I kölvattnet av "Stämd av annan deltagare"-tråden

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
Nästa steg är att stämma trafikverket om man kör på någon bakifrån på vägen.
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Är det detta som händer när nittitalisterna möter verkligheten? Advokat verkar vara en framtidssäkert yrke!
 

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Ort
Stockholm/Tyresö
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Det som egentligen skrämmer mig mest är att det verkar finnas en hel del tomtar på bandagar runt om i världen som inte har en aning om vad de ger sig in på och vilka förutsättningar som gäller.

Personligen så är jag försäkrad upp över öronen med olycksfall och livförsäkring som täcker "extremsport".

Inte för att jag tror eller hoppas på att jag ska skada mig, men för att jag vet att olyckor tyvärr inträffar.

Sen kan jag iofs tycka att arrangörer har ett ansvar i att plocka uppenbart vårdslösa personer av banan, och inte ha FÖR stora grupper ute samtidigt. Men det är ju aldrig deras ansvar vad en enskild förare gör.
 

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Ort
Stockholm/Tyresö
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Var hittade du den? Jag har letat men enbart hittat en som gäller utom "tävling och träning inför tävling".
Plus SMA som jag bra kan hoppas gör något ifall det skulle behövas

Gruppförsäkring via facket. (enda anledningen till att jag är med i facket också) :D
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Rättigheterna är som vanligt löjligt överrepresenterade mot skyldigheterna idag.
Fan vad jag ogillar människor.
 

WEST

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Apr 2006
Ort
Katrineholm
Hoj
Honda Gold Wing 1500/6 89
NEEEEEEEEEEEEEEEEJ inte en så tråd igen,,, STÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄNG.
 

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Ort
Vindö
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
Lugn bara det kommer fler, det skapas i en rasande takt personer som gärna nyttjar roliga, spännande och riskabla saker men sen inte vill ta ansvar för sina val :huvet
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Med "nittitalister" menar jag inte specifikt åldersgruppen utan fenomenet att det alltid är någon annans fel eller ansvar, överrepresenterat i den gruppen men har även smittat av sig.
I princip och rent generellt är jag, som oftast, överens med Dig Henrik :)

Vi är helt eniga när det gäller materiella skador.

Men så finns alltid det där speciella, unika och än så länge tack och lov fiktiva fallet där sanningen inte längre är alldeles enkel och där förhållandena i slutändan inte målas i svart-vit utan i en oändlig gråskala. Om jag försöker tänka högt och utan att trolla, kasta brandfacklor i tråden eller måla Lucifer på tapeten:

Låt oss t ex säga att en av mina bekanta i vårt avlånga land, en person som kanske inte längre tillhör de unga och lovande (bara lovande), har börjat tillbringa sin personliga fritid från familj och ett intensivt arbete på banan. Då denne kamrat har skaffat sig livets nödtorft och lyckats hyggligt bra har denne förmånen att kunna lägga en hel del tid och pengar på sitt mc-intresse. Vår fiktive vän tycker sig ha ett hyggligt gott försäkringsskydd, utan att ha grottat sig allt för djupt in i det finstilta. Alltså en tillvaro som en hel del av oss "seniorer" på denna site säkerligen kan identifiera oss med. Vi kan för den skull även låta vår kompis ha en licens, för att kunna träna med kompisarna på kvällsträningarna och ev köra något startträningsrejs.

Så åker vår kamrat ut i en av säsongens grupper. Det är inte en dag där trafikförsäkringen gäller, men det är inte heller en träningskväll eller ett SVEMO-rejs. Men det är välordnat, med ambulans på plats och föråkare som kan köra hoj och vet hur saker ska fungera.

Så plötsligt händer något, utan att bli allt för långrandig kan vi säga att vår vän blir fullständigt och brutalt torpederad av en annan förare som bara bestämt sig för att bowla sig förbi i inbromsningen inför Ejes, ett riktigt hjärnsläpp, en do- or die-manöver.

I slutändan sitter vår kamrat med skador för livet, utan möjlighet att återgå till jobb och möjligen även utan att bli som förut även till sinnet. Olycksfallsförsäkringen visar sig naturligtvis inte gälla på grund av undantag, inte ens licensförsäkringen går in då arrangemanget inte uppfyllde kriterierna. Du kan säkert ana Dig till under vilka ekonomiska villkor vår kamrat och dennes nära skulle tvingas leva resten av sina liv.

Fortfarande är situationen solklar enligt det vi alla, inklusive jag själv, accepterar som "spelets regler". Personligen är jag bara inte på det klara om det egentligen känns rätt eller rättvist i alla tänkbara situationer?

Eller tänker jag helt fel?
 
Last edited:

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Ort
Vindö
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
Men varför skulle bandagsarrangören kunna stämmas. Visst om den kvällen innat vallat asfalten med smörjfett så är det en annan sak.
 

l!ime

Ny medlem
Gick med
3 Jun 2013
Ort
västerås
Hoj
yz 250
Med "nittitalister" menar jag inte specifikt åldersgruppen utan fenomenet att det alltid är någon annans fel eller ansvar, överrepresenterat i den gruppen men har även smittat av sig.

både "gubbjäveln" i "Stämd av annan deltagare" och dom denna tråd berör är ju 40plussare..:va
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Men varför skulle bandagsarrangören kunna stämmas. Visst om den kvällen innat vallat asfalten med smörjfett så är det en annan sak.
Bra fråga. Förmodligen för att arrangören är den ende som ingått avtal med individen och att arrangören därefter får regressa vidare. Kritiken var väl främst riktat mot arrangemanget, att passet inte rödflaggades trots en allvarlig vurpa? Snarare mer förvånande att personen i detta fall även stämmer banägaren?
 
Last edited:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Men varför skulle bandagsarrangören kunna stämmas. Visst om den kvällen innat vallat asfalten med smörjfett så är det en annan sak.

Han hänvisar ju till att det skulle ha rödflaggats så....

Just flaggvakter tycker jag är ett ganska stort problem. De står ofta och sover eller studerar sin kompis på en helt annan del av banan. Många gånger är det vänner och bekanta inplockade utanför sporten och de förstår inte alltid vilket ansvar de har.
Det är inte bra men jag vet inte vad man ska göra åt saken för det är ofta svårt att få tag på flaggvakter.
 

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Borås
Hoj
1290GT, K1200S
Han hänvisar ju till att det skulle ha rödflaggats så....

Just flaggvakter tycker jag är ett ganska stort problem. De står ofta och sover eller studerar sin kompis på en helt annan del av banan. Många gånger är det vänner och bekanta inplockade utanför sporten och de förstår inte alltid vilket ansvar de har.
Det är inte bra men jag vet inte vad man ska göra åt saken för det är ofta svårt att få tag på flaggvakter.

Kanske ljussignaler över banan som på anderstorp i kombination med kameraövervakning hade varit en ritkigt bra grej att ha på alla banor
 

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Ort
Helsingborg.
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
I princip och rent generellt är jag, som oftast, överens med Dig Henrik :)

Vi är helt eniga när det gäller materiella skador.

Men så finns alltid det där speciella, unika och än så länge tack och lov fiktiva fallet där sanningen inte längre är alldeles enkel och där förhållandena i slutändan inte målas i svart-vit utan i en oändlig gråskala. Om jag försöker tänka högt och utan att trolla, kasta brandfacklor i tråden eller måla Lucifer på tapeten:

Låt oss t ex säga att en av mina bekanta i vårt avlånga land, en person som kanske inte längre tillhör de unga och lovande (bara lovande), har börjat tillbringa sin personliga fritid från familj och ett intensivt arbete på banan. Då denne kamrat har skaffat sig livets nödtorft och lyckats hyggligt bra har denne förmånen att kunna lägga en hel del tid och pengar på sitt mc-intresse. Vår fiktive vän tycker sig ha ett hyggligt gott försäkringsskydd, utan att ha grottat sig allt för djupt in i det finstilta. Alltså en tillvaro som en hel del av oss "seniorer" på denna site säkerligen kan identifiera oss med. Vi kan för den skull även låta vår kompis ha en licens, för att kunna träna med kompisarna på kvällsträningarna och ev köra något startträningsrejs.

Så åker vår kamrat ut i en av säsongens grupper. Det är inte en dag där trafikförsäkringen gäller, men det är inte heller en träningskväll eller ett SVEMO-rejs. Men det är välordnat, med ambulans på plats och föråkare som kan köra hoj och vet hur saker ska fungera.

Så plötsligt händer något, utan att bli allt för långrandig kan vi säga att vår vän blir fullständigt och brutalt torpederad av en annan förare som bara bestämt sig för att bowla sig förbi i inbromsningen inför Ejes, ett riktigt hjärnsläpp, en do- or die-manöver.

I slutändan sitter vår kamrat med skador för livet, utan möjlighet att återgå till jobb och möjligen även utan att bli som förut även till sinnet. Olycksfallsförsäkringen visar sig naturligtvis inte gälla på grund av undantag, inte ens licensförsäkringen går in då arrangemanget inte uppfyllde kriterierna. Du kan säkert ana Dig till under vilka ekonomiska villkor vår kamrat och dennes nära skulle tvingas leva resten av sina liv.

Fortfarande är situationen solklar enligt det vi alla, inklusive jag själv, accepterar som "spelets regler". Personligen är jag bara inte på det klara om det egentligen känns rätt eller rättvist i alla tänkbara situationer?

Eller tänker jag helt fel?


Om man skulle jämföra det med bungyjump tex, då blir det intressantare på detta forum, lite enklare då det är nått vi alla kan vara lite mer objektiva till.

Ponera att man är på semester och väljer att utföra denna livsfarligt säkra extremsport, du skriver på alla papper som "friskriver" arrangören för ev skador.

Du hoppar glatt ut och drar i backen för att tex killen som skötte allt på bron missade att du vägde 30 kilo mer än killen innan,, skall friskrivningen gälla då också? Givetvis inte och så är det med alla sånna här sk friskrivningsklausuler, finns det minsta misstanke om att en arrangör inte är bevisat felfri i sitt handlande så blir det knepigt och provas säkerligen i rätten.

Sen att alla idiotförklarar den olycksaliga här är ju ingenting som är konstigt, vi är ju alla odödliga och så länge vi själva sover i vår egen säng och kan sprattla med tårna så är det lätt att ha en bestämd åsikt att man får skylla sig själv.
 
Last edited:
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top