Kawasaki z800/z800e

Sigos

Ny medlem
Gick med
17 Jul 2013
Ort
Skövde
Hoj
KTM 990sm tidigare: yamaha warrior 1700, honda cb650 caferacer, kawa z800
Jahapp nu efter 440 mil pure fun så har bakdäcket gett med sig totalt i MITTEN:gnissla blir ju nästan lite smått förnedrad!:gråta eftersom hojen mest gått på vägar den tycker om ( kurvigt som fan):) så blev riktigt besviken på dunlop sulan i bak!
MenMen har då i åtanke att inför skaffa mig ett Road pilot 2 däck, och man har ju läst enhel del om det, men jag tänkte är det nån som åker på det redan nu som vill berätta lite om hur hojen beter sig? :) tanken jag har är att plocka ut skrället nån gång på bana men kanske inte göra en Moto GP satsning direkt...

Eller har ni nått lite bättre förslag så kom med det :brynad
 

PatrikNordstrm

Ny medlem
Gick med
7 Feb 2014
Ort
Södertälje
Hoj
Kawa Z800e-13
Jahapp nu efter 440 mil pure fun så har bakdäcket gett med sig totalt i MITTEN:gnissla blir ju nästan lite smått förnedrad!:gråta eftersom hojen mest gått på vägar den tycker om ( kurvigt som fan):) så blev riktigt besviken på dunlop sulan i bak!
MenMen har då i åtanke att inför skaffa mig ett Road pilot 2 däck, och man har ju läst enhel del om det, men jag tänkte är det nån som åker på det redan nu som vill berätta lite om hur hojen beter sig? :) tanken jag har är att plocka ut skrället nån gång på bana men kanske inte göra en Moto GP satsning direkt...

Eller har ni nått lite bättre förslag så kom med det :brynad

Haha vad "kul" att nån upplevt samma som jag!!! Helt jävla platt i mitten efter 500 mil! Bytte till ett pilot 2 och är jättenöjd, det känns som att de är ett lite hårdare däck än Dunlop som satt på från början, vilket bara faller mig i smaken, jag ligger aldrig o kör snabbare än 135 kanske eftersom att min hoj är strypt så kan inte säga nåt om högre hastigheter men jag är väldigt nöjd! Har kört ca 100 mil på de nu o de ser typ oanvänt ut så plånboken är glad hittills också:)
 

Nissejärnet

Ny medlem
Gick med
1 Mar 2014
Ort
Skövde
Hoj
2014, Kawasaki, Z800
Ta en titt på detta:

http://www.mototuneusa.com/break_in_secrets.htm

Sammanfattat: "Inkörning av motor. ALDRIG tomgångskörning, inte ens 5 sekunder. Kör varierat men övervarva inte, håll dig under 3/4 av maxvarvet. Variera gaspådraget från frökenaktigt till wide open. Motorbromsa hellre än att använda bromsarna. Kör aldrig på samma varvtal mer än nån minut åt gången. Undvik E4'an. Kör hellre på kurviga småvägar."

Har applicerat ovanstående. Tror på det och dessutom blir inkörningen betydligt roligare :)
 

Sigos

Ny medlem
Gick med
17 Jul 2013
Ort
Skövde
Hoj
KTM 990sm tidigare: yamaha warrior 1700, honda cb650 caferacer, kawa z800
jag ligger aldrig o kör snabbare än 135 kanske eftersom att min hoj är strypt så kan inte säga nåt om högre hastigheter men jag är väldigt nöjd! Har kört ca 100 mil på de nu o de ser typ oanvänt ut så plånboken är glad hittills också:)

Har oxå E-modellen så det blir inga raket farter:tungan oh de låter ju riktigt bra ska in nu på torsdag till min mek och slänga på ett pilot 2. så hoppas innerligt att det håller längre! annars så kommer det bli dyrt på däckkontot:( men det som fråga mig mest är att framdäcket inte har smulats sönder på det sättet alls som bakdäcket har och det är ju ändå samma modell och har rullat lika långt och på samma vägar i samma hastigheter. visst så slits bakan mer med tanke på kraftöverföringen men det är som natt och dag på däcken:7peta
 

MrMask

Ny medlem
Gick med
1 May 2014
Ort
Broddbo
Hoj
Kawasaki z800 -14
Har oxå E-modellen så det blir inga raket farter:tungan oh de låter ju riktigt bra ska in nu på torsdag till min mek och slänga på ett pilot 2. så hoppas innerligt att det håller längre! annars så kommer det bli dyrt på däckkontot:( men det som fråga mig mest är att framdäcket inte har smulats sönder på det sättet alls som bakdäcket har och det är ju ändå samma modell och har rullat lika långt och på samma vägar i samma hastigheter. visst så slits bakan mer med tanke på kraftöverföringen men det är som natt och dag på däcken:7peta

Hur många mil har dom rullat.
 

GSV-R 650

Ny medlem
Gick med
29 Apr 2010
Ort
stockholm
Hoj
VFR800X(-15),Z900 (-20).
Kom precis hem från drygt 400 mil i alperna och är förbannat nöjd med Z800. Vi körde delvis på mycket dåligt väglag så jag trodde allt skulle rasa ihop i delar. Det är ju ingen offroad-maskin att tala om.

Z800 har nog mer potential än vad jag klarar av på landsväg. Det gick och pressa den väldigt hårt och den kunde ge mycket mer. Dock pratar jag om stup runt varje hörn så det blir att ta ut den på en bana får att få ut maximalt av den.

Fick inte ett enda "headshake" trots att jag hetsade den uppför otaliga alppass med taskig asfalt både upp och ner 2500meter med kraftiga nedlägg.

Dock blir det väldigt mycket växlande över 1500 meters höjd pga effektförlusten och den tunnare luften. Vid 2500 får man ha den på 8000 varv för att den skulle vara pigg.

De flesta som körde riktigt snabbt i passen hade stora motorer med mycket vrid ofta +1000cc V-twin eller dyligt. Mindre fokus på växlingar och mer focus på vägen.

Dock är jag mindre imponerad av Dunlop sportmax däcken som kommer standard. Hade konstant släpp i kurvorna från Bolzano > Garda Sjön typ 20-30st vilket mindre kul varje gång jag börja glida. Mestadels var det asfaltsskarvar och vita vägmarkeringar som gav släpp direkt i hastiger från 60-120.

Fick släpp både fram och bak 3ggr så hela hojen kanade sidledes en halvmeter vid kraftiga nedlägg på halvtaskig asfalt. Våtgreppet var allt annat än övertygande dock inte så man skrämdes.

Vet inte men fick endast dessa släpp i Italien. Kan vart asfaltsblanding/Väder/temperatur som påverkat. I Schweiz, Österike, Tyskland fick jag aldrig problem med däcken dock mycket kallare väder än Italien.

Efter den hårda behandlingen blir det byte til Pilot road4 både fram och bak.
 
Last edited:

GSV-R 650

Ny medlem
Gick med
29 Apr 2010
Ort
stockholm
Hoj
VFR800X(-15),Z900 (-20).
Tyvärr kommer jag nog stoppa Z800 i garaget till nästa alpresan. Känns meningslöst att uppskatta hojåkning och stockholms-området efter 10 dagars kurv-orgie i alperna. Fruktansvärt antiklimax att komma hem efter sådana otroliga adrenalinkickar.
 
Last edited:

Sigos

Ny medlem
Gick med
17 Jul 2013
Ort
Skövde
Hoj
KTM 990sm tidigare: yamaha warrior 1700, honda cb650 caferacer, kawa z800
Tyvärr kommer jag nog stoppa Z800 i garaget till nästa alpresan. Känns meningslöst att uppskatta hojåkning och stockholms-området efter 10 dagars kurv-orgie i alperna. Fruktansvärt antiklimax att komma hem efter sådana otroliga adrenalinkickar.

Man blir ju inte nått avis när man får läsa om din resa! måste vart jäävligt nice! du har inte lite fräscha bilder o bjuu på?? :Bugar
 

Jo.h.an

Medlem
Gick med
13 Sep 2009
Ort
Solna
Hoj
KTM 690 smc r
Den hann rulla ca 450 mil innan däcket sa hejdå, då med sprickor och näääästan väv framme...

Jag rullade ca 650 mil med mitt bakdäck innan den byttes. Fram byts nu efter 800 mil, skulle säkert kunna köra 30-40 mil till innan dom är helt slut. Standard däcken brukar ju alltid vara budget varianter..
 

Jonny800

Ny medlem
Gick med
26 Jun 2014
Ort
Bromma
Hoj
2013 Kawasaki z800
Hallå grabbar!
:mad:
Ny på denna sidan..men jag undrar om någon skulle kunna kunna hjälpa till med monteringen av en tail tidy med tillhörande blinkers?

Monterade isär hojjen men fattade ingenting av kablarna..
Z800e:banana

Bor ni i sthml området så kan ni skicka ett mess: 0761919337
 
Last edited:

PatrikNordstrm

Ny medlem
Gick med
7 Feb 2014
Ort
Södertälje
Hoj
Kawa Z800e-13
jag behöver också hjälp! dock är de endast tail tidy, behåller de gamla blinkersen! är helt ny när de gäller att pilla på motorcyklar så om nån skulle vilja göra en snabb step by step hade jag blivit fantastiskt glad!
http://www.ebay.ie/itm/390765758663?ssPageName=STRK:MEWNX:IT&_trksid=p3984.m1497.l2648 denna är det jag nu fått hem :)

Hallå grabbar!
:mad:
Ny på denna sidan..men jag undrar om någon skulle kunna kunna hjälpa till med monteringen av en tail tidy med tillhörande blinkers?

Monterade isär hojjen men fattade ingenting av kablarna..
Z800e:banana

Bor ni i sthml området så kan ni skicka ett mess: 0761919337
 

MrMask

Ny medlem
Gick med
1 May 2014
Ort
Broddbo
Hoj
Kawasaki z800 -14

GSV-R 650

Ny medlem
Gick med
29 Apr 2010
Ort
stockholm
Hoj
VFR800X(-15),Z900 (-20).
absolut:) ska bara hitta nån hjälpande själ så jag inte fuckar upp de :p

Glöm inte en Reflex bak!

Exakt ur texten
"- För bakre körriktningsvisare på tvåhjulig motorcykel får
avståndet mellan innerkanterna på de bakre körriktningsvisarnas
lysande ytor inte vara mindre än 180 mm. Detta gäller
även när registreringsskylten är monterad.
- Körriktningsvisares placering i höjdled får vara lägst
350 mm och högst 1 200 mm.
- Körriktningsvisares geometriska synbarhet skall vara
15 uppåt och 15 nedåt samt 80 utåt och 20 inåt.
Vinkeln nedåt får reduceras till 5 om körriktningsvisaren
är placerad lägre än 750 mm över marken."

All finns att läsa i "Vägverkets författningssamling, VVFS 2003:23"

Den använder jag för min regbesiktning

6 § För främre körriktningsvisare på tvåhjulig motorcykel får avståndet mellan de lysande ytorna inte vara mindre än 240 mm och de skall vara placerade utanför de vertikala längsgående plan som tangerar de yttersta kanterna på huvudstrålkastarens lysande ytor.

För främre körriktningsvisare får avståndet mellan körriktningsvisarnas lysande ytor och de närmaste halvljusstrålkastarnas lysande ytor inte vara mindre än

1. 75 mm för en minsta ljusstyrka på körriktningsvisarna på 90 cd,

2. 40 mm för en minsta ljusstyrka på körriktningsvisarna på 175 cd,

3. 20 mm för en minsta ljusstyrka på körriktningsvisarna på 250 cd,

4. £ 20 mm för en minsta ljusstyrka på körriktningsvisarna på 400 cd.

För bakre körriktningsvisare på tvåhjulig motorcykel får avståndet mellan innerkanterna på de bakre körriktningsvisarnas lysande ytor inte vara mindre än 180 mm. Detta gäller även när registreringsskylten är monterad.

För körriktningsvisare på trehjulig motorcykel får kanterna på de lysande ytorna som befinner sig längst bort från fordonets symmetrilängdplan, inte befinna sig mer än 400 mm från motorcykelns yttersta kant och avståndet mellan innerkanterna på de lysande ytorna får inte vara mindre än 500 mm.

För körriktningsvisare på motorcykel med sidvagn får kanten på den lysande ytan som befinner sig längst bort från fordonets symmetrilängdplan, inte befinna sig mer än 400 mm från motorcykelns yttersta kant och avståndet mellan innerkanterna på de lysande ytorna får inte vara mindre än 600 mm.



67 § Körriktningsvisares placering i höjdled får vara lägst 350 mm och högst 1 200 mm.

På trehjulig motorcykel får körriktningsvisares placering i höjdled vara lägst 350 mm och högst 1 500 mm.



68 § Körriktningsvisares geometriska synbarhet skall vara 15° uppåt och 15° nedåt samt 80° utåt och 20° inåt.

Vinkeln nedåt får reduceras till 5° om körriktningsvisaren är placerad lägre än 750 mm över marken.

Om motorcykel har två hjul framtill eller baktill skall den geometriska synbarheten vara 80° utåt och 45° inåt där motorcykeln har två hjul.



69 § Körriktningsvisare

1. får grupperas med strålkastare eller lykta,

2. får inte kombineras med strålkastare eller lykta,

3. får inte bilda flerfunktion med någon strålkastare eller lykta,

4. får vara särskilt anordnad som varningsanordning om den avger orangegult ljus.



70 § Körriktningsvisare skall vara så ansluten till fordonets elektriska system att de kan användas oavsett om övrig belysning på fordonet är tänd eller inte.



71 § Kan föraren från förarplatsen inte se om körriktningsvisare fungerar, skall det vid förarplatsen finnas kontrollampa som visar blinkande ljus. Lampan skall genom avvikande indikering ange när någon av körriktningsvisarna inte fungerar.

Kontrollampan bör visa grönt ljus.

Blink Frekvens !
65 § Körriktningsvisare skall avge blinkande ljus med en blinkfrekvens av 90 ± 30 blinkningar per minut.


http://www20.vv.se/vvfs/htm/2003nr023 .htm#_Toc38949575





Rekomenderar att gå lös på service manualen. All finns i minsta detalj beskrivet om hojen. Grym manual.

http://www.kawasaki.nu/af/Upload/Ma.../Z800_2013_ZR800AD_BD_CD_DD_99924-1463-01.pdf

Om ni inte använder original blinkers vilket är helt ok och inte alls fula. Men då bör ni göra både fram och bak.

Beställ Kawa (år) 2014 blinkers snabbkopplingar. Löd på dessa på era nya Led blinkers med respektive effektmotstånd för att får rätt blink-hastighet.

Blinkers sladdarna har snabbkoppling. Men det är förbannat trång under kutsen. Skulle nog rekommendera att nån med barnhänder assisterar med sladdarna.

Bästa alternativt är nog och montera av hela bakskärmen så det blir rätt från början utan och bryta fingrarna av sig.

Sidan 530 finns schematisk bild över bakkåpan hur den sitter monterad.
tail.jpg


des tail.jpg
Sid 542


111.jpg
sid 544


mer bilder beskrivningar över bak skärmen.
544-547


Sid 615-617 beskrivning över blinkers relä och elschema över blinkers .
33.png
 
Last edited:

PatrikNordstrm

Ny medlem
Gick med
7 Feb 2014
Ort
Södertälje
Hoj
Kawa Z800e-13

GSV-R 650

Ny medlem
Gick med
29 Apr 2010
Ort
stockholm
Hoj
VFR800X(-15),Z900 (-20).
[/QUOTE=Sigos;6047766]Man blir ju inte nått avis när man får läsa om din resa! måste vart jäävligt nice! du har inte lite fräscha bilder o bjuu på?? :Bugar[/QUOTE]

Sorry missa din förfrågan. Lite bilder i mitten på sidan.
Mc-semester-alperna-2014/page12
 
Nyheter
Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Top