Tiggeriet i Sverige

Fuzaneko

馬鹿は死なな&#
Gick med
25 Nov 2009
Ort
Tjockhult
Hoj
Italiensk läckerhet... ja, hon läcker, därav namnet...
Håller såklart med dig, men jag ser inte hur jag personligen skulle kunna bidra med ett nät. Fisk däremot har jag i fickan :tummenupp

Som att ge en knarkare knark för att lindra dennes kortsiktiga lidande...
 

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
Som att ge en knarkare knark för att lindra dennes kortsiktiga lidande...

Grattis, du har precis vunnit tävlingen om årets sämsta liknelse och då har vi ännu inte lämnat januari!

Att en slant i pappmuggen inte löser problemen som gör att fattiga mäniskor söker sig till sverige för att tigga är nog alla överens om. Att däremot likna en slant i en fattig och desperat persons pappmugg med att ge en sil åt en pundare är för mig helt obegripligt.
 
Last edited:

#space

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2005
Ort
Borås
Hoj
Gsx-r 1000 Racehoj
I Borås var det så jävligt med tiggare så kommunen chartrade nyligen en buss, tiggarna lastades in och på köpet fick de en hel del gåvor att ta med sig hem. Någon reporter följde tydligen med, som skulle föreviga den goda gärningen...
Bussen pissades och spyddes ner totalt på ditvägen, såklart. Rumsrena typer...
Nu är det väl snart dubbelt så många tiggare i Borås. Smart...

Hur dumma är folk? Och då menar jag inte tiggarna.

Det där är rent skitsnack. Ryktet om att bussen pissades och spyddes ner stämmer inte. Bussbolaget själva säger att resenärerna skötte sig och inget vart förstört. Dessa rykten som Du sprider kommer tyvärr som vanligt upp när det gäller dessa frågor.
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Håller såklart med dig, men jag ser inte hur jag personligen skulle kunna bidra med ett nät. Fisk däremot har jag i fickan :tummenupp

Tja, man kan t.ex engagera sig i någon hjälporganisation med inriktning Rumänien, alt. skänk slanten till dom om man inte orkar.

Ett annat sätt är att belysa faktumet att dom är med i eu och bör leva upp till den standarden som man kan kräva av ett eu-land. Hur man vill det är ju upp till gemene man/kvinna, män Facebook är ju populärt tillsammans med Twitter och andra sociala medier.

Istället för att köpa sitt samvete för en tjuga kan man lägga några minuter vid datorn, och iaf nå sina bekanta med information.

Fisken avhåller jag mig från att kommentera....:glömdet
 

Fuzaneko

馬鹿は死なな&#
Gick med
25 Nov 2009
Ort
Tjockhult
Hoj
Italiensk läckerhet... ja, hon läcker, därav namnet...
Nja, jag likställer inte det. Ger inte pengar till missbrukare. Däremot kan dom få en cigg eller nåt att käka ibland om jag får ett infall.

Då missförstod jag dig, trodde självfallet att "fisken" i det här fallet var pengar då det är det de tigger efter.

Grattis, du har precis vunnit tävlingen om årets sämsta liknelse och då har vi ännu inte lämnat januari!

Att en slant i pappmuggen inte löser problemet med att fattiga mäniskor söker sig till sverige för att tigga är nog alla överens om. Att däremot likna en slant i en fattig och desperat persons pappmugg med att ge en sil åt en pundare är för mig helt obegripligt.

Ja så måste det vara, jag delar inte din naiva uppfattning om hur lite skada de där slantarna gör och således är måste det vara årets sämsta liknelse...
En slant i muggen främjar beteendet, ju fler som delar din uppfattning desto mer kommer beteendet att öka. Jag skulle snarare vilja påstå att liknelsen är högst relevant.

Vill du göra någon snällt för personen kanske du ska ringa socialtjänsten och säga att du ser en människa i nöd nästa gång, alternativt bjuda personen på en macka/filt så denne inte svälter/fryser ihjäl. Eller varför inte starta en välgörenhetsorganisation för att arbetsätta minoritetsgrupperna i Rumänien, eller ge behandling till de i nöd.

Men kom för fan inte hit och påstå att den där slanten du dimper ned i muggen på vederbörande av skuldkänslor för att du inte vill åta dig att göra något relevant för att hjälpa människan och avhjälpa problemet (och då syftar jag inte på olägenheten av att ha fattigt folk i stan) skulle vara en vettig lösning på någonting annat än lindringen för ditt samvete över att ha det bättre än vederbörande, och ev. en kortisktig lindring för vederbörandes problem.
 

Alleycat

Truty
Gick med
26 Dec 2012
Ort
Stockholm
Hoj
Struthörning
Missat detaljen om att de flesta som kommer till sverige tillhör grupper som helt exkluderats ur det rumänska samhället och inte har några ingångar till vare sig utbildningsväsende eller arbetsmarknad där?

Jag har en bekant som köpte en smörgås till en tiggare. Hon fick den kastad efter sig tillsammans med ett gäng skrikande, troligtvis fula, ord. Det låter inte som ett beteende från en person som svälter och försöker överleva. Men visst, det finns säkert såna också. Jag tycker ändå det känns som ett vettigare alternativ att gå genom en hjälporganisation som försöker göra något åt romernas situation, för att de åker utomlands och tigger ihop pengar är knappast en långsiktig lösning, men kommer heller inte minska så länge det är det mest effektiva.
 

Plåthinken

Tappat barn
Gick med
31 Dec 2012
Ort
Strawtown
Hoj
Plåthäst
Jag har en bekant som köpte en smörgås till en tiggare. Hon fick den kastad efter sig tillsammans med ett gäng skrikande, troligtvis fula, ord. Det låter inte som ett beteende från en person som svälter och försöker överleva. Men visst, det finns säkert såna också. Jag tycker ändå det känns som ett vettigare alternativ att gå genom en hjälporganisation som försöker göra något åt romernas situation, för att de åker utomlands och tigger ihop pengar är knappast en långsiktig lösning, men kommer heller inte minska så länge det är det mest effektiva.

Det är då man polisanmäler för ofredande beteende :tummenupp
 

Pixie

Ny medlem
Gick med
13 Aug 2012
Ort
Malmö
Hoj
CBR 600RR -08
Tja, man kan t.ex engagera sig i någon hjälporganisation med inriktning Rumänien, alt. skänk slanten till dom om man inte orkar.

Ett annat sätt är att belysa faktumet att dom är med i eu och bör leva upp till den standarden som man kan kräva av ett eu-land. Hur man vill det är ju upp till gemene man/kvinna, män Facebook är ju populärt tillsammans med Twitter och andra sociala medier.

Istället för att köpa sitt samvete för en tjuga kan man lägga några minuter vid datorn, och iaf nå sina bekanta med information.

Fisken avhåller jag mig från att kommentera....:glömdet

Visst har man alltid möjligheten att engagera sig långsiktigt mot orättvisor i världen.

Men eftersom jag är rätt bekväm av mig och inte har varken (ork att skaffa mig) kunskaper eller lust att ge mig in i att försöka påverka romernas situation på en högre nivå väljer jag att visa var jag står genom att göra vad jag tycker är rimligt utifrån mina förutsättningar och värderingar där och då.

Eller som du uttrycker det, köpa mitt samvete. Handlar inte alla goda gärningar om att bekräfta sig själv? Det är väl inte dåligt?

Och nu lägger jag ju några minuter på att genom sociala medier förklara min ståndpunkt, kanske råkar jag klämma ur mig nåt som nån tycker låter vettigt, och då har jag kanske gjort nån liten skillnad?
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Visst har man alltid möjligheten att engagera sig långsiktigt mot orättvisor i världen.

Men eftersom jag är rätt bekväm av mig och inte har varken (ork att skaffa mig) kunskaper eller lust att ge mig in i att försöka påverka romernas situation på en högre nivå väljer jag att visa var jag står genom att göra vad jag tycker är rimligt utifrån mina förutsättningar och värderingar där och då.

Eller som du uttrycker det, köpa mitt samvete. Handlar inte alla goda gärningar om att bekräfta sig själv? Det är väl inte dåligt?

Och nu lägger jag ju några minuter på att genom sociala medier förklara min ståndpunkt, kanske råkar jag klämma ur mig nåt som nån tycker låter vettigt, och då har jag kanske gjort nån liten skillnad?

Ja, goda gärningar sker för att man mår bättre av det.

Men ibland bör man tänka efter om det inte är bättre att må dåligt och någon annan får möjligheten att må bra.

Dom sitter inte här i kylan för att det är roligt eller enklare än att jobba, dom sitter här för att det är den lösningen dom kan komma på.

Men för varje krona du lägger i pappersmuggen kan Rumänien strunta i problemet ett tag till, och där finns en och annan som behöver hjälp i Rumänien.
 

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
Jag har en bekant ..

Och jag känner en som känner en... ...och utanför kontoret där jag jobbar satt det länge en kvinna som tackade ödmjukast då någon stack till henne små paket med bröd, frukt och dryck även om hon säkerligen helt hade föredragit kontanter då pengar är lättare att skicka hem tillbarnen i Rumänien än frallor...

Det är väl helt uppenbart att det finns alla sorter även där. Jag lägger mig egentligen inte i huruvuda du(eller andra) ger eller inte ger en slant till varenda tiggare ni ser. Jag invänder bara mot det kategoriska mäniskoförakt som stundtals genomsyrar tråden där "tiggare" som grupp, som om det nu vore en homogen grupp, tillskrivs alla tänkbara och otänkbara negativa egenskaper, många gånger baserat på hörsägen eller rena skära fördommar. "- Tiggare är bara arbetsskyggt pack som vill få allt serverat och som pissar ner och har sönder bussar så fort man släpper in dem i en!"

Jag skrev det tidigare. Pengar i koppen löser inte problemen som gör att mäniskor söker sig hit för att tigga. En peng i pappmuggen är möjligen ett tillfällig och liten hjälp för den INDIVID som sitter på knä i kylan och hoppas få ihop så det räcker att skicka hem till sin familj. Jag vänder mig mot den mäniskosyn som får någon att på allvar jämför att ge pengar till fattiga med att ge knark till missbrukare med argumentet "det uppmuntrar beteendet"...
Jag har faktiskt rätt svårt att se vad som är destruktivt i ett beteende som innebär att man t.o.m reser till ett annat land, utsätter sig för spott och spe och förnedring i kylan för att kunna få ihop slantar att skicka hem till familjen.
Att jämföra det med att samla ihop pengar till sitt egna missbruk som snarare slagit sönder familjen och brutit ner personen är absurt.

Givetvis är det bästa om framförallt Rumänien börjar ta ansvar för sin egen befolkning och ser till att förändra det egna samhället så att stora grupper inte hamnar utanför det.
 

Fuzaneko

馬鹿は死なな&#
Gick med
25 Nov 2009
Ort
Tjockhult
Hoj
Italiensk läckerhet... ja, hon läcker, därav namnet...

Ja, vi har förstått att du är ute efter att må bra över dig själv och egentligen skiter i det faktiska problemet. Men blanda inte in andras människosyn i det hela, bara för att du inte orkar se det hela ur ett större perspektiv.
 

Pixie

Ny medlem
Gick med
13 Aug 2012
Ort
Malmö
Hoj
CBR 600RR -08
Ja, goda gärningar sker för att man mår bättre av det.

Men ibland bör man tänka efter om det inte är bättre att må dåligt och någon annan får möjligheten att må bra.

Dom sitter inte här i kylan för att det är roligt eller enklare än att jobba, dom sitter här för att det är den lösningen dom kan komma på.

Men för varje krona du lägger i pappersmuggen kan Rumänien strunta i problemet ett tag till, och där finns en och annan som behöver hjälp i Rumänien.

Vi ser lite olika på det här.

Du tänker att om tigga inte hade varit ett alternativ för romer så hade Rumänien varit tvungna att ta hand om situationen. Fast då borde väl det redan vara gjort? Romer har ju varit utsatta långt innan Rumänien kom med i EU och möjligheterna att tigga i Europa öppnades.

Jag tror snarare att ju mer utbrett problemet med tiggeri blir, ju mer som kommer upp till ytan, ju större blir trycket på Rumänien att göra något åt saken.
 

Bollox

Hell 'n gore
Gick med
5 May 2003
Ort
På landet
Hoj
Scott
Det där är rent skitsnack. Ryktet om att bussen pissades och spyddes ner stämmer inte. Bussbolaget själva säger att resenärerna skötte sig och inget vart förstört. Dessa rykten som Du sprider kommer tyvärr som vanligt upp när det gäller dessa frågor.

Om du säger det så...
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Vi ser lite olika på det här.

Du tänker att om tigga inte hade varit ett alternativ för romer så hade Rumänien varit tvungna att ta hand om situationen. Fast då borde väl det redan vara gjort? Romer har ju varit utsatta långt innan Rumänien kom med i EU och möjligheterna att tigga i Europa öppnades.

Jag tror snarare att ju mer utbrett problemet med tiggeri blir, ju mer som kommer upp till ytan, ju större blir trycket på Rumänien att göra något åt saken.

Ja, vem vet, det kan ligga något i det.

Med den tankegången skall vi skänka så mycket vi kan och börja bygga bostäder åt dom mängder som tar sig hit för att få ihop pengar. När dom nu har bostad är det smartast att lyfta resten av familjen till Sverige, på så vis slipper dom miljön och alla är tillsammans.

Sen att många av dom inte har några papper över huvud taget gör att Rumänien kan slippa ifrån helt...
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Har inte mycket att tillägga, förutom att jag efter att ha läst tråden kan konstatera att det tyvärr finns många här som inte är speciellt vidsynta. Fördomarna och föraktet haglar tyvärr.

Sätt er in i tiggarnas situation. Skulle ni vilja byta?
Det är ju bara att sitta där på gatan och chilla i väntan på att svenska samhället löser ditt problem? Verkar väldigt bekvämt faktiskt.
 

- Jerker -

Ny medlem
Gick med
13 May 2009
Ort
X
Hoj
Nej
Det är människor som gör vad de kan för att göra sina liv en aning bättre. Jag tycker inte att man kan klandra dem. Däremot bör vi ställa krav på att EU gör vad som är möjligt för att lösa de sociala problem som finns i unionen. De är inte acceptabelt att vi har en tiggarklass bland våra medborgare som försörjer sig på gatorna i våra städer.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top