P-hus centrala Malmö, törs man?

clacker

Ny medlem
Gick med
10 Feb 2014
Ort
Malmö
Hoj
Ingen, än
Tjenare jag är inne på att köpa mc nummer 1 till våren, jag tog kortet i höstas.

Problemet är att jag bor i centrala malmö och det tog ca en kvart efter jag flyttade hit innan jag insåg att pundarna stjäl allt som inte är fastsvetsat.

Har någon av er andra använt er av ett p-hus för att förvara hojen när det är säsong? Det går ju an att ha den stående på någon bra vinterparkering sen, men när det är körväder så vill jag ju ha den på gångavstånd, utan att den står på gatan.

Om de inte får med sig hojen pga av att den är fastkedjad så skruvar de loss allt som går. Låter sjukt men det är sant, styre, sadel, hjul. Whatever. Det hände min cykel nämligen, det var bara ramen kvar efter semestern utomlands... "#€% junkies.

Det finns ledig boendeparkering i Petri p-hus mitt i stan, törs jag ställa den där?? Det är ju trots allt bevakat.
 

Nicky K

Ny medlem
Gick med
6 Nov 2011
Ort
Västkusten
Hoj
KTM 640 Prestiege -05
Bor sjäv inte i Malmö, så kan inte uttala mig för din specifika situation. Men om det är som du säger, mycket stölder mm. Då skulle jag säga att det är stor chans att hojen blir stulen / vandaliserad. Det är väldigt attraktivt, och vill dom få med sig den spelar det ingen roll hur många kedjor du har, dom kommer ta den.

Så om du vet att det är en del stölder, lös det på ett annat sätt.

Om du nu ska ha den där, ha ett överdrag osv så man inte ser vad det är.
 

kogi04

Ny medlem
Gick med
9 Nov 2011
Ort
Blentarp
Hoj
Yamaha MT-07 -14, Suzuki SV650S -00
Antar att jag haft ett jäkla flyt, men delar en MC-bur i ett MKB-garage med en annan kille. Finns kanske fler MKB-garage som har MC-burar?
 
Gick med
19 Feb 2013
Ort
Charming, CA
Hoj
Riskokare
I mitt garage finns det massor av lediga platser, både med och utan bur. Har haft min hoj där i tre år nu utan att något hänt. Betalar typ 400 kr/mån för en "bilplats-bur". Det är beläget 800 meter från Petri P-hus.
 

Andreas318

Ny medlem
Gick med
22 Jan 2013
Ort
Österåker
Hoj
660SMC -04 , VN800 bobber
Bevakat skrämmer inte de där grabbarna, du blir av med grejerna på direkten när det är allmänna rum. Oavsett hur fin specifikationen på din/dina kättingar är så finns det alltid verktyg som matchar.
Så var smart i förväg! Ta din tid och leta upp något förråd som bara du eller en handfull personer har nycklar till, och svetsa upp något järn vid öppningssidan på dörren så att till exempel inte kofot eller annat brytjärn kommer in emellan. Jag och min familj har än så länge fått ha grejerna ifred med dubbellås på dörren och järn framför, och då har ändå en himla massa personer sett att vi förvarar 4 hojar, 1 moped och massa elverktyg där inne. :arsele
 

Gearbox

Träffar apex med slumpmässig precision
Gick med
24 Feb 2010
Ort
Petersberg
Hoj
ZX10R
Kan du inte ställa den i Rosengård? Det verkar vara ett lugnt o fint område :hej:hej
 
Gick med
3 Apr 2011
Ort
Skåne
Hoj
Skrot
Det finns underjordiskt garage under var och varannat hus i malmö,
du kanske skulle prova att få en plats i ett sådant?
 

PimX

Ny medlem
Gick med
4 Oct 2011
Ort
Södra Sandby
Hoj
Suzuki GSXR 750 L0
bygg en låda i pansar och ha den i, svetsa igen den varje gång du lämnar hojen och sätt upp knivtråd samt trampminor runt om :) Då bör den va säker i iallafall några veckor :fakta
 

Pär

Det var inte jag
Gick med
22 Sep 2003
Ort
Svenska Rivieran
Hoj
Aprilia RSV4 Factory, Aprilia RS250 ,RD350-84
Bevakning i sådana hus brukar först och främst gälla betalnings automaten... har haft inbrott i gamla västers p-hus trots att detta inte är öppet nattetid .
 

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Ort
Halmstad
Hoj
2001 TDM 850
Bevakning i sådana hus brukar först och främst gälla betalnings automaten... har haft inbrott i gamla västers p-hus trots att detta inte är öppet nattetid .

Framförallt är det jävligt många som envisas med att bara köra iväg när de kör ut. Då har eventuella busar en bra stund på sig att bara promenera in genom den öppna porten.

Själv står jag alltid kvar och kollar tills porten är helt stängd.
 

Havre

Vardagspucko
Gick med
17 Mar 2008
Ort
Malmö
Hoj
Ducati Hyperstrada
Om det är någon tröst så har jag haft min hoj förvarad på en kombination av innergård/på gatan mitt i centrala malmö i tre års tid utan tillstymmelse till problem. Jag TROR att problemen är överskattade, särskilt från dem som inte bor i malmö (OBS! Subjektiv åsikt).
 

AGV

Hemmansägare
Gick med
18 Jul 2013
Ort
Eslöv
Hoj
Aprilia Caponord, Husqvarna Raider 13C
Jag skulle kolla runt efter lediga platser i garage. Det är inte heller bombsäkert men... hade min hoj i garaget under komplexet mellan smedje- och Slöjdgatan, du vet vid ICA på södra förstadsgatan uppe vid Möllan?

Andra änden staden för din den men...

Jag var själv inte hyresgäst i det huset men där var alltid lediga platser. hade både bil och hoj där.

Kolla var garagen finns runt där du bor och slå en ring till fastighetsägarna...

Nej, jag skulle aldrig ha hojen i P-hus ens över en natt i den jävla tjuvstaden. Hade bilen på gatan några år och inbrott hade jag 2-3 ggr om året.... man blir snabbt mycket trött på det.
 

Pär

Det var inte jag
Gick med
22 Sep 2003
Ort
Svenska Rivieran
Hoj
Aprilia RSV4 Factory, Aprilia RS250 ,RD350-84
japp det är så det händer !!:mad::mad:
jag skulle aldrig parkera min Factory i ett sådant garage ( rent för mycket bling bling på den)
 

clacker

Ny medlem
Gick med
10 Feb 2014
Ort
Malmö
Hoj
Ingen, än
Jag håller på att kolla runt lite. Det bästa vore ju ett p-hus med bur, jag tror det finns i gamla staden. Det finns garage på innergården vid lägenheten jag jobbar i men det är fyra st till hela föreningen och rätt lång kötid tror jag.

Finns det någon som har något bra att hyra ut eller dela så säg gärna till. Lite surt att ha kort och pengar men inte kunna köpa båge pga parkeringen :-(
 

Yzf R1

R_is_for_Respect
Gick med
29 Dec 2012
Ort
Halland
Hoj
YZF-R1
Egentligen har du redan svarat på din egen fråga

.....fastkedjad så skruvar de loss allt som går. Låter sjukt men det är sant, styre, sadel, hjul. Whatever. Det hände min cykel

Hände det din cykel så är det inte osannolikt att det kommer hända din motorcykel
 

AGV

Hemmansägare
Gick med
18 Jul 2013
Ort
Eslöv
Hoj
Aprilia Caponord, Husqvarna Raider 13C
Jag håller på att kolla runt lite. Det bästa vore ju ett p-hus med bur, jag tror det finns i gamla staden. Det finns garage på innergården vid lägenheten jag jobbar i men det är fyra st till hela föreningen och rätt lång kötid tror jag.

Finns det någon som har något bra att hyra ut eller dela så säg gärna till. Lite surt att ha kort och pengar men inte kunna köpa båge pga parkeringen :-(

Du kan kolla om där är lugnt, kanske med andra som bor i huset och nyttjar garaget.

Vi hade faktiskt inbrott i garaget under den tiden jag stod där. De försökte sno min bil bl a. När jag kom ner hängde ratten i och dinglade i sladdarna. Den hade brottsanvisning som gav sig när de försökte bryta rattlåset...

Sedan bytte man ut lås-systemet och efter det var där inga problem. Men klart, det var ett stort garage så man får hålla i grejerna ändå.

Hur du än gör behöver du en bra försäkring i den jävla tjuvstaden. Väldigt mycket löst fyle helt enkelt.
 

AGV

Hemmansägare
Gick med
18 Jul 2013
Ort
Eslöv
Hoj
Aprilia Caponord, Husqvarna Raider 13C
Det finns underjordiskt garage under var och varannat hus i malmö,
du kanske skulle prova att få en plats i ett sådant?

Det är vad jag menar... jag fixade plats i ett sådant till både bil o hoj utan att bo i huset själv.

Det är moderna hus du skall kika efter, byggda 60-70 och framåt. Gå ett varv runt och se om där är nedfart. Är där nedfart kolla vem som är hyresvärd. MKB, Stena, HSB m fl. Allmännyttan är stor i Malmö, inte som i Stockholm.

Eller bara ring MKB. Min garageägare var Stena.
 
Last edited:

Swedebear

Speeding up
Gick med
23 Aug 2005
Ort
Malmö
Hoj
zx6-r '09
Har fått en R1:a och en CBR600 stulna från garage i centrala Malmö. Nu har jag gallergrind av typ sånt som butiker och industrier använder för min garageruta, annars skulle jag inte våga ha den i föreningens källargarage. Det finns absolut inget som stoppar de här killarna utom en låst dörr/gallergrind. Alla lås som du kan sätta på din hoj har ingen som helst verkan.
 

clacker

Ny medlem
Gick med
10 Feb 2014
Ort
Malmö
Hoj
Ingen, än
Jag har just beställt en MT-07a och den kommer stå fastkedjad på en pytteliten innergård med låst port och grannar runt omkring. Ett larm på det så tror jag det blir hyfsat krångligt att ta den. Jag tittar på privata garage att hyra under tiden.
 
Nyheter
En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Top