet, blivit trygg i den och kan stå för vem man är så behöver man inte åka runt och larma ut längre att "här är jag, se på mig".
Somliga mognar tidigt, andra sent. Återigen andra hinner inte mogna bland motorcyklar innan något annat ballt fångar deras intresse istället. Oftast något där man inte behöver ha hjälm...
Så det är omoget att köra med slipon?
 

Impact

P.i.t.A
Gick med
27 Sep 2007
Ort
Halmstad
Hoj
1090r -17, 990SMT -09
Jag älskar när det vrålar! Min gsxr750 har litet snyggt originalblås men den var inte alls lika kul utan lor-slipon'et jag sedan köpte! :O
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Har ju inte världens tystaste hoj men den låter inte mer än vad som behövs.

Viktminskning och lägre temp runt arslet (japp, R1 -07 "grillar nötter o fläsk") är ett argument jag köper fast på min hoj är nog originaldämparna de absolut snyggaste, de allra flesta slipon ser ut som halvdana nödlösningar på Rettor med uppdragna rör (tycker jag).
Kör därför egenmoddade originalburkar, hölje o rör är titan, så mycket lättare blir det inte :)

Ser inget direkt, egenvärde med störande/skadligt buller.
Blir fan ledsen när ungar står och håller för öronen 100m innan passage, vilken idiot har de råkat ut för innan brukar jag undra? (yngre har oftast mindre förstörd hörsel än vuxna, allt låter mer för dem), släpper själv alltid av lite på gasen vid såna tillfällen, samma med djur.

Fick själv rätt långvarig tinitus och huvudvärk när en HD-snubbe skulle vara ball och mellangasade när han passerade inför en kurva (jag på trampcykel), var beredd att skada honom rejält om jag fått tag i honom just då :(

Men visst, allt hänger inte enbart på bullret i sej utan även på omdömmet hos den som kör men på något vis verkar det ofta gå hand i hand :hihi
 

Patlo911

Ny medlem
Gick med
12 Apr 2011
Ort
Finspång
Hoj
Z1000 -11, GSX 750 ES -83
På den här hojen orkar jag fan inte byta fram och tillbaka så pga banregler blir det original hela tiden. Var det smidigare att byta (alltså om jag inte sög svulstig balle på att meka) skulle jag bröla runt med det arrow jag har liggandes när det inte vankas bana.
 

max350

Yamaha RD-2Takt
Gick med
23 Jan 2006
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
83 Yamaha RD350 MT Racing 60c, Strömsholm 4800 B&R Cyclepro 50cc Race Bullit 50cc Sundeam Speedmaster 60cc
Om man gillar ljud ( och blir *** av det) ! varför överhuvudtaget ha slipon , rakt rör är väl enklast och låter mest:rolleyes:
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top