Tiggeriet i Sverige

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Kanske skulle åka ner ett par tusen svenskar och sätta oss och tigga i rumänien..? På dagarna då, om nätterna äter vi deras djur, dricker deras alkohol och ligger med deras kvinnor! Viking style!
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Tror vi kan se tiggarna som SD's mest effektiva valarbetare, medelklassen i Stockholm i kommer tröttna på "fri rörlighet" och överstatlig byråkrati. Att Birgitta Latte Ohlsson satt sin macchiato i halsen på sina lördagspromenader är ju uppenbart, att hon försöker skylla problemet på Rumänien är bara skamligt. Erik Ullenhag håller sig i Vasastan antar jag, så han slipper väl se eländet. :gnissla

Lantisarna som skall gå på Drottninggatan fram och tillbaka fram och tillbaka och fram och tillbaka och fram kommer också behöva ta ansvar för hur de röstar i september. Stockholm 2014, Haparanda 2024.
 

#space

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2005
Ort
Borås
Hoj
Gsx-r 1000 Racehoj
Tror vi kan se tiggarna som SD's mest effektiva valarbetare, medelklassen i Stockholm i kommer tröttna på "fri rörlighet" och överstatlig byråkrati. Att Birgitta Latte Ohlsson satt sin macchiato i halsen på sina lördagspromenader är ju uppenbart, att hon försöker skylla problemet på Rumänien är bara skamligt. Erik Ullenhag håller sig i Vasastan antar jag, så han slipper väl se eländet. :gnissla

Lantisarna som skall gå på Drottninggatan fram och tillbaka fram och tillbaka och fram och tillbaka och fram kommer också behöva ta ansvar för hur de röstar i september. Stockholm 2014, Haparanda 2024.
Lögner svenskar kan tänka sig sprida om tiggarna.
http://www.metro.se/nyheter/tiggarv...al-men-ar-full-av-logner/EVHndi!imOATcjMPIyg/
 

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
#Space: kalla mig gärna Foliehatt men detta känns lika relevant som att "hatsajten" avpixlat uppmanar sina läsare att mordhota SD-motståndare. Denna flicka skall alltså tigga ihop mer än en mellanchef tjänar per år utanför Ica i en småstad. Hon skall samtidigt lida av en svår och smittsam sjukdom och dessutom bete sig som om hon lider av Rabies. Rimligt?

Antingen får man vara mer korkad än en vänsterpartist (=så korkad som en vänsterpartist anser SD-anhängare vara) eller så är det False flag. Jag ger oddsen 60/40 till False flag eftersom den blåses upp i Metro via Facebook, vilket direkt ger falska vibbar.

Fråga: Om jag sätter upp en lapp på mitt lokala Ica om att Moderater offrar barn till satan och äter upp resterna till Valborg, kan vi då enas om att vänstermänniskor har en dålig värdegrund innerst inne?
 

Peter_E

Ny medlem
Gick med
21 Mar 2006
Ort
Göteborg
Hoj
1999 - Yamaha Thunderace
Nu har jag inte läst igenom alla 19 sidorna så min fråga kanske redan har kommit upp..
Flera tiggarna i götet sitter med nån lite bild på nåt barn som dom vill ha pengar till osv medan någon enstaka har en skylt att ha behöver arbete. Någon som provat att ta med dom för trädgårds arbete eller liknande? Troligtvis får dom säkert smisk om dom lämnar sin dedikerade plats men vem vet..
Lite sent påtänkt nu men hade gladeligen betalat en hygglig slant för att få båten skrapad och bottenmålad och polerad... :smasha
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Ja. Frågor på det?

Faktiskt, men bara en och en liten följdfråga:
Vilka av de västländer som infört förbud mot tiggeri tycker du är smakligast att jämföra med nazityskland, och hur skulle du motivera det för någon som suttit i ett riktigt koncentrationsläger?

Tack på förhand för ditt utförliga svar.
 

BlöjRäsern

Gränsfall
Gick med
19 Feb 2006
Ort
Sthlm
Hoj
KTM 1090 ADV-R
Faktiskt, men bara en och en liten följdfråga:
Vilka av de västländer som infört förbud mot tiggeri tycker du är smakligast att jämföra med nazityskland, och hur skulle du motivera det för någon som suttit i ett riktigt koncentrationsläger?

Tack på förhand för ditt utförliga svar.
Varsågod!
 

BlöjRäsern

Gränsfall
Gick med
19 Feb 2006
Ort
Sthlm
Hoj
KTM 1090 ADV-R
Svaret passar dig utmärkt. :lol

Liksom frågan passar dig utmärkt :lol

Edit: eftersom jag ändå inte kan sova kan jag väl ägna mig åt utfodring av sagoväsen här en stund.

Jag undrar vilka länder som infört förbud mot tiggeri i västvärlden?
Jag har googlat runt lite på det hela och det förefaller inte vara särdeles vanligt.

Den här sammanfattningen hittade jag på en moderat riksdagsmans blogg:
Klicka på länken för källor.

Österrike

Eftersom Österrike är en federal stat med nio provinser som har egen rätt att lagstifta ser lagstiftningen kring tiggeri olika ut. Den österrikiska utredningstjänsten bedömer att Wien, som är både huvudstad och en egen federal provins utgör ett bra exempel på lagstiftning kring tiggeri. I Wien finns inget generellt förbud mot tiggeri. Däremot är vissa sorters tiggeri förbjudna och straffbara, till exempel att följa efter någon, att tigga aggressivt, att tigga professionellt som medlem av en organiserad grupp. Det är också straffbart för vuxna att tigga tillsammans med barn. Att tigga tillfälligt, för att klara sitt uppehälle under en kort tid, är inte förbjudet.

Som påföljd för brott mot tiggerilagarna utdöms böter på upp till 700 euro. Polisen har rätt att konfiskera ihoptiggda pengar och saker från tiggarna.[1]

Danmark

I Danmark är tiggeri ett brott enligt brottsbalken. En person som trots varning från polis tigger själv eller som tillåter en underårig person i sitt hushåll att tigga kan dömas till fängelse i max sex månader. En varning anses vara giltig i fem år. Straffet kan bortfalla vid förmildrande omständigheter. Enligt en skrivelse från den danske justitieministern år 2008 är andemeningen i lagen att den ska tillämpas begränsat.[2] Både förfarandet att först ge en varning och utrymmet att låta straffet bortfalla medverkar till den begränsningen. Enligt Köpenhamnspolisen är det vanligt att den som döms för tiggeri första gången inte straffas alls, andra gången får en villkorlig dom på tio dagar, och tredje gången tio dagars fängelse.[3]

Finland

I Finland är tiggeri inte förbjudet. Det finns en debatt i ämnet, och 2010 la den finska regeringen fram ett lagförslag i parlamentet om ett förbud mot aggressivt tiggeri. Förslaget godkändes inte.[4] "jag nämner markus mamma här, bara för att kontrollera om han har läst texten i sin helhet."

Tyskland

Tiggeri upphörde att vara brottsligt i Tyskland genom en reform av brottsbalken år 1974. Sedan dess är det bara tiggeri som kopplas till bedrägeri som är straffbart. Tiggeri ses i stället som en fråga för allmän ordning och regleras som sådan av lokala ordningsföreskrifter. Dessa utfärdas av lokala myndigheter, och påföljden är böter. Att tigga tyst och stillsamt anses inte vara störande för den allmänna ordningen eller kränkande beteende och anses därför vara tillåtet. Aggressivt tiggande däremot är förbjudet enligt många lokala tyska myndigheter. [5]

Nederländerna

Tiggeri är inte brottsligt i Nederländerna. Däremot kan lokala myndigheter utfärda ordningsföreskrifter, och om tiggeri anses störa den allmänna ordningen kan tiggaren bötfällas.[6]

Spanien

I Spanien ses tiggeri som en fråga om allmänhetens säkerhet, och det är i princip en exklusiv statlig kompetens. Upprätthållandet av säkerheten ska ske i samverkan mellan stat och regionala och lokala myndigheter. Det innebär i praktiken att regelverket kring tiggeri ser olika ut i olika regioner. I vissa regioner ses tiggeri som ett brott mot allmän säkerhet, men inte i andra. I brottsbalken för hela riket tas särskilt upp att det är förbjudet att använda barn eller omyndigförklarade personer att tigga. Påföljden för det är sex månader till ett års fängelse. Om barnen utsatts för människohandel, eller om de utsatts för våld eller hotats, eller försetts med droger, är påföljden fängelse i ett till fyra år. [7]

Schweiz

Det finns ingen enhetlig lagstiftning som förbjuder tiggeri i Schweiz. Kantonerna och städerna får själva lagstifta om saken. Geneve förbjöd tiggeri 2008, och det finns förbud i Basel, Zürich och Lucerne. I Bern är tiggeri tillåtet.[8]

Storbritannien

I Storbritannien är tiggeri förbjudet. Att skicka ut ett barn för att tigga är också förbjudet. Påföljden är böter på 1 000 pund. Det finns också ett förbud mot lösdriveri, som ger böter på 200 pund. Tiggare som är aggressiva eller hotfulla kan lagföras för störande av den allmänna ordningen. Mål där någon åtalas för tiggeri kan avgöras i domstol. Men polisen kan också utfärda böter på plats om brottet gäller störande av den allmänna ordningen.[9]

Wiens lagsats om bettleri säger:

"(1) Wer an einem öffentlichen Ort

a)

in aufdringlicher oder aggressiver oder gewerbsmäßiger Weise oder als Beteiligter an einer organisierten Gruppe um Geld oder geldwerte Sachen bettelt, oder

b)

eine unmündige minderjährige Person zum Betteln, in welcher Form auch immer, veranlasst oder diese bei der Bettelei mitführt,

begeht eine Verwaltungsübertretung und ist mit Geldstrafe bis zu 700 Euro, im Fall der Uneinbringlichkeit mit einer Ersatzfreiheitsstrafe bis zu einer Woche zu bestrafen.

(2) Geld und geldwerte Sachen, die durch eine Verwaltungsübertretung nach Abs. 1 erworben worden sind, können für verfallen erklärt werden.

(3) Eine Verwaltungsübertretung liegt nicht vor, wenn eine Tat gemäß Abs. 1 den Tatbestand einer in die Zuständigkeit der Gerichte fallenden strafbaren Handlungen bildet oder gemäß § 8 des Gesetzes betreffend die Regelung öffentlicher Sammlungen, LGBl. für Wien Nr. 16/1946, in der Fassung des Gesetzes LGBl. für Wien Nr. 3/1970 zu bestrafen ist."

Alltså att det är ohederlighet, s.k. Bedrägligt beteende, påstridighet, affärsmässighet samt användandet av barn för tiggeri som är förbjudet.

Faktiskt, men bara en och en liten följdfråga:
Vilka av de västländer som infört förbud mot tiggeri tycker du är smakligast att jämföra med nazityskland, och hur skulle du motivera det för någon som suttit i ett riktigt koncentrationsläger?

Tack på förhand för ditt utförliga svar.

På detta får jag för källor hänvisa till informationen ovan.

Jag tycker att alla såna lagtexter bör bereda en viss vaksamhet. Speciellt om man börjar använda lagarna aktivt för att fördriva tiggare. En resa börjar med ett steg s.a.s.

Så med det sagt kan man ju jämföra alla länder med den lagtexten med Nazityskland. Och även alla länder utan den lagtexten. Jämförelser är ju inte automatiskt ett jämställande.
Huruvida det bedöms som smakligt eller inte lämnar jag till envar att bedöma.

Hur man motiverar det för någon som suttit i ett riktigt koncentrationsläger vet jag inte hur du menar. Menar du någon som blivit inhyst i koncentrationsläger p.g.a "asocialt beteende" d.v.s tiggeri då?
Jag kan inte svara på det. Kanske kan någon av de romer som tigger hjälpa dig med svaret på din fråga, de känner säkert någon som varit inblandad i "asociala sammanhang" i Tyskland på tiden det begav sig.
 
Last edited:

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Byter man så bidrar ju bägge parter med något. Jag håller inte andan i väntan på dina.

Jag brukar skriva mina egna inlägg i huvudsak, så jag tror inte vi har något vidare utbyte faktiskt. :)

Att förbjuda tiggeri är samma sak som att gasa miljoner människor är din tes, därmed skiljer sig vår människosyn allt för mycket åt för att det ska gå att vara resonabel eller kreativ med dig och dina RF-polare.

:hej
 
Nyheter
En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Top