Tiggeriet i Sverige

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Aldrig att det kan vara organiserat?
Här är 7st försäljare av Dik Manush, tidningen som tiggarna får gratis på kyrkan för att sälja på stan.
(det fanns 2st till som stod lite längre bort, samt två muggskramlare sittande utanför ena gallerian och en vid den andra)

tiggare.JPG

Problemet är bara att "bossen" tog bilen (någon av dom) och hämtade alla tidningar som fanns, och sålde dom vidare till "försäljarna"

bilar.jpg

En av dom visar lite entreprenörsanda i alla fall :rofl
 

Polizei

Nulli Secundus
Gick med
16 Jul 2010
Ort
Kalifatet
Hoj
ktm 1290 advr 2020 ktm 1290 superduke
Det ligger inte i deras arbetsuppgifter att ta hand om tiggande människor.

Med lite tur kanske de kan upprätthålla ordning på privat och kommunal mark...

Nä men att beivra organiserad brottslighet är kanske för mycket begärt.
Ett visumtvång hade löst det mesta av detta problem.
 

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR1000RA
Det har väl varit solklart länge.

Bara det faktum att det aldrig står mer än en "entreprenör" utanför samma butik, och när denne råkar vara borta så står där direkt en ersättare. Det är knappast sannolikt att så skulle ske utan någon som organiserar det hela.

Utan organisatör så skulle dels flera "entreprenörer" stå och trängas utanför de populära butikerna och mindre populära butiker skulle sakna tiggare. Utan organisatör så skulle de nog ofta även stå två personer tillsammans bara för att hålla varandra sällskap, för så funkar människan oftast även om det inte är effektivt.

Jämför en man och en kvinna som äger en liten butik som bara kräver 1 st personal sitter oftast bägge två i butiken istället för att turas om. Jobbar paret istället bägge två i en större butik så blir de utplacerade på olika uppgifter och kan ej längre sitta tillsammans och prata.

Jämför hur tiggarbranschen ser ut, tiggarna är ordentligt utplacerade och det finns ingen som helst slump i hur de är fördelade.

Håller med i stort men däremot vet jag att Handels kollektivavtal har regler kring hur många man minst skall vara i personalen, så även i en butik som egentligen kräver en så kan det finnas andra faktorer som gör att de måste vara två. ;)
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Håller med i stort men däremot vet jag att Handels kollektivavtal har regler kring hur många man minst skall vara i personalen, så även i en butik som egentligen kräver en så kan det finnas andra faktorer som gör att de måste vara två. ;)

Handels kollektivavtal gäller inte för en butik som ägs av Hassan med fru och där bara han själv och frun arbetar.
 

Mjölnaren75

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Aug 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Sym 200 Yoyride
Har visst missat denna tråd! själv blir jag galen över att detta inte förbjuds!!!! vem fan hjälper det här förutom att det ser förjävligt ut i landet. Snart har vi hela Rumäninen här!! Vi kan ju inte vara hela världens samvete!! Snart har vi väl inbördeskrig i Sverige (brukar tyvärr bli så när man blandar olika kulturer och religioner som tycker olika) Människor är inte smartare än så, titta på vår historia, tyvärr men så är det.
 

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
Har visst missat denna tråd! själv blir jag galen över att detta inte förbjuds!!!! vem fan hjälper det här förutom att det ser förjävligt ut i landet. Snart har vi hela Rumäninen här!! Vi kan ju inte vara hela världens samvete!! Snart har vi väl inbördeskrig i Sverige (brukar tyvärr bli så när man blandar olika kulturer och religioner som tycker olika) Människor är inte smartare än så, titta på vår historia, tyvärr men så är det.

Om ni i Stockholm röstade lite vettigt så gick det ju att besöka staden. Var i gamla satn förra sommaren där en duktig kvinna spelade och sjöng på ett instrument (bowlingklot i knackad plåt, stor som en badboll). Hon sålde även CD-skivor. De som köpte i publiken belv bokstavligt anfallna av en arme zigenare när de gick, varav en målad helt i vitt och en i en skitig brudklänning(!). Tydligen var de minst lika duktiga artister...

Såg en kreativ variant i Göteborg idag, bryt grenar från träden, skala barken och fläta korgar. Hittar de till slottskogen är det kört.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Har visst missat denna tråd! själv blir jag galen över att detta inte förbjuds!!!! vem fan hjälper det här förutom att det ser förjävligt ut i landet. Snart har vi hela Rumäninen här!! Vi kan ju inte vara hela världens samvete!! Snart har vi väl inbördeskrig i Sverige (brukar tyvärr bli så när man blandar olika kulturer och religioner som tycker olika) Människor är inte smartare än så, titta på vår historia, tyvärr men så är det.

Jag tycker det räcker att tiggare krävs på f-skattsedel och skatt så kan skv jaga dem lika mycket som svenska entreprenörer.
 

Mjölnaren75

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Aug 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Sym 200 Yoyride
Om ni i Stockholm röstade lite vettigt så gick det ju att besöka staden. Var i gamla satn förra sommaren där en duktig kvinna spelade och sjöng på ett instrument (bowlingklot i knackad plåt, stor som en badboll). Hon sålde även CD-skivor. De som köpte i publiken belv bokstavligt anfallna av en arme zigenare när de gick, varav en målad helt i vitt och en i en skitig brudklänning(!). Tydligen var de minst lika duktiga artister...

Såg en kreativ variant i Göteborg idag, bryt grenar från träden, skala barken och fläta korgar. Hittar de till slottskogen är det kört.

Folket är på väg att vakna. Synd bara att det ska ta sån tid:huvet:huvet folket vill inte tillåta skiten men politikerna är fega idioter och är rädda att bli kallade rasister vilket det inte är frågan om. Inom 4 år är det förbjudet i alla fall tror jag.
 

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
Nu har ni även gullande med IS-krigare. Kam inte de jobba som solidariska etableringslotsar till evigt bidrag för EU-migranterna.
 

Culpa

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2011
Ort
SsS
Hoj
XT600-89 GG300ec-07 Crf450-11
De har ju ingen lokal. Att ange t ex under eken i hörnet av Pildammsparken som adress lär bli svårt.

Fast känns ändå som ett smidigare sätt än förbud. Fast det i slutändan ungefär står för detsamma, med några undantag, kanske.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top