Honda CB 450 Café

ALspeed

Ny medlem
Gick med
26 May 2009
Ort
Norra Gotland
Hoj
Just nu: CB 450 -69 lillchopper, CB 450 -70, CB 750 -71 Muscle Machine-projekt, CB 650 cafe, Monark 125 -52, Yamaha RD350-projekt. ESW-Rotax 250 Classicrace-projekt, Yamaha TR1 + ett par till
Hej, jag har aldrig lagt ut något bygge här, men däremot kollat in många av era andra. Jag tänkte försöka mig på en liten byggtråd om mitt nuvarande projekt.

Jag har en CB 450 från 1970 som jag köpte förra sommaren. Den var utan motor och hade stått länge eftersom motorn försvunnit i samband med en motorrenovering. Min tanke var att fixa en originalare eftersom jag har en annan CB 450 ombyggd till chopper. Den är också läcker...

Efter att den stått till sig och jag hållit på med en del andra projekt har jag nu tagit tag i den, bl a för att jag fått tag på motordelar så att jag kan få ihop en motor till den. Att det blir en caféracer är kanske inte så konstigt. Jag älskar caféracerstuket, även om åldern gör att körställningen borde hållas till customhållet, men det går ju inte...

Nåväl, så här ser den ut när den kommer hem till mig.DSC01548.jpg
Det är ju faktiskt redan en caféracer med lite ändrad dyna och ändrad lack...

Vi får se var det slutar.

Motorn som ska hamna i ramen har nog legat på botten av Östersjön. I alla fall kan man tro det när man ser den på utsidan. Den skulle dock visa sig mycket friskare på insidan!
011.jpg

Jag fick med den på köpet när jag köpte en massa 450-delar till lillchoppern som behövde lite delar i motorn.

Jag hoppas att den går att använda... Fortsättning följer!
 
Last edited:

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
1290 Super Adventure S & Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition
Kan bli riktigt bra.
Gillar verkligen de gamla modellerna med trådekrade hjul, det gör så mycket för helheten och jag önskar att jag hade det på min hoj. Knäskydden (eller vad det kallas) på tanken är snygga mot de kromade tanksidorna också.
 

ALspeed

Ny medlem
Gick med
26 May 2009
Ort
Norra Gotland
Hoj
Just nu: CB 450 -69 lillchopper, CB 450 -70, CB 750 -71 Muscle Machine-projekt, CB 650 cafe, Monark 125 -52, Yamaha RD350-projekt. ESW-Rotax 250 Classicrace-projekt, Yamaha TR1 + ett par till
Från mobilen 048.jpg
Såg den här på mässan för ett par år sen och den är så läcker så den får bli lite av min förebild för bygget!
Har en tanke på upponergaffel också. Har en gaffel från en Aprilia 125:a som jag haft liggande till ett annat bygge och den ska provas. Kan bli riktigt läckert ihop med ekrat och trumbroms.
Det jag gillar mest på Nortonen, heter det så, är nog ändå kutsen med droppet i bakänden.

cb cafe.jpg
Den här har jag haft liggande som skrivbordsbild sista veckorna. Den är grymt läcker! Den är också lite anledningen till att jag tog tag i den här nu....
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
1290 Super Adventure S & Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition
View attachment 398700
Såg den här på mässan för ett par år sen och den är så läcker så den får bli lite av min förebild för bygget!
Har en tanke på upponergaffel också. Har en gaffel från en Aprilia 125:a som jag haft liggande till ett annat bygge och den ska provas. Kan bli riktigt läckert ihop med ekrat och trumbroms.
Det jag gillar mest på Nortonen, heter det så, är nog ändå kutsen med droppet i bakänden.

Den är riktigt trevlig den där Nortonen, startade en tråd om den för några år sedan. Trist att det inte verkar finnas något intresse från handlarna att ta in den till Sverige.

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?215837-Norton-Commando&highlight=
 

ALspeed

Ny medlem
Gick med
26 May 2009
Ort
Norra Gotland
Hoj
Just nu: CB 450 -69 lillchopper, CB 450 -70, CB 750 -71 Muscle Machine-projekt, CB 650 cafe, Monark 125 -52, Yamaha RD350-projekt. ESW-Rotax 250 Classicrace-projekt, Yamaha TR1 + ett par till
013.jpg
Ni kan förstå att jag var tveksam till motorns skick....
Men sen när jag hade börjat riva och kom innanför utsidan började jag få lite hopp och inuti såg den ju riktigt skaplig ut.
031.jpg

När jag har kollat igenom den verkar den inte ha gått speciellt mycket. Perfekt. Ett problem var dock att en kolvbult nypt i staken, så det blev lite :smasha för att få ur den, men till slut, med lite mer våld kröp den ur. Vi får se om staken klarat sig. Jag ska prova att brotscha ur den och mäta upp den. Vore tråkigt om jag måste byta staken.
När jag mätte upp kolvar och cylindrar visade det sig att cylindern ligger långt innanför toleranserna för omborrning. När jag kollade cylindern till lillchoppern visade det sig att den var uppborrad till första öd. Där ser man, hade inte kollat det när jag rev den motorn.

Nu har jag beställt lite motorprylar (packningar, kolvringar, kamkedja och lite annat) från Holland till båda motorerna så jag kommer att skruva ihop dom parallellt. Det ger ju lite samordningsvinster.

Jag kunde inte låta bli att putsa lite i kanalerna heller. Som gammal raceputte inom superkart kan man ju inte låta slipstiftet vila...
034.jpg

Efter det gav jag mig på toppen med blästersand och den blev kanonfin. Jag har en liten tanke om att lacka topp och cylinder svarta. Vi får se...

Så här ser ramen ut när den rensats på det mesta.
061.jpg

Det sitter 18-tums fälgar på nu och jag kommer troligen att köra vidare med den dimensionen men byta ut fälgbanorna till svart alufälgar. Tror det kan bli bra ihop med svart upponergaffel och svart ram. Kanske silvergrått på tank och kuts, men det är långt kvar till lack så jag hinner nog ändra mig ett par gånger......
 

Bifogat

  • 030.jpg
    030.jpg
    230.7 KB · Visningar: 101
Last edited:

ALspeed

Ny medlem
Gick med
26 May 2009
Ort
Norra Gotland
Hoj
Just nu: CB 450 -69 lillchopper, CB 450 -70, CB 750 -71 Muscle Machine-projekt, CB 650 cafe, Monark 125 -52, Yamaha RD350-projekt. ESW-Rotax 250 Classicrace-projekt, Yamaha TR1 + ett par till
006.jpg
Jag kunde inte låta bli att provmontera en uppochnergaffel jag hade liggande. Tror det kan bli bra. Tyvärr så är kronan sned och krokig, så den funkar bara som mockup, synd för den har en ren och clean övre krona, men det kanske är nån som har en bra liggande. Denna är från en Aprilia 125 som jag fick med i ett köp av en RD350-ram, men som sagt, det visade sig att den var sned och krokig...

Är det nån som har koll på om det finns alufälg-banor med 40 ekerhål. Det är klart att det gör, men det verkar som att de flesta har 36 hål. Som jag skrev tidigare tänkte jag använda svarta fälgbanor. Men vi får de om det går att få tag på, annars blir det väl att lacka originalfälgarna.

/hej
 

Fotograf Zäta

In Love, in a Girl with a Dragon Tatoo
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
XT660Z Tenere, Honda VTR 1000 F, Yamaha Thundercat, Triumph Daytona T595 (SÅLD), Yamaha XVS 650 (SÅLD), Projekt- Cafe racer Yamaha XJ 600, Yamaha XS 500 projekt
Kan ju bli ett skithäftigt bygge!
Sitter på en 450 motor, letar själv ram :)
Motorn är ju snygg som :tummenupp
Ska bli skoj att följa detta bygge.
Lycka till!
 

ALspeed

Ny medlem
Gick med
26 May 2009
Ort
Norra Gotland
Hoj
Just nu: CB 450 -69 lillchopper, CB 450 -70, CB 750 -71 Muscle Machine-projekt, CB 650 cafe, Monark 125 -52, Yamaha RD350-projekt. ESW-Rotax 250 Classicrace-projekt, Yamaha TR1 + ett par till
Haft en ledig dag idag och eftersom det regnar fick det bli verkstan istället för vedhuggning...

Twintorsk, ja jag ska försöka rikta upp den. Det verkar som att det är den undre kronan som behöver riktas.

Fotografen, ja motorn är häftig. Den var nog en av de bästa på sin tid. Ser man till effekt och varv osv har den stått sig ganska länge. Synd bara att den är så erbarmligt tung.

Gav mig på att tillverka en kuts. Har tänkt använda skum eller frigolit och forma till och sen plasta men så stod jag och kollade på en gammal RD350-tank som gjort sitt och kom på att framkanten skulle kunna bli en bra form att utgå ifrån.
003.jpg
Ritade lite och kapade ut biten samt smalnade av den så att den blev hyfsat rätt i bredd.
Gjorde sen en botten som kutsen fästes i.
IMG_0695.jpg
Därefter tejpade jag alltihop för att se hur det blev.
IMG_0703.jpg
IMG_0704.jpg
Tycker själv att det blev ganska bra, så jag kör vidare på den så länge. Tanken är att den ska bli en plugg så att jag kan göra en form och sen gjuta i glasfiber eller kolfiber.

Fick delarna från Holland idag. CMS som firman heter verkar fungera bra. Allt fanns och mycket är Honda original. Jag vet att vissa delar börjar bli lite svåra att få tag på till 450:n men allt jag behövde nu fanns i alla fall, skönt. Så nu har jag nog allt för att få ihop motorerna.
001.jpg
Nog för idag, ha en skön helg!
 

Skurken

Karisma som ett järnspett.
Gick med
29 Aug 2007
Ort
Varberg
Hoj
790 Duke
Hur går det här? Ser väldigt gärna fortsättningen! Kutsen blir KANON!
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top