Turbons placering på hojen

BlöjRäsern

Gränsfall
Gick med
19 Feb 2006
Ort
Sthlm
Hoj
KTM 1090 ADV-R
Jag satt här och bläddrade i en Practical Sportsbikes där de hade med ett reportage om Yamahas XJ650T.
Den liksom (väl?) Suzukis XN har ju turbon placerade bakom/under motorn.
Frågan är varför man inte använder sig av den placeringen så mycket på hemmaturbobyggen?
Spontant tänker jag mig att det är lättare att tillverka kollektorn när man har längre rörbitar att jobba med jämfört med de, förvisso snygga och väldigt hantverksmässiga, modeller man skönjat här i forumet.
Även klarningen för framhjulet borde ju bli enklare att få till.

Så varför har man turbon framför motorn?
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Ju kortare väg från avgasporten desto bättre effekt. Så det är snarare så att produktionscyklarna och jänkare fuskar och gör det lätt för sig.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Skulle vilja svara som Boris eftersom man vill ha varma avgaser men bla Marklund placerar turbon längst bak på sina skoterkonverteringar.
En detalj som talar för längre rör är ju bla att ett 4-1-system funkar även om man monterar en turbo efter systemet.
Sen har vi ju avgaspulserna det finns delade åsikter om.

Kanske kan bli en intressant tråd det här :va
 

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Ort
Umeå
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Man kan ju anta att en längre rörsträcka innebär större värmeförluster vilket innebär att avgaserna tappar tryck vilket innebär mindre effekt. Med tanke på hur pass bra det ändå går att få effekt ur en maskin med turbon en bit från motorn kan man också anta att förlusterna är ganska små procentuellt sett. Rörisolering kan säkert också hjälpa.
Således är det förmodligen inga problem att placera om turbon ifall man inte eftersträvar absolut maximal effekt, vilket ju de flesta ändå inte gör.

Jag vet iallafall att den dagen jag skaffar garage (någon gång kring 2060 med nuvarande löneutveckling) och börjar sätta turbo på mina hojar, så kommer den att hamna antingen mellan cylinder och stötdämpare eller bakom stötdämparen.
 

BlöjRäsern

Gränsfall
Gick med
19 Feb 2006
Ort
Sthlm
Hoj
KTM 1090 ADV-R
Just avgaspulserna är väl problematiska med färre cylindrar = Färre men större pulser? Eller kanske snarare på kompressorsidan då med stora tryckskillnader i plenumet. Det fanns väl någon amerikansk firma som sålde turbokit med turbon under sadeln. Inte jättesnyggt.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Det kan väl inte vara att det blivit poppis med en "centralt" placerad stötdämpare till svingen.
Och den snygga placeringen av turbon på XJ650T mellan motorn och bakhjulet funkar för att man har två stötdämpare?
Vill man flytta turbon bakåt till typ XJ650T så blir första steget bygga om bakdelen på många nyare hojar.
En fördel med turbon fram kan vara mer vikt på framhjulet.
Lite lättare hålla nere framhjulet.
Vid acceleration.
För vill man bara få upp framhjulet i luften lättare är det billigare med mindre drev fram, pizzadrev bak.
Som stuntarna.
 

flu

kvalitetsolja.se
Gick med
18 Mar 2004
Ort
Torslanda/Björlanda
Hoj
Suzuki GS/gsxr1127 turbo ZX10r
113-1321_IMG.jpg113-1328_IMG.jpg

Så här blev det på ett gammalt bygge jag är pappa till för 10 år sedan. En nackdel är att man inte får nytta av pulsuppladdningen likt vid grenrörsmontering.

Men det går ju att få effekt på detta sättet också, kolla S10 med turbon på flaket
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
View attachment 398176View attachment 398177

Så här blev det på ett gammalt bygge jag är pappa till för 10 år sedan. En nackdel är att man inte får nytta av pulsuppladdningen likt vid grenrörsmontering.

Men det går ju att få effekt på detta sättet också, kolla S10 med turbon på flaket

+1 på s10 med turbo på flaket. Den tog död på det gamla svammlet om at det inte går att få pulver med långa rör. Iaf av insatta, de andra är ju onåbara
Sen har du ju en jävlig snygg lösning på det gamla stolsvärme probemet som brukar vara ett helvete att få till.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top