Bara i mellanöstern

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
If Palestine were to lay down their guns tomorrow, there would be no war. If Israel were to lay down theirs, there would be no Israel - Benjamin Netanyahu.
 

#space

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2005
Ort
Borås
Hoj
Gsx-r 1000 Racehoj
If Palestine were to lay down their guns tomorrow, there would be no war. If Israel were to lay down theirs, there would be no Israel - Benjamin Netanyahu.

Självklart agerar Hamas mot Israel. Vad tror Du Hamas har för argument?
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Israel försöker skona civila på båda sidor, Hamas försöker skörda civila - på båda sidor.
 

Orecic

http://www.youtube.com/watch?v=7-5_8af3T
Gick med
16 Aug 2007
Ort
San Francisco, CA
Hoj
2007, Kawasaki, ZX10R
Ja alltså, jag rättfärdigar varken den ena eller den andra sidan.

Idioter hela högen och väldigt synd för alla civila som drabbas och dödas av denna skit. Det är ju som ett löjligt bråk mellan två snorungar på ett dagis egentligen, om vems farsa som är starkast - bara det att det är i större skala och hundratusentals människor, barn, kvinnor, män, blir drabbade.

Hur kan eller orkar man ens ta någons sida som Sahlin och Eliasson (med många fler) gör?
Det är ju hat och dödande från båda sidor, att tro sig välja "den mindre hemska" är ju idioti och att skjuta sig själv i foten.

Problemet ligger i att flera generationer av Palestinier och Israeler är uppväxta med hat. Israelerna vänder ofta ifrån sakfrågan och pratar fortfarande om "judehat", vilket leder till judehat, det blir en självuppfyllande profetia. Samtidigt växer flera generationer av Palestinier upp i krig, där de som inte har något hat, får det den dag en Israelisk missil slår ner i deras familjs hus.

Problemet kommer till att det är svårt att sätta sig in i deras situation, och tänka "vadå, det är väll rationellt, sluta kriga nu och kramas". Riktigt så enkelt är det inte, oavsett om missilen som slog ned i Palestinerns familj kom därför att Hamas bombat Israeler igen. Han vars familj dog skiter väll fullständigt i varför, objektivt vart hans familj bombad av Israel.

Lite samma sak som Afghanen som blir Jihad-krigare för att en 20 årig Amerikan sparkar ner dörren och skjuter hans fru med svaret "she was resist'n son!", klart som fan han blir Jihad.

Därvid inte sagt att Israel handlar varken rätt eller fel, men ;"The definition of insanity is doing the same thing and expecting a different result"; både Israelerna och Palestinerna måste ta en funderare på om det leder någon vart.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Så. Om Israel skulle fundera till och sluta skicka på palestinier... vad skulle ske då?

Skulle det A. Bli lugnt B. Bli färre palestinska offer C.Bli färre israeliska offer eller D. Bli ett nytt land kallat Staten Jaffalund ?
 

#space

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2005
Ort
Borås
Hoj
Gsx-r 1000 Racehoj
"Israeliska produkter som tillverkas på ockuperad mark – som kolsyremaskinen Soda Stream – säljs i dag som om de var producerade i Israel. Det är inte bara oärligt, det är olagligt. Enligt internationell rätt är det förbjudet för en ockupationsmakt att utnyttja det ockuperade territoriets mark och naturresurser. Av det skälet kräver många en bojkott av bosättarvaror. Kraven får stöd från den politiska mitten. Nu senast från förre talmannen i det israeliska parlamentet Avraham Burg (DN 4/6) och Expressens ledarskribent Aron Lund (5/6). Även LO vill ha en sådan bojkott."

10527552_10152341577159608_6267013810637836498_n.jpg

http://www.aftonbladet.se/debatt/debattamnen/varlden/article14968186.ab
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Tack för en lista med produkter jag skall försöka stödja. Listan ser ju i och för sig helt efterbliven ut, "undvik intel"? :rofl

Jag köpte massor med produkter i Israel förra sommaren, lagar fortfarande mat med ingredienser från Golanhöjderna, som smakar extra bra. :)
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
"Israeliska produkter som tillverkas på ockuperad mark – som kolsyremaskinen Soda Stream – säljs i dag som om de var producerade i Israel. Det är inte bara oärligt, det är olagligt. Enligt internationell rätt är det förbjudet för en ockupationsmakt att utnyttja det ockuperade territoriets mark och naturresurser. Av det skälet kräver många en bojkott av bosättarvaror. Kraven får stöd från den politiska mitten. Nu senast från förre talmannen i det israeliska parlamentet Avraham Burg (DN 4/6) och Expressens ledarskribent Aron Lund (5/6). Även LO vill ha en sådan bojkott."

View attachment 409161

http://www.aftonbladet.se/debatt/debattamnen/varlden/article14968186.ab

Påminn mig nu igen, varför skall jag stödja palestinierna?
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Om man inte får köp tofflor från Ellos längre, vad är livet då värt? :lol
 

#space

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2005
Ort
Borås
Hoj
Gsx-r 1000 Racehoj
Tack för en lista med produkter jag skall försöka stödja. Listan ser ju i och för sig helt efterbliven ut, "undvik intel"? :rofl

Jag köpte massor med produkter i Israel förra sommaren, lagar fortfarande mat med ingredienser från Golanhöjderna, som smakar extra bra. :)

Måste ju glädja Israelerna något enormt att de åtminstone har en tok i norden som stöder deras massaker.
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Saken är att jag har faktiskt inte en aning varför Du o ditt omvärldsperspektiv ska stödja något/någonstans överhuvudtaget.

Trots det postar du påhitt som i ett försök att vinna sympatier.

Så, i dina ögon, varför skall man stödja palestinierna?
 

bonny

Ny medlem
Gick med
14 Apr 2005
Ort
Skåne
Hoj
Mille
Trots det postar du påhitt som i ett försök att vinna sympatier.

Så, i dina ögon, varför skall man stödja palestinierna?
Beror ju lite på vad du menar med stödja men för att fortsätta med skolgårdsliknelsen så har jag en tendens att stötta den mobbade, även om han är dum nog att göra motstånd mot en övermakt.
Det är ju bara att titta på siffror för i stort vilken livsfaktor som helst och jämföra Israel och Palestina för att se år vilket håll det lutar. Man kan ju även, om man vill, titta på siffror för militärstyrka, möjligheter att kontrollera det andra landets funktioner, antal dödade eller annat. Jag tror inte att det finns något område där det är tuffare eller "mer synd" om Israel än Palestina. Detta är ju verkligen en jätte mot en dvärg och någonstans bör man nog ha förståelse för att dvärgen protesterar.

Det finns nog få regioner i världen där det finns mer hopplöshet än i Palestina och hopplöshet är inte ett bra fundament att bygga fred, kärlek och förlåtelse på.

Samtidigt tycker jag att de palestinska ledarna är cyniska som beordrar användandet av robotar då resultatet alltid blir att det är palestinierna själv som får betala det högsta priset. Fast ansvaret för Israels agerande kan ändå inte vara någon annans än Israels.
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Beror ju lite på vad du menar med stödja men för att fortsätta med skolgårdsliknelsen så har jag en tendens att stötta den mobbade, även om han är dum nog att göra motstånd mot en övermakt.
Det är ju bara att titta på siffror för i stort vilken livsfaktor som helst och jämföra Israel och Palestina för att se år vilket håll det lutar. Man kan ju även, om man vill, titta på siffror för militärstyrka, möjligheter att kontrollera det andra landets funktioner, antal dödade eller annat. Jag tror inte att det finns något område där det är tuffare eller "mer synd" om Israel än Palestina. Detta är ju verkligen en jätte mot en dvärg och någonstans bör man nog ha förståelse för att dvärgen protesterar.

Det finns nog få regioner i världen där det finns mer hopplöshet än i Palestina och hopplöshet är inte ett bra fundament att bygga fred, kärlek och förlåtelse på.

Samtidigt tycker jag att de palestinska ledarna är cyniska som beordrar användandet av robotar då resultatet alltid blir att det är palestinierna själv som får betala det högsta priset. Fast ansvaret för Israels agerande kan ändå inte vara någon annans än Israels.
Fast skall vi dra den liknelsen så är det ju Israel som är/var den mobbade.

Sen att de använde skoltiden till att utbilda sig och utvecklas, samtidigt som de gick alla självförsvarskurser som fanns, bara för att resa sig mot mobbarna, ger väl inte mobbarna rätt att försöka fortsätta med sandkastningen?
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Beror ju lite på vad du menar med stödja men för att fortsätta med skolgårdsliknelsen så har jag en tendens att stötta den mobbade, även om han är dum nog att göra motstånd mot en övermakt.
Det är ju bara att titta på siffror för i stort vilken livsfaktor som helst och jämföra Israel och Palestina för att se år vilket håll det lutar. Man kan ju även, om man vill, titta på siffror för militärstyrka, möjligheter att kontrollera det andra landets funktioner, antal dödade eller annat. Jag tror inte att det finns något område där det är tuffare eller "mer synd" om Israel än Palestina. Detta är ju verkligen en jätte mot en dvärg och någonstans bör man nog ha förståelse för att dvärgen protesterar.

Det finns nog få regioner i världen där det finns mer hopplöshet än i Palestina och hopplöshet är inte ett bra fundament att bygga fred, kärlek och förlåtelse på.

Samtidigt tycker jag att de palestinska ledarna är cyniska som beordrar användandet av robotar då resultatet alltid blir att det är palestinierna själv som får betala det högsta priset. Fast ansvaret för Israels agerande kan ändå inte vara någon annans än Israels.

Om ditt resonemang skall ha någon som helst relevans, så bör du byta ut "regioner" mot "land".
Om man nu anser att Palestina är ett land.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Samtidigt tycker jag att de palestinska ledarna är cyniska som beordrar användandet av robotar då resultatet alltid blir att det är palestinierna själv som får betala det högsta priset. Fast ansvaret för Israels agerande kan ändå inte vara någon annans än Israels.

Som nämnt tidigare. Vad sker om Israel inte agerar?

1. Blir lugnt.
2. Flera dödade
3. Israel och Palestina blir en gemensam stat med demokrati.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top