Tiggeriet i Sverige

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Fbg
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
Idag åkte chefen runt för att se till att dom satt där dom skulle, skönt att ngn "bryr" sig dem, just idag var det willys "arbetare" som åkte på en "kontroll", dessvärre går inte affärerna riktigt så bra för snubben utanför willys som chefen önskar, har inte sett ngn stoppa ner en slant i sia-burken de gånger jag har varit där å handlat, annat är det med tanten som normalt sett har willys som sitt "arbetsområde", hon brukar få en slant av var och varannan, misstänker att snubben snart byts ut så fort kvinnan är tillbaka från "semestern":)

image.jpg
image.jpg
 
Last edited:

PippiT

Professionell mobbare
Gick med
5 Jan 2009
Ort
Kings meadow
Hoj
Kåtten KTM 690SM -09
Ni får titta på Alexandra Pascalidous objektiva programserie.

Hur ska ni annars få reda på hur det ligger till? Hon kan skapa sanningar som ingen annan.

Det är väl klart att dom inte vågar erkänna inför en kamera att det är organiserat om de lever under hot. Hon kunde ju ha varit lite smart och använt dold kamera och en okänd rumän som intervjuare.
 

TurboJugend

Ny medlem
Gick med
21 Dec 2003
Ort
-
Hoj
-
Rädslan att kränka väger tyngre än viljan att hjälpa

Försäljningen av majblommor har knappt hunnit börja innan det kommer nyhetsnotiser om barn som blir rånade. I skrivande stund har jag läst om ett barn i Stockholm som blivit av med 800 kronor, en pojke i Västsverige som utsatts för ett grovt stöldförsök av några äldre killar, en pojke i Gävle som hotats till livet och ett barn i Norrköping som hotats utanför en livsmedelsbutik.

...

För att tala klarspråk så är Sverige stundtals ett mesland där rädslan att kränka någon väger tyngre än viljan att hjälpa dem som blir utsatta. Denna tafatthet blir ibland extra tydlig. Som exempelvis när det kommer rapporter om att allt fler lärare känner sig hotade av elever, utan att någon agerar. Eller, som nu, när barnen i Eslöv får med sig skyltar på rumänska för att man vill vädja till EU-migranterna att lämna plats till barnen. Att hantera sådana problem genom att hänga på kidsen skyltar på rumänska är en typiskt svensk tafatt nödlösning, där man dessutom lägger en del av ansvaret på barnen.

http://www.gp.se/nyheter/rädslan-att-kränka-väger-tyngre-än-viljan-att-hjälpa-1.198057
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Det är väl klart att dom inte vågar erkänna inför en kamera att det är organiserat om de lever under hot. Hon kunde ju ha varit lite smart och använt dold kamera och en okänd rumän som intervjuare.

Vad ditt inlägg har med min superseriösa påa av programmet att göra undgår mitt förstånd men här kommer ett tips till, bara för att.

Kolla på det tredje och, tack och lov, sista avsnittet i denna fars. I slutet, (för den som av hänsyn till sitt själsliga välbefinnande inte orkar genomleva hela), kör hon minsann räfst med den som påstås uppbära betalning för platserna vid butikerna. Inga hänsyn till vad som kan tänkas drabba dom som isf lyder under denne despot när hon och teamet är borta där inte. Såna hänsyn kan hon förstås inte ta när tittarsiffror och populism är på display. En annan fråga jag inte begriper hur hon lyckas bena ut är att veta vilka som är maffia, alla anklagar alla så man undrar om alla eller ingen är precis det. Kan det rentav finnas vinning i att utmåla "de andra" som maffia? Bäst är nog om vi förbehållslöst sväljer vad AP väljer att definiera som sant.
 
Last edited:

PippiT

Professionell mobbare
Gick med
5 Jan 2009
Ort
Kings meadow
Hoj
Kåtten KTM 690SM -09
Vad ditt inlägg har med min superseriösa påa av programmet att göra undgår mitt förstånd men här kommer ett tips till, bara för att.

Kolla på det tredje och, tack och lov, sista avsnittet i denna fars. I slutet, (för den som av hänsyn till sitt själsliga välbefinnande inte orkar genomleva hela), kör hon minsann räfst med den som påstås uppbära betalning för platserna vid butikerna. Inga hänsyn till vad som kan tänkas drabba dom som isf lyder under denne despot när hon och teamet är borta där inte. Såna hänsyn kan hon förstås inte ta när tittarsiffror och populism är på display. En annan fråga jag inte begriper hur hon lyckas bena ut är att veta vilka som är maffia, alla anklagar alla så man undrar om alla eller ingen är precis det. Kan det rentav finnas vinning i att utmåla "de andra" som maffia? Bäst är nog om vi förbehållslöst sväljer vad AP väljer att definiera som sant.

Om du inte förstår det så har du kanske inte förstånd nog...
 

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Fbg
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
Kollar om det nya fenomenet har spritt sig till andra delar av landet!

Tjejen som normalt sett sitter vid willys hos oss är nu tillbaka efter nån veckas frånvaro. Igår när jag skulle dit, parkerar bilen och var på väg mot entren hör jag tiggare prata samtidigt som hon vaggar fram och tillbaka med en väldigt nedsänkt ansikte, tänkte inte så mkt på det då men när jag var på väg ut sitter hon fortfarande i samma ställning och pratar osammanhängande samtidigt som hon vaggar fram och tillbaka (så gjorde hon aldrig innan hon plötsligt byttes ut mot gubben för ett par veckor sedan), som en psyksjuk människa typ. Kastar en snabb blick mot henne för att kolla om hon möjligtvis hade ett hands free i örat men icke.

Sätter mig i bilen, kikar en liten stund på henne, när det inte är ngn i nörheten sitter hon precis som vanligt men så fort hon ser att ngn är på väg börjar hon prata med sig själv och börjar vagga fram och tillbaka så detta måste vara det nya fenomenet tänker jag och mkt riktigt, idag när jag var tvungen att blixthandla mjölk iaktog jag henne samtidigt som jag parkerade bilen, det var i stort sett folktomt och hon satt där som vanligt men så fort hon såg mig på avstånd började hon vagga och prata med sig själv, inget heeeej heeeej längre:va
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Jag har ju en sån där kamera i framrutan på bilen, den filmar 5-10 minuter efter man har stängt av tändningen.

En dag när jag hade parkerat utanför matvaruaffären så hade jag (utan att tänka på det) parkerat så att den filmade tiggaren, på väg hem hände det en grej i trafiken som jag ville titta på, så jag tog in kameran och kollade igenom filmen...

Man kan konstatera att tiggarnas handikapp är mycket beroende på hur många som ser dom.

Finns inga observatörer i närheten försvinner spasmerna och dom klarar att gå upprätt utan krycka, samtidigt som dom röker och dricker folköl och mobilsurfar.

Kommer det någon försvinner ölburken, mobiltelefonen och spasmerna kommer tillbaka....

Man kanske skulle koppla in ett externt batteri till kameran och parkera bilen hela dagen så kanske man fångar fler kul betenden på film...
 

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Fbg
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
Jag har ju en sån där kamera i framrutan på bilen, den filmar 5-10 minuter efter man har stängt av tändningen.

En dag när jag hade parkerat utanför matvaruaffären så hade jag (utan att tänka på det) parkerat så att den filmade tiggaren, på väg hem hände det en grej i trafiken som jag ville titta på, så jag tog in kameran och kollade igenom filmen...

Man kan konstatera att tiggarnas handikapp är mycket beroende på hur många som ser dom.

Finns inga observatörer i närheten försvinner spasmerna och dom klarar att gå upprätt utan krycka, samtidigt som dom röker och dricker folköl och mobilsurfar.

Kommer det någon försvinner ölburken, mobiltelefonen och spasmerna kommer tillbaka....

Man kanske skulle koppla in ett externt batteri till kameran och parkera bilen hela dagen så kanske man fångar fler kul betenden på film...

Undrar om hemorojjder är ett vanligt problem bland tiggarna:gnissla
 
Last edited:

Yzf R1

R_is_for_Respect
Gick med
29 Dec 2012
Ort
Halland
Hoj
YZF-R1
Kollar om det nya fenomenet har spritt sig till andra delar av landet!

Jag blev GRYMT imponerad över hur otroligt "skickliga skådespelare" tiggarna varit i Rom de två gångerna vi varit där - Har ett rätt skojigt bildbevis där en yngre kille hade benen krokiga (eller hur man ska säg) och gick övertygande haltandes med sneda fötter, vinklade ner mot marken (som om han gick med fotknölarna mot marken), vilandes på en krycka.

Detta var så han tiggde pengar när det var mycket folk mitt på dagen !!!

Sent på kvällen när vi varit på restaurang gick vi förbi dessa kvarter och ser killens krycka mot en mur samtidigt som han skojade med en tavelförsäljare.......och det var en fullt frisk leende och skrattande kille. Jag sa till min fru att "Den killen fastnade på min kamera i förmiddags ställ "dig där" så jag låtsas ta ett foto på dig" När vi kom hem så var det bara att konstatera att killen förmodligen mött Jesus samma dag.......för han var HELT FRISK och kunde gå helt obehindrat..............FANTASTISKT !!!!!!

Nu är det som tur är inte förbjudet att vara en skicklig skådespelare - Men det är rätt fult att spela på folks känslor. Jag antar att det är samma fenomen som nu spritt sig till oss. Men den yngre tjejen på Willys har jag inte sett på ett tag, senaste gångerna har det suttit en gubbe där.

Sedan kan man söka på google på "fake beggar" :hihi
 

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Fbg
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
Jag blev GRYMT imponerad över hur otroligt "skickliga skådespelare" tiggarna varit i Rom de två gångerna vi varit där - Har ett rätt skojigt bildbevis där en yngre kille hade benen krokiga (eller hur man ska säg) och gick övertygande haltandes med sneda fötter, vinklade ner mot marken (som om han gick med fotknölarna mot marken), vilandes på en krycka.

Detta var så han tiggde pengar när det var mycket folk mitt på dagen !!!

Sent på kvällen när vi varit på restaurang gick vi förbi dessa kvarter och ser killens krycka mot en mur samtidigt som han skojade med en tavelförsäljare.......och det var en fullt frisk leende och skrattande kille. Jag sa till min fru att "Den killen fastnade på min kamera i förmiddags ställ "dig där" så jag låtsas ta ett foto på dig" När vi kom hem så var det bara att konstatera att killen förmodligen mött Jesus samma dag.......för han var HELT FRISK och kunde gå helt obehindrat..............FANTASTISKT !!!!!!

Nu är det som tur är inte förbjudet att vara en skicklig skådespelare - Men det är rätt fult att spela på folks känslor. Jag antar att det är samma fenomen som nu spritt sig till oss. Men den yngre tjejen på Willys har jag inte sett på ett tag, senaste gångerna har det suttit en gubbe där.

Sedan kan man söka på google på "fake beggar" :hihi

Tror tjejen har några livstidskomptimmar hon är tvungen att plocka ut! gubben satt där idag också. Verkar dock gå lite trögt för honom så han lär få återgå till det i stort sett nedlagda coop så snart tjejens semester är över.

Annars berättade en arbetspolare igår en ny företeelse. Han gick in på ica skrea, efter att ha avböjt erbjudandet om att ge bort sina pengar gick han in, tog en korg och skulle handla. Efter några minuter "lallandes" bland mejeriprodukterna stod tiggaren bakom honom och erbjöd sig "hjälpa" till med shoppandet. Polaren avböjde även detta men helt utan förvarning började tiggaren att hämta varor såsom, kassler, kött mm och ville stoppa ner dessa varor i polarens korg, han hade fullt sjå med att förmå tiggaren att avlägsna sig utan några större framgångar. Helt sjukt det här, jag handlar mest på willys, undrar när fenomenet shopping-"hjälp"kommer dit också:gnissla
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Är det allmänt färre tiggare nu eller är det bara lokalt i mitt närområde?

Byn jag bor i brukade ha två tiggare till våra två matbutiker, men nu har jag inte sett någon av dom på kanske ett halvt år. I stan tycker jag också det blivit färre. Visst nu är det vinter men dom i byn försvann redan i somras och i stan tyckte jag mig se minskning redan då. Trend, svårare att få folk att lätta på lädret eller gör dom något annat?
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Är det allmänt färre tiggare nu eller är det bara lokalt i mitt närområde?

Byn jag bor i brukade ha två tiggare till våra två matbutiker, men nu har jag inte sett någon av dom på kanske ett halvt år. I stan tycker jag också det blivit färre. Visst nu är det vinter men dom i byn försvann redan i somras och i stan tyckte jag mig se minskning redan då. Trend, svårare att få folk att lätta på lädret eller gör dom något annat?

Nånting nånting, gränskontroll
 

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Fbg
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
Hörde om en snubbe som erbjöd två tiggare 100:- var för att hänga med ner till tyskland för att handla öl, rätt smart faktiskt, ju fler man är i bilen desto lättare att kunna fylla hela bilen med öl, vin och sprit utan att man riskerar att behöva lämna ifrån sig alkoholen om man nu mot förmodan skulle bli stoppad och kontrollerad vid gränsen. Visst är det ytterst sällsynt och risken att man blir kollad är i stort sett obefintlig men ändå, det är en billig försäkring:D
 

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
Hypermutta
Hörde om en snubbe som erbjöd två tiggare 100:- var för att hänga med ner till tyskland för att handla öl, rätt smart faktiskt, ju fler man är i bilen desto lättare att kunna fylla hela bilen med öl, vin och sprit utan att man riskerar att behöva lämna ifrån sig alkoholen om man nu mot förmodan skulle bli stoppad och kontrollerad vid gränsen. Visst är det ytterst sällsynt och risken att man blir kollad är i stort sett obefintlig men ändå, det är en billig försäkring:D
Glöm inte kolla så att tiggarna har pass bara, kan bli jobbigt vid gränsen annars!
 

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Fbg
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
Glöm inte kolla så att tiggarna har pass bara, kan bli jobbigt vid gränsen annars!

Dom tar sig till sverige så jag tror inte att det är några större problem, gränskontrollerna är dock nästintill obefintliga ivf i helsingborg, danskarna är däremot flitigare att upprätthålla sina kontroller mot tyskland. Var iväg till tyskland med jobbet (buss) häromveckan, dom var tydliga med att påpeka att alla skulle ha med sig sina pass. Vi handlar, tar förjan tillbaka och blir kollade i danmark. En ung snubbe som sitter jämte mig inser att vi åker in för kontroll och börjar oja sig, han "glömde" visst sitt pass men sa inget innan avfärd då vår chaufför väldigt tydligt dubbelkollade så att alla verkligen hade sina pass med sig. Den danska tullpersonalen ville skicka av honom från bussen och skeppa tillbaka honom till tysklnad men efter lite dividerande fick han åka med hem, han var rätt svettig kan jag säga:D
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Nånting nånting, gränskontroll

Dom rör sig inom EU, men det är klart, kanske svårt att fixa godkända identitetshandlingar om man tillhör vissa mindre välsedda grupper i öststaterna.

Tänkbar förklaring, men jag upplevde att nedgången inte kom i samband med gränskontrollerna utan ett halvår senare.
 

Yzf R1

R_is_for_Respect
Gick med
29 Dec 2012
Ort
Halland
Hoj
YZF-R1
Last edited:

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
Hypermutta
Dom tar sig till sverige så jag tror inte att det är några större problem, gränskontrollerna är dock nästintill obefintliga ivf i helsingborg, danskarna är däremot flitigare att upprätthålla sina kontroller mot tyskland. Var iväg till tyskland med jobbet (buss) häromveckan, dom var tydliga med att påpeka att alla skulle ha med sig sina pass. Vi handlar, tar förjan tillbaka och blir kollade i danmark. En ung snubbe som sitter jämte mig inser att vi åker in för kontroll och börjar oja sig, han "glömde" visst sitt pass men sa inget innan avfärd då vår chaufför väldigt tydligt dubbelkollade så att alla verkligen hade sina pass med sig. Den danska tullpersonalen ville skicka av honom från bussen och skeppa tillbaka honom till tysklnad men efter lite dividerande fick han åka med hem, han var rätt svettig kan jag säga:D
Kan väl tänkas att det slutat lite annorlunda om det rört sig om 2 lortiga tiggare i ditt baksäte utan ID handlingar, klockrent fall av att smuggla in papperslösa ju :rofl
Svenska gränsen hade kanske varit lugnt, men ytterst tveksamt om man fått med sig tiggarna in i Danmark...
 

Maverickgoose

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jun 2011
Ort
Roslagen
Hoj
Ja
Sist jag var utomlands med bil (tidigare i år) så fick jag visa pass både i Danmark och Sverige.
Danmark hade konstiga paraplyer (kolla igenom bilarna elektroniskt?) och strökontroller samt i Sverige stoppades alla som åkte av färjan.
 
Nyheter
En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Top