KTM 540 SM rustas upp - Första bygget

Holmquin

Ny medlem
Gick med
23 Jan 2014
Ort
Kungsbacka
Hoj
2002, KTM 400 EXC (540cc)
Ja trail Tech är bra shit men det kräver att du kör med deras egen voltregulator.


Trailtech stator och regulator på plats.
Jag kopplade på regulatorn, plug-in, pang på, men något är fel.

Jag har inte ändrat något annat med eldragningen.

Strålkastarna går ej, ev glimmar svagt, när motorn är på som de skall.
Blinkers funkar alltid för de går på batteri-kretsen.

När jag slår på blinkers när motorn går, då tänds och släcks strålkastarna i takt med blinkern.
Det luktar något jordfel.

Har jag kopplat fel ( uppenbart fel?), eller kan något som inte har med regulatorn krånglat till sig?

Jag tror det har något med att regulatorn inte funkar exakt som KTMs regulator?

help?:(

- - - Updated - - -

Ja trail Tech är bra shit men det kräver att du kör med deras egen voltregulator.


Trailtech stator och regulator på plats.
Jag kopplade på regulatorn, plug-in, pang på, men något är fel.

Jag har inte ändrat något annat med eldragningen.

Strålkastarna går ej, ev glimmar svagt, när motorn är på som de skall.
Blinkers funkar alltid för de går på batteri-kretsen.

När jag slår på blinkers när motorn går, då tänds och släcks strålkastarna i takt med blinkern.
Det luktar något jordfel.

Har jag kopplat fel ( uppenbart fel?), eller kan något som inte har med regulatorn krånglat till sig?

Jag tror det har något med att regulatorn inte funkar exakt som KTMs regulator?

help?:(

- - - Updated - - -

Ja trail Tech är bra shit men det kräver att du kör med deras egen voltregulator.


Trailtech stator och regulator på plats.
Jag kopplade på regulatorn, plug-in, pang på, men något är fel.

Jag har inte ändrat något annat med eldragningen.

Strålkastarna går ej, ev glimmar svagt, när motorn är på som de skall.
Blinkers funkar alltid för de går på batteri-kretsen.

När jag slår på blinkers när motorn går, då tänds och släcks strålkastarna i takt med blinkern.
Det luktar något jordfel.

Har jag kopplat fel ( uppenbart fel?), eller kan något som inte har med regulatorn krånglat till sig?

Jag tror det har något med att regulatorn inte funkar exakt som KTMs regulator?

help?:(
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Jag tycker mest det luktar att du skippade att läsa monteringsinstruktionen....

TrailTech är ett renodlat DC system dvs all genererad kräm DC konverteras och matas till batteriet så någon AC krets finns inte längre. Är ljuset som var AC från början är stendött medan blinkers som är DC från början fungerar så har du kopplat fel troligen på de gula kablarna ut ur regulatorn.
 

Holmquin

Ny medlem
Gick med
23 Jan 2014
Ort
Kungsbacka
Hoj
2002, KTM 400 EXC (540cc)
Jag tycker mest det luktar att du skippade att läsa monteringsinstruktionen....

TrailTech är ett renodlat DC system dvs all genererad kräm DC konverteras och matas till batteriet så någon AC krets finns inte längre. Är ljuset som var AC från början är stendött medan blinkers som är DC från början fungerar så har du kopplat fel troligen på de gula kablarna ut ur regulatorn.




Yes, det verkar så. Jag har varit i kontakt med Trailtech och de har konstaterat samma sak. Jag hade inte koll på att det var DC endast. Tydligen så har de nya regulatorer som fixar AC/DC, men den jag har är ren DC.

Jag hade inte någon bra guide eftersom jag köpte stator och regulator på Blocket och det hörde inte till min modell specifikt, regulatorn var av universal typ. Hur som helst, jag tror att jag skall få rätsida på det nu!
 

Holmquin

Ny medlem
Gick med
23 Jan 2014
Ort
Kungsbacka
Hoj
2002, KTM 400 EXC (540cc)
Så, då var det elsystemet fixat. Strålkastare går nu på batteriet, motorn startar fint, allt verkar frid och fröjd tillslut. Det kanske blir åka i år ändå?:tummenupp

Jag firade med att montera julklappen till mig själv :kär

IMG_1739.JPG
Helsystem i titan
Det passade rätt på, perfekt, förutom fästet på mitten, men det är inte så illa.
Det lät mycket trevligare och skramlade inte och läckte som det förra. Mycket nöjd!

image1.JPG
 

Holmquin

Ny medlem
Gick med
23 Jan 2014
Ort
Kungsbacka
Hoj
2002, KTM 400 EXC (540cc)
Vaknat från de döda?
Hojen har stått sedan sista inlägget, och startades upp först härom dagen.. Det har varit lite annat att stå i så tyvärr har hojen fått vila.

Nytt problem upptäkt, såklart. Den vägrar starta med elstart eller kick. Men om man rullar igång den så startar den direkt utan tvekan. Misstänker att det har nåt med mitt pillande med elsystemet? Kan det vara min kina-pickup coil som vill ha mer snurr på svänghjulet? Är det nåt med gnistan / kortslutning? Tror man kan utesluta det mekaniska.

Tidigare så gick den inte att starta när den var varm, då dog gnistan. Efter att ha bygg till en ny pickup coil så funka det. dock så var denna inte en original.

Någon som känner igen detta?
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
De mest vanliga felet när gnistan upphör när motorn är varm är statorfel, typ lindning som är av. Nu startar den inte ens kall så Mät ohm värdet på statorn om du hittar rätt värde och vilka kablar du ska mäta på. Pma Boris här på forumet om du inte hittar värdet han vet allt om ktm. Finns de ens gnista vid kickning/startmotor?
 

Holmquin

Ny medlem
Gick med
23 Jan 2014
Ort
Kungsbacka
Hoj
2002, KTM 400 EXC (540cc)
Skall systematiskt undersöka dessa saker...

Tycker det är märkligt att den kan vara lättstartad om man rullar igång, men omöjlig på andra sätt :3freak
 

Holmquin

Ny medlem
Gick med
23 Jan 2014
Ort
Kungsbacka
Hoj
2002, KTM 400 EXC (540cc)
Vaknat från de döda?
Hojen har stått sedan sista inlägget, och startades upp först härom dagen.. Det har varit lite annat att stå i så tyvärr har hojen fått vila.

Nytt problem upptäkt, såklart. Den vägrar starta med elstart eller kick. Men om man rullar igång den så startar den direkt utan tvekan. Misstänker att det har nåt med mitt pillande med elsystemet? Kan det vara min kina-pickup coil som vill ha mer snurr på svänghjulet? Är det nåt med gnistan / kortslutning? Tror man kan utesluta det mekaniska.

Tidigare så gick den inte att starta när den var varm, då dog gnistan. Efter att ha bygg till en ny pickup coil så funka det. dock så var denna inte en original.

Någon som känner igen detta?

Nu har jag bytt till en Original pick-up coil i samband med oljebyte. Man skall inte ha kina-skit. Inte provat att starta ännu men hoppas på att det var denna som gett upp och orsakat ovan märkliga symptom.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Nu har jag bytt till en Original pick-up coil i samband med oljebyte. Man skall inte ha kina-skit. Inte provat att starta ännu men hoppas på att det var denna som gett upp och orsakat ovan märkliga symptom.

Hur vart fick du tag i en China picupp till KTM?
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Prova ta start kablar från bilen en stånka tar my kraft från batteriet så OM tändningen behöver batteri för att få gnista kan startmotorn suga så my kräm att gnistan uteblir helt. Då går det utmärkt att knuffa igång henne.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Prova ta start kablar från bilen en stånka tar my kraft från batteriet så OM tändningen behöver batteri för att få gnista kan startmotorn suga så my kräm att gnistan uteblir helt. Då går det utmärkt att knuffa igång henne.

CDI är triggad från egen spole på statorn så voltfall på startmotorn påverkar inte om det tänder.
 

Holmquin

Ny medlem
Gick med
23 Jan 2014
Ort
Kungsbacka
Hoj
2002, KTM 400 EXC (540cc)
Hojen startade direkt med ”ny” pickup.

Min teori är att kina-varianten hade fel motstånd, fel mått från svänghjul, eller bara fallerat snabbt, så det har krävts höga varvtal på svänghjulet för att ge signal.

Den hoppa igång tveklöst när den var bytt, så förhoppningsvis är det mysteriet löst.

Kina-varianten drog kag hem från ebay vill jag minnas..
 

Holmquin

Ny medlem
Gick med
23 Jan 2014
Ort
Kungsbacka
Hoj
2002, KTM 400 EXC (540cc)
IMG_0758.JPG

En liten update på mitt garagebygge. Det är egentligen detta jag väntat på o drömt om i stor del av mitt liv. Nu är jag här och kommer göra mitt bästa för att få tid till att färdigställa ett garage med lite verkstads-/mekmöjligheter.

Utgångspunkten är detta garagehus med en bottenplatta på ca 38m2. Det är långsmalt och inte intrett alls. Nakna leca-block och en ruffig betongplatta.
 

Holmquin

Ny medlem
Gick med
23 Jan 2014
Ort
Kungsbacka
Hoj
2002, KTM 400 EXC (540cc)
IMG_1592.JPG
IMG_1595.JPG
IMG_1597.JPG

Förra ägarn hade den dåliga smaken att mura upp en vinkällare mitt i garaget. Riktigt dålig idé, så första steget var att rätta till detta.
 

Holmquin

Ny medlem
Gick med
23 Jan 2014
Ort
Kungsbacka
Hoj
2002, KTM 400 EXC (540cc)
IMG_8824.jpg
Ett Jäääääävla slit. Typ 35 meter sågat, 12,5cm djupt.

IMG_8913.JPG
För att sen "plocka ut" bitarna..
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Helvete vilket jobb du lägger ner men bra lär de bli :tummenupp
Lägg upp en länk till hojhissen också.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top