Twn boss 350 -54

CaptainSwed

Ny medlem
Gick med
18 Jan 2014
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 640 Prestige -05 & Dakar -98, Yamaha 350 -86, 2x TWN BOSS 350 -54
kall startar den o går hjälpligt, och varm (typ hur var?- varm som efter nån minut eller 15 minuters gång= mer eller mindre genom varm då alltså) gnistan, hur är den?- kondingar och spolar och sånt kan ju må lite dåligt efter 60 års tjänst. om du har möjlighet att hänga på annat tändsystem (runtronic eller nått annat kines tändsystem för modelflyg- kines systemen finns för 200-300 kronor, och som med runtronic följer allt med så bara att häkta dit och se så det funkar)
att den inte säger ett knyst varm och med startgas känns lite som att förgasaren (kanske) kan uteslutas.

kineständsystem finns på aircpro.se samt hab.se bla, dom ger tillräckligt med kräm och är pyttesmå att gömma- dock är det 6 volt som gäller, samma på Runtronic.

ser på bilden att du har justerbar tändning från styret- grundinställningen är rätt och rätt även med tändningen max förskjuten?

//jj

Efter som inte tanken sitter på så är de ju bara slang ner till förgasarna så den går väl kanske 1minut ...
Så varm blirn den ju knappast..
Gnistan är bra..
Vette fasiken om jag fixar att koppla in nå nytt tändsystem... Har kollat lite, de finns tändnings kitt till den där men det kostar typ 3000:- :va
Tändningen är grund inställd efter instruktionsboken, så förskjutningen borde ju inte kunna bli så himla fel..

Men jag ska kolla på sidorna du skrev å fundera om de e nått jag klarar av att göra själv, är nämligen kass när de kommer till el!
 

Tjita1

Guest
Kanske. Men hobbykings grejer är väl inte direkt alltid av högsta kvalitet.
 
Last edited:

Kahobe

Guaranteed Carbon Free
Gick med
20 Mar 2003
Ort
in da bush
Hoj
KAwasaki, 5½xHOnda, 3xBEnelli, m fl..
Kanske. Men hobbykings grejer är väl inte direkt alltid av högsta kvalitet.
Varför elektronik?
Det är ju ingen högprestanda- eller högvarvig motor precis...
Nästan vad som helst inon 6V-branschen borde fungera. (kollat kondensatorerna? dåliga kond skapar alltid problem..) Ett gammaldags brytar-tändsystem har ju löjligt enkelt schema.
Jag har kört en moppe på 6V-biltändspole + ett mcbatteri på pakethållaren..
Bara min 10-öring..
 

CaptainSwed

Ny medlem
Gick med
18 Jan 2014
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 640 Prestige -05 & Dakar -98, Yamaha 350 -86, 2x TWN BOSS 350 -54
Varför elektronik?
Det är ju ingen högprestanda- eller högvarvig motor precis...
Nästan vad som helst inon 6V-branschen borde fungera. (kollat kondensatorerna? dåliga kond skapar alltid problem..) Ett gammaldags brytar-tändsystem har ju löjligt enkelt schema.
Jag har kört en moppe på 6V-biltändspole + ett mcbatteri på pakethållaren..
Bara min 10-öring..
Ja, man kanske skulle testa att byta den först?
Går det att mäta den på nått sett för att se om den är dålig?
 

Kahobe

Guaranteed Carbon Free
Gick med
20 Mar 2003
Ort
in da bush
Hoj
KAwasaki, 5½xHOnda, 3xBEnelli, m fl..
Ja, man kanske skulle testa att byta den först?
Går det att mäta den på nått sett för att se om den är dålig?
Ja, men en korrekt mätning kräver specialutrustning eller lite kunskaper.
Ohmmeter (via multimeter) har en mätspänning på en till ev några volt och när kondensatorn är specad till kanske 400V så inses lätt att den kan mäta OK vid 2V men läcker vid 350V!
Men som en snabb koll kanske?
Dessutom, kondensatorer åldras, kapacitansen förändras etc..får se nu 1952 till 2014.. rätt nära 60 år...:D
Enklast är att byta.
 

CaptainSwed

Ny medlem
Gick med
18 Jan 2014
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 640 Prestige -05 & Dakar -98, Yamaha 350 -86, 2x TWN BOSS 350 -54
Någon som har koll på vad/vilken kondensator som kan passa denna?
Och om jag nu byter den så kanske man måste/ska byta tändspole oxå?
Såg att elfa hade en jävla massa kondingar...
 

asfalt svarvare

kanske inte helt normal...
Gick med
2 Mar 2012
Ort
i en lekstuga
Hoj
19 cylindrar fördelat på 11 cyklar
på ett sätt är det inte så knussligt, på ett annat är det det.......nu blev du klokare va?
en kondensator är i all sin enkelhet ganska komplex- har du ingen gammeldags moppeskruvare i närheten?, en sådan kan skramla fatt i en konding som uppfyller dina krav.
annars om du har nån märkning på orginal kondingen som visar hur många mikrofarad (?) den är på- i så fall fixar Elfa det.

//jj
 

CaptainSwed

Ny medlem
Gick med
18 Jan 2014
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 640 Prestige -05 & Dakar -98, Yamaha 350 -86, 2x TWN BOSS 350 -54
Haha.. Inte ett dugg klokare!
Men jag misstänkte att de inte skulle vart nån här som viste på rak arm.
Blir att montera bort imorgon å försöka få tag på en ny/are....
Nja problemet med den här typen av hoj är att alla som kan nått om dom är antingen döda eller döende!
Har en som kanske skulle kunna hjälpa, men han bor 24mil ifrån..
 

Kahobe

Guaranteed Carbon Free
Gick med
20 Mar 2003
Ort
in da bush
Hoj
KAwasaki, 5½xHOnda, 3xBEnelli, m fl..
Haha.. Inte ett dugg klokare!
Men jag misstänkte att de inte skulle vart nån här som viste på rak arm.
Blir att montera bort imorgon å försöka få tag på en ny/are....
Nja problemet med den här typen av hoj är att alla som kan nått om dom är antingen döda eller döende!
Har en som kanske skulle kunna hjälpa, men han bor 24mil ifrån..
Jag åkte (inte körde) på en TWN Boss 1958....Döende? ja absolut....
Du kan nog använda nästan vilken moppe/mc-konding som helst, har för mig att 0.5 till 1uF är ett riktvärde.
Kondensatorn uppgift är att "skärpa till" brytningen när brytaren arbetar, ju mer distinkt brytning, ju bättre gnista..dålig kond = dålig gnista.
Kan vara knepigt med gammalt material.. Du har väl prövat med mindre elektrodavstånd? Ifall tändspolarna är trötta? Steg 1 är ju ändå att få igång härket.:tummenupp
Inga problem med svänghjulet? Sitter rätt?
Tändläget brukar ju inte var så noga på så gammalt.
 

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Ort
Vindö
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
Kondingen sparar brytarspetsarna också. Ingen konding spetasarna kolar snabbt med dålig gnista som följd. Jag har diverse gamla tvåtakts delar, kan kolla vad dom har för konding i helgen.

På en 2 taktare med fast tändplatta brukar förtändningen vara rätt viktig. Nu var det rätt länge sedan man mekkade med detta men jag har ett svagt minne av att sådär 10-15°.

Utombordare 20-40 Hk 61-87 jbbar jag med en del :) men dom har ju rörlig tändplatta. där åker den mellan
6-28° (lite olika beroende på årsmodell. 6 vid tomgång 28 vid fullt.

Den spruckna toppen kan du svetsa och sen planfräsa, kan ju vara bra att ha en topp i reserv.
 
Last edited:

CaptainSwed

Ny medlem
Gick med
18 Jan 2014
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 640 Prestige -05 & Dakar -98, Yamaha 350 -86, 2x TWN BOSS 350 -54
Jag åkte (inte körde) på en TWN Boss 1958....Döende? ja absolut....
Du kan nog använda nästan vilken moppe/mc-konding som helst, har för mig att 0.5 till 1uF är ett riktvärde.
Kondensatorn uppgift är att "skärpa till" brytningen när brytaren arbetar, ju mer distinkt brytning, ju bättre gnista..dålig kond = dålig gnista.
Kan vara knepigt med gammalt material.. Du har väl prövat med mindre elektrodavstånd? Ifall tändspolarna är trötta? Steg 1 är ju ändå att få igång härket.:tummenupp
Inga problem med svänghjulet? Sitter rätt?
Tändläget brukar ju inte var så noga på så gammalt.

Jag ska testa att justera elektrod avståndet som en första grej...
Har ej öppnat motorn å kollat i då jag e rädd för att det ska säga RAS sen ligger det delar huller om buller!!
Tror aldrig jag får ihop det igen då..
Ska försöka få arslet ur å plocka bort kondingen ikväll..
 

CaptainSwed

Ny medlem
Gick med
18 Jan 2014
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 640 Prestige -05 & Dakar -98, Yamaha 350 -86, 2x TWN BOSS 350 -54
Kondingen sparar brytarspetsarna också. Ingen konding spetasarna kolar snabbt med dålig gnista som följd. Jag har diverse gamla tvåtakts delar, kan kolla vad dom har för konding i helgen.

På en 2 taktare med fast tändplatta brukar förtändningen vara rätt viktig. Nu var det rätt länge sedan man mekkade med detta men jag har ett svagt minne av att sådär 10-15°.

Utombordare 20-40 Hk 61-87 jbbar jag med en del :) men dom har ju rörlig tändplatta. där åker den mellan
6-28° (lite olika beroende på årsmodell. 6 vid tomgång 28 vid fullt.

Den spruckna toppen kan du svetsa och sen planfräsa, kan ju vara bra att ha en topp i reserv.

Ja men gör det, vore bra å få någorlunda koll på vad det ska va för konding..
Fast gnistan e inte så dålig, de e det som e konstigt. Men jag har ju vart med om att haft gnista som inte vart tillräcklig förr...
Det där med grader har jag inte ett dugg koll på, årligt så vet jag inte äns hur jag mäter detta..
Ska försöka få ut en jag känner som har koll på de..
Toppen ska fixas, frågan e bara när...
 
Last edited:

CaptainSwed

Ny medlem
Gick med
18 Jan 2014
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 640 Prestige -05 & Dakar -98, Yamaha 350 -86, 2x TWN BOSS 350 -54
Nu gott folk ligger det till så här!
DEN LEVER!!!!!!!
Efter jag kollat med folk å fä så kom jag/vi fram till att knacka ihop stiftet (0,3) lite va en bra idé.
De va även nån här på forumet som sa nått om det...:tummenupp
Sen så verkar det som om konding och tändspole är en enhet.
Alltså kondensator och tändspole i ett!?!?:va:confused:
Kan detta stämma?
Men men, nu startar den ganska snällt å går på tomgång, samt att jag har kört i genom växlarna.
Så lite mer justering :)smasha) av tändningen så slipper jag kanske bryta foten (den slår tillbaka)
Så nu ska de letas lycktglas å div. 6v lampor
Lycktglaset kommer troligen tas ifrån nå extra ljus eller liknande..
Fick även igång orginaltutan!
Så lite el vart även fixat.
Senare på skemat står däckbyte, då kan den provköras :banana
Men innan det så ska tändningen ställas in, lite mer el slå fixas, bromsarna ska går igenom (det blir i samma veva som däckbytet) mm mm
Men nu när den går så kom hoppet tillbaka..
Tack för alla tippa och råd! :tummenupp
 

Klyrre

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Feb 2005
Ort
Oskarshamn
Hoj
Speed Triple -03, Husky SMR 570 -01, Husa FS650 -08
Nu gott folk ligger det till så här!
DEN LEVER!!!!!!!
Efter jag kollat med folk å fä så kom jag/vi fram till att knacka ihop stiftet (0,3) lite va en bra idé.
De va även nån här på forumet som sa nått om det...:tummenupp
Sen så verkar det som om konding och tändspole är en enhet.
Alltså kondensator och tändspole i ett!?!?:va:confused:
Kan detta stämma?
Men men, nu startar den ganska snällt å går på tomgång, samt att jag har kört i genom växlarna.
Så lite mer justering :)smasha) av tändningen så slipper jag kanske bryta foten (den slår tillbaka)
Så nu ska de letas lycktglas å div. 6v lampor
Lycktglaset kommer troligen tas ifrån nå extra ljus eller liknande..
Fick även igång orginaltutan!
Så lite el vart även fixat.
Senare på skemat står däckbyte, då kan den provköras :banana
Men innan det så ska tändningen ställas in, lite mer el slå fixas, bromsarna ska går igenom (det blir i samma veva som däckbytet) mm mm
Men nu när den går så kom hoppet tillbaka..
Tack för alla tippa och råd! :tummenupp

En konding e så billig så den skulle ja bytt oavsett... Den sitter ju fastklämd i sitt fäste me en skruv genom överfallet på din bild... Bara löda bort kabeln, plocka bort å mäta diameter å längd å få tag i en lika dan :tummenupp
 

CaptainSwed

Ny medlem
Gick med
18 Jan 2014
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 640 Prestige -05 & Dakar -98, Yamaha 350 -86, 2x TWN BOSS 350 -54
En konding e så billig så den skulle ja bytt oavsett... Den sitter ju fastklämd i sitt fäste me en skruv genom överfallet på din bild... Bara löda bort kabeln, plocka bort å mäta diameter å längd å få tag i en lika dan :tummenupp
Jo, må så vara.
Men jag har då inte hittat en konding å tändspole i ett än så länge.
Men hittar jag det så kommer jag byta!
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top