KTM 540 SM rustas upp - Första bygget

Holmquin

Ny medlem
Gick med
23 Jan 2014
Ort
Kungsbacka
Hoj
2002, KTM 400 EXC (540cc)
Och så var det bensintanken..:huvet .. Jag beställde hem RIT-dye från USA, följde alla rekommendationer men även 2a gången funkade det ej att färga tanken. Jag misstänker att det har att göra med att tanken är "transparent" och inte färgad sedan tidigare? Någon trodde samma på ett forum.. Någon som lyckats?

Lämnade in tanken till lackeraren. Han lade en "plast-primer" först, sedan lack. Vad jag vet har ingen lackerad bensintank av plast någonsin hållt färgen, så vi får se hur länge detta håller..:crash

IMG_0762_1_.jpg
 
Last edited:

Holmquin

Ny medlem
Gick med
23 Jan 2014
Ort
Kungsbacka
Hoj
2002, KTM 400 EXC (540cc)
Rekommenderade thumper racing 833kammen till din motor?

Det var den förutom sina egna dem gav på förslag. Försökte få info om de olika kammarna och min uppfattning var att 8/33 var ett mellanting mellan 8/06 och 8/07. Hoppas fan inte jag gjort en tabbe nu, blir fan nervös :confused:
 

Snowman89

Guest
Och så var det bensintanken..:huvet .. Jag beställde hem RIT-dye från USA, följde alla rekommendationer men även 2a gången funkade det ej att färga tanken. Jag misstänker att det har att göra med att tanken är "transparent" och inte färgad sedan tidigare? Någon trodde samma på ett forum.. Någon som lyckats?

Lämnade in tanken till lackeraren. Han lade en "plast-primer" först, sedan lack. Vad jag vet har ingen lackerad bensintank av plast någonsin hållt färgen, så vi får se hur länge detta håller..:crash

View attachment 405316
Jag hade en KTM 690 tidigare där faktiskt tanken var i plats och den lackades.
Nya 690 -13 och antagligen -14 också har lackade plasttankar, så har lackerar koll på sina grejer så ska det förhoppningsvis inte vara någon fara :)
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Det var den förutom sina egna dem gav på förslag. Försökte få info om de olika kammarna och min uppfattning var att 8/33 var ett mellanting mellan 8/06 och 8/07. Hoppas fan inte jag gjort en tabbe nu, blir fan nervös :confused:

Nejdå det är ett OK val Travis kan sina grejer....
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
De har varit väldigt hjälpsamma och förtroendeingivande med tanke på hur mycket de använder RFS-motorn. Ser fram emot att få paketet..
:rolleyes:

Han är lätt top 5 i världen när det gäller RFS motorer. Har byggt tusentals och har provat precis allt.
 

Holmquin

Ny medlem
Gick med
23 Jan 2014
Ort
Kungsbacka
Hoj
2002, KTM 400 EXC (540cc)
CP-kolven skulle tydligen funka mkt bättre än Wiseco. Tror dessutom han lägger en liten slipad kant vid nedsänkningarna där ventilerna möter kolven, som en krona på verket.

Han är lätt top 5 i världen när det gäller RFS motorer. Har byggt tusentals och har provat precis allt.
 

Holmquin

Ny medlem
Gick med
23 Jan 2014
Ort
Kungsbacka
Hoj
2002, KTM 400 EXC (540cc)
Då har man varit och inhandlat

- Bladmått
- nya slangklämmor
- momentnyckel
- packbox till vattenpumpen
- kedjelås till kamkedjan

och fått hem kamkedje-verktyg.

Då inväntar vi bara att mekanikerna skall bli klara, så jag kan montera ihop detta pussel :rolleyes:
 

Holmquin

Ny medlem
Gick med
23 Jan 2014
Ort
Kungsbacka
Hoj
2002, KTM 400 EXC (540cc)
När man byter ut delar på sin hoj eller renoverar något hemma, så tenderar skicket på övriga områden att framstå i sämre dager än innan. Ty det är omöjligt att endast fräscha upp en begränsad del av sin maskin..:rolleyes:

Därför kan jag inte stå ut med att alla kylslangar är bytta utom slangen för vevhusventilationen. Jag fann ganska snabbt en fin ersättare. Planen är att ordna med en catch-tank för vevhusventilationen och sätta den på ramen.
IMG_0783.jpg

Något som får motorns skicka att framstå riktigt illa är mina rostiga motorbultar och skruvar. Fy fan.
Börjar detta gå överstyr? Bultarna skall i alla fall prompt bytas ut!
IMG_0781.jpg

Sist men inte minst, ytterligare en detalj som ett resultat av mitt kontrollbehov; en temperaturmätare. Att inte veta hur varm motorn är vid varje given tidspunkt går ju bara inte? :hihi
IMG_0782.jpg

Hoppas snart kunna få dela bilder från ihopbyggandet av åbäket!
 

Holmquin

Ny medlem
Gick med
23 Jan 2014
Ort
Kungsbacka
Hoj
2002, KTM 400 EXC (540cc)
Nu börjar delarna trilla in, sweet!

97mm kolv från CP-Carrillo, såld via Thumper Racing i USA. De har passat på att sätta sin logga på kolven =).

Utöver detta ser vi packnings-sats samt större impeller till vattenpumpen med tillhörande distans för att få plats med den under kåpan.

Ej med på foto: Kamaxel KTM 8/33 + lager

Thumper var snälla nog att skriva ner importvärdet, så 300kr tull och moms kom vi undan med denna gång!

IMG_0146.jpg
IMG_0148.jpg
IMG_0149.jpg
IMG_0150.jpg
 
Last edited:

Holmquin

Ny medlem
Gick med
23 Jan 2014
Ort
Kungsbacka
Hoj
2002, KTM 400 EXC (540cc)
Jag har fortfarande inte fått tillbaka min motorunderdel och mitt topplock:huvet !!

Allt som behövs för att sätta ihop motor och resten av hoj finns tillgängligt och det finns inte speciellt mycket kvar att göra just innan motorn är åter och monterad..Det är dessutom otroligt bra väder ute och varje soldag och sommarkväll utan hoj går till spillo. Ack och ve, jag har tron på kommande vecka.

Man blir minst sagt imponerad av allas hojbyggen här; turbokonverteringar, egendesignade ramar, jetmotorer, det mesta saknar motstycke måste jag säga:yoparty. Själv kan jag stolt visa upp vad helgens pill har lett fram till:crash :3freak

En bit plast!

Den gamla framlyktan slaktades och komponenter från denna som gummi-upphängning och plastbitar fabrikerades om m.h.a bågfil och limpistol
IMG_0815.jpg

Montering gick otroligt lätt, även fast hela lysanordningen var tillverkad för moped och inte var i närheten av att passa innan man tog fram såg och don! Tidigare framlykta fick hojen att se ut som en skelögd fågel med krokig näbb... jag tror detta blir en smula mer "Rejs".
IMG_0817.jpg

Införskaffad display för temperaturgivaren "monterades" i lyktan på en liten ditlimmad metallvinkel. Mellan vinkel och display används Welcro, så displayen lätt kan flyttas om eller tas bort om lykta skall bytas (förmodligen vid besiktning..)

IMG_0820.jpg

Nu kan man så småningom ha koll på temperaturen:rolleyes:
IMG_0819.jpg
 
Last edited:

Holmquin

Ny medlem
Gick med
23 Jan 2014
Ort
Kungsbacka
Hoj
2002, KTM 400 EXC (540cc)
Rapport från min topplocksportare:

Det ÄR titanventiler i toppen. (felaktig info från säljaren) Tydligen enl säljare av topplocket så är dessa ventiler idag endast 60h gamla, då motorn renoverades nyss.

Nu står man lite i valet vad man skall göra?

- Om ventilerna är fräscha, byta från brons-styrningar (om där sitter sådana) och köra på? :confused:
- Byta till stål och andra fjädrar (och absorbera en väsäntligt större kostnad för detta)? :näsblod
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Rapport från min topplocksportare:

Det ÄR titanventiler i toppen. (felaktig info från säljaren) Tydligen enl säljare av topplocket så är dessa ventiler idag endast 60h gamla, då motorn renoverades nyss.

Nu står man lite i valet vad man skall göra?

- Om ventilerna är fräscha, byta från brons-styrningar (om där sitter sådana) och köra på? :confused:
- Byta till stål och andra fjädrar (och absorbera en väsäntligt större kostnad för detta)? :näsblod

Byta styrningar helt klart. Titanventilerna är kanonbra men skitdyra så sitter där sådana i är det bara att gilla läget och stoppa i rätt styrningar.
 

Holmquin

Ny medlem
Gick med
23 Jan 2014
Ort
Kungsbacka
Hoj
2002, KTM 400 EXC (540cc)
Alltid en nackdel när man inte har all historik på motor och delar och tror sig kunna spara en slant här o där. Genvängar kan bli senvägar..:brinnerup

Detta blir nog bra, om ventilerna ser ok ut även nedmonterade.

Det är Erland Cox på Topplocksverkstan som grejar, bara hört gott om honom.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Alltid en nackdel när man inte har all historik på motor och delar och tror sig kunna spara en slant här o där. Genvängar kan bli senvägar..:brinnerup

Detta blir nog bra, om ventilerna ser ok ut även nedmonterade.

Det är Erland Cox på Topplocksverkstan som grejar, bara hört gott om honom.

Ja det är lite märkligt att där sitter titanventiler i. Där har aldrig suttit titanventiler i en EXC original, och har du riktigt elsystem 6vxl i lådan så borde det inte vara en SX motor. Ta en bild på veven så kan vi se vad det är för motor. Att montera titanventiler i en EXC motor är ännu snurrigare då de kostar en förmögenhet och inte ger någon fördel när man inte varvar långt.
 

Holmquin

Ny medlem
Gick med
23 Jan 2014
Ort
Kungsbacka
Hoj
2002, KTM 400 EXC (540cc)
Lösningen på mysteriet är att jag köpte topplocket separat, av en kille med 450 SX 2004.

Erland är lite konfunderad kring detta med bronsstyrningar (vilket han brukar använda till titan).

Vad skall man använda??!


Ja det är lite märkligt att där sitter titanventiler i. Där har aldrig suttit titanventiler i en EXC original, och har du riktigt elsystem 6vxl i lådan så borde det inte vara en SX motor. Ta en bild på veven så kan vi se vad det är för motor. Att montera titanventiler i en EXC motor är ännu snurrigare då de kostar en förmögenhet och inte ger någon fördel när man inte varvar långt.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Lösningen på mysteriet är att jag köpte topplocket separat, av en kille med 450 SX 2004.

Erland är lite konfunderad kring detta med bronsstyrningar (vilket han brukar använda till titan).

Vad skall man använda??!

Litar du inte på vad jag säger så kan du alltid fråga Travis vad han tycker om att använda originalstyrningarna från en 450SX -04.
 

Holmquin

Ny medlem
Gick med
23 Jan 2014
Ort
Kungsbacka
Hoj
2002, KTM 400 EXC (540cc)
Jag litar 100% på dig. Jag måste föreslå alternativ till Erland bara. Han brukar köra brons. Han nämnde gjutjärn som "big no no". Vilka andra material duger?

tack för hjälp!

Litar du inte på vad jag säger så kan du alltid fråga Travis vad han tycker om att använda originalstyrningarna från en 450SX -04.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top