Twn boss 350 -54

CaptainSwed

Ny medlem
Gick med
18 Jan 2014
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 640 Prestige -05 & Dakar -98, Yamaha 350 -86, 2x TWN BOSS 350 -54
Efter ha stått i dvala från 1971 i en bod ska jag nu försöka få fart på den.
Toppen lyftes å kolvarna (det sitter 2 kolvar på samma vevstake, 2 cylindrar som delar expansions kammare med 1st tändstift!!??) som det fattades bitar ur byttes ut, olja i motor och växellådan byttes samt
lite el tillfälligt dragits om och kopplats in så startar den faktisk.
Tur som är har jag 2st och den ena får agera som donator.
För jag kan lova, att få tag på delar är inte det enklaste!
Om man inte beställer dom för rikliga summor euro från Tyskland...
Tanken är att jag ska kunna köra den till en MC utställning den 17 Maj.
Så listan på småsaker som måste fixas är lång.
Tändningen som ska ställas in är krånglig.
Är folk sugna på ser mer bilder så lägger jag upp lite mer.
 

Bifogat

  • DSC_0012.jpg
    DSC_0012.jpg
    240.8 KB · Visningar: 637

BlöjRäsern

Gränsfall
Gick med
19 Feb 2006
Ort
Sthlm
Hoj
KTM 1090 ADV-R
Fler bilder, gör en tråd av detta :banana

Expansionskammare minsann? Jag kan inte minnas att jag sett det på tvåtaktare före 70-talet.
 

CaptainSwed

Ny medlem
Gick med
18 Jan 2014
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 640 Prestige -05 & Dakar -98, Yamaha 350 -86, 2x TWN BOSS 350 -54
Vad vill du veta?
Det är en engelsk hoj som är tysk producerad.
TWN står för Triumph Werke Numburg.
Vet inte så mycket mer om själva märket/företaget i sig.
Dom har gjort en hel del olika hojar.. Ena 350in jag har kan man sätta en sidavagn på (har även en sådan)
 

CaptainSwed

Ny medlem
Gick med
18 Jan 2014
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 640 Prestige -05 & Dakar -98, Yamaha 350 -86, 2x TWN BOSS 350 -54
Tändningen!?!!?!?!?:smasha:mad::huvet
DSC_0011-1.jpg

Bromsljuser funkar efter 34 år i dvala..
DSC_0008.jpg
 

CaptainSwed

Ny medlem
Gick med
18 Jan 2014
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 640 Prestige -05 & Dakar -98, Yamaha 350 -86, 2x TWN BOSS 350 -54
Fler bilder, gör en tråd av detta :banana

Expansionskammare minsann? Jag kan inte minnas att jag sett det på tvåtaktare före 70-talet.

Men heter de inte det??
Alltså.. 2 kolvar på samma stake i 2 cylinderhål med en topp som dom delar på med ett tändstift...
 

CaptainSwed

Ny medlem
Gick med
18 Jan 2014
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 640 Prestige -05 & Dakar -98, Yamaha 350 -86, 2x TWN BOSS 350 -54
Jag kan ta några foton på märkligheten..
 
Last edited:

tomsta

Sporthojsnörd
Gick med
10 Jul 2007
Ort
tyresö
Hoj
Honda CBF600 -04
hej

Vad kul att se en TWN igen. Dom förekom här i Svedala på 50-talet (ja, jag är gammal - köpte min första hoj redan 1958) i viss utsträckning. Men när jag var i München sommaren 1958 så såg man dom varje dag. Just 350an tyckte man då att det verkade bra drag i. Borde finnas gott om delar nere i Tyskland. Trodde att det inte var någon koppling till eng Triumph, men det var det tydligen i början av 19 hundratalet, det var samma grundare mm. Både eng o tyska Wiki har liknande artiklar.
 

asfalt svarvare

kanske inte helt normal...
Gick med
2 Mar 2012
Ort
i en lekstuga
Hoj
19 cylindrar fördelat på 11 cyklar
dubbel kolv, samma som även DKV har nyttjat- användes inte ena kolven som en "laddpump" typ?- alltså att insuget hade en kolv som rörde sej olikt den andra kolven som då stod för själva explosionsfasen av pump cykeln, båda kolvarna satt på samma stake.
expansionkammare är väll att ta i, men det var väll lite av början på tänket just bakom just expanskammare.
rumi körde ju 2 takt och megafoner på sin tid (viket var ungefär samma tid) och dom uppnåde väll viss effektökning dom oxo, men det lät ju nått sååå in iiii helvete!!!! (zonka (fabriks förare) drog runt stora holm på just en sådan och kan bara säga att man visste var han var.....:lol!!)

jj
 

tomsta

Sporthojsnörd
Gick med
10 Jul 2007
Ort
tyresö
Hoj
Honda CBF600 -04
Blöjräcerns påpekande om expansionkammare syftar nog på att avgasröret vidgar sig avsevärt direkt efter utblåset. Vet ej hur tankarna gick då på tidigt 50-tal, kanske var det bara för att inte göra böjen på röret alltför tvär. I slutet på 50-talet började man i alla fall att förstå att tvåtaktarne var som ett musikinstument som krävde avgassystem som stämdes av och som innehöll en expanderande volym. Läste om ett sånt när jag trodde att Silverpilen skulle kunna gå fortare efter litet trimning...

Dubbelkolvsystem: även Puch hade en sån motor, såg en utan topp runt 1960. Har för mig att kolvarna låg i linje, den ena akter om den andra (med kylproblem som följd förstås)
 
Last edited:

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
dubbel kolv, samma som även DKV har nyttjat- användes inte ena kolven som en "laddpump" typ?- alltså att insuget hade en kolv som rörde sej olikt den andra kolven som då stod för själva explosionsfasen av pump cykeln, båda kolvarna satt på samma stake.
expansionkammare är väll att ta i, men det var väll lite av början på tänket just bakom just expanskammare.
rumi körde ju 2 takt och megafoner på sin tid (viket var ungefär samma tid) och dom uppnåde väll viss effektökning dom oxo, men det lät ju nått sååå in iiii helvete!!!! (zonka (fabriks förare) drog runt stora holm på just en sådan och kan bara säga att man visste var han var.....:lol!!)

jj

Nej, kolvarna sitter på samma vevstake. http://www.germanmotorcycles.cl/Triumph Nurnberg/Triumph Nurnberg (TWN) Split-Piston engine.jpg
 

BlöjRäsern

Gränsfall
Gick med
19 Feb 2006
Ort
Sthlm
Hoj
KTM 1090 ADV-R
Blöjräcerns påpekande om expansionkammare syftar nog på att avgasröret vidgar sig avsevärt direkt efter utblåset. Vet ej hur tankarna gick då på tidigt 50-tal, kanske var det bara för att inte göra böjen på röret alltför tvär. I slutet på 50-talet började man i alla fall att förstå att tvåtaktarne var som ett musikinstument som krävde avgassystem som stämdes av och som innehöll en expanderande volym. Läste om ett sånt när jag trodde att Silverpilen skulle kunna gå fortare efter litet trimning...

Dubbelkolvsystem: även Puch hade en sån motor, såg en utan topp runt 1960. Har för mig att kolvarna låg i linje, den ena akter om den andra (med kylproblem som följd förstås)

Precis så menade jag.
 

asfalt svarvare

kanske inte helt normal...
Gick med
2 Mar 2012
Ort
i en lekstuga
Hoj
19 cylindrar fördelat på 11 cyklar
fanns båda typerna, sida vid sida samt i tandem, rörelseschemat blir lite annorlunda för respektive typ- men slutresultatet blir det samma= båda kolvarna i topp vid ÖD.
Rumi med sina megafoner hade en rejäl kam på sina kolvar för att på nått sätt skilja in/ avgas flödet (megafonen gav ju oxo en returpuls som utnyttjades- dock borde användbart register bli tämligen smalt)
DKV på sin storhetstid sket till viss del i förgasar funktionen- motorn gick som bäst med fullt skaft- alltså så bröt man bara tändningen vid bromsning inför kurva/ nerväxling och satte på tändningen igen när det var avklarat (quickshifter-typ av, 70 år innan det uppfans igen:tummenupp)

gammalt jox är kul, mycket har provats- inte alltid med bra resultat, vissa grejor har fallit i glömska för att sedan modifieras till dagens teknik.
Att sedan Honda var ljusår före med material kunskap på 60 talet är en kuriosagrej som är intressant- vissa grejor i dessa motorer GÅR INTE att tillverka idag- att dom lyckades då är bedrift utan like.

men men- TWN'en som avhandlas- är båda kolvarna och loppen helt fräscha? vad är slaget på en dylik och vad rekommenderas för förtändning? (med slungvikter?), förgasaren är kanske sliten?- en trottel och munstycke som fladdrar runt hjälper ju inte prexis (prova med en "modern" förgasare?)

//jj
 

CaptainSwed

Ny medlem
Gick med
18 Jan 2014
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 640 Prestige -05 & Dakar -98, Yamaha 350 -86, 2x TWN BOSS 350 -54
fanns båda typerna, sida vid sida samt i tandem, rörelseschemat blir lite annorlunda för respektive typ- men slutresultatet blir det samma= båda kolvarna i topp vid ÖD.
Rumi med sina megafoner hade en rejäl kam på sina kolvar för att på nått sätt skilja in/ avgas flödet (megafonen gav ju oxo en returpuls som utnyttjades- dock borde användbart register bli tämligen smalt)
DKV på sin storhetstid sket till viss del i förgasar funktionen- motorn gick som bäst med fullt skaft- alltså så bröt man bara tändningen vid bromsning inför kurva/ nerväxling och satte på tändningen igen när det var avklarat (quickshifter-typ av, 70 år innan det uppfans igen:tummenupp)

gammalt jox är kul, mycket har provats- inte alltid med bra resultat, vissa grejor har fallit i glömska för att sedan modifieras till dagens teknik.
Att sedan Honda var ljusår före med material kunskap på 60 talet är en kuriosagrej som är intressant- vissa grejor i dessa motorer GÅR INTE att tillverka idag- att dom lyckades då är bedrift utan like.

men men- TWN'en som avhandlas- är båda kolvarna och loppen helt fräscha? vad är slaget på en dylik och vad rekommenderas för förtändning? (med slungvikter?), förgasaren är kanske sliten?- en trottel och munstycke som fladdrar runt hjälper ju inte prexis (prova med en "modern" förgasare?)

//jj

Nja... Fräscha å fräscha! Den har ju några år på nacken.
Kolvringarna är fina och mer eller mindre nya, kolvarna finns de några
nypmärken på. Loppen på cylindrarna är fina.
Förgasarna är rengjorda, men man kanske skulle prova med ett par moderna!
 

CaptainSwed

Ny medlem
Gick med
18 Jan 2014
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 640 Prestige -05 & Dakar -98, Yamaha 350 -86, 2x TWN BOSS 350 -54
Va ner å fixade lite med hojen, bytte packning och bultar på toppen som det visade sig vara en spricka i...
Hälde i soppa och som vanligt så startar den å går.
Men när man ska starta den igen så vägrar den..
Vill inte ens med startgas!
 
Last edited:

CaptainSwed

Ny medlem
Gick med
18 Jan 2014
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 640 Prestige -05 & Dakar -98, Yamaha 350 -86, 2x TWN BOSS 350 -54
Tur man har en donator....
DSC_0507.jpg
 
Last edited:

asfalt svarvare

kanske inte helt normal...
Gick med
2 Mar 2012
Ort
i en lekstuga
Hoj
19 cylindrar fördelat på 11 cyklar
kall startar den o går hjälpligt, och varm (typ hur var?- varm som efter nån minut eller 15 minuters gång= mer eller mindre genom varm då alltså) gnistan, hur är den?- kondingar och spolar och sånt kan ju må lite dåligt efter 60 års tjänst. om du har möjlighet att hänga på annat tändsystem (runtronic eller nått annat kines tändsystem för modelflyg- kines systemen finns för 200-300 kronor, och som med runtronic följer allt med så bara att häkta dit och se så det funkar)
att den inte säger ett knyst varm och med startgas känns lite som att förgasaren (kanske) kan uteslutas.

kineständsystem finns på aircpro.se samt hab.se bla, dom ger tillräckligt med kräm och är pyttesmå att gömma- dock är det 6 volt som gäller, samma på Runtronic.

ser på bilden att du har justerbar tändning från styret- grundinställningen är rätt och rätt även med tändningen max förskjuten?

//jj
 
Last edited:

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Ort
Vindö
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
Va ner å fixade lite med hojen, bytte packning och bultar på toppen som det visade sig vara en spricka i...
Hälde i soppa och som vanligt så startar den å går.
Men när man ska starta den igen så vägrar den..
Vill inte ens med startgas!


Det är inte så att sprickan vidgar sig när det blir varmt med dålig komp som följd ?
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top