Honda msx (nya monkeybiken)

J_Park

Socio #5052
Gick med
19 Nov 2005
Ort
Lund
Hoj
Ducati MTS 1000DS \n Triumph Daytona 675
Jo, sent omsider har nu Honda bestämt sig för att ändå ta in nya Monkeyn, MSZ125, som årsmodell 2019. Visst, det är bara en pimpad MSX men jag blev ändå toksugen... Inget pris, vad jag kunnat hitta än, men rimligtvis hamnar den väl på Grom-nivå...?

http://www.hondamc.com/produkt/msz125/

Spontant rycker det i köptarmen men gissar att prissättningen kommer bli för hög, minst som MSX:en kanske tom några tusingar extra.
Men riktigt snygg tycker jag.
2018-Honda-Monkey-125-Concept1.jpg
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Dessvärre har dom tydligen gjort den större än originalet, lite synd för jag gillar hur lätt man kunde lyfta in den i bilen. Perfekt tex om man vill ta bilen till verkstan och sedan köra moppen medans bilen fixas.

107 kg går ju också lyfta in i bilen men inte lika smidigt som den gamla 60 kg.
 

DampKid

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2017
Ort
Kunglig huvudstad
Hoj
Många Hyndor
Pja, 44 900 SEK, säger sv Honda. Men enbart anblicken av en skönt stoppad dyna får röven att signalera starkt gillande signaler till den snikna och motsträviga hjärnan (eller, ja, den lilla delen av förstånd som möjligen finns kvar där?) Suck, och jag som toklimmat på flångnya CB1000R i sommar...?
 

El Presidente

2 Stripes Mc
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Småland
Hoj
XR400 + Grom + Tricker + VTR

sven666

~Live fast - Die~ its ADHD and i like it
Gick med
14 Oct 2003
Ort
jötteborriijjj
Hoj
ITALIA
riktigt coola concept både msx och msz men tyvärr klassiskt fall av att snika med skitkomponenter/pissmotor och hoppas det säljer ändå.

monkeybiken väger 107kg!? (!!!) har dom gjutit motorn i bly eller hur fan lyckas man ens pracka på så mycket vikt på en liten 125a ?? Yamahas full size YZ125 cross väger 94kg fulltankad tex..
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
riktigt coola concept både msx och msz men tyvärr klassiskt fall av att snika med skitkomponenter/pissmotor och hoppas det säljer ändå.

monkeybiken väger 107kg!? (!!!) har dom gjutit motorn i bly eller hur fan lyckas man ens pracka på så mycket vikt på en liten 125a ?? Yamahas full size YZ125 cross väger 94kg fulltankad tex..

Jag köpte nyss en CRF 150 och den väger 75 kilo, så Monkeybiken är ju sinnessjukt tung:(
 

DampKid

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2017
Ort
Kunglig huvudstad
Hoj
Många Hyndor
Mjae, om Honda Grom/Monkey väger in på 75 eller 107 kg är väl ändå ett massivt i-landsproblem? Något så jäkla lättjefullt, galet kul och lättmanöverat finns ju knappt på 2 hjul, ändå. En allsidig skojare som man ju rent av kan ta med ut på lättare skogspromenader. Grom/Monkeys största problem är, och förblir, att de är så förbaskat stöldbegärliga och dessvärre d:eek: lättstulna. Det är faktiskt långt jävligare än att trottoarkanterna aldrig verkat högre och potthålen aldrig djupare med de där groteskt små 12-tums skottkärrshjulen.

Pissmotor och skitkomponenter? Pja, själv kan jag knappt sluta garva bara av det där ystra motorljudet. Sedan signalerar väl Hondas 600-mils serviceintervaller att kvalitén är skaplig... För en 125:a, that is...
 

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
Hypermutta
600 mil är väl rätt standard på 125or, yamaha har det på sina t.ex...
Tvåtaktare är ju en annan grej, så de räknas inte :D
 

DampKid

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2017
Ort
Kunglig huvudstad
Hoj
Många Hyndor
600 mil är väl rätt standard på 125or, yamaha har det på sina t.ex...
Tvåtaktare är ju en annan grej, så de räknas inte :D


Ja, kanske? Men det är inte så förbaskat mycket mer än 10 år sedan som 1000-kubikarna hade såna serviceintervaller, så vettesjutton? Har t ex 500 mil (olja/oljefilter) på min lilla 2018 års Yamaha MT-03 med mer än dubbla slagvolymen...
 

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
Hypermutta
Ja, kanske? Men det är inte så förbaskat mycket mer än 10 år sedan som 1000-kubikarna hade såna serviceintervaller, så vettesjutton? Har t ex 500 mil (olja/oljefilter) på min lilla 2018 års Yamaha MT-03 med mer än dubbla slagvolymen...

Hade 600 mil på min ER6 2012 också, Yamaha har väl 1000 på sin MT07, större cylindervolym betyder inte per automatik kortare serviceintervall.
Med tanke på effekten i en MSX så tycker jag att 600 mil låter lite nästan.

Försöker inte dissa monkeybiken, den är cool som fan.
Bara diskuterar lite, och om man klarar köra 600 mil på en så har man tveklöst en stålröv och riktigt flexibla ben.
 
Last edited:

DampKid

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2017
Ort
Kunglig huvudstad
Hoj
Många Hyndor
Okej, men Grom och Monkeyn är två vitt skilda grenar av samma art. Att uppskatta Groms körkomfort är som att tokälska spanking, spikmatta och pilska tyska läderbögar. Monkeyn är som ett mjukt duntäcke, fylld med Heidi Klum. Galet mycket bättre dyna och körställning, helt enkelt.. 600 mil på Monkeyn - en bagatell, gissar jag. 600 på Grom - nä, inte ens under knivhot...
 

Duddelito

Cobra Kais
Gick med
28 Jan 2007
Ort
Örebro
Hoj
Kawasaki MeanStreak 1600cc -04 SÅLD. Honda CBR 600rr -05 SÅLD. Triumph Speed Triple 1050cc -07 SÅLD. KTM 660 SMC -05 SÅLD. Yamaha R1 -05 SÅLD. KTM 690 SMC-R -15 SÅLD. KTM Superduke 1290R -15
Någon som har en Grom att sälja?:yoparty
 

Geggamoja

#13
Gick med
12 May 2009
Ort
Stone Island
Hoj
Ducati Fika Racer
Grom/Monkeys största problem är, och förblir, att de är så förbaskat stöldbegärliga och dessvärre d:eek: lättstulna.

Efter att jag fick min andra Grom stulen tröttnade jag. Första stod utanför en bekants bostad vid Gullmarsplan i ca 1,5h medan jag var där och käkade middag. Andra stod inlåst i delat garge över vintern och blev snodd. Det tog udden av det roliga med en, att aldrig få ha sakerna i fred. Speciellt då jag fixat rätt mycket med den och var sugen på att byggga om massa annat med.
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Efter att jag fick min andra Grom stulen tröttnade jag. Första stod utanför en bekants bostad vid Gullmarsplan i ca 1,5h medan jag var där och käkade middag. Andra stod inlåst i delat garge över vintern och blev snodd. Det tog udden av det roliga med en, att aldrig få ha sakerna i fred. Speciellt då jag fixat rätt mycket med den och var sugen på att byggga om massa annat med.

Gullmars/Johanneshov är ett gammalt hojtjyvsnäste av rang. Vet inte varför men där försvinner hojar likt BermudaTriangeln.

Eller det är klart jag vet varför, hundratals diversearbetare som bor, dricker öl och hänger där. Halvslitna helsvenskar som hamnat lite på glid och alltid har en polare med ngn rostig IVECO som glatt dyker över och norpar din hoj oavsett tid på dygnet:brynad
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top