Honda msx (nya monkeybiken)

Jonas_Västerås

Sporthojsnörd
Gick med
27 Mar 2016
Ort
Västerås
Hoj
Honda 1000 CBF 2008- Suzuki 650 V-strom 2008
Hade min mc på service häromdagen. Firman hade en en MSX som jag vart erbjuden att provköra men jag tackade nej, det ångrar jag :4skrika
 

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Ort
Karlstad
Hoj
600+650+800+1000x2
Jag var iväg och provkörde en MSX 125 för några veckor sedan. Faktiskt var den roligare än jag trodde. Mjuk fjädring, hård sadel, galet kul att sega sig förbi bilar med fullgas på fyran. Enda nackdelen är väl att ingen vinkade. Mopedisterna trodde jag körde en hoj, hojförarna trodde jag körde en moppe... :3freak Dyker det upp en bra begagnad till rätt pris så blir den nog min.
 

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Jag var iväg och provkörde en MSX 125 för några veckor sedan. Faktiskt var den roligare än jag trodde. Mjuk fjädring, hård sadel, galet kul att sega sig förbi bilar med fullgas på fyran. Enda nackdelen är väl att ingen vinkade. Mopedisterna trodde jag körde en hoj, hojförarna trodde jag körde en moppe... :3freak Dyker det upp en bra begagnad till rätt pris så blir den nog min.

Finns en på Blocket i Stockholm för 23'. 70 mil "på mätaren" och nytt bakdäck så det är naturligtvis en riktig fartgalen själmordspilot som haft den. Man kan ju fundera på om den gått mycket bana?

Vit, skulle lätt kunna tänka mig den själv som "åka till stranden moppe" trots att jag tycker den ser bättre ut än den är att köra. Synd att inte tanten har kort.
 

sportbilsentusi

Obotlig bil/MC/klock och musik/HIFI-nörd
Gick med
14 Oct 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CB1000RA, LeoVince, decat -09
Har en som son funderar på moppe, men vad tror ni om att vänta till 16år o istället köpa en MSX?
Ska väl gå att köra denna på A1 kort eller hur?
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Har en som son funderar på moppe, men vad tror ni om att vänta till 16år o istället köpa en MSX?
Ska väl gå att köra denna på A1 kort eller hur?

Det smidigaste är väl att köpa nån apbillig moppe som vederbörande kan lära sig grundläggande körteknik på, och sedan byta upp sig till en 125 efter ett år. (DVS ingen plastpulka med variatorväxel)
Och ja, MSXen får man köra på A1.
 

sportbilsentusi

Obotlig bil/MC/klock och musik/HIFI-nörd
Gick med
14 Oct 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CB1000RA, LeoVince, decat -09
Tveksam till moppe, man cyklar ju ifrån dom - astöntigt.
MSX däremot - asballa:tummenupp

Mycket läckrare än en vanlig 125'a eller är det bara jag som är skadad?
 

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Tveksam till moppe, man cyklar ju ifrån dom - astöntigt.
MSX däremot - asballa:tummenupp

Mycket läckrare än en vanlig 125'a eller är det bara jag som är skadad?

Den är mycket coolare än en moppe och den funkar ypperligt till allt en 15-åring (eller är det 16 för moppe numera?) har en moppe till. Sen kan jag hålla med om att ur ett vuxet perspektiv som har väldigt lite kvar att bevisa så är den coolare än alla 125:eek:r. Men för en 16-åring i en grupp med andra jämnåriga med riktiga 125:eek:r så håller den inte. Den hänger helt enkelt inte med när dom flyttar sig och den är för gullig. Det är ett snabbt, tyst och bra alternativ till en trimmad moppe.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Tveksam till moppe, man cyklar ju ifrån dom - astöntigt.
MSX däremot - asballa:tummenupp

Mycket läckrare än en vanlig 125'a eller är det bara jag som är skadad?

Jo, det är ju i princip en väldigt liten motard.
Tyga har ju lite prylar som gör den till ashäftigast i moppegänget! Inte bara är den tokjävlasnabbast, den ser dessutom ut som en sporthoj! :hihi (Jag vill faktiskt ha en med tyga-kåpset på. :crash )
repsolgreen-af8da65e.jpg
 

sportbilsentusi

Obotlig bil/MC/klock och musik/HIFI-nörd
Gick med
14 Oct 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CB1000RA, LeoVince, decat -09
Där jag bor 2mil utanför Gbg är karriären så här: moppe, trimmad moppe, mer trimmad moppe, indraget körkortstillstånd.
moppen går så pass långsamt så man kommer snabbare fram med en trampcykel. Därav trim!
Jag föredrar 125 direkt.
 

El Presidente

2 Stripes Mc
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Småland
Hoj
XR400 + Grom + Tricker + VTR
Är det någon som listat ut hur man bär sig åt för att slippa ha blinkers fram tända när man kör? Bör ju gå att koppla ur på något vis kan jag tycka...
 

isot

Ignorance is bliss
Gick med
17 Feb 2009
Ort
Tukholma
Hoj
sebeärr ärr ärr
Last edited:

runfat

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2011
Ort
Göteborg
Hoj
Street Triple -09
Är ABS "viktigt" på en MSX125? Har hittat en utan till ett bra pris men tvekar lite iom att jag faktiskt aldrig kört en mc utan ABS. Tänker också lite på värdeminskning med/utan abs och det kanske är dumt att köpa en utan?
 

sgte

Medlem
Gick med
7 Jun 2014
Ort
landet
Hoj
F6B
Är ABS "viktigt" på en MSX125? Har hittat en utan till ett bra pris men tvekar lite iom att jag faktiskt aldrig kört en mc utan ABS. Tänker också lite på värdeminskning med/utan abs och det kanske är dumt att köpa en utan?

Jag skulle inte avstå från att köpa för att den saknar ABS. Min MT-07 har ABS, min Blackbird har det inte. Har aldrig känt att jag saknar ABS på Blacken.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Är ABS "viktigt" på en MSX125? Har hittat en utan till ett bra pris men tvekar lite iom att jag faktiskt aldrig kört en mc utan ABS. Tänker också lite på värdeminskning med/utan abs och det kanske är dumt att köpa en utan?

Det är ju snarare ett ypperligt tillfälle att träna på att känna hur det känns att bromsa till greppets gräns. Nu lär du nog inte lyckas komma dit på en MSX innan du får stoppies, men avsaknaden av ABS är inget problem på den, tycker iaf jag. Men, träna på att bromsa med.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Verkar rätt billigt att byta färg också, någon som vet ngt om ett kåpset likt detta är värt att satsa på?

https://www.ebay.com/itm/192180246206

Kinakåpor varierar mellan rent skit som måste våldas dit till helt okej prylar. Har du otur är det ett set engångskåpor som måste kastas nästa gång du ska plocka bort dem, har du tur är de i princip lika bra som original. Någonstans däremellan ligger antagligen det du får.
 
Gick med
3 Apr 2011
Ort
Skåne
Hoj
Skrot
Är ABS "viktigt" på en MSX125? Har hittat en utan till ett bra pris men tvekar lite iom att jag faktiskt aldrig kört en mc utan ABS. Tänker också lite på värdeminskning med/utan abs och det kanske är dumt att köpa en utan?

Jag har aldrig ens ägt en MC med ABS, det ser konstigt ut för mig när du och andra jag har läst om, tvekar på att köpa motorcyklar utan ABS och mer eller mindre sätter etikett på dom som okörbara. :3freak

Jag må va gammaldags (fast jag inte ens har blivit 30 ännu), men jag vill inte ha massa elektroniska hjälpmedel på en mc.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top