Sugen på supermoto..

Reset000

Ny medlem
Gick med
20 Oct 2012
Ort
Sthlm
Hoj
En dekaltrimmad en..
Hej, jag är sugen på att testa supermoto i år. Dock vill jag inte spendera överdrivet med pengar än, innan jag vet om jag kommer ha tillräckligt med tid för ytterligare en hobby :)
Jag har hittat en lite äldre dt125 och en nyare wrf250 som jag tänkte slänga på passande däck, najja och montera på ett uppsamlingskärl. Byta fälgar osv får bli en senare modd.

Båda är lv-reggade vilket jag känner är ett måste för att lätt kunna åka till tuvängen, då vi har en bil utan dragkrok.

Så min fråga är om detta är en okej plan eller om jag missat en massa? Vilken av dessa hojar (om ens nån av dem) är det bästa alternativet?

Tack!
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Tjena

Det låter absolut som en gångbar plan. Bra tanke där att inte gå all-in direkt utan bara känna sig för först. :tummenupp

Kolla in tuvängen supermoto på facebook för träningstider och uppdateringar gällande just tuvängens bana.
www.supermotosweden.se har du allmän info och uppdateringar för tävlingsserien, så du vet vilka tävlingar du ska åka och kolla på, eller köra själv. ;)

Supermotosweden har även en facebooksida. Supermotosweden på facebook

Så ses vi i vår?

Vilket egentligen är ganska snart. :yoparty:banana
 

PåsenRacing

Ready to Race
Gick med
27 Jun 2010
Ort
Grimstorp
Hoj
KTM 690 SMC-R 2013
En landsvägsreggad 250 med 17" hjul samt lite kraschpuckar vid hjul och på handtagen alternativt barkbusters så gör det ju inte så mycket om man marksynar heller ju.
Går ju att komma undan ganska billigt på så sätt.
En 125a låter lite tråkigt måste jag säga, blir nog lätt att man tröttnar även på en gocart/motardbana då tror jag.
 

Reset000

Ny medlem
Gick med
20 Oct 2012
Ort
Sthlm
Hoj
En dekaltrimmad en..
Ok kanon! Tävla får vi nog se om det blir, men vem vet :)
Ang 17" hjul. Är det viktigt, eller kan man kränga på gatdäck på 21" fälgarna som sitter på till en början?
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Ok kanon! Tävla får vi nog se om det blir, men vem vet :)
Ang 17" hjul. Är det viktigt, eller kan man kränga på gatdäck på 21" fälgarna som sitter på till en början?

Klart det räcker med att kränga på däck för att prova, förmodligen kommer du dock växa ur dom ganska fort. :)

Men om det skulle visa sig att man inte gillar det så är det ett billigt sätt att ta reda på det.
 

PåsenRacing

Ready to Race
Gick med
27 Jun 2010
Ort
Grimstorp
Hoj
KTM 690 SMC-R 2013
Är nog stor skillnad på att köra 17" hjul eller 19/21" med "gatdäck" skulle jag tro.
17" ger nog mer grepp och en helt annan känsla.
 

Barrett

#38
Gick med
18 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki RMZ 450 Supermoto
Klart man kan testa med orginalfälgarna!
Skippa DT125:an eller liknadne gatcyklar dock. Det är mer moped än motorcykel...
WR'en är ett klart bättre alternativ isf.

Fundera dock på om det inte är samma kostnad att eftermontera en dragkrok och köpa en 125cc cross av så modern modell som möjligt. Visst funkar det att köra till banan, men en vacker dag kommer det av en eller en annan anledning inte gå att köra hem och då är det mindre kul...
 

Snowman89

Guest
Nu kapar jag TS tråd lite lätt.
Men vart ska man vända sig om man vill prova att köra lite motard i Östergötland?
Vart ligger närmsta riktiga bana?
Jag bor i Linköping men riktiga Sviestadbanan känns inte överdrivet lockande med en EXC 525
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Nu kapar jag TS tråd lite lätt.
Men vart ska man vända sig om man vill prova att köra lite motard i Östergötland?
Vart ligger närmsta riktiga bana?
Jag bor i Linköping men riktiga Sviestadbanan känns inte överdrivet lockande med en EXC 525

Tyvärr så är det nog så att lInköping är din närmaste. Sen Eskilstuna, Tuvängen, Örebro i nån sorts ordning.

Kolla på baninfo på http://supermotosweden.se/
 

Snowman89

Guest
Tyvärr så är det nog så att lInköping är din närmaste. Sen Eskilstuna, Tuvängen, Örebro i nån sorts ordning.

Kolla på baninfo på http://supermotosweden.se/

Hum okej.. Jag kikade lite på hemsidan du länkade till och det verkar ju inte vara "stora" banan man kör på.
Det verkar som att det är inplanerade tävlingar för motard på Sviestad, men samtidigt verkar det inte finnas en motardsektion?
http://lms.se/sektioner

Det vore kul att se vilka tider man kan få köra samt vilken bansträckning de har när motarder kör.

edit:

Kontaktade LMS så det löste sig.
 
Last edited:

Barrett

#38
Gick med
18 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki RMZ 450 Supermoto
Ingen träning för Supermoto hos LMS sen flera år tyvärr. Glädjande nog tävlingar :)

Norrköping gokart bana är besiktigad och godkänd för Supermoto och man har samsats med minimoto. Pga lokala stjärnan lade handskarna på hyllan så dog det nog ut. Men det kan finnas en möjlighet där. Jätte fin och rolig gokartbana att träna på iaf.
 

Snowman89

Guest
Ingen träning för Supermoto hos LMS sen flera år tyvärr. Glädjande nog tävlingar :)

Norrköping gokart bana är besiktigad och godkänd för Supermoto och man har samsats med minimoto. Pga lokala stjärnan lade handskarna på hyllan så dog det nog ut. Men det kan finnas en möjlighet där. Jätte fin och rolig gokartbana att träna på iaf.

Ah tack för ditt svar!
Det förklarar att jag inte får något svar från LMS när jag mailar..

Får kika på Norrköping istället, det känns ju lite långt att behöva åka till Eskilstuna hela tiden ifall det visar sig att jag ska börja åka oftare..
 

Reset000

Ny medlem
Gick med
20 Oct 2012
Ort
Sthlm
Hoj
En dekaltrimmad en..
Klart man kan testa med orginalfälgarna!
Skippa DT125:an eller liknadne gatcyklar dock. Det är mer moped än motorcykel...
WR'en är ett klart bättre alternativ isf.

Fundera dock på om det inte är samma kostnad att eftermontera en dragkrok och köpa en 125cc cross av så modern modell som möjligt. Visst funkar det att köra till banan, men en vacker dag kommer det av en eller en annan anledning inte gå att köra hem och då är det mindre kul...

Jo det lutar åt att eftermontera dragkrok faktiskt..
 

Reset000

Ny medlem
Gick med
20 Oct 2012
Ort
Sthlm
Hoj
En dekaltrimmad en..
Det har dragit ut på tiden att komma gång tyvärr, men nu finns en Ttr600 med motardhjul till försäljning. Är den vettig att starta på?
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top