KTM 540 SM rustas upp - Första bygget

Holmquin

Ny medlem
Gick med
23 Jan 2014
Ort
Kungsbacka
Hoj
2002, KTM 400 EXC (540cc)
Var ute o sladdade en längre tur igår i Kungsbacka, svårt att hålla sig från gasen när man vill vara försiktig med inkörning och att allt faktiskt håller ihop=). Jag tror nån av er var där på en motard i höjd med Ica Maxi?!

Tycker inte vridet på låga varv är så farligt dåligt, har inte så mkt att jämföra med men det är absolut inte sämre än innan (nu med 8/33 kam). Dock händer det en hel del när motorvarven börjar öka, uj uj!

Kylet är det skoj att ha koll på med temp-sensorn. Cruisar man på 70-väg, dvs noll gas på 4an..så ligger temp på ca 65. Hamnar man bakom en buss på 30-väg en stund så kan man hamna på 85grader på nolltid. Spisen värmer på snabbt! Det intressanta är dock hur snabbt tempen går ner om man får upp farten lite. Att sänka 1,5 liter vattens temp från 85 till 70 på några sekunder tycker jag är rätt spännande, rätt stor energiöverföring! Kort o gott, den större pumpen och kylarna arbetar som dem skall.

Motorn blöddrar fortfarande när man slår på snudd på full gas, detta gör det lite svåråkt i mellanregistret och rappa gaspådrag i kurvor blir rent av läskigt, hojen dyker tills den svarar igen. Här finns mkt effekt och körbarhet att hämta! Motorn blev otroligt mkt bättre när jag installerade Hondas acc-pump membran med mindre volym, men samma symptom är kvar. Jag har inte pillat så mkt med luftskriven ännu, det kan absolut göra skillnad har jag märkt tidigare. Kan det vara en idé att testa sänka nålen ett snäpp? Hur som helst, skall ta en dag o prova allt. Någon som haft detta problem tydligt innan? Något specifikt som är vettigt att åtgärda? Måste få bort tveksamheten i gasen och blöddrandet!!

Jag kör med 178 huvudmunstycke, JD-jetting nål (på rekommenderad höjd) och lågfart (45 eller 48 tror jag...). Allt enl JD-kittets spec för KTM 525 (utgångspunkt)
 
Last edited:

Holmquin

Ny medlem
Gick med
23 Jan 2014
Ort
Kungsbacka
Hoj
2002, KTM 400 EXC (540cc)
Skulle filmat i helgen i samband med mitt besök hos min polare Jesper på Söderqvist Racing Service i GBG. Tyvärr började det ösregna och slutade aldrig, så det bidde inge film.

Istället blev det tjôt om rallybilar och kommande bilprojekt ;-)
På bilden syns 2st Ford Falcon, den gula skall gå rally i September i Österrike med Stig Blomqvist, o den vita skall preppas för bana. Rätt speciella fordon!

Som synes finns det gott om resurser till nästa hoj-bygge som Jesper lovat hjälpa till med när det t.ex skall svetsas, svarvas,slipas etc!

compress_IMG00211__1407951719_83.248.134.150.jpg compress_IMG00208__1407951772_83.248.134.150.jpg
 
Last edited:

Barrett

#38
Gick med
18 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki RMZ 450 Supermoto
Hur bra andas det genom filtret på vevhus ventilationen?
Nu har jag aldrig ägt någon själv men det ska ha varit ett erkänt problem med dessa motorer med undermåligt dimensionerad vevhus vent.
 

Holmquin

Ny medlem
Gick med
23 Jan 2014
Ort
Kungsbacka
Hoj
2002, KTM 400 EXC (540cc)
Jag har ingen aning, hur kan man "mäta" det?
Vad kan det få för konsekvenser? Jag vet att Dr_C gjorde om sin ventilation till sin kraftigt ombyggda Husaberg. Min ter sig rätt original i förhållande till något sådant, då jag endast använt OEM-delar i motorn..



Hur bra andas det genom filtret på vevhus ventilationen?
Nu har jag aldrig ägt någon själv men det ska ha varit ett erkänt problem med dessa motorer med undermåligt dimensionerad vevhus vent.
 

Holmquin

Ny medlem
Gick med
23 Jan 2014
Ort
Kungsbacka
Hoj
2002, KTM 400 EXC (540cc)
Inte på något sätt en speciell film, inga wheelies eller nåt spännande..
Jag skulle ut o filma lite för någon helg sedan, men det blev inte av att göra något vettigt (tidsbrist), så i väntan på mer substans så är detta allt jag bjuder på nu.:hej

Sen får man ju ta o lära sig slanga så man blir värdig.. :rolleyes:

 

Barrett

#38
Gick med
18 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki RMZ 450 Supermoto
Jag har ingen aning om det finns något bra sätt att mäta det på.

Som sagt, jag åkte aldrig KTM själv men vad jag vill minnas var det packboxar som gav med sig istället pga. för högt vevhustryck.

Lite lustigt är att pga detta så ville absolut KTM ha två mynningar för vevhus venten på ventilkåpan på Husa, vilket dom införde. När man bytte till alu-tank på 650:in så fick den ena inte plats dock så alla vi som tävlade pluggade en av dom och det var aldrig något problem trots att många av oss plockade ut runt 75hk på bakhjulet.

Om du drar vevhus ventilationen till en Catch-tank och en slang ifrån som du gömmer bakom kylaren så får du fritt flöde och riskerar inte att det spottar ur ngt. Gör tanken med en smidig avtappning och töm den regelbundet bara.
 

p2p

If you snooze, You loose.....
Gick med
20 Jul 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Ktm 690 smc
boys! jag har hand om tråden supermotard i gbg på fb bli medlemar så drar vi ut och leker ihop :banana
 

Holmquin

Ny medlem
Gick med
23 Jan 2014
Ort
Kungsbacka
Hoj
2002, KTM 400 EXC (540cc)
Catch-tank är på g! Just nu har jag satt på ett vanligt vevhus-filter. Tack för tips!


Jag har ingen aning om det finns något bra sätt att mäta det på.

Som sagt, jag åkte aldrig KTM själv men vad jag vill minnas var det packboxar som gav med sig istället pga. för högt vevhustryck.

Lite lustigt är att pga detta så ville absolut KTM ha två mynningar för vevhus venten på ventilkåpan på Husa, vilket dom införde. När man bytte till alu-tank på 650:in så fick den ena inte plats dock så alla vi som tävlade pluggade en av dom och det var aldrig något problem trots att många av oss plockade ut runt 75hk på bakhjulet.

Om du drar vevhus ventilationen till en Catch-tank och en slang ifrån som du gömmer bakom kylaren så får du fritt flöde och riskerar inte att det spottar ur ngt. Gör tanken med en smidig avtappning och töm den regelbundet bara.

- - - Updated - - -

har joinat!

boys! jag har hand om tråden supermotard i gbg på fb bli medlemar så drar vi ut och leker ihop :banana
 

Holmquin

Ny medlem
Gick med
23 Jan 2014
Ort
Kungsbacka
Hoj
2002, KTM 400 EXC (540cc)
Efterlyses: Någons axel att gråta på

i morse tog jag hojen till jobbet. Efter en tid så hostade motorn och bestämde sig för att dö i ett rödljus. Jag ser att oljenivån är i under understa underkant i fönstret!! SHIT FUCK!

Motorn har tidvis läckt lite olja, men inget jag sett på senaste. Oljenivån har legat i mitten på glaset vid kall. PGA detta har jag inte tänkt så mycket på det. Jag har kört ca 5h sedan renoveringen och skulle byta olja rätt snart ändå.

Jag puttade hojen till jobbet, fyllde på olja (ca 0,5L dvs rätt mycket) så den var gott och väl förbi hela glasfönstret. Kickar runt och lyssnar försiktigt, inget skrap o skrammel. Startar hojen. Går och låter som vanligt (tror jag). Stänger av.

Nu sitter jag på jobbet med DÖDSÅNGEST!

Nöp den? (det gick att kicka så inget satt fast)
Har något skadats?
Har den gått med för lite olja, och hur länge?
Vad är extra känsligt och vad "rasar" först när oljan tryter?

Någon behöver säga att allt kommer ordna sig! =)

Vad skall jag göra innan jag måste konstatera en nedrivning för att inspektera allt?

:gråta:gråta:gråta
 

Pank

Försöker ta mig tillbaka,,
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Medellin
Hoj
gixxer 750-94*såld* gixxer 750-99*Crashad* XR600*såld* KTM 690 SMC -08*såld* KLR 650-2014 Kawasaki Cabra 175-1981
Oljenivan syns val aldrig i gluggen nar motorn ar igang alt just stannat?
Det var bara tillfalllig hostsnuva!
 

Holmquin

Ny medlem
Gick med
23 Jan 2014
Ort
Kungsbacka
Hoj
2002, KTM 400 EXC (540cc)
tack för snabb respons (och att nån faktiskt läser detta =) )

Oljenivån syns ej när motorn är igång (det skummar o snurrar bara). MEN när den är avstängd så rinner oljan ned o lägger sig på en nivå, som i mitt fall varit på ca halva fönstret. I intruktionerna skall det vara strax under vid kall, och strax över halv vid varm. Vid varm har jag inte haft så bra koll på men tycker att det varit ungefär lika kall som varm.

Nu idag; då var glaset tomt när den fick hostsnuva. Förutom ÖL-glas så är detta glas snäppet värre att se tomt kände jag.

Oljenivan syns val aldrig i gluggen nar motorn ar igang alt just stannat?
Det var bara tillfalllig hostsnuva!
 

Holmquin

Ny medlem
Gick med
23 Jan 2014
Ort
Kungsbacka
Hoj
2002, KTM 400 EXC (540cc)
Update:

Jag börjar tro att "Pank" har en poäng.

När jag startade hojen nu hade den lite svårt med tomgång och svarade dåligt på gasen utan choke. Jag har de senaste dagarna labbat med bestyckningen och kör en nål som ger för tunn blandning på 1/3 gas. Jag har inte hunnit byta / ändra höjd utan har kört på ändå. Detta + lite felinställd luftskruv kan ju vara en orsak till att den går tunnt och därmed hostade till ett stopp.

Jag körde den hem från jobbet och kände inte att den gick märkligt eller lät skumt (man hör alltid skumma ljud när man är paranoid :3freak )

Hur som helst, jag tror att den dog pga fugge-problem MEN den har nog gått lite snålt med oljan sista dagarna, vilket dessutom kan förklara att motorn blivit varm snabbare än normalt. Nu när jag hällde på ordentligt med olja så höll den tempen lågt under längre tid.

Kontenta: Hoppas inget gått fel :Bugar
 

Kodde89

Mulle Meck
Gick med
10 May 2013
Ort
Kalmar
Hoj
520 EXC/SMR 990 SMT
Blev lite konfunderad så jag måste fråga här där jag först läste det. Ramlagrena från 2006 560 SMR, NJ206ECP/C3HVC058 enligt ktmshop, som du smäckade i för dom var tåligare än original till 400 EXC. Är dom standard på 400? På Ktmshop är det nämligen samma ramlagerspecifikation på 400 som 560.
Item 4,
560 Smr: http://www.ktmshop.se/index.php?action=showParts&id=988&c=C065933001#partslist
400 exc: http://www.ktmshop.se/index.php?action=showParts&id=1425&c=C02590302#partslist

Har KTM gjort dom standard pga att dom är tåligare än tidigare lager?
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Blev lite konfunderad så jag måste fråga här där jag först läste det. Ramlagrena från 2006 560 SMR, NJ206ECP/C3HVC058 enligt ktmshop, som du smäckade i för dom var tåligare än original till 400 EXC. Är dom standard på 400? På Ktmshop är det nämligen samma ramlagerspecifikation på 400 som 560.
Item 4,
560 Smr: http://www.ktmshop.se/index.php?action=showParts&id=988&c=C065933001#partslist
400 exc: http://www.ktmshop.se/index.php?action=showParts&id=1425&c=C02590302#partslist

Har KTM gjort dom standard pga att dom är tåligare än tidigare lager?

Varvar man en RFS längre än vad den är avsedd för så börjar veven flexa. Detta inträffar framförallt vid hård motardåkning. Då veven flexar klämmer man ramlagren som därmed får väldigt kort livslängd. När då KTM byggde motardracer så satte man kullager på ena sidan för att veven skulle få flexa mer utan att lagren rasade. Dessa är mer toleranta mot flex men sämre lastbärare. Sen är kullagret ingen direkt crossover om man inte har en SMR vev utan kräver bearbetning av vevhalvan.

Planerar du att varva satan så kullagerkonvertera annars skit i det.
 

Holmquin

Ny medlem
Gick med
23 Jan 2014
Ort
Kungsbacka
Hoj
2002, KTM 400 EXC (540cc)
Boris har redan svarat, men du missade att "item 4" gäller både 400 och 560 smr, men "item 3" är ett kullager och inte ett rull-lager på 560-modellen. Item 3 är därmed skillnaden.

Blev lite konfunderad så jag måste fråga här där jag först läste det. Ramlagrena från 2006 560 SMR, NJ206ECP/C3HVC058 enligt ktmshop, som du smäckade i för dom var tåligare än original till 400 EXC. Är dom standard på 400? På Ktmshop är det nämligen samma ramlagerspecifikation på 400 som 560.
Item 4,
560 Smr: http://www.ktmshop.se/index.php?action=showParts&id=988&c=C065933001#partslist
400 exc: http://www.ktmshop.se/index.php?action=showParts&id=1425&c=C02590302#partslist

Har KTM gjort dom standard pga att dom är tåligare än tidigare lager?
 
Nyheter
Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Top