Honda msx (nya monkeybiken)

ola_sandin

Biltema is the shit!
Gick med
23 Mar 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki och en dax-kopia
Hej!
Hittade nog den perfekta kompromissen mellan scoter och lekhoj på mc-mässan. Hojen heter Honda msx eller grom. Är detta något att satsa på? Utan att provköra har jag försökt mäta fördelar och nackdelar.
+33000kr
+1000kr hel/helförs.
+kult
+0,15l/mil

-slö? (10hk)
-tråkig på landsvägen?

Känner att jag inte riktigt hinner nöjesköra på samma sätt nu som förr. Kanske hade en msx kunnat funka som endahoj ett tag...? Vad tror ni?
 

l!ime

Ny medlem
Gick med
3 Jun 2013
Ort
västerås
Hoj
yz 250
risken är väl att man inte blir tagen på allvar och ses lite som en "pajas".
en duke 125 känns betydligt vettigare.
tycker jag.
2013-honda-grom-review-5-622x414.jpgKTM-125-Duke-filetD.jpg
 

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Boden
Hoj
Da Buzz
Det är väl ingen som ser vem man är....vad tror ni man har hjälm till?

Grom är grym, skulle gärna smiska en sån på en rejäl långtur :)
 

ola_sandin

Biltema is the shit!
Gick med
23 Mar 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki och en dax-kopia
risken är väl att man inte blir tagen på allvar och ses lite som en "pajas".
en duke 125 känns betydligt vettigare.
tycker jag.
View attachment 398482View attachment 398483

Tror det är större risk att inte bli tagen på allvar på en fullstor 125 isf (är 32år). Antingen en minihoj eller behåller jag storhojen. Tänkte mest det hade varit roligt med en ny "monkeybike" som får agera bus/brukshoj nu när jag ändå inte hinner köra så mycket.
 

H_____P

Trygghetsnarkoman
Gick med
11 Apr 2010
Ort
Vid en marina
Hoj
KTM 1290 GT-22
Tror knappast den kan ersätta en fullstor hoj när det gäller körkänsla mm, dock så vill jag ha en...

Hur övertygar jag min sambo att jag behöver en MSX?
 

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Honda Wave motorn men en 4 växlad manuell låda.

Monteras i Thailand. Sprang på dom i Thailand
när jag var där över jul/nyår och den är riktigt fräsig. Ser den som ett coolt alternativ till en EU-moppe att åka till stranden och köra barnen till dagis.

Men 33000kr är helt åt helvete för mycket. Den kostar 40-42000 Bath i Thailand och med dagens växlingskurs är det mellan 8-9000kr. Som referens så kan man ta en ER6n som också är Thailandsbyggd, den kostar 250000 Bath, strax över 50000kr vilket är rimligt i förhållande till det svenska priset. Runt 20000kr skall en sån leksak kosta....
 

roffe.l

Ny medlem
Gick med
17 Mar 2012
Ort
STÄUDD
Hoj
XR650L-94- BMW R 1200 GS 05, Kawasaki Ninja Zx-636r
Honda Wave motorn men en 4 växlad manuell låda.
Monteras i Thailand. Sprang på dom i Thailand
när jag var där över jul/nyår och den är riktigt fräsig. Ser den som ett coolt alternativ till en EU-moppe att åka till stranden och köra barnen till dagis.
Men 33000kr är helt åt helvete för mycket. Den kostar 40-42000 Bath i Thailand och med dagens växlingskurs är det mellan 8-9000kr. Som referens så kan man ta en ER6n som också är Thailandsbyggd, den kostar 250000 Bath, strax över 50000kr vilket är rimligt i förhållande till det svenska priset. Runt 20000kr skall en sån leksak kosta.... Motsvarande Moped (klass 1) kostar mellan 26995-39900 det är dyrt.
 

kjellper

pousseur
Gick med
13 Sep 2011
Ort
Västerås
Hoj
Triumph Street Triple Rx -15, Kawasaki KLX230 -20
Groggarna är också skitbilliga i Thailand, inget argument som biter när man går på krogen hemma :fyllisar

Hade lätt kunnat tänka mig att ha en om jag bodde lite mer tättbebyggt. Det är ju inte som att vanliga hundtjufemmor är nå billigare och jag tror att en Grom skulle kunna ha bättre andrahandsvärde för den som bryr sig om sånt.
 

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Groggarna är också skitbilliga i Thailand, inget argument som biter när man går på krogen hemma :fyllisar

Hade lätt kunnat tänka mig att ha en om jag bodde lite mer tättbebyggt. Det är ju inte som att vanliga hundtjufemmor är nå billigare och jag tror att en Grom skulle kunna ha bättre andrahandsvärde för den som bryr sig om sånt.

Det var ju en riktigt begåvad jämförelse. Man kan räkna på % eller man kan räkna på en prisskillnad mellan dom olika marknaderna i kronor. Det är orimligt att tjäna mer i kronor räknat på en såld Grom än på tex en ER6. Framför allt som pengarn man ligger ute med är mycket mindre på Hondan.

Det är nyhetens behag, det faktum att hojtypen är lite unik och att Honda har en framgångsrik historia med Monkey och Dax som gör att den antsgligen säljer sig själv. Jag vill också ha en men inte för 30k.

Det var många år sen det ramlade in Sporthoj containers med minimotos i luffarkvarteren, Ringön. Kanske dax för en eller två 40 fots containers med små Hondor från Thailand? Jag tar en vit och en röd......
 

kjellper

pousseur
Gick med
13 Sep 2011
Ort
Västerås
Hoj
Triumph Street Triple Rx -15, Kawasaki KLX230 -20
Det var ju en riktigt begåvad jämförelse. Man kan räkna på % eller man kan räkna på en prisskillnad mellan dom olika marknaderna i kronor. Det är orimligt att tjäna mer i kronor räknat på en såld Grom än på tex en ER6. Framför allt som pengarn man ligger ute med är mycket mindre på Hondan.

Det är nyhetens behag, det faktum att hojtypen är lite unik och att Honda har en framgångsrik historia med Monkey och Dax som gör att den antsgligen säljer sig själv. Jag vill också ha en men inte för 30k.

Det var många år sen det ramlade in Sporthoj containers med minimotos i luffarkvarteren, Ringön. Kanske dax för en eller två 40 fots containers med små Hondor från Thailand? Jag tar en vit och en röd......

Fast thailändarna har väl som många andra asiatiska länder ganska mycket högre skattesatser på hojar med större cylindervolym och att det snarare är ER6:an som är oproportionellt dyr där? Med priser runt 70000 baht (14-15kkr) i faderlandet, $3000 i United of Americas, £2800 i UK så känns 33 kkr som en väntad prislapp. Några tusenlappar över andra EU-länder brukar ju vi med vår micromarknad ligga på alla andra hojar också.
Jämföra med minimotos kan man ju göra när de är gatlegala, har ABS, garanti, lysen, skjutspinnar o.s.v.
Fast det är klart - du vet bäst! :hej
 

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
Jag har provkört en i Thailand men bara en kortare sväng, kul liten hoj.
Dessutom jobbade jag då med ett tillbehörsbolag och tog fram ett nytt utseende på hojen,
kan dock inte berätta mer nu, men ball blir den.
Och det finns en uppsjö med styling och trim till MSX redan,
 

ola_sandin

Biltema is the shit!
Gick med
23 Mar 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki och en dax-kopia
Det var många år sen det ramlade in Sporthoj containers med minimotos i luffarkvarteren, Ringön. Kanske dax för en eller två 40 fots containers med små Hondor från Thailand? Jag tar en vit och en röd......

Ja, gruppköp var stort med lekfordon för 10år sedan. Jag köpte själv en minimoto då. Men när det gäller hojar som ska reggas in är jag lite mer skeptisk, då det krävs en massa byråkrati och intyg.

Visst är 30loppor mycket för en liten hoj, men å andra sidan så lär väl andrahandsvärdet stå sig hyfsat. Jämför man med de gamla monkey och dax så kostar de runt 15kkr idag.
 

lotus-jonas

Ny medlem
Gick med
5 Apr 2010
Ort
trelleborg
Hoj
VOR 501 solg. ducati 750 sport 2001. yamaha virago 750 1999. ducati 160 monza 1964
Finns ju kit att köpa, så att den liknar ducati 900mhe
 

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Fast thailändarna har väl som många andra asiatiska länder ganska mycket högre skattesatser på hojar med större cylindervolym och att det snarare är ER6:an som är oproportionellt dyr där? Med priser runt 70000 baht (14-15kkr) i faderlandet, $3000 i United of Americas, £2800 i UK så känns 33 kkr som en väntad prislapp. Några tusenlappar över andra EU-länder brukar ju vi med vår micromarknad ligga på alla andra hojar också.
Jämföra med minimotos kan man ju göra när de är gatlegala, har ABS, garanti, lysen, skjutspinnar o.s.v.
Fast det är klart - du vet bäst! :hej

Jag vet inte riktigt. Vet att det är en del cylindervolymsbaserad skatt på imorterade hojar som skenar iväg ordentligt på 1000-1200ccm men vet inte hur det är med lokalproducerat, tror att det är lägre skatt på dom. En Panigale 1199 är dyrare än i Sverige och jag tror en liten Monster kostar ungefär som i Sverige. Jag tycker baserat på det att jag kan jämföra Er6 med msx.

Jag har fö inte jämfört med Mini motos jag jämförde med en Kawa ER6 just för att den är Thaibyggd. Jag vidhåller att Honda tar bra betalt, troligtvis pga nostalgi och att dom är först ut....


jag har inga problem att föreställa mig dom problem man kan stöta på vid sidoimort från icke EU land. Framför allt om generalagenten inte tycker om det.
 

kjellper

pousseur
Gick med
13 Sep 2011
Ort
Västerås
Hoj
Triumph Street Triple Rx -15, Kawasaki KLX230 -20
Har mailat typ alla firmor som säljer nya på blocket och ingen har gul. Vissa säger att Honda inte tar in gula i år, nån ska få in gul och vit i slutet av februari. Det finns två demokörda (svart/vit) för 3000 kr billigare, frågan är om det är värt den lilla rabatten för att inte få en o-ollad. Räcker ju till ett däckbyte och skylthållare i alla fall.
 
Last edited:

GuessWho

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2008
Ort
-
Hoj
Kawasaki ZR-7S (inlöst), Honda NX ZWT Edition, Honda CB500F
risken är väl att man inte blir tagen på allvar och ses lite som en "pajas".
en duke 125 känns betydligt vettigare.
tycker jag.

Om man har A1 kort eller hittar en begagnad Duke 125 till bra pris kan det vara något. Men annars skiljer det inte mycket i pris mellan Duke 125 och Duke 200, har för mig det var 1000kr skillnad i rek pris på 2013 års modell.
Kanske ingen våldsam skillnad på en 125 och en 200, men om det bara skiljer 1000kr hade jag hellre tagit 200.

Sen var prisskillnaden upp till Duke 390 inte heller jätte stor, tror det var runt 5000-6000kr extra eller något sånt.
 

n_andersson

Sporthojsnörd
Gick med
25 Sep 2007
Ort
Bengtsfors
Hoj
Night Rod. kawa 450
Har för mig att jag såg en film på en sån nån lagt ut på sporthoj för ett tag sen. Såg kul ut
 
Nyheter
Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Top