Tiggeriet i Sverige

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Är småländska tiggare sämst i världen på sitt skådespel?
Häromdan var jag inne på IKEA i Jönköping.
En "tiggare" (citationstecken eftersom han faktiskt spelade dragspel) utanför.
Inne satt de lediga tiggarna och jämförde sina nya telefoner samtidigt som de skrek som ett helt lekland.
En hade köpt sig en dryck.
Resten njöt av den fria påfyllningen.
När man tappar upp kolsyrad dryck skummar det.
Normalt låter man skummet lägga sig innan man toppfyller.
Romerna låter skummet flöda på golvet i stället.
Förväntar de sig att folk skall sponsra deras turism när de beter sig så?
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Är småländska tiggare sämst i världen på sitt skådespel?
Häromdan var jag inne på IKEA i Jönköping.
En "tiggare" (citationstecken eftersom han faktiskt spelade dragspel) utanför.
Inne satt de lediga tiggarna och jämförde sina nya telefoner samtidigt som de skrek som ett helt lekland.
En hade köpt sig en dryck.
Resten njöt av den fria påfyllningen.
När man tappar upp kolsyrad dryck skummar det.
Normalt låter man skummet lägga sig innan man toppfyller.
Romerna låter skummet flöda på golvet i stället.
Förväntar de sig att folk skall sponsra deras turism när de beter sig så?
:rofl

Vad de måste se ner på oss idioter, för tankarna till:

https://youtu.be/NZZjpzDv9H8
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Hets mot folkgrupp är aldrig OK
Vilken folkgrupp?
Är eu-migranter en folkgrupp?
Vapenkåta judar från 08-regionen?
Är dom en folkgrupp?
Som jag ser det ur min totalitära diktatoriska lilla kammare (skithuset)
Så är hets mot folkgrupp helt ok sålänge hetsen fördelas lika mellan samtliga folkgrupper.
Vad är det för jävla luddigt begrepp egentligen..?
Åtalbara brott borde vara semantiskt definierbara, det borde vara nåt slags grundläggande minimikrav för lagstiftning.
Och är det verkligen hets mot en folkgrupp per definition att fråga sig varför vissa "folkgrupper" har svårare att sköta personlig hygien och närmiljö bättre än andra?
Ja, många frågor här men mästerdebattören Markus "Cowboy" Rothschild reder säkert ut begreppen tänker jag.

Hade jag däremot sagt "smutsiga zigenarjävlar är inte bättre än apor" som du gissningsvis tänker flera gånger om dan på dina indignerade stadsvandringar, då hade jag absolut känt mig skyldig till nämnda brott.
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Vilken folkgrupp?
Är eu-migranter en folkgrupp?
Vapenkåta judar från 08-regionen?
Är dom en folkgrupp?
Som jag ser det ur min totalitära diktatoriska lilla kammare (skithuset)
Så är hets mot folkgrupp helt ok sålänge hetsen fördelas lika mellan samtliga folkgrupper.
Vad är det för jävla luddigt begrepp egentligen..?
Åtalbara brott borde vara semantiskt definierbara, det borde vara nåt slags grundläggande minimikrav för lagstiftning.
Och är det verkligen hets mot en folkgrupp per definition att fråga sig varför vissa "folkgrupper" har svårare att sköta personlig hygien och närmiljö bättre än andra?
Ja, många frågor här men mästerdebattören Markus "Cowboy" Rothschild reder säkert ut begreppen tänker jag.

Hade jag däremot sagt "smutsiga zigenarjävlar är inte bättre än apor" som du gissningsvis tänker flera gånger om dan på dina indignerade stadsvandringar, då hade jag absolut känt mig skyldig till nämnda brott.

Att hysa pefsonliga åsikter är ingalunda hets mot folkgrupp, men håller med dig i stort.

Det blir lite lustigt när det är brottsligt att arrangera fyra L, eller numera till och med tre.
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Jag är gärna hätsk mot diverse folkgrupper, det står jag för 100%!
Finns så sjukt många grupper av dumma, småsinta, slarviga, giriga och allmänt äckliga folk och så lite tid så jag försöker göra det lite i förbifarten.
Kanske skulle satsa på en karriär som politiker så jag kan få en helvetes massa stålar för att vara hätsk mot olika folkgrupper, och sen dra mig tillbaka med sjukt fet pension, lite välbetalda jobb åt diverse lobbyister och ett och annat styrelseuppdrag. Då skulle jag i princip kunna glida runt i min mertzedes och bara hoppa ur ibland och okynnespissa på nån random folkgrupp jag tycker förtjänar det. Lysande utsikter.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Såg ni Janne Josefsson dokumentären om eländet? Förstod att det var riktigt, riktigt bra. :)
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Så dom speglar på riktigt verkligheten, inte något svt-producerat rosenskimrande fantasifoster?
Jag såg bara några minuter, nog visar de eländet i all sin blom allt. Om det också förekommer krystade förklaringsmodeller och annat tjafs vet jag inte, men Janne har med råge sonat Valstugereportaget enligt mig.
 

TurboJugend

Ny medlem
Gick med
21 Dec 2003
Ort
-
Hoj
-
ÖRNSKÖLDSVIK En tågvärdinna blev strax efter klockan nio igår kväll överfallen och misshandlad när hon var på väg från jobbet. – Någon tog stryptag på henne för att få pengar, berättar polisens vakthavande befäl Tommy Nygren för Nyheter Idag.

...

Redan på stationen dök det upp ett gäng aggressiva personer som hotade kvinnan till livet och ville få pengar av henne. När hon tog upp mobiltelefonen för att larma polisen ville de ha hennes telefon också, säger hon till Allehanda.se.

Kvinnan lyckades ta sig till Hotell Statts hotellfoajé där hon mötte upp en polispatrull som tog upp anmälan.

– Någon tog stryptag på henne för att få pengar, vilket anmälaren vägrade ge dem, säger polisens vakthavande befäl Tommy Nygren och tillägger:

– Det ska enligt hennes uppgifter vara fyra stycken romer.

Känsligt signalement

Tommy Nygren understryker därefter att det inte är polisen som påstår att gärningsmännen är romer, utan att det var kvinnan som gjorde det när hon gjorde sin anmälan.

– Det är vad hon säger, kvinnan. Det är inte vad jag säger, utan vad hon säger, förtydligar han.

– Det är ju jättekänsligt att prata om romer och allt annat. Det är etniciteten här som är livsfarlig att prata om. Men det var fyra romer som hade hoppat på henne enligt hennes egen uppgift.

...

Enligt lokaltidningen är det inte första gången en tågvärdinna överfallits på väg från stationen till Hotell Statt. En liknande incident inträffade för en vecka sedan och enligt tidningen utreds nu även den händelsen av polisen.

http://nyheteridag.se/tagvardinna-overfolls-av-gang/
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
http://www.expressen.se/nyheter/m-vill-kunna-infora-tiggeriforbud-lokalt/

M vill låta kommuner införa tiggeriförbud, om det går igenom idag på partistämman. "Om det stör den allmänna ordningen"-säger B. Ask, det gör det väl rätt öppet för tolkning..... Var placerar sig då M i förhållande till SD och MP? För de två är väl ytterskotten i frågan.
Vägg i vägg?

Rasister, allihopa :va
 
Last edited:

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
http://www.expressen.se/nyheter/m-vill-kunna-infora-tiggeriforbud-lokalt/

M vill låta kommuner införa tiggeriförbud, om det går igenom idag på partistämman. "Om det stör den allmänna ordningen"-säger B. Ask, det gör det väl rätt öppet för tolkning..... Var placerar sig då M i förhållande till SD och MP? För de två är väl ytterskotten i frågan.
Vägg i vägg?

Rasister, allihopa :va
Det är ju ljuvligt att se hur M kopierar vartenda av SDs förslag och antar den riktning de borde haft hela tiden, dock: för lite och för sent. Varför lita på kopian?

Är det någon som råkar ha sett hur Reinfeldt såg ut när de stängde sina hjärtan igår? Tydligen satt han på första parkett, åh vad gärna jag skulle se hans min. :D
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top