KTM 540 SM rustas upp - Första bygget

Holmquin

Ny medlem
Gick med
23 Jan 2014
Ort
Kungsbacka
Hoj
2002, KTM 400 EXC (540cc)
Sen är kullagret ingen direkt crossover om man inte har en SMR vev utan kräver bearbetning av vevhalvan.

På tal om det. Jag har en vev liggande som är tung och tjock (EXC 450 2004). Kan det vara ett spännande projekt att skära bort material för att banta vikt och form för att likna SXS / SMR. Balansering tillsammans med stake och kolv krävs väl såklart. Vad jag lurar på är om det är möjligt eller kräver orimliga skills. Läs= "värt det".
 

Snowman89

Guest
Hur har det gått för dig med hojen?
Har du rivit något och fått fart på den igen?
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
På tal om det. Jag har en vev liggande som är tung och tjock (EXC 450 2004). Kan det vara ett spännande projekt att skära bort material för att banta vikt och form för att likna SXS / SMR. Balansering tillsammans med stake och kolv krävs väl såklart. Vad jag lurar på är om det är möjligt eller kräver orimliga skills. Läs= "värt det".

Visst går det men det kräver massor av skills, en fräs och 20 vevar att prova sig fram med innan det blir bra. Nej man gör det inte på vanliga EXC 450 vevar utan möjligen på 78mm strokervevarna när man vill bygga en 610 som håller.
 

Holmquin

Ny medlem
Gick med
23 Jan 2014
Ort
Kungsbacka
Hoj
2002, KTM 400 EXC (540cc)
Visst går det men det kräver massor av skills, en fräs och 20 vevar att prova sig fram med innan det blir bra. Nej man gör det inte på vanliga EXC 450 vevar utan möjligen på 78mm strokervevarna när man vill bygga en 610 som håller.

Då glömmer vi det o gör nåt vettigt istället=)
 

Holmquin

Ny medlem
Gick med
23 Jan 2014
Ort
Kungsbacka
Hoj
2002, KTM 400 EXC (540cc)
Hur har det gått för dig med hojen?
Har du rivit något och fått fart på den igen?


Jag har inte byggt något i höst/vinter. Har givetvis massa idéer och planer, men
eftersom det blev så lite åka förra säsongen så har jag tänkt att endast se till att den är körbar så man kan ha lite skoj! Jag har monterat krasch-puckar, skall ordna lite med elen och blinkers, småsaker.

Om allt går som det skall så skulle en bänkning till, för att ha nåt att utgå ifrån, speciellt i jakten på en perfekt inställd förgasare som jag känner kan ge mycket.
 

Holmquin

Ny medlem
Gick med
23 Jan 2014
Ort
Kungsbacka
Hoj
2002, KTM 400 EXC (540cc)
Nu har vi krasch-puckar monterat! På hjulaxlar och fotpinnar.

Som ni ser fanns det dessutom plats för lite mer bling bling. Pinnen på växelspaken blev därför "uppdaterad". Jag kan inte motstå KTM-organge..:kär

En liten fiffig idé var att montera en ny (orange!) behållare till bromsvätska. Den gamla slangen var kass, så istället för att byta den blev det en sådan här.
Endast provmonterad, då den gamla skall bort.

image_12_.jpg

image_11_.jpg

bild_converted.jpg
 

Bifogat

  • bild.JPG
    bild.JPG
    503.5 KB · Visningar: 128
Last edited:

TimmyJ

Ny medlem
Gick med
17 Apr 2014
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 690 SMC -08
Det är aldrig för kallt för första turen(!). Eller ja... nästan iaf. Man har överseende för domnande fingrar, i alla fall jag :)
 

Holmquin

Ny medlem
Gick med
23 Jan 2014
Ort
Kungsbacka
Hoj
2002, KTM 400 EXC (540cc)
Jag har vid flera tillfällen utlovat lite film men brutit detta löfte. Måste ju få visa hur hon spinner och går!

Någon som känner igen sig i extrem ljud-paranoia när man lagt mycket tid på ett motorbygge? Jag har i alla fall lagt tillräckligt för att reagera på minsta förändring i ljud, det är nästan så man inte vågar starta hojen för att slippa.

Häromdan dök det upp ett nytt ljud från svänghjulsidan. Jag tycker att motorn gått väldigt skrammel och rasselfritt sedan renovering tills ett "nytt" ljud dök upp. Emellanåt låter det som det rasslar från svänghjulskåpan.
Har ej öppnat och kollat om det faktiskt ligger en skruv där...

Kanske kan detta ljud komma från kamkedjan?
Har någon erfarenhet av dessa ljud kopplat till kamkedjan på KTM RFS och om de kan avhjälpas av t.ex en manuell kedjespännare? Eller skall jag leta vidare?
 

Holmquin

Ny medlem
Gick med
23 Jan 2014
Ort
Kungsbacka
Hoj
2002, KTM 400 EXC (540cc)
JAG HAR FÅTT ETT EL-FEL, HJÄLP!!! *Ingen gnista vid varm motor*

Jag skippar den långa historien om inställda åkturer, förlorade sommarkvällar och hur man som frustrerad, nära på galen, i skinnställ kickar ihjäl sig utan resultat när man väntat på perfekta vädret. Hade det funnits ett stup i närheten hade jag slängt ner hojen, och sen hoppat efter. Vi lämnar det.


Spenderade kvällen igår med att söka på forum för symptom som stämmer med mina, inget resultat än.

För att utesluta fel gissningar så vet jag följande:

- Inget fel på förgasare/bränsle/mekanik/ventiler
- Startar direkt och går som en klocka, verkligen.
- Har dödat och startat den 5 gånger på rad, tätt i följd. Går galant. Dödarknapp kan det ej vara.
- Kör den till varm, ca 70 grader. Dödar, och försöker starta. Ingen gnista. Har verifierats genom att titta på stiftet, före och efter symptomen. Dvs, det går inte att starta den alls direkt efter att den är varm, eller efter en timma. Men nästa dag går det. Gnistan uteblir så länge motorn är varm. Sen återuppstår den.


Forumen leder mig att tro att det är någon spole som hänger sig vid värme?
- Statorn?
- Puls-coilen?
- Tändspolen?

Jag åkallar alla experter och genier!

Sommarn rinner ur händerna...:gråta
 

Stofferider

Kör inte fortare än din ängel kan flyga
Gick med
24 Apr 2010
Ort
Skärgården?
Hoj
675 Track, cbr250
Jag hade liknande problem på min wr förut. Att den dog när den blev varm.
Då var det pågrund utav att nålarna i förgasaren var gjorda för vintern och tydligen byter man dessa efter årstiden. Hade ingen anning om detta.
Men har ingen anning om det kan var detta i ditt fall. Kan ytterst lite om mek ska tilläggas ��
 

Holmquin

Ny medlem
Gick med
23 Jan 2014
Ort
Kungsbacka
Hoj
2002, KTM 400 EXC (540cc)
Finns mycket som kan ge dessa symptom, men jag har ett garanterat elfel eftersom det är gnistan som försvinner.

Vad jag inte förstår är att hojen funkar när den är varm (om man startat den kall), men om man dödar den så går den inte att starta sen. Det är ett mysterium för mig. Vad kan ändras av värme som bara påverkar gnista när den är avstängd, men inte när den går? Det är något som inte stämmer...

Jag hade liknande problem på min wr förut. Att den dog när den blev varm.
Då var det pågrund utav att nålarna i förgasaren var gjorda för vintern och tydligen byter man dessa efter årstiden. Hade ingen anning om detta.
Men har ingen anning om det kan var detta i ditt fall. Kan ytterst lite om mek ska tilläggas ��
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Vilken variant av stator kör du med?

Det är inte helt ovanligt med intern kortis i statorn som visar sig först när den är varm. Finns tyvärr inget sätt att mäta sig till det utan man får stoppa i en ny stator och testa. Tyvärr kostar en stator 2700kr...:hej
 

Holmquin

Ny medlem
Gick med
23 Jan 2014
Ort
Kungsbacka
Hoj
2002, KTM 400 EXC (540cc)
Får ta en titt på det. Spolar mm blir väl gammalt och slitet med tiden, så om det är statorn som är paj så kanske det är lika bra att byta tändspole med när man ändå är igång, så är allt färskt sen. Med min vanliga tur så är det säkert inget av detta som är trasigt..

http://www.ebay.com/itm/Trail-Tech-...ake:KTM|Model:525&hash=item5d5b9bd9c2&vxp=mtr

Det nämns att det även behövs en viss kabel "S-8300-PK" ...
 

Holmquin

Ny medlem
Gick med
23 Jan 2014
Ort
Kungsbacka
Hoj
2002, KTM 400 EXC (540cc)
Här står det still (tyvärr). Har uppehållt mig med att köpa hus, och därmed fått tillgång till garage (äntligen). Detta skall inredas med tiden, kommer nog dela med mig en del av det bygget.

Jag har precis börjat felsöka igen gällande gnist-mysteriet, dvs, utebliven gnista när motorn är varm (!).

- Jag har bytt stator till en trailtech
- Testar nu om ny puls-coil är felet..

IMG_1206.JPG


Dessutom var tomten snäll i år....
Han rotade fram ett Akrapovic helsystem i titan ur sin djupa säck..

image1.JPG
 

Holmquin

Ny medlem
Gick med
23 Jan 2014
Ort
Kungsbacka
Hoj
2002, KTM 400 EXC (540cc)
ps. garaget ovan är inte mitt. Mitt ser ut som skit..men kanske kan se ut som ovan om något år eller så.. :hej
 

Holmquin

Ny medlem
Gick med
23 Jan 2014
Ort
Kungsbacka
Hoj
2002, KTM 400 EXC (540cc)
Det har inte blivit mycket åkt eller mekat. Jag har uppehållit mig med att köpa hus med garage. Tänkte dela lite bilder på renoveringen av garaget.:hej

IMG_0758.JPG
Garaget är 40m2 i två våningar. Nedre våning med elstyrd port. Insidan är riktigt trist. Leca-väggar utan puts. Längst in finns ett uppbyggt rum som fungerat som vinkällare.
IMG_1592.JPG
Dvs, ingen fin plats att meka på, och en tom vinkällare i vägen.:dummer

Vinkällaren är nu ett minne blott!
IMG_1595.JPG
IMG_1601.JPG

Snart börjar bygnationen av något som knappast kan bli sämre än nuläget :D
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top