Råd och tips-körskola, hoj och övningskörning!

Jezzica

Ny medlem
Gick med
19 Feb 2014
Ort
Tierp
Hoj
Bmw S1000RR
Hej på er.

Ny här på forumet och ny inom detta med mc. Jag håller egentligen på med sportbilar men vill nu ta tag i min dröm att även köra fort...på hoj! ;)

Såg att det fanns en tråd "Letar du efter första hoj" men jag känner mig alldeles för osäker för att laborera i detta själv och bara "välja en mc som man tycker om"! :)

Jag börjar alltså från början. Är anmäld till Riskettan om några dagar. Har ingen hoj men letar nu med ljus och lykta efter en:

*Snygg och enkel med "sportlook"
*Inte alltför dyr i försäkring
*Inköp ca 40.000kr

Detta ska alltså vara en bra första hoj att träna på men som man ändå slipper skämmas för.



//Jessica
 
Last edited:

Aquaman

Det ska rulla på två hjul
Gick med
21 Jul 2011
Ort
Roslagen
Hoj
Yamaha r6 - 03
Beror ju på om du ska ha mellantung eller tung hoj på direkten. Honda hornet är väldigt fin annars!
 

Areschoug

Ny medlem
Gick med
5 Jan 2006
Ort
Göteborg
Hoj
2009,Triumph Street Triple
Du verkar ju gilla ninja!

Så antingen en ER6F eller Ninja 300? (Förmodligen inga perfekta hojar att köra konbana med dock)
Du ser ung ut så en riktig sporthoj är nog att drömma om, fick pynta 25k trafik för min Kawasaki 636 (23år gammal boendes i göteborg).
 

whippo

Ny medlem
Gick med
11 Jul 2012
Ort
Stockholm
Hoj
Honda FMX 650 Ducati Scrambler UE
När jag tog lappen för ett par år sedan körde jag på Jarla och Bromma.

Jarla
+ Egen gård att öva bana på, enkelt att få tider, struktur, kunnig lärare.
- Upplevde det något som att de "mjölkade" pengar, många elever.

Bromma
+ Enormt stor gård att öva på, inga problem med tider, trevliga lärare, få elever per lärare.
- Kan upplevas som "flummiga"

Körde upp med Bromma och fixade det på första försöket. Köpte hoj nästa vecka. Väntade just med att köpa hoj för att kunna dels testa ordentligt och att undvika olovlig körning då jag inte hade någon att övningsköra med. Har du någon att övningsköra med så fixa lappen själv utan skola, nöt krypkörningen bara...
 

NoRegrets

BadKharma
Gick med
24 Feb 2006
Ort
Älta
Hoj
Just nu 3 St Ducati: 1199S Panigale 2013 Hypermotard 1100S 08 Streetfighter 1100S 10 Snöskoter: Yamaha RX1
ER6 som nämndes redan är ett lik, men faktiskt rätt mycket lik för pengar och rätt trevligt lik också ..speciellt för nybörjare.

Jag har tagit lappen med Jarla Trafikskola. Typ ...13 år sen. De var väldigt bra och det var bara de jag övningskörde med. Började i maj..körde upp typ..aug så samma säsong jag hann plåga mitt fina, nya Monster 900ie jag köpt året innan (som incitament lixåm).

Hojval...Varför sportigt, varför inte en askul motard med skön körställining, härliga, små feta jul, pigg motor och detaljer som kostar en spottstyver att byta om du druttar omkull ?
 
Last edited:

Jezzica

Ny medlem
Gick med
19 Feb 2014
Ort
Tierp
Hoj
Bmw S1000RR
Du verkar ju gilla ninja!

Så antingen en ER6F eller Ninja 300? (Förmodligen inga perfekta hojar att köra konbana med dock)
Du ser ung ut så en riktig sporthoj är nog att drömma om, fick pynta 25k trafik för min Kawasaki 636 (23år gammal boendes i göteborg).

Har kikat på en Ninja 300 faktiskt. Snygg och ligger i 40.000kr spannet. Någon med erfarenhet kring denna hoj?
Ung? Nja...he he. 30 år.
 

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Borås
Hoj
1290GT, K1200S
Har kikat på en Ninja 300 faktiskt. Snygg och ligger i 40.000kr spannet. Någon med erfarenhet kring denna hoj?
Ung? Nja...he he. 30 år.

tror du tröttnar fort på en 300, ska du ta tungt kort så har du nog roligare längre på en 600cc. Speciellt om du är van vid bilar med lite pulver, ska man göra nån jämförelse går väl en 300 ungefär som en 150hk bil och en 600cc ungefär som en 400hk bil.

Tror inte du får problem att hitta folk att övningsköra med med en sån avatar
 

NoRegrets

BadKharma
Gick med
24 Feb 2006
Ort
Älta
Hoj
Just nu 3 St Ducati: 1199S Panigale 2013 Hypermotard 1100S 08 Streetfighter 1100S 10 Snöskoter: Yamaha RX1
För 40k får du tom en literklubba. En 300 är...eehh, nej det är inte en riktig motorcykel tyvärr. Den SER sportig ut men den låter något som en moppefucko varvar vid mojen och är en allmänt trist histora. Jag har sett vuxna män köra sådana saker och det är generande...

Börja med minst en 600a typ R6 alt Gixxer typ 750 om du verkligen vill ha en sportis. Det bra hojar, driftsäkra och roliga att kan hänga med ett par säsonger lätt.
 

Ceara

Ny medlem
Gick med
27 Feb 2012
Ort
Oxelösund
Hoj
Aprilia Tuono v4r aprc abs -14
Ska du ta för tung så kan du ju endå inte dyka upp med en ninja 300 till uppkörningen och hoppas att få kortet, måste vara tung. Om du nu inte hittar någon att övningsköra med, så kommer du säkert få köra en kawa z750 eller liknande på körskolan. Första hoj med den budgeten så skulle jag sikta på en ER6-N / F. Får en årsmodell 2008-2011 mellan 35-45k som gått under 1500 mil. Letar första hoj åt tjejen som också ska ta kort till sommaren och har samma budget som dig, er6-f har hon siktat in sig på.

Nu kommer hon inte heller att ha någon att övningsköra med då jag inte haft kortet tillräckligt länge men kommer köra ut hojen till privatmark eller någon öde plats där man träna konbana/krypkörning. Försök hitta någon som kan göra samma sak en gång i veckan minst med dig så det inte drar iväg som inåthelvete med pengar för lektioner, om du nu tänker köpa hoj innan du lyckats tagit kort!

ER6 modellerna är för övrigt mest sålda motorcykeln i Sverige just nu om jag inte har missuppfattat det totalt.

Lycka till! :tummenupp
 

petrolpants

Medlem
Gick med
4 Jun 2013
Ort
Stockholm
Hoj
R nineT
http://s-k-a.se/
De kör krypkörning i Gocarthallen i hammarby! De har redan dragit igång säsongen och brukar ha gott om tider och schyssta priser (550kr för en timme om jag minns rätt).

Kör med Yamaha XJ6:eek:r.

Jag ångrar faktiskt att jag köpte en hoj innan jag tog kortet(Ducati Monster). Svårt att veta vad man vill ha innan man ens kan köra. Jag skulle rekommendera att lägga pengarna på kortet direkt, satsa på att ta det innan sommaren och sen prova dig fram vad som passar just dig bäst! Jag valde min hoj enbart på att den var ball. Det var ett helvette att krypköra med den så den vart ståendes tills dess att jag tog kortet. Och när jag väl tog kortet var jag mest sugen på andra hojar.
 

kogi04

Ny medlem
Gick med
9 Nov 2011
Ort
Blentarp
Hoj
Yamaha MT-07 -14, Suzuki SV650S -00
"Inte allt för dyr i försäkring" är ju väldigt subjektvit. Hur viktigt är denna aspekten jämfört med alla andra aspekter så som körgläde, utseende, prestandajagande, komfort, etc? Så fort du bara väljer något i klassen renodlad sporthoj så har du ju redan där en väldigt hög försäkringskostnad såvida du inte satsar på en väldigt gammal sporthoj.

Ser inte att det har frågats, men menar du sporthoj som i endast med helkåpa och clip-on-styre eller även sportig nakenhoj med upprätt körställning?
 
Last edited:

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Ort
Nollberga, mellan Lortåkra och Normlösa
Hoj
Ducati 748, 848
För 40k får du tom en literklubba. En 300 är...eehh, nej det är inte en riktig motorcykel tyvärr. Den SER sportig ut men den låter något som en moppefucko varvar vid mojen och är en allmänt trist histora. Jag har sett vuxna män köra sådana saker och det är generande...

Börja med minst en 600a typ R6 alt Gixxer typ 750 om du verkligen vill ha en sportis. Det bra hojar, driftsäkra och roliga att kan hänga med ett par säsonger lätt.

Bättre börja med något som man har råd att ångra sig på...och inte skulle jag rekommendera en bil som gör 0-100 på ca 4 sek och toppar 250+ till någon med nytaget körkort....
 

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Ort
Nollberga, mellan Lortåkra och Normlösa
Hoj
Ducati 748, 848
Skaffa en försthoj som är relativt lättsåld!
Mycket enklare om du skulle ångra dig...av vilken anledning det nu än skulle vara...

Glöm inte bort att det tillkommer en inte helt liten ekiperingskostnad ovanpå det hojen kostar....
Även om man kan handla mycket begagnat så en komplett utrustning drar lätt iväg mot och över 10 papp.

Lycka till....
 
Last edited:

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
RSV 1000 ser sportig ut och faller in i ditt prisspektra. GSXR 750 eller 600 finns också i rätt priser, och är renodlade sporthojar. ZX6R finns ju också. Samtliga är rena sporthojar.
Annars finns en hel uppsjö av sporttourers som nog skulle gå att få tag på för en lagom peng, som ducati ST3, CBR600F, aprilia falco, vfr 800, triumph sprint st, och honda blackbird, alla i din specade prisklass...

Så, bara att börja kika på vilken du tycker är snyggast. ;)

300-ninjan som föreslagits kommer nog att bli bytt rätt fort, speciellt om du redan nu håller på med sportbilar. Det är en trevlig hoj, men det man saknar med den är effekten.
 

enrosabil

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2012
Ort
Stockholm
Hoj
En massa gammalt mög.
Jag håller nog med rymdbörje. Kan vara smart att köpa något som inte kostar miljarder i försäkring och inte gör 0-100 på under 4 sekunder som första hoj, du nämnde sportlook - cbr600f, xj6 diversion har båda helkåpa och ser lite sporthojiga ut, framförallt för det lite otränade ögat, men har snällare körställning och klenare motorer, och kostar därav inte ens hälften i försäkringspengar. En jämförelse för mig - Daytona 675 -29800/helår. XJ6 Diversion 5000:-/helår.

Om du får för dig att dra det hela ett snäpp längre, köpa en gammal inte direkt skitsnygg hoj, så är de än billigare, om jag inte minns fel så kostar en 20 år gammal 1500/år helförsäkrad. Dessutom kan du ställa dig och garva om du tappar den, inte fäller ner stödet helt när du ställer ner den så det åker upp o hojen i backen, "fastnar" med fötterna på fotpinnarna när det går åt helvete i lågfatsbanan eller liknande, istället för att gråta blod över att den bögputsade sporthojen just fick en kåpa och en blinkers för ett sammanlagt värde av 7000 spänn spräckta medan du kommer ihåg att självrisken låg på 10000. Dessutom minskar risken ganska markant för att den ska bli stulen.
 

Pricken

Sporthojsnörd
Gick med
4 Aug 2012
Ort
Salem
Hoj
Honda VFR800FA -12, Honda Hornet 600 -08
Jag körde hos Grönlunds i Solna. Både för Nisse och Mattias, dom var grymma lärare. Klarade första försöket med bravur.
 

Money

Pink Ladie member #1
Gick med
30 Aug 2006
Ort
Malmö
Hoj
Yamaha R6 2006,Honda CBR600rr -03 banhoj, Yamaha R6, -05 *stulen*, Gasgas ec 250 -02 *såld*
Wow, jag blir helt tårögd! Inte ett enda oanständigt inlägg! :Bugar:tummenupp

Jessika, om du skulle vilja ha en kvinnlig hjälpreda så gå med i vår grupp på fejjan och fråga där. Massvis med tjejer från tokholm som säkert kan hjälpa till. :) :tummenupp

Lycka till med kortet!
 

Lajo

Same same but different..
Gick med
26 Aug 2010
Ort
Långt ifrån allt.
Hoj
-00 Suzuki TL1000S
Tänkte du övningsköra/köra upp på den hoj du köper så ska du veta att sporthojar är rätt krångliga i krypkörning/konbana. Just sayin.
Hade du bott i norrland så hade jag övningskört med dig DiRecKt!:tummenupp
Välkommen förresten och lycka till!
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top