Tiggeriet i Sverige

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Ort
Hufvudstadsnära
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Av vilken anledning ska vi göra radikala åtgärder för att få in Rumänska medborgare i vårat samhälle?:confused:

Precis som dubbeltorsken gissade, så syftade jag på sammhället i stort, dvs inte företrädelsevis Sverige. Våra svenska romer må ha lite olika grader av anpassning till samhället också, men jämfört med tiggarna så ligger även de minst samhällsanpassade många steg före.
 

Ivil

In Priest we trust.
Gick med
8 Dec 2005
Ort
Svealand
Hoj
-
Det är väll bara en tidsfråga innan dom står utanför ICA och gestikulerar fram en fråga om man vill köpa en häst alt insmugglade rabiesvalpar?
Nej, nada pesetas ska dom ha. Då flyttar dom.:7peta
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Åkte taxi med en arab igår som påstod att han brukar ge pengar, men de försöker alltid rycka till sig alla hans sedlar när han gör det. :lol

Jag ifrågasatte förstås varför f*n han skulle ge ett enda öre, jag undrar om det ens var sant, men om han försökte spela god så skulle han inte sagt det där med att de rycker pengarna. :va
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Precis som dubbeltorsken gissade, så syftade jag på sammhället i stort, dvs inte företrädelsevis Sverige. Våra svenska romer må ha lite olika grader av anpassning till samhället också, men jämfört med tiggarna så ligger även de minst samhällsanpassade många steg före.

Ok, men frågan kvarstår varför vi (jag förutsätter att du menar vi som i vi Svenskar och inte vi människor över hela jorden) ska lägga vårt lands begränsade resurser på att få ett annat EU-lands medborgare att anpassa sig till majoritetssamhället?
 

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Fbg
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
Ville bara kika in i tråden och säga heeeeej heeeeeej:hej
 

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Ort
Hufvudstadsnära
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Ok, men frågan kvarstår varför vi (jag förutsätter att du menar vi som i vi Svenskar och inte vi människor över hela jorden) ska lägga vårt lands begränsade resurser på att få ett annat EU-lands medborgare att anpassa sig till majoritetssamhället?
Jag förstår inte var du får det ifrån? Var har jag skrivit vi? jag talar om samhället i stort.
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Jag förstår inte var du får det ifrån? Var har jag skrivit vi? jag talar om samhället i stort.

Jag var tvungen att läsa om ditt inlägg då jag verkar ha missuppfattat det, men blev inte mycket klokare av det.

Vilket samhälle i stort menar du ska ta ansvar för Romerna? Om du menar att det är det rumänska samhällets ansvar så håller jag med dig fullt ut, vi betalar ju redan hutlösa pengar till Rumänien via EU för att dom ska reda ut soppan men de slantarna hamnar förmodligen i fel fickor på vägen.

Det kan ju till och med vara så att Romerna lever som dom gör för att dom i det stora hela trivs med det, hur eländigt det än må se ut när dom sitter och huttrar i duggregnet utanför Systembolaget. Det finns ju liksom inget som förbjuder dom att leta sig ett jobb och bo i en lägenhet som vanligt folk.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Jag var tvungen att läsa om ditt inlägg då jag verkar ha missuppfattat det, men blev inte mycket klokare av det.

Vilket samhälle i stort menar du ska ta ansvar för Romerna? Om du menar att det är det rumänska samhällets ansvar så håller jag med dig fullt ut, vi betalar ju redan hutlösa pengar till Rumänien via EU för att dom ska reda ut soppan men de slantarna hamnar förmodligen i fel fickor på vägen.

Det kan ju till och med vara så att Romerna lever som dom gör för att dom i det stora hela trivs med det, hur eländigt det än må se ut när dom sitter och huttrar i duggregnet utanför Systembolaget. Det finns ju liksom inget som förbjuder dom att leta sig ett jobb och bo i en lägenhet som vanligt folk.
Håller med dig i stort men tycker det är fel att hänga ut Rumänien. Jag vet att det är enligt gällande doktrin att påstå att det är så synd om romerna men jag gissar att de är nästan lika daltade med som här så jag tycker det är hög tid att låta romerna ta ansvar för sitt beteende. Att de inte skäms, åka runt och leva på andra och chilla, man mår illa när man tänker på hur odugligt de beter sig. Inga andra minoriteter beter sig så där, ej att förglömma.
 

Ivil

In Priest we trust.
Gick med
8 Dec 2005
Ort
Svealand
Hoj
-
Man kanske skulle sätta sig själv brevid i en brassestol och ställa fram en Starbucksmugg med en lapp skriven av en treåring där det står"JäLP, bEhÖVeR nYa s6 EdGE " Och sedan ledsamt stirra på sin gamla s5a.
Heeeej Heeeeej...
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Håller med dig i stort men tycker det är fel att hänga ut Rumänien. Jag vet att det är enligt gällande doktrin att påstå att det är så synd om romerna men jag gissar att de är nästan lika daltade med som här så jag tycker det är hög tid att låta romerna ta ansvar för sitt beteende. Att de inte skäms, åka runt och leva på andra och chilla, man mår illa när man tänker på hur odugligt de beter sig. Inga andra minoriteter beter sig så där, ej att förglömma.

Du har nog rätt, Rumänerna om några lär väl vara måna om att få sina romer att börja bete sig som civiliserade människor så att skylla på Rumänien är dumt.
 

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Ort
Hufvudstadsnära
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Jag var tvungen att läsa om ditt inlägg då jag verkar ha missuppfattat det, men blev inte mycket klokare av det.

Vilket samhälle i stort menar du ska ta ansvar för Romerna? Om du menar att det är det rumänska samhällets ansvar så håller jag med dig fullt ut, vi betalar ju redan hutlösa pengar till Rumänien via EU för att dom ska reda ut soppan men de slantarna hamnar förmodligen i fel fickor på vägen.

Det kan ju till och med vara så att Romerna lever som dom gör för att dom i det stora hela trivs med det, hur eländigt det än må se ut när dom sitter och huttrar i duggregnet utanför Systembolaget. Det finns ju liksom inget som förbjuder dom att leta sig ett jobb och bo i en lägenhet som vanligt folk.

Eftersom det inte bara är i Rumänien det finns problem med romer som inte är en del av samhället, så ville jag inte begränsa det till enbart Rumänien, även om det är därifrån de flesta av tiggarna vi ser i Sverige kommer.
Jag vet inte heller om jag uttryckte det som att någon skulle ta ansvar för dem.
Att se till att deras barn får en chans att komma in i samhället på egna meriter tycker jag är fair. Om man låter dem fostras enbart av sina släktingar som valt att leva av, men utanför samhället, så kommer det aldrig att bli någon förändring.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Man kanske skulle sätta sig själv brevid i en brassestol och ställa fram en Starbucksmugg med en lapp skriven av en treåring där det står"JäLP, bEhÖVeR nYa s6 EdGE " Och sedan ledsamt stirra på sin gamla s5a.
Heeeej Heeeeej...

Hörde om en svensexa nyligen med ca det konceptet, men de klädde ut honom till riktig tiggare.

- - - Updated - - -

Du har nog rätt, Rumänerna om några lär väl vara måna om att få sina romer att börja bete sig som civiliserade människor så att skylla på Rumänien är dumt.

Precis, tror nog de satsat mer än nog
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Eftersom det inte bara är i Rumänien det finns problem med romer som inte är en del av samhället, så ville jag inte begränsa det till enbart Rumänien, även om det är därifrån de flesta av tiggarna vi ser i Sverige kommer.
Jag vet inte heller om jag uttryckte det som att någon skulle ta ansvar för dem.
Att se till att deras barn får en chans att komma in i samhället på egna meriter tycker jag är fair. Om man låter dem fostras enbart av sina släktingar som valt att leva av, men utanför samhället, så kommer det aldrig att bli någon förändring.

Uppfattar jag det rätt att du förespråkar tvångsvård av deras barn?
 

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
Tiggarna slåss ju inte, alla är ju här individuellt och att de är jämnt fördelade i varje gathörn är en ren slump. Det är bara dumma polisen, Rumäniens ambassad, Rumänska hjälporganisationer och nazister (SD alltså) som påstår detta.

Hittills har fakta pekat på två fall.
1. Slagsmål mellan olika falanger
2. Undomsgäng i förorter med mindre tolerant människosyn som kör bort dem (Kista Galleria är ett bra exempel, media sprang och letade nazister och fann invandrargäng)

Det finns enstaka tredje fall (ICA-handlaren med vattenhinken) men skall vi tala statistik leder kategori 1, långt före kategori 2 som i sin tur är långt före kategori 3. Att medelsvensson skulle orka reagera mot årets modeord ("hejheeeeej" med tonhöjning på slutet) är osannolikt eftersom att man riskerar jobb, social utfrysning och näthat i drivor om man ertappas.

Citerar mig själv. Mopedolyckan visade sig mkt riktigt höra till kategori 2. När tror ni vi får läsa om det i slaskpressen?
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Eftersom det inte bara är i Rumänien det finns problem med romer som inte är en del av samhället, så ville jag inte begränsa det till enbart Rumänien, även om det är därifrån de flesta av tiggarna vi ser i Sverige kommer.
Jag vet inte heller om jag uttryckte det som att någon skulle ta ansvar för dem.
Att se till att deras barn får en chans att komma in i samhället på egna meriter tycker jag är fair. Om man låter dem fostras enbart av sina släktingar som valt att leva av, men utanför samhället, så kommer det aldrig att bli någon förändring.

Det kommer inte spela någon som helst roll hur många statsfinansierade projekt eller bidrag som läggs på att få in romerna i samhället för dom befinner sig redan i ett samhälle, nämligen deras eget.

Dom vill leva som dom alltid gjort och inget någon myndighet säger eller gör kan ändra på det, felet här i landet är att vi inte bara låter dom hållas utan till råga på allt uppmuntrar det.

Passar inte galoscherna så packa er iväg härifrån, det skulle jag ge ett lillfinger för att få höra från myndighetshåll. Sen vart dom tar vägen är knappast vårat bekymmer, dom har genom tiderna haft alla möjligheter att assimileras in i de samhällen dom bott i men konsekvent valt att köra sitt eget race. Då får man stå sitt kast.
 
Last edited:
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top