Kawasaki z800/z800e

9000aero

Xor
Gick med
20 Mar 2007
Ort
Matfors
Hoj
Kawasaki Z900 2017
Monterade 43t drev bak istället för 45t. Sexan blir då en halv växel högre och den blir mycket trevligare att köra med något lägre varvtal. Jag är mycker nöjd med den omdrevningen. Köpte bakdrevet på Johans mc för knappt 300:- Hastighetsmätaren stämmer nu exakt med verklig hastighet för övrigt.

Passade även på att montera en växelindikator från Johans mc, 1300:- eftersom jag tröttnade på att försöka lägga i 7:an hela tiden. Rekommenderas för alla andra som har samma problem.

Jag fick precis tillbaka min Z800 -14 från verkstan och har haft exakt samma problem med metalliskt gnisslande med kall motor när man drar iväg på ettans växel. Det försvinner dock efter 2-3 starter från stillastående, tex i rödljus.
Vid 10 grader eller kallare i luften så låter det riktigt obehagligt och det hackar till och med lite grann.
Har haft den hos olika verkstäder och fått lite olika svar. Det senaste jag hörde var att det sitter fel typ av fett från fabrik på vissa årsmodeller och att det är därför den slirar på det sättet. Lösningen är att öppna upp kopplingen och ta bort det fettet, vilket de gjorde den här gången.
Jag hör dock fortfarande lite gnissel om jag drar iväg hastigt på ettan när motorn är kall.
Sommartid så är problemet inte lika tydligt och är nog därför jag inte märkte av det när jag testkörde hojen innan jag köpte den.

Har även hört från en annan verkstad att det är ett känt problem med den här årsmodellen enligt Kawasaki och att det inte är tillräckligt allvarligt för att de ska göra något åt det. "Ett karaktärsdrag hos hojen" sade de till och med, vilket ju låter som riktigt skitsnack. Fick det därför inte fixat på garantin, och nu är det för sent för det.

Om du hittar någon mer info angående detta så får du gärna skriva här! :)

Det verkar även som att andra har problemet, här tex: https://www.bikechatforums.com/viewtopic.php?t=286594

Tackar för svar :)
Då ska jag kika på ett 43t drev till hojen.

Det lät intressant det dom skrev på bike chat forums jag ska ta gå till min kawasaki affär å kolla me dom om dom känner igen den fixen med fjädrar å shims till kopplingen.

//Andreas
 

CrozOver

Medlem
Gick med
15 Jun 2016
Ort
Tibro
Hoj
Kawasaki Z800
Har en Z800E, kan man mappa om den med någon standardmap för att få ut all motorns prestanda eller är det PC5 som gäller?
 

jjo

Ny medlem
Gick med
13 May 2014
Ort
bureå
Hoj
93 Honda ntv 650 revere
Hej. Jag har skaffat en z800 å undrar om nån har tips på packutrustning för längre resor. Har kikat på jofama å den ser bra och billig ut. Nån som testat den på z800. Nån som har tips på andra väskor? Helst inte det dyraste som finns.
 

Sigos

Ny medlem
Gick med
17 Jul 2013
Ort
Skövde
Hoj
KTM 990sm tidigare: yamaha warrior 1700, honda cb650 caferacer, kawa z800
Har en Z800E, kan man mappa om den med någon standardmap för att få ut all motorns prestanda eller är det PC5 som gäller?

med allt mos, antar jag att du menar att du vill komma åt 70kw ist för 35kw? isåfall är det enbart att plocka strypningen som sitter inne vid gasreglaget. pc5 är enbart till för att optimera hojens bränsle/luft samt tändning. med andra ord köp ingen pc5 ( om det ens finns till E modellen?? gjorde det inte när jag hade min iaf):)
 

CrozOver

Medlem
Gick med
15 Jun 2016
Ort
Tibro
Hoj
Kawasaki Z800
med allt mos, antar jag att du menar att du vill komma åt 70kw ist för 35kw? isåfall är det enbart att plocka strypningen som sitter inne vid gasreglaget. pc5 är enbart till för att optimera hojens bränsle/luft samt tändning. med andra ord köp ingen pc5 ( om det ens finns till E modellen?? gjorde det inte när jag hade min iaf):)


Nja, min strypning är borttagen så har 70kw men vill få ut samma effekt som en ”riktig” z800, 115hk.. men läst att det skiljer i grenrör m.m...
Tänkte slippa byta mc när man avancerar till tung..
 

Bananiel123

Ny medlem
Gick med
22 Sep 2018
Ort
ENSKEDE
Hoj
Z800
Hej,

Är det någon som vet vad man får för nyckeluppsättning när man köper en Z800? Är det två tändningsnycklar och en servicenyckel? Jag håller på att kolla på en Z800 där en nyckel saknas. Kan man kopiera upp en extranyckel från en tändningsnyckel, eller hur funkar det med kodning?

Tacksam för hjälp!
 

Banditmannen

SX-missbrukare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
Ovanlig
Hej,

Är det någon som vet vad man får för nyckeluppsättning när man köper en Z800? Är det två tändningsnycklar och en servicenyckel? Jag håller på att kolla på en Z800 där en nyckel saknas. Kan man kopiera upp en extranyckel från en tändningsnyckel, eller hur funkar det med kodning?

Tacksam för hjälp!

Två nycklar. Du kan beställa nytt nyckelämne som slipas till efter originalet hos låssmed och sedan kodas med immobilizern.
 

Kibstah

Ny medlem
Gick med
18 Aug 2018
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki Z650
Ser att vissa som är 30år och betalar ca 1500-4000kr för helförsäkring på en Z800 / e men när jag kollar upp försäkringen på t.ex. följande så får jag mycket högre

Z800 -16: 9800kr Hel
Z800e -16 full effekt: 9100kr Hel

Hur kommer man ner i kostnaderna? Fyller 31 iår och har haft A körkortet i 1 år
 

Z750_2010

Medlem
Gick med
31 Jul 2010
Ort
Kungsbacka
Hoj
Ducati Streetfighter V4s 2020
Ser att vissa som är 30år och betalar ca 1500-4000kr för helförsäkring på en Z800 / e men när jag kollar upp försäkringen på t.ex. följande så får jag mycket högre

Z800 -16: 9800kr Hel
Z800e -16 full effekt: 9100kr Hel

Hur kommer man ner i kostnaderna? Fyller 31 iår och har haft A körkortet i 1 år

Flytta! :D
Bor du nära centrum?

Jag är 28 och kollade på ett regnummer nu på en Z800 -16:
Testat billigaste och dyraste

Svedea:
4514:- /år HEL (Självrisk 8000:-, SMC 10% rabatt)
5989:- /år HEL (Självrisk 1500:-, EJ SMC)

Bilsport MC:
4979:- /år HEL (Självrisk 6000:-, SMC 10% rabatt)
6814:- /år HEL (Självrisk 1500:-, EJ SMC)


Vad jag hade tagit:
Svedea, självrisk 4000:- + SMC 10%: 4952:- /år HEL

Bor i Kungsbacka, söder om GBG

Edit: Glömde tillägga att jag haft kortet i ca 8 år
 

Kibstah

Ny medlem
Gick med
18 Aug 2018
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki Z650
Flytta! :D
Bor du nära centrum?

Jag är 28 och kollade på ett regnummer nu på en Z800 -16:
Testat billigaste och dyraste

Svedea:
4514:- /år HEL (Självrisk 8000:-, SMC 10% rabatt)
5989:- /år HEL (Självrisk 1500:-, EJ SMC)

Bilsport MC:
4979:- /år HEL (Självrisk 6000:-, SMC 10% rabatt)
6814:- /år HEL (Självrisk 1500:-, EJ SMC)


Vad jag hade tagit:
Svedea, självrisk 4000:- + SMC 10%: 4952:- /år HEL

Bor i Kungsbacka, söder om GBG

Edit: Glömde tillägga att jag haft kortet i ca 8 år

Stockholm, utanför tullarna Det var ganska stor skillnad :/
 

Hwk

Medlem
Gick med
9 May 2013
Ort
Strängnäs
Hoj
1290 Superduke R -15
Tjenare på er alla nya vänner. Skaffade mig en fullkittad Z800 -14 i slutet på förra säsongen och serviceboken var inte helt okej men hojen är fräsch och går bra!

Kollade igenom serviceboken men hittade ingenting om serviceintervallerna så jag frågar er! Skulle vilja veta vart Kawasaki skrivit ner dem och ha reda på följande.

-Årsintervall (1 år?)
-Milintervall (1000 mil?)
-Fasta servicar (större servicar vid x-antal mil).

Läste igenom hela häftet, stog att det skulle stå i slutet men där finns bara nummer till Kawasaki i respekrive land. Jag undrar även vad som (fanns) mellan sida 12 & 13 i servicehäftet det står "RIV HÄR" och det har någon gjort!
Har vi något artikelnr på oljefilter och vilken olja som Kawasaki rekommenderar? :tummenupp

Tack på förhand :krama
 

Hwk

Medlem
Gick med
9 May 2013
Ort
Strängnäs
Hoj
1290 Superduke R -15
Här var det ingen vidare aktivitet! Allt ska ju finnas i användarboken. Om man har tappat bort den finns den att ladda ner på ktisc.eu.

Förövrigt så 1-års intervall eller 600 mil. Inte fått tag i manualen än så vet inte om det är några fasta servicar vid udda mil eller om det kommer vid t.ex. 1200, 1800, 2400, 3000 osv.

F.öv. så kollade jag servicar med Ava MC (Stockholm).
Års-service kostar cirka 3600kr.
1200 mils service cirka 6255kr med bromsvätska i mitt fall +1500kr = cirka 7755kr.

Tänkte att det kan vara värt att nämna! Lite färska priser är väl alltid uppskattat. Så tack för all hjälp och tack för mig! :3freak :rofl
 

mabe96

Ny medlem
Gick med
13 Sep 2013
Ort
Malmö
Hoj
-
Hej, någon här som vet hur stor skillnad det är på accelerationen mellan kawasaki z800e strypt 35kw 228kg och kawasaki ninja 250r 25kw 170kg?
 

KristianMattiss

Ny medlem
Gick med
19 Jan 2015
Ort
Vargön
Hoj
Kawasaki z800 -13
Hej, har problem att min z800 ”slirar” när man vrider på fullgas på 4ans växel i 120-130 knyck. Varvar upp väldigt och ”rycker” lite innan den får fäste känns det som. Någon som upplevt liknande problem?
 

MrMask

Ny medlem
Gick med
1 May 2014
Ort
Broddbo
Hoj
Kawasaki z800 -14
Har inte märkt något sådant på min.
Låter lite som att det kan vara kopplingen som spökar.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top