S unplugged

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Inför valet: (S): Rot ska vara kvar oförändrad. Ingen chockhöjning av bensinpriset.

Efter valet: Rot halveras, bensinpris + 44 öre/liter, diesel + 48 öre/liter.

:rock

Edit: 44 resp 48 öre/liter plus moms ska det såklart vara. Det är ju häftigt att betala skatt, ett nöje som såklart måste beskattas ytterligare....
Naturligtvis.
oljepriset går ju ner, så då måste man höja skattesatsen för att säkra inkomsten.
Men jag förstår inte varför energiskatten skall vara procentuell.
Fastställ hur många ören per liter/KW som skall betalas i energi/miljöskatt som skall betalas, bundet under en hel mandatperiod.
Om då oljan går upp 20 öre, så blir soppan 20 öre dyrare per liter.
Nu är det helt absurda hävstångseffekter.
 

crossniklas

Scooterbög
Gick med
27 Feb 2005
Ort
Norrort
Hoj
SR172
Svenskens aldrig sinande plånbok måste fortsätta försörja meningslösa projekt som inte kommer någon till gagn...

De är iaf ärliga och tydliga med att någon tillfällig minskad kostnad ska ej skattebetalaren åtnjuta.
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Naturligtvis.
oljepriset går ju ner, så då måste man höja skattesatsen för att säkra inkomsten.
Men jag förstår inte varför energiskatten skall vara procentuell.
Fastställ hur många ören per liter/KW som skall betalas i energi/miljöskatt som skall betalas, bundet under en hel mandatperiod.
Om då oljan går upp 20 öre, så blir soppan 20 öre dyrare per liter.
Nu är det helt absurda hävstångseffekter.

Fast koldioxidskatt och energiskatt är vad jag vet fasta summor per kilo/liter. Den enda rörliga skatten vid pumpen är momsen, som dock både tas på priset och på övriga skatter.

Det är därför skattens andel av priset har minskat sedan jag köpte min första bil 98, då var 6 spänn av 8 skatt (75%), nu är det åmtinstone innan senaste ökningen lägre:

bensinskatt.gif


edit: ops, bröt redan vid 2007, men trenden höll i sig åtminstone till 2012. Det stora tappet 99-00 var när soppan snabbt for upp från 9 till 11 spänn litern och mackarna hade problem att deras automater inte klarade mer än 9.99kr/liter

Kan också jämföras med USA där priset på soppa 98 var strax över en fjärdedel av priset i Sverige (du fick en gallon där för ungefär lika mycket som en liter här), i dag ligger dom på ungefär halva priset, kanske lite lägre efter senaste tidens sjunkande pris.

Dock är det ju inte så att staten nöjer sig med 6 spänn idag, det är bara det att råpriset stigit snabbare. Men det kommer säkert S + Mp att "fixa till" snarast.

Annan "rolig" grej var någon miljömupp som grät ut i tidningen för någon vecka sedan att det var ett problem att moderna bilar drog för lite bränsle, blev ju mindre kostnad för ägarna. :va
 
Last edited:

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Inför valet: (S): Rot ska vara kvar oförändrad. Ingen chockhöjning av bensinpriset.

Efter valet: Rot halveras, bensinpris + 44 öre/liter, diesel + 48 öre/liter.

:rock

Edit: 44 resp 48 öre/liter plus moms ska det såklart vara. Det är ju häftigt att betala skatt, ett nöje som såklart måste beskattas ytterligare....

Nu får vi nog besinna oss. Klassisk socialdemokratisk politik är att höja skatter och höja bidrag, det är vad Socialdemokraterna nu gör.
Klassisk borgerlig politik är att sänka skatter och sänka bidrag, det är vad Alliansen nu slutat med.

Felet är Alliansens, Alliansens och Alliansens väljare. Påstå inget annat.

Det är som bekant viktigare att rädda massinvandringen än någon annan fråga, endast därför dras vi nu med detta helvete.
 

Enchantment

Ny medlem
Gick med
19 Feb 2006
Ort
Alingsås
Hoj
cbr1100xx gasgas 300
Ett allians / sd samarbete skulle kunna ställa saker och ting till rätta men det är tydligen uteslutet. Istället ska man godkänna de rödas skattehöjningar enligt DÖ. Avskyvärt. När jag gick i mellanstadiet sa man stolt att Sverige är världens bästa land. Känns avlägset nu.
 

crossniklas

Scooterbög
Gick med
27 Feb 2005
Ort
Norrort
Hoj
SR172
Ett allians / sd samarbete skulle kunna ställa saker och ting till rätta men det är tydligen uteslutet. Istället ska man godkänna de rödas skattehöjningar enligt DÖ. Avskyvärt. När jag gick i mellanstadiet sa man stolt att Sverige är världens bästa land. Känns avlägset nu.

De flesta människor, oavsett nationalitet, har nog fått höra att de bort i världens bästa land.

Alliansen har övergett all sina borgerlig politik. Alla partier är numera vänsterinriktade. Skatterna kommer höjas oavsett om alliansen eller de rödgröna sitter i rodret.
 

Enchantment

Ny medlem
Gick med
19 Feb 2006
Ort
Alingsås
Hoj
cbr1100xx gasgas 300
De flesta människor, oavsett nationalitet, har nog fått höra att de bort i världens bästa land.

Alliansen har övergett all sina borgerlig politik. Alla partier är numera vänsterinriktade. Skatterna kommer höjas oavsett om alliansen eller de rödgröna sitter i rodret.

Jag menar mer att jag hade känslan av att jag bodde i världens bästa land, inte så mycket att folk sade det till mig. Och ja skatterna kommer att höjas det är oundvikligt. Om vi måste bygga bostäder motsvarande en hel huvudstad för att husera alla nya svenskar kan det inte sluta bra. Detta går ej att jämföra med miljonprogrammet då det riktade sig till människor som kunde betala hyra av egen kraft.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Det går åt helvete. Med sossarna fyllda med hybris, går resan lite fortare. Full gas ut för backen, tre skott i nacken
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Nu ryker nog avdraget/bidraget för bolån. Steffe har ju lovat att det ska vara kvar, (SvD Näringsliv idag). Det måste, i enlighet med den pålitlighet han uppvisat, betyda att det ska bort. Eller va?
 
Last edited:

A_NN_A

Saknar min Fireblade )`:
Gick med
5 Sep 2003
Ort
Asarum
Hoj
Ducati Monster S4 Fogarty <3 Annorlunda Suzuki DR 800 Honda Shadow 600 ; Suzuki GSX 400E*Såld, Yamaha SZR660*Såld, CBR 900:)*Såld
Nu ryker nog avdraget/bidraget för bolån. Steffe har ju lovat att det ska vara kvar, (SvD Näringsliv idag). Det måste, i enlighet med den pålitlighet han uppvisat, betyda att det ska bort. Eller va?

Någon annan möjlighet finnas icke :fakta
:6surkart
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Nu ryker nog avdraget/bidraget för bolån. Steffe har ju lovat att det ska vara kvar, (SvD Näringsliv idag). Det måste, i enlighet med den pålitlighet han uppvisat, betyda att det ska bort. Eller va?

Brutna Lövtens ord är av lika högt värde som det där vita gegget du får i mungipan när du är riktigt törstig..
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Bort med räntebidraget. Det finns ingen som helst anledning att ha det idag.

Må det vara hur det vill med den saken. Vad som är intressant är hur detta Janusansikte kommer agera, kontraproduktiva Magdalena inte att förglömma. Ska han vara konsekvent och blåljuga igen eller ska han chockera med att hålla ett löfte? Nyttan/Skadan av endera utgången är självklart ett ämne för diskussion men det var inte vad jag for efter. Jag fattar inte (ICKE) hur det kommer sig att han fortfarande befinner sig på den posten efter alla kovändningar.
F ö skriver jag som en håsa på telefonen och det hjälper inte med lurens spontana tillägg. Mitt arma blodtryck!
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Må det vara hur det vill med den saken. Vad som är intressant är hur detta Janusansikte kommer agera, kontraproduktiva Magdalena inte att förglömma.

Löven och Co är en klar besvikelse. Väljarna fick vad de förtjänade. Det tidigt klart att S skulle sitta i händerna på V och MP och att det skulle bli en förskjutning på vänster i den politiska skalan. Ändå röstade man som man gjorde.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Bort med räntebidraget. Det finns ingen som helst anledning att ha det idag.

Ja och nej, eftersom vi har en reglerad bostadsmarknad så är det rimligt att staten också underlättar för folket att köpa sitt boende. Vidare så är ju ränteavdraget kraftigt minskt jämfört med våra föräldrars generation som lånade helt gratis så länge deras inkomst översteg räntebruttot, vilket i sig säkerligen varit en framgång för socialdemokraterna i deras strävan att bygga ett "rättvisare" Sverige. Vilken plåtslagare som helst kunde köpa en okej villa i Stockholm på 70-talet, vilket förstås inte går idag. Men visst har det spelat ut sin roll lite grann. Menar du förresten att skatten på ränteintäkter och andra kapitalvinster skall tas bort samtidigt?

Låter för övrigt hiskligt vänsterorienterat att prata om avdrag i termer om bidrag, har någon kapat din identitet? ;)
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Jag menar mer att jag hade känslan av att jag bodde i världens bästa land, inte så mycket att folk sade det till mig. Och ja skatterna kommer att höjas det är oundvikligt. Om vi måste bygga bostäder motsvarande en hel huvudstad för att husera alla nya svenskar kan det inte sluta bra. Detta går ej att jämföra med miljonprogrammet då det riktade sig till människor som kunde betala hyra av egen kraft.

I värsta fall får vi ett kraftigt segregerat samhälle med väldigt billig arbetskraft och enorma klassklyftor, så det är lite orättvist att måla ut allt i termer om negativt. Fatta skönt att ha betjänt, det kommer bli möjligt i framtiden.

#muf
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Ja och nej, eftersom vi har en reglerad bostadsmarknad så är det rimligt att staten också underlättar för folket att köpa sitt boende. Vidare så är ju ränteavdraget kraftigt minskt jämfört med våra föräldrars generation som lånade helt gratis så länge deras inkomst översteg räntebruttot, vilket i sig säkerligen varit en framgång för socialdemokraterna i deras strävan att bygga ett "rättvisare" Sverige. Vilken plåtslagare som helst kunde köpa en okej villa i Stockholm på 70-talet, vilket förstås inte går idag. Men visst har det spelat ut sin roll lite grann. Menar du förresten att skatten på ränteintäkter och andra kapitalvinster skall tas bort samtidigt?

Låter för övrigt hiskligt vänsterorienterat att prata om avdrag i termer om bidrag, har någon kapat din identitet? ;)

:)

Avdrag eller bidrag - resultatet är detsamma. En lek med ord i princip. Ränteavdraget är inget annat än ett bidrag i dess rätta bemärkelse. Det fanns en tid när det hade sitt syfte. Under senare år har det varit mer skadligt än nyttigt med tanke på prisutvecklingen på bl a bostäder tack vare de låga räntenivåerna. Alliansen borde gjort processen kort och tagit bort avdraget när man var inne och rotade i taxeringsskatterna som man döpte om till fastighetsavgift. Åter igen en lek med ord från beslutsfattarna. Innebörden är densamma.

Jag tror inte att det är realistiskt att inte ha någon form av skatt på kapitalvinster. Det finns nog inte en regering med självaktning som skulle få för sig att ta bort dem.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
:)

Avdrag eller bidrag - resultatet är detsamma. En lek med ord i princip. Ränteavdraget är inget annat än ett bidrag i dess rätta bemärkelse. Det fanns en tid när det hade sitt syfte. Under senare år har det varit mer skadligt än nyttigt med tanke på prisutvecklingen på bl a bostäder tack vare de låga räntenivåerna. Alliansen borde gjort processen kort och tagit bort avdraget när man var inne och rotade i taxeringsskatterna som man döpte om till fastighetsavgift. Åter igen en lek med ord från beslutsfattarna. Innebörden är densamma.

Jag tror inte att det är realistiskt att inte ha någon form av skatt på kapitalvinster. Det finns nog inte en regering med självaktning som skulle få för sig att ta bort dem.

När vinstskatt på fastigheter baseras på inköpspriset utan hänsyn till index, då ska fan ränteavdraget vara kvar.
Oerhört skev modell den där skatten vid försäljning, där stora delar kommer utav monetär utveckling gällande fastighet som ägts i mer än några år.. :3freak

Vidare kan jag tycka det helt bisarrt att skatt på arbete ofta är högre än skatt på kapitalvinster. Det är inte helt sunt.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
:)

Avdrag eller bidrag - resultatet är detsamma. En lek med ord i princip. Ränteavdraget är inget annat än ett bidrag i dess rätta bemärkelse. Det fanns en tid när det hade sitt syfte. Under senare år har det varit mer skadligt än nyttigt med tanke på prisutvecklingen på bl a bostäder tack vare de låga räntenivåerna. Alliansen borde gjort processen kort och tagit bort avdraget när man var inne och rotade i taxeringsskatterna som man döpte om till fastighetsavgift. Åter igen en lek med ord från beslutsfattarna. Innebörden är densamma.

Jag tror inte att det är realistiskt att inte ha någon form av skatt på kapitalvinster. Det finns nog inte en regering med självaktning som skulle få för sig att ta bort dem.

Jag förstår till fullo att resultatet är det samma, men nu pratar vi politik och där får man nog orientera sig i vokabulär också. Är RUT ett bidrag till de rikaste?

Du är ute på tunn is my friend. :)

Angående avdrag eller skatt, du tycker alltså man skall betala skatt på ränteintäkter men inte få dra av ränteutgifterna? Så om jag har 1000 kr på banken till 5% ränta och lånar 1000 kr till 5% ränta så skall jag betala skatt på intäkten 50kr?

Märk väl att ränteavdragen dras av mot inkomster, den som inga inkomster har, inga avdrag gör. Det är således inte ett bidrag ur den bemärkelsen heller.

Alla skattelättnader är inte bidrag, i så fall kan man som sossarna gör höja alla skatter till det absurda, och när någon försöker sänka dem så skriker man att det är bidragspolitik.

Nej det här flyger inte Harmon. :)
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top