Tiggeriet i Sverige

PippiT

Professionell mobbare
Gick med
5 Jan 2009
Ort
Kings meadow
Hoj
Kåtten KTM 690SM -09
Jag har en bekant som köpte en smörgås till en tiggare. Hon fick den kastad efter sig tillsammans med ett gäng skrikande, troligtvis fula, ord. Det låter inte som ett beteende från en person som svälter och försöker överleva. Men visst, det finns säkert såna också. Jag tycker ändå det känns som ett vettigare alternativ att gå genom en hjälporganisation som försöker göra något åt romernas situation, för att de åker utomlands och tigger ihop pengar är knappast en långsiktig lösning, men kommer heller inte minska så länge det är det mest effektiva.

Hur mycket litar du på denna vän? Måste alla tiggare vara som just denna tiggare? Ser man alltid skillnad på en romsk tiggare gentemot en svensk tiggare?
Både jag och Blöjan har gett tiggarna nedanför här mat, de romska och de svenska och reaktionen blir alltid en liten tår i ögat och väldigt upplysta och tacksamma ansikten.
Jag anser att har jag lyckas hjälpa en människa av de jag gett något till så har jag lyckats. Då har jag iallafall försökt. Sen om jag blir lurad 90% av gångerna spelar ingen som helst roll när man får det där lyckliga leendet från en mindre lyckligt lottad.
Alla kan inte vara födda med silverskedar i munnen som många svenskar är.

Det är människor som gör vad de kan för att göra sina liv en aning bättre. Jag tycker inte att man kan klandra dem. Däremot bör vi ställa krav på att EU gör vad som är möjligt för att lösa de sociala problem som finns i unionen. De är inte acceptabelt att vi har en tiggarklass bland våra medborgare som försörjer sig på gatorna i våra städer.

Håller med om att EU ska lösa detta så att de får en chans att leva ett drägligt liv. Inte fan ska en människa behöva sitta i minusgrader på en trottoar och tigga när det inte ska vara så svårt att lösa så att de drar in bra mycket mer genom att faktiskt arbeta. Jag misstänker att 99% av dom skulle välkomna ett jobb av vilket slag som helst om det gav mer än de korvören de får in där. Utbildning behövs inte inom många områden heller.

Hade jag inte behövt jobba utan visste att räkningarna betalade sig ändå hade jag lagt ner själ o hjärta i att starta en seriös organisation med soppkök o insamling av kläder, duschar och sovplatser och även vidarearbete med att få dessa människor på fötter o lära sig språket.

http://www.fralsningsarmen.se/dl2/p...sa_ar_romer_varfor_1382351256492#.UuLoIXh86c0
 

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Här är en bra artikel som svarar på ganska många missuppfattningar angående tiggeri.

http://www.dn.se/sthlm/fragor-och-svar-tiggarna-i-stockholm/

Nej! Det är ingen bra artikel.

Den är lika faktaspäckad som om SD gjorde en artikel om zigenare.

De berättade från start att de skulle följa tiggaren en månad.

De ringde för att berätta att de skulle träffa den handikappade dottern om en vecka i rumänien.


Det är som att Janne Josefsson skulle ringa 1 vecka innan han avslöjade att Harry Haffas hederliga bilar AB hade en röd Saab -97 som var stulen, och voila bilen inte fanns där, så hans slutsats hade varit att de var ärliga.
 

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha
Hur mycket litar du på denna vän? Måste alla tiggare vara som just denna tiggare? Ser man alltid skillnad på en romsk tiggare gentemot en svensk tiggare?
Både jag och Blöjan har gett tiggarna nedanför här mat, de romska och de svenska och reaktionen blir alltid en liten tår i ögat och väldigt upplysta och tacksamma ansikten.
Jag anser att har jag lyckas hjälpa en människa av de jag gett något till så har jag lyckats. Då har jag iallafall försökt. Sen om jag blir lurad 90% av gångerna spelar ingen som helst roll när man får det där lyckliga leendet från en mindre lyckligt lottad.
Alla kan inte vara födda med silverskedar i munnen som många svenskar är.



Håller med om att EU ska lösa detta så att de får en chans att leva ett drägligt liv. Inte fan ska en människa behöva sitta i minusgrader på en trottoar och tigga när det inte ska vara så svårt att lösa så att de drar in bra mycket mer genom att faktiskt arbeta. Jag misstänker att 99% av dom skulle välkomna ett jobb av vilket slag som helst om det gav mer än de korvören de får in där. Utbildning behövs inte inom många områden heller.

Hade jag inte behövt jobba utan visste att räkningarna betalade sig ändå hade jag lagt ner själ o hjärta i att starta en seriös organisation med soppkök o insamling av kläder, duschar och sovplatser och även vidarearbete med att få dessa människor på fötter o lära sig språket.

http://www.fralsningsarmen.se/dl2/p...sa_ar_romer_varfor_1382351256492#.UuLoIXh86c0

Det har hänt mig . Ett barn som såg ut som han höll på att dö av hunger. . Jag sträckte fram handen med baguetten jag höll i, men han slog den ur handen och gav mig evil eyes..
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Det har hänt mig . Ett barn som såg ut som han höll på att dö av hunger. . Jag sträckte fram handen med baguetten jag höll i, men han slog den ur handen och gav mig evil eyes..

Såg på någon nyhetssida att det finns föräldrar som ger barnen sprit för att de ska bli trötta och lugna medan de tigger. Oftast föräldern som tigger då.
 

#space

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2005
Ort
Borås
Hoj
Gsx-r 1000 Racehoj
Okunnigheten och ryktesspridning som nu svämmar över är en stark grogrund till främlingsfientlighet och sviktande respekt för alla människors lika värde. Främlingsfientlighet och rasism är alltid oförenliga i ett samhälle i solidaritet med människors lika värde.
 

Alleycat

Truty
Gick med
26 Dec 2012
Ort
Stockholm
Hoj
Struthörning
Hur mycket litar du på denna vän? Måste alla tiggare vara som just denna tiggare? Ser man alltid skillnad på en romsk tiggare gentemot en svensk tiggare?
Både jag och Blöjan har gett tiggarna nedanför här mat, de romska och de svenska och reaktionen blir alltid en liten tår i ögat och väldigt upplysta och tacksamma ansikten.
Jag anser att har jag lyckas hjälpa en människa av de jag gett något till så har jag lyckats. Då har jag iallafall försökt. Sen om jag blir lurad 90% av gångerna spelar ingen som helst roll när man får det där lyckliga leendet från en mindre lyckligt lottad.
Alla kan inte vara födda med silverskedar i munnen som många svenskar är.

Jag litar på den personen, ja, och nej, jag tror inte alla tiggare är som den, vilket jag också skrev. Men de finns ju uppenbarligen och så länge de får pengar kommer fenomenet inte minska, utan snarare tvärtom. Vilket gör att jag anser att gå via en hjälporganisation om man vill skänka pengar och hjälpa dem ekonomiskt är en bättre idé än att lägga småmynt i en kopp.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Rumänska tiggare är för den allmänna uppfattningen av EUs förträfflighet att jämställa med vad Göran Lindberg är för synen på svenska straff.
 

PippiT

Professionell mobbare
Gick med
5 Jan 2009
Ort
Kings meadow
Hoj
Kåtten KTM 690SM -09
Jag litar på den personen, ja, och nej, jag tror inte alla tiggare är som den, vilket jag också skrev. Men de finns ju uppenbarligen och så länge de får pengar kommer fenomenet inte minska, utan snarare tvärtom. Vilket gör att jag anser att gå via en hjälporganisation om man vill skänka pengar och hjälpa dem ekonomiskt är en bättre idé än att lägga småmynt i en kopp.

Jag lägger aldrig pengar, mat och även rikskupong har jag gett.
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Okunnigheten och ryktesspridning som nu svämmar över är en stark grogrund till främlingsfientlighet och sviktande respekt för alla människors lika värde. Främlingsfientlighet och rasism är alltid oförenliga i ett samhälle i solidaritet med människors lika värde.

Eller så skulle man kunna komma ut med det faktum att x% åker snålskjuts och har det som yrke.

Som i ett trollslag har man dödat alla fördomar ,och kan samtidigt försvara det suspekta uppförandet vissa erfarit med att just den var en av bedragarna.

Man undrar ju varför så inte sker.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Eller så skulle man kunna komma ut med det faktum att x% åker snålskjuts och har det som yrke.

Som i ett trollslag har man dödat alla fördomar ,och kan samtidigt försvara det suspekta uppförandet vissa erfarit med att just den var en av bedragarna.

Man undrar ju varför så inte sker.

Folket är inte mogna att hantera det.
 

philleee

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2007
Ort
...
Hoj
crescent
Jag ser det som att det finns två typer av tiggare...de som tigger professionellt och de som gör det för att att få tag i droger/alkohol då de inte kan behålla ett jobb med deras beroendevanor. Ingen av dem ska ha pengar överhuvudtaget.
Desto givmildare folk är desto fler tiggare kommer ni se på gatorna.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Människan är inte lika värd. Då vore det en lön oavsett yrke. Sen finns det de människor som förverkat sitt värde.
 

totoro

Är fulladdad ibland
Gick med
19 Jan 2009
Ort
Där vägen tar slut
Hoj
Kawasaki Zx1200
Det ringde ett Rumänskt telefonnr till min mobil:va Men jag missade det tyvärr men dom kanske ringer igen :gråta:(:
Tjejen kollade upp numret och var från de landet:rodnar
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top