Försäkringsbedrägeri - vurpa på "gata" (egentligen på bana)

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
Hypermutta
Känns väl jävligt korkat att säga att han vurpade på E4an, självklart skulle han sagt att det var ute i något sunkhål på en väg som saknade markeringar och var full med potthål... :fakta
Skämt åsido, kvaddar man sin fina hoj på bana så får man ta konsekvenserna, dyyyyrt :död
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Bor i Stockholm men skriven i umeå. Kraschar på bana och försöker sig på ett bedrägeri....

Dubbelfel som de säger...
 

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Ort
Stockholm/Tyresö
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Och vi blir förvånade över att försäkringsbolagen inte har någon vidare lust att försäkra oss öht.. :va
 

Krisse

Medlem
Gick med
22 Jun 2005
Ort
Örsundsbro
Hoj
Sprint ST -08 . VFR 1000 -98 -såld
Vore intressant att veta hur dom fick reda på detta. Idioti att försöka med bedrägeri :huvet
 

wonderwizard

Tjuvjägare
Gick med
29 Oct 2003
Ort
Mörarp
Hoj
R1 2016
har aldrig vurpat på bana, så jag kan inte svara på frågan


men det finns nog ett stort mörkertal som du säger.

men vi spinner vidare på bedrägerifrågan...undrar hur många som stöldanmäler sin hoj, och sedan använder den som "banhoj"
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
men vi spinner vidare på bedrägerifrågan...undrar hur många som stöldanmäler sin hoj, och sedan använder den som "banhoj"

Det går ju inte att få MCID på maskinen så den går inte att tävla med inom SVEMO. Men bandagsåkarna finns där ju ingen kontroll på. Ganska billigt att komma runt genom att köpa en reservram med ex amerikanska papper på.
 

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Ort
Stockholm/Tyresö
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
men vi spinner vidare på bedrägerifrågan...undrar hur många som stöldanmäler sin hoj, och sedan använder den som "banhoj"

Eller, hur många kör med halv eller enbart trafikförsäkring för att de "aldrig vurpar".. alternativt kör med halv/trafikförsäkring och istället "sparar" mellanskillnaden upp till helförsäkring och lagar själv om nåt händer..

Sen när de väl klotar så bli hojen som av en slump stulen istället.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Bara nyttjat försäkring 1gång, efter just en banvurpa men då har jag en försäkring som täcker den sortens arrangemang.

Jag vet dock ett antal hojar som hamnat på verkstad med synliga spår efter lecakulor, men som tydligen gått omkull på rullgrus på nån tresiffrig länsväg...
 

Geggamoja

#13
Gick med
12 May 2009
Ort
Stone Island
Hoj
Ducati Fika Racer
Har vurpat ett par gånger med diverse olika försäkringar. Bara använt försäkring vid ett tillfälle, och det var vid en allvarligare krasch på gata.

Tycker man är dum i huvudet om man försöker med försäkringsbedrägeri. Mig veterligen kan bedrägeri ge fängelse i upp till 6 år.
 

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Borås
Hoj
1290GT, K1200S
Vurpat på bana, ringt försäkringsbolag och sagt jag vurpat på bana och frågat om man får ersättning. Fick då för personskadan och skyddsutrustning.

Skjutsade hem en herre och hans crashade hoj från en bandag en gång, eftersom jag får plats med 2 hojar på pickupen. påväg hem hade vi nåt liknande denhär diskussionen.

-Synd på hojen, såg ju ganska fin ut
-Det gör inget, försäkringsbolaget får fixa den
-Jasså täcker din försäkring bankörning?
-Bara säga man crashat på gatan ju, man får inte vara dum
-Nja, men då får ju alla andra hojåkare betala för dig
-Är det nåt jag lärt mig i livet är det att man ska roffa åt sig så mycket man kan

Blev lite ställd, och vi snacka inte mer om saken under hemresan. Mörkertalet är nog stort, moraliskt förkastligt, kanske försäkringsbolag borde sammarbeta med bandagsarrangörer och få en lista med regnummer på gathojar som vurpat
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Jag har kasat på bana en gång. Kör halv.
Fixade själv, plasten ser ut som skit men jag är glad för det.

Numera kraschkåpor på.
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Vurpat på bana, ringt försäkringsbolag och sagt jag vurpat på bana och frågat om man får ersättning. Fick då för personskadan och skyddsutrustning.

Utrustning? Så man kanske kan få ut en hjälm? Var det trafikdag eller rent bansmisk?
Fast nä. Men ändå?
 

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Borås
Hoj
1290GT, K1200S
Utrustning? Så man kanske kan få ut en hjälm? Var det trafikdag eller rent bansmisk?
Fast nä. Men ändå?

yes, fick för hjälm, skinnställ och handskar. Var det som hade gått sönder (stövlarna klarade sig ^^). Och sjukhoskostnad och sveda och värk.
Var på kinnekulle så kanske e lite speciellt då det är en trafikövningsplats och inte en motorbana, men skadar ju aldrig att ringa och fråga. Gick på trafikförsäkring
 

jP

Fuckyousnabb
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stan
Hoj
KTM1290, Daytona 675, Yamma, etc..
Det är extremt vanligt, tror inte ens fingrarna på ena handen räcker till för bara de jag känner till själv som gjort något dylikt. Sen ytterligare ett par stycken (ännu vanligare) där man passar på att reparera mindre banrelaterade skavanker orsakade tidigare på hojen efter en verklig vurpa på gata i trafiken.

Det är nog svårt att förhindra utan att lagstifta om att arrangörerna själva tvingas att rapportera samtliga vurpor av trafikförsäkrade fordon till respektive försäkringsbolag. Men det hindrar inte försäkringstagaren att rapportera in att det skett ännu en olycka efter vurpan på bana där ytterligare skador tillkommit och kräver ersättning för de senare.

Det är i princip omöjligt att komma åt alla försäkringsbedrägerier. Istället tvingas vi kunder dela på bolagens ökade utgifter.

Jag skulle kunna bli upprörd över ovanstående, men blir isåfall nästan lika upprörd över folk som tappar sin sprillans kåphoj på gatan, får en repa, kräver omlackering/nya kåpor på hojen a 20.000 o där jag som kund hos samma bolag får ta del av kostnaden.

Men säger som någon tidigare i frågan, hur kunde fb få kännedom om myglet?
 

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Ort
Karlstad
Hoj
600+650+800+1000x2
Vurpat på bana, ringt försäkringsbolag och sagt jag vurpat på bana och frågat om man får ersättning. Fick då för personskadan och skyddsutrustning.

Skjutsade hem en herre och hans crashade hoj från en bandag en gång, eftersom jag får plats med 2 hojar på pickupen. påväg hem hade vi nåt liknande denhär diskussionen.

-Synd på hojen, såg ju ganska fin ut
-Det gör inget, försäkringsbolaget får fixa den
-Jasså täcker din försäkring bankörning?
-Bara säga man crashat på gatan ju, man får inte vara dum
-Nja, men då får ju alla andra hojåkare betala för dig
-Är det nåt jag lärt mig i livet är det att man ska roffa åt sig så mycket man kan

Blev lite ställd, och vi snacka inte mer om saken under hemresan. Mörkertalet är nog stort, moraliskt förkastligt, kanske försäkringsbolag borde sammarbeta med bandagsarrangörer och få en lista med regnummer på gathojar som vurpat

Hur mycket roffade du åt dig som ersättning för hemkörningen? :huvet
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Mörkertalet är nog stort, moraliskt förkastligt, kanske försäkringsbolag borde samarbeta med bandagsarrangörer och få en lista med regnummer på gathojar som vurpat

Det finns några arrangörer som gör det. Tycker att det skulle vara en självklarhet att man gör. Det finns ingen förutom myglaren som tjänar på försäkringsbedrägerier.
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Jag måste tillhöra den andra skolan idioter som alltid reparerar alla mina klantigheter själv och aldrig tycker det är nån idé att blanda in f-bolag.. fast min hoj är ju billig jämfört med supersportbågarna. Knappt värd självrisken.
 

2mhk

Vågar välja växel!
Gick med
11 May 2008
Ort
Kungsbacka
Hoj
CBR 929rr Fireblade, GSX-R 1000 k6 banhoj
Jag gick omkull i somras på bana, sa till fb att det var på gata... haha nejdå, lugn nu, tänk på blodtrycket! :krama:D Skämt åsido, lagade skadorna själv med pengar ur egen ficka naturligtvis! Hojen klarade sig ändå hyfsat som tur var, gick väl på sisådär 10k för att få ordning på hojen med nya (kina)kåpor, tank, lack + lite andra småsaker.
Så även om jag skulle haft tvivelaktig moral hade det ju inte varit värt besväret att försöka med en fuling, dessutom kör jag bara med halvförs. för jag kraschar aldrig... :näsblod
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top