CR125 kopplingskorg slitagefråga

Prawler646

Lèe Rònk
Gick med
8 Jun 2009
Ort
Götebörg
Hoj
KTM 640 SM -03
Hallå i vinter mörkret!

Det är så att kopplingen på min cross ligger i när man kopplar. Bestämde mig för att öppna och kolla och fick då syn på nått som ser ut som grovt slitage. Kolla bild: http://i.imgur.com/JoAhlgt.jpg

Är inte så bekant med slitage på kopplingskorgen. Vad beror det på? Eller är det vanligt slitage? Crossen är från -95.

Jag undrar även om man kan slipa ner kanterna för att få kopplingen att fungera som den ska igen. Ser även ut som den varit slipad tidigare om man kollar på glappet. Eller är det ny kopplingskorg som gäller?

Tack på förhand
Anders

EDIT:

Har sökt lite om hur slitaget kan se ut. Och det verkar som att jag kollat på fel ställe. Får nog bli till att ta isär allt och kontrollera den inre delen av kopplingen.
 
Last edited:

tobbeblårök

MCHK-Racing på sporthoj (moderator)
Gick med
14 Dec 2011
Ort
örebro
Hoj
suzuki RGV 250 pepsi
Om det var min hoj från -95 skulle jag slipa ned så att ytan blir plan där du har fördjupningarna. Fäst korgen i ett skruvstäd med "mjuka backar" så att du inte skadar det drev som du klämmer runt. Låt korgen rotera så att du jobbar på samma sätt vid alla anläggningsytor. Ta tid på dig och slipa inte mer än att den sista fördjupningen precis är på väg att försvinna. Försök återställ den vinkel mot centrum som fanns från början. Jag har själv slipat flera gånger på samma korg och det har funkat! Akta de runda stavarna som M6 bultarna dras ned emot (där fjädrarna ligger). Håll aldrig i dem med tång eller liknande, de går av direkt. Om centrumbulten inte släpper, skaffa "mutterknack" och ett mothåll, som du säkert kan låna av någon. Om du låser/håller i kopplingskorgen genom att använda 6ans växel och bromsar, det KAN det fungera. Har du ett gammalt kopplingspaket, kan du borra igenom två lammeller och 2 stålskivor, och fästa ihop dem med bultar. Det låser kopplingskorgen på ett bra sätt så att centrumbulten kan lossas. Tvätta rent så att inget slipdamm följer med in i motorn när du skruvar tillbaka. Lycka till!
 

Prawler646

Lèe Rònk
Gick med
8 Jun 2009
Ort
Götebörg
Hoj
KTM 640 SM -03
Så där ja! Idag fick ja av korgen, var inte svårt alls. La i 6ans växel och körde av bulten med en eldriven mutterknackare. Var rejäla spår efter lamellerna i korgen.

Så ja lade korgen i skruvstädet och höll fast den med handen. Gick riktigt lätt att slipa bort spåren, efter 2-3 st så fick man in känslan. Avlustade slipningen med sandpapper. Blåste bort och torkade rent allt spån.

Lade dit lamellerna i samma ordning och läge som dom legat i innan. Satta ihop allt samman, men när jag skulle dra dit skruvarna som håller emot kopplingen (dom med fjädrar) så drogs ena skallen av. Hade turen på min sida och lyckades pilla ut den genom att stoppa in skallen igen.

Har insex skurvar som ska passa. Behöver dock bara brickor eftersom dom gamla sitter som berget. Var dubbla brickor, antar att den är spändare på det viset.

Visste dock inte hur hårt man skulle dra fast korgen inne i motorn, så jag drog "lagom", aning hårdare än vad det var innan för jag tyckte den var lite lös. Böjde även dit låsningen.

Bilder på före och efter
http://i.imgur.com/8urNuoD.jpg
http://i.imgur.com/5A486vL.jpg

Tack för hjälpen återigen Tobbe :tummenupp
 

<micke>

#647, Supermoto S1.
Gick med
20 Aug 2004
Ort
Blåsta
Hoj
Cb 985 Café-racer bygge, SXS 300 -07 Motocross, Kxf 450 -09 Supermoto, Minimoto 49 cc
Köp nytt. Med tiden blir lamellerna utmattade av att slås fram och tillbaka för att sen spricka i tusen delar...

Jag har provat!
 

Bennyfax

ass is ass
Gick med
30 May 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha TR1
Har sett att många slipar kopplingskorgen. Ett problem är att gapet mellan lamellerna och kopplingskorgen blir större med en sliten kopplingskorg. Därför är det viktigt att inte slipa mer än topparna. Kan man som regel köpa lameller med bredare "tänder"?
Såg en kille som slipade ned och köpte bredare "tänder" och på så sätt fick ett gap motsvarande orginal. Hade han bara flax att just sådana lameller fanns till hans hoj kanske?
 

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
Jag har aldrig sett att någon tillverkare tillhandahåller lameller med olika mått på klackarna. Slipa är en nödlösning som funkar ett tag men när lamellerna är slut är det dags att byta korg med.
 

Bennyfax

ass is ass
Gick med
30 May 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha TR1
Ok, har tyvärr inte sett att det går att köpa ny korg till cm400t, cb400t. Tror dock den har mycket kvar även fast den har spår. I värsta fall få någon svetsa dit material och slipa ned till rätt mått kanske.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 &#8211;...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

&#8221;och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top