Tiggeriet i Sverige

jetson

Guest
Vill man stödja trafficking och ligorna som ligger bakom så kan man ju fortsätta tro att det är klassiska tiggare och inte slavar.

Jag tror svenskarna slutar vara naiva när det eskalerar mer som det gjort nere i europa, frågan är om finska zigenarna tillåter det? Sverige är väl deras marknad..
 

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Sätt er in i tiggarnas situation. Skulle ni vilja byta?
Det är ju bara att sitta där på gatan och chilla i väntan på att svenska samhället löser ditt problem? Verkar väldigt bekvämt faktiskt.

Där har du en upplevelsepresent att kränga! :tungan
 

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
Vill man stödja trafficking och ligorna som ligger bakom så kan man ju fortsätta tro att det är klassiska tiggare och inte slavar. .

Berätta det för stockholmspolisen.
"– Vi har bedrivit spaning och har en pågående utredning, men det finns inget som tyder på att det rör sig om människohandel eller organiserad brottslighet, säger Jan Henriksson, gruppchef för utredningsgruppen i City till ETC Stockholm.
– Det finns några enstaka fall där förståndshandikappade tvingats tigga, men det var flera år sedan. Tiggeriet är organiserat, men i formen av familjeföretag."

http://stockholm.etc.se/nyhet/polisen-%E2%80%9Dinget-tyder-pa-manniskohandel%E2%80%9D
 

bonny

Ny medlem
Gick med
14 Apr 2005
Ort
Skåne
Hoj
Mille
En slant i muggen främjar beteendet, ju fler som delar din uppfattning desto mer kommer beteendet att öka.
Fungerar alldeles utmärkt på råttor som kan trycka på en knapp för att få lite mat!
Tyvärr är människor lite mer avancerade och med mer komplexa behov så principen om förstärkning fungerar betydligt sämre på oss och ännu sämre på grupper. Nu hade iofs även Skinner själv en övertro på metoden.

Fast visst hade det varit kul om det var som du påstår. Då skulle vi kunna utrota allt oönskat beteende på ett kick. Konstigt att man avstått från det...
 

jetson

Guest
Berätta det för stockholmspolisen.
"– Vi har bedrivit spaning och har en pågående utredning, men det finns inget som tyder på att det rör sig om människohandel eller organiserad brottslighet, säger Jan Henriksson, gruppchef för utredningsgruppen i City till ETC Stockholm.
– Det finns några enstaka fall där förståndshandikappade tvingats tigga, men det var flera år sedan. Tiggeriet är organiserat, men i formen av familjeföretag."

http://stockholm.etc.se/nyhet/polisen-%E2%80%9Dinget-tyder-pa-manniskohandel%E2%80%9D

"Familjeföretag".. ok då. Bara i Sverige, vi är bäst!
 

jetson

Guest
Vad får dig att tro att det är trafficking och ligor som ligger bakom?

Jag vet inte om du skojjar med mig nu, och orkar inte leta fram nåt mer än:

http://www.dn.se/sthlm/de-tvingade-mig-att-tigga/
– Ibland gömde vi undan pengar för männen och hade vi tur kunde vi smita i väg och skicka pengarna hem till familjen innan dagen var slut, säger Petrina.

Hon säger att det finns tio till femton personer i husvagnslägret i Stockholm som tigger åt männen, ”producerar” som det kallas


– Alla svenskar frågar om jag har någon chef och jag är drillad att hela tiden svara ”nej ”. Men nu har det gått för långt. Han ska inte få slå och hota mig och min syster.


Samma upplägg som i Spanien, Italien osv..
 

Fuzaneko

馬鹿は死なな&#
Gick med
25 Nov 2009
Ort
Tjockhult
Hoj
Italiensk läckerhet... ja, hon läcker, därav namnet...
Fungerar alldeles utmärkt på råttor som kan trycka på en knapp för att få lite mat!
Tyvärr är människor lite mer avancerade och med mer komplexa behov så principen om förstärkning fungerar betydligt sämre på oss och ännu sämre på grupper. Nu hade iofs även Skinner själv en övertro på metoden.

Fast visst hade det varit kul om det var som du påstår. Då skulle vi kunna utrota allt oönskat beteende på ett kick. Konstigt att man avstått från det...

Så du tror på fullaste allvar att om majoriteten utav svenska medborgare skulle skänka en slant till dessa tiggare, att beståndet utav tiggare i Sverige inte skulle öka? Hur tror du egentligen att det kommer sig att de hittat ut hit till Sverige och ökat såpass lavinartat? Du tror inte att det har att göra med att det visat sig vara "en lönsam affär" för dem?


Jag skulle för övrigt vilja inflika att folk verkar läsa in någon sorts förakt för fattiga människor i mina inlägg. Jag kanske bara inbillar mig, i vilket fall vill jag bara tydliggöra att jag absolut inte tycker att en människa i nöd är något att ignorera, eller ser tiggarna som någon sorts oönskat i "min" stad. Tvärt om tycker jag att det snarare är bra att det även går upp för Svensson hur fattigt det faktiskt är där nere, men jag ser verkligen inte den här selektiva "välgörenheten" (lets face it, hur djävla mycket välgörenhet kan ni själva attribuera er genom att skänka något för er så obetydelsefullt som en tjuga...) skulle göra något annat än att sprida ut problemet snarare än att avhjälpa det (orättvisor i EU, och lönsamheten i tiggeri-turism).
Men visst, tro ni på att er symptonbehandling bidrar till något istället för att engagera er i frågan och göra något som faktiskt bidrar till en lösning på problemet... Huvudsaken är juh trots allt att ni känner att ni bidragit till något... :glömdet
 

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha
Det är tiggarligor från Rumänien oftast. Många av dem har det rätt bra hemma, äger hus och bilar. Givetvis köpta med oskattade pengar. Dessutom lyfter de socialbidrag och barnbidrag. Man kan luras att tycka synd om de eftersom de srr utsatta ut, men det är ett rollspel. Detta är deras jobb.

Tvivlar du på det? Erbjud de en bit bröd för att se om de är hungriga.

Jag brukar spontant ge en hundralapp till en hemlös om jag känner mig på det humöret. Aldrig till tiggare.
 
Last edited:

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
Det är tiggarligor från Rumänien oftast. Många av dem har det rätt bra hemma, äger hus och bilar. Givetvis köpta med oskattade pengar. Dessutom lyfter de socialbidrag och barnbidrag. Man kan luras att tycka synd om de eftersom de srr utsatta ut, men det är ett rollspel. Detta är deras jobb.

Tvivlar du på det? Erbjud de en bit bröd för att se om de är hungriga.

Vilket klockrent test, att man inte tänkt på de förut. :tummenupp

Kasta en bit bröd åt tiggaren. Om denne inte kastar sig över den och slukar den som en hungrig labrador är tiggaren en bedragare med bil, hus och hög komfort på hemmaplan som bara är här för att få ännu mer skattefria lättförtjänta pengar att leva lyxliv för.

Bunta ihop å skicka hem bara! :mad:


Helt fantastiskt. Lite som när den däringa Zytomieriskeskapaska..(?) kom med det storslagna avslöjandet att det fanns hemlösa som hade mobiltelefon, helt galet, en mobiltelefon!
 

AGV

Hemmansägare
Gick med
18 Jul 2013
Ort
Eslöv
Hoj
Aprilia Caponord, Husqvarna Raider 13C
Egentligen... jag brukar bara ge pengar till missbrukare faktiskt. Då vet man ju i alla fall vad dom skall ha pengarna till!!
 

Ronin

Medslem
Gick med
23 May 2004
Ort
Down under
Hoj
KawaHonda
Romerna har insett att Svenskarna både är naiva och lider av godhetskomplex samt oftast anser att "vi vet bäst". Rumäniens socialminister anser att vi inte skall ge tiggarna pengar då det blir ett stort problem för dem när arbetskraft lämnar landet. De tillhör ju epitetet "lågkostnadsland" så arbetstillfälle finns samtidigt som man har än av EUs snabbast åldrande befolkning och många högutbildade flyttat för att tjäna bättre pengar utomlands.

I Sverige har vi tillräckligt med egna problem och människor att lägga tid, oro, pengar och omsorg på.
 

jetson

Guest
Romerna har insett att Svenskarna både är naiva och lider av godhetskomplex samt oftast anser att "vi vet bäst". Rumäniens socialminister anser att vi inte skall ge tiggarna pengar då det blir ett stort problem för dem när arbetskraft lämnar landet. De tillhör ju epitetet "lågkostnadsland" så arbetstillfälle finns samtidigt som man har än av EUs snabbast åldrande befolkning och många högutbildade flyttat för att tjäna bättre pengar utomlands.

I Sverige har vi tillräckligt med egna problem och människor att lägga tid, oro, pengar och omsorg på.

"Vi vet bäst" syns ju tydligt i tråden. Bara en svensk kan vara så säker på att han har rätt, och alla andra (ja i stort sett hela resten av europa som i det här exemplet) har fel. Det är fet jävla bubbla svennebanan lever i.

Iofs, vi har fortfarande råd att leva i den här bubblan och kan vifta bort verkligheten med "det är fördomar".. ett tag till.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Ja har vid flertalet tillfällen varit i kontakt med tiggare, i olika delar av EU.
Då jag är av den typen som inte bär kontanter i nån form, har jag försökt dela med mig på andra sätt.

Exempelvis: i Italien kom en man fram till mig när jag satt och åt på en uteservering, han pekade i handen, förde fingrarna mot sin mun och gjorde cirkulära rörelser på magen.
Jag erbjöd honom min mat, men han vände tvärt och gick raskt därifrån. Själv blev jag paff.
En kvinna satt på gatan i en tysk stad och sträckte ut handen. Jag gav henne en banan jag hade i min ryggsäck, den kasta hon efter mig..
Näfan, det är pengar de var ute efter. Till vad det nu månde vara..
Men jag kommer fortsätta att erbjuda dem som ber om nåt mat eller dryck. Duger inte det, kan de fara...
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Stympningarna berör mig illa, samt det faktum att det inte sällan står en Iphone-pillande individ med metallskodda myggjagare i nån närliggande port och övervakar. Han gillar inte att man demonstrativt visar att han inte är så diskret som han tror. Gillar inte de 4 gubbsen i den risiga corollan som går ut och vittjar pappmuggen för sina utposterade tiggare heller. De tiggarna brukar ta emot mat för så mycket annan får de förmodligen inte och den de stoppat i sig kan de inte ta ifrån dem.

Jag tror definitivt inte på skrammel i pappmuggar som en ens temporär lösning. Förmodligen för att jag vet för mycket, sett för mycket och pratat med för många i utsatthet. Har inte tänkt mig att kandidera till Miss America heller. Det hindrar mig dock inte från att önska Korvis och kanske Starstriker lycka till.
 
Last edited:

AGV

Hemmansägare
Gick med
18 Jul 2013
Ort
Eslöv
Hoj
Aprilia Caponord, Husqvarna Raider 13C
Stympningarna berör mig illa, samt det faktum att det inte sällan står en Iphone-pillande individ med metallskodda myggjagare i nån närliggande port och övervakar. Han gillar inte att man demonstrativt visar att han inte är så diskret som han tror. Gillar inte de 4 gubbsen i den risiga corollan som går ut och vittjar pappmuggen för sina utposterade tiggare heller. De tiggarna brukar ta emot mat för så mycket annan får de förmodligen inte och den de stoppat i sig kan de inte ta ifrån dem.

Jag tror definitivt inte på skrammel i pappmuggar som en ens temporär lösning. Förmodligen för att jag vet för mycket, sett för mycket och pratat med för många i utsatthet. Har inte tänkt mig att kandidera till Miss America heller. Det hindrar mig dock inte från att önska Korvis och kanske Starstriker lycka till.

I Ryssland och Ukraina, ja jag såg det även i Lithuaen innan de fått igång ett relativt välfärdssystem, så satt ofta gummor och tiggde. De hade ju ingen änkepension... Alla dessa tiggargummor, de var många, hade en "hallick", och de fick betala avgift beroende på i vilket gathörn de satt. Utanför kyrkan var kanske dyrast?

Så beskrevs systemet för mig av de infödda. Så ser världen ut. Men alla romer från Rumänien har inte beskyddare på det sättet. Det existerar, men är långt ifrån den enda sanningen.

Vi lever i en besynnerlig värld.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Bo Rothstein tycker att ge pengar till tiggare är lika hänsynslöst som att köpa sex av prostituerade.

Jag tror att ju fler tiggare, desto snabbare får vi en ändring på samhället, så keep em coming. :)
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top