Tiggeriet i Sverige

Hänz

kRÄnKt!
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Sthlm
Hoj
GSXR
Vakna och se verkligheten. Har du sett en undernärd rom tigga? de flesta sitter där tjocka och goda och tigger.

Kollade ni ens på den första youtube klippet om romenska tiggare i Europa? Nä ni är för lata och tror ni ändå vet bäst. Ge dem pengar så ni kan sova gott om nätterna eller får motivation till livet att inte hamna där men tyck inte illa om mina åsikter när erat beteende påverkar min vardag. Den dagen din mor, mormor, syster, barn eller sambo/fru blir rånad, bestulen osv. av en tiggare så kommer du inte sova så gott.

Nej de tjänar inte så mycket, varför skulle en sådan frisk tjej inte kunna jobba med arbeten som finns än gå runt såhär om dagarna och tigga?

Oj det var visst fake, men med eran tanke sätt skulle ni aldrig inse detta.
 

Hänz

kRÄnKt!
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Sthlm
Hoj
GSXR


Många av dessa känner man igen om man åker tuben i Sthlm. De ser väldigt välmående ut, har råd med mobiltelefoner, skriva ut material som de lägger på sätena osv. Men vad vet jag, är jag inte lätt lurad samt tänker ur ett hållbart samhälle har jag fel människosyn.
 

Pricken

Sporthojsnörd
Gick med
4 Aug 2012
Ort
Salem
Hoj
Honda VFR800FA -12, Honda Hornet 600 -08
Ett helt gäng har slagit läger i Masmo. Massor av RO-registrerade husvagnar och bilar och det är inga skitbilar direkt. Passater, BMW's, Toyotas m.m. Det ser inte så jävla fattigt ut. Såg en kärring sitta och tigga utanför Västermalmsgallerian, plötsligt ringer det i innerfickan och gumman sliter fram en flång ny Iphone..... Tiggeri-looken fick sig en törn då kan jag säga.
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
I Ryssland och Ukraina, ja jag såg det även i Lithuaen innan de fått igång ett relativt välfärdssystem, så satt ofta gummor och tiggde. De hade ju ingen änkepension... Alla dessa tiggargummor, de var många, hade en "hallick", och de fick betala avgift beroende på i vilket gathörn de satt. Utanför kyrkan var kanske dyrast?

Så beskrevs systemet för mig av de infödda. Så ser världen ut. Men alla romer från Rumänien har inte beskyddare på det sättet. Det existerar, men är långt ifrån den enda sanningen.

Vi lever i en besynnerlig värld.

Jag är förtrogen med den seden men min beskrivning handlade om S Förstadsgatan.
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Jag skänker å andra sidan hellre pengar till de som VERKLIGEN behöver det, till exempel krigsoffer eller barn i tredje världen. Men det är ju så lätt att skänka till tiggarna, det är ju problem som syns. Dock inget fel med att ge dem en slant om man anser det, jag är övertygad om att de inte sitter där för skojs skull.
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Bo Rothstein tycker att ge pengar till tiggare är lika hänsynslöst som att köpa sex av prostituerade.

Jag tror att ju fler tiggare, desto snabbare får vi en ändring på samhället, så keep em coming. :)

Antalet ökar för varje dag.

På min väg till jobbet (Roslagsbanan till Östra, sen T-bana till G:a Stan och en kort promenad därifrån) passerar jag typ 10 tiggare. 2-3 nere på T-Tekniska högskolan, sen nån jävla dragspelare som spelar för högt på T-banan, alternativt nån lappare. Därefter fyra på T-Gamla Stan, varav en krympling, två tanter med pappmugg, 1-2 svenne-alkisar och en Situation-stlm krängare. Ofta står även nåt av gamla stans ila vitsminkade spöken och jiddrar och vill ha pengar också. Det är helt sjukt.

De har blivit märkbart fler på kort tid, och jag börjar störa mig ordentligt på fenomenet faktiskt. När det är så många är det svårt att inte känna att det är organiserat på något sätt, även om nu DN skriver annorlunda.

Ser fram emot våren faktiskt så jag kan börja köka hoj igen. T-bana är överlag ingen höjdare :gnissla
 
Gick med
12 Apr 2003
Ort
.
Hoj
Ducati 996 biposto -01
Jag skänker å andra sidan hellre pengar till de som VERKLIGEN behöver det, till exempel krigsoffer eller barn i tredje världen. Men det är ju så lätt att skänka till tiggarna, det är ju problem som syns. Dock inget fel med att ge dem en slant om man anser det, jag är övertygad om att de inte sitter där för skojs skull.

http://www.youtube.com/watch?v=Qm6kl17HH9s
 

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha
Kanske inte kasta bröd till en människa, den människan kanske är utsatt på allvar, och förtjänar att bli behandlad med värdighet. Korvgubbe du brukar inte kräka ur dig såna låga saker annars ..

Vilket klockrent test, att man inte tänkt på de förut. :tummenupp

Kasta en bit bröd åt tiggaren. Om denne inte kastar sig över den och slukar den som en hungrig labrador är tiggaren en bedragare med bil, hus och hög komfort på hemmaplan som bara är här för att få ännu mer skattefria lättförtjänta pengar att leva lyxliv för.

Bunta ihop å skicka hem bara! :mad:


Helt fantastiskt. Lite som när den däringa Zytomieriskeskapaska..(?) kom med det storslagna avslöjandet att det fanns hemlösa som hade mobiltelefon, helt galet, en mobiltelefon!

Ja, en mobiltelefon. Har man inget hem så kan man ju inte ha en hemtelefon,eller hur ?
 

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha
och en sak till: Rumänien tar sitt ansvar, dessa människor får ekonomiskt stöd hemma. Det e bara att de "extraknäcker" här. Med lite reservation, alla är kanske inte från Rumänien, och alla kanske inte har villa hemma. Senast för några veckor sen var det en artikel i Sydsvenskan om ung zigenska som tiggde i Lund (hennes arbetsplats) och åkte hem lite då och då för att va med sin familj som bodde i ett hus på landet för övrigt.
 
Last edited:

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Ööööh. Jag tror han är ironisk....

Kanske inte kasta bröd till en människa, den människan kanske är utsatt på allvar, och förtjänar att bli behandlad med värdighet. Korvgubbe du brukar inte kräka ur dig såna låga saker annars ..



Ja, en mobiltelefon. Har man inget hem så kan man ju inte ha en hemtelefon,eller hur ?
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Inte alls, papperslös är nyspråk för att uppehålla sig illegalt. Rumäner har rätt att vistas här.

Ja, det är klart de är papperslösa. Papperslös är väl detsamma som att sakna papper = uppehållstillstånd?
Å andra sidan får ju en EU-medborgare vistar i upp till 3 mån i valfritt EU-land, men i realiteten finns det ju ingen som har koll på när de kom.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Ja, det är klart de är papperslösa. Papperslös är väl detsamma som att sakna papper = uppehållstillstånd?
Å andra sidan får ju en EU-medborgare vistar i upp till 3 mån i valfritt EU-land, men i realiteten finns det ju ingen som har koll på när de kom.

Alla EU medborgare som vistas i Sverige är lika papperslösa, och det finns definitivt ingen med papper i alla fall, rumän, rom, dansk, jazzmusiker eller tysk.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top